Autopass på ferge vs MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av SilverSmurfer »

Autopass avtale for MC vil i utgangspunktet ikke være positivt. Motorsykler fikk jo generelt sett lavere priser på grunn av manglende autopass-kompabilitet.

KawaKjetil

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KawaKjetil »

Prisene finner du på hvert enkelt samband.
Første ferge jeg tok var Halhjem - Sandvikvåg som koster kr 105,- uten vtale og kr 53,- med avtale.
"Bakdelen" er at du må forhåndsbetale kr 3700,- Dette tror jeg er for mye for de fleste som tar ferje kun i ny og ne.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av SilverSmurfer »

KawaKjetil skrev: 26 apr 2021, 09:27 Prisene finner du på hvert enkelt samband.
Første ferge jeg tok var Halhjem - Sandvikvåg som koster kr 105,- uten vtale og kr 53,- med avtale.
"Bakdelen" er at du må forhåndsbetale kr 3700,- Dette tror jeg er for mye for de fleste som tar ferje kun i ny og ne.
Tror ikke du skjønner problemet her, frem til nå har motorsykler betalt "med avtale" takstene uten å måtte ha avtale, og har hatt egne priser.

Etter det du skriver så betaler motorsykler nå samme prisene som biler i stedet, med mindre de har autopass avtale.
Kva med MC?
MC betalar fullpris med kontantar eller bankkort. Det er ikkje moleg med AutoPASS-brikke for MC og dermed er det ikkje mogleg å oppnå rabatt for MC. Det er ein eigen pris for MC som er sett noko ned samanlikna med Riksregulativ for ferjetakstar

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 185
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av Erik_B70 »

Det er ikke riktig. Det er fortsatt egen "lav" takst for MC. For å fortsette å bruke Halhjem-Sandvikvåg som eksempel, koster bil 314, - mens MC koster 105,- uten fergekort. Med fergekort 157,- / 53,-

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av SilverSmurfer »

Erik_B70 skrev: 26 apr 2021, 11:02 Det er ikke riktig. Det er fortsatt egen "lav" takst for MC. For å fortsette å bruke Halhjem-Sandvikvåg som eksempel, koster bil 314, - mens MC koster 105,- uten fergekort. Med fergekort 157,- / 53,-
Aha, i det tilfelle er det kanskje ikke så alt for ille. Men som du ser fra sitatet er noe av begrunnelsen for lav MC takst at MC ikke kan bruke autopass.

tshansen
Innlegg: 27
Registrert: 25 jan 2021, 12:31
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure R
Kontakt:

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av tshansen »

Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller flaks, men ingen av mine ferge turer i fjor ble registrert eller trukket fra avtalen. Jeg har slik som du skriver om i siste post Kjetil. Følger også en dansk side på Facebook. Ingen av de har heller fått regning av fergene i Norge på mc.

KawaKjetil

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KawaKjetil »

I fjor fikk jeg bunker med faktura etter mc turene, 1 i hver konvolutt. Nå kommer kvittering på mail (siden jeg har haket av for det så jeg har en oversikt uten å måtte logge inn på avtalen) og trekkes fra forhåndsbetalt beløp på kr 3700,-
50% av oppgitt mc pris enten det er ferjekort eller autopass samband. Liker tanken å ikke betale for mye.
Ser ut til at prisene på sambandene er listet opp her https://autopassferje.no/priser/

Men Thomas, har du registrert mc på autopassavtale? Isåfall får du ingen regninger... kun kvitteringer via innlogging, eller på mail.

KawaKjetil

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KawaKjetil »

SilverSmurfer skrev: 26 apr 2021, 11:07
Erik_B70 skrev: 26 apr 2021, 11:02 Det er ikke riktig. Det er fortsatt egen "lav" takst for MC. For å fortsette å bruke Halhjem-Sandvikvåg som eksempel, koster bil 314, - mens MC koster 105,- uten fergekort. Med fergekort 157,- / 53,-
Aha, i det tilfelle er det kanskje ikke så alt for ille. Men som du ser fra sitatet er noe av begrunnelsen for lav MC takst at MC ikke kan bruke autopass.
Forskjell på i fjor og nå er at du nå kan ha autopassavtale på mc med de fordeler det gir (på samme måte som brikke), samt ferjekort der det kreves. Trenger ikke autopassbrikke da det taes bilde av skilt på mc uansett. Registrer motorsykkelens regnr i avtalen og tar med ferjekort til kr 50,- dersom en kjører slike samband.

Så per nå har en fått tilbake de fordelene en hadde på de gamle fergekortene, men til litt høyere forhåndsinnbetaling.

tshansen
Innlegg: 27
Registrert: 25 jan 2021, 12:31
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure R
Kontakt:

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av tshansen »

KawaKjetil skrev: 26 apr 2021, 17:57
Men Thomas, har du registrert mc på autopassavtale? Isåfall får du ingen regninger... kun kvitteringer via innlogging, eller på mail.
Det stemmer, men ingen kvitteringer, eller trekk fra saldo på kort. De tok bilde av skiltet mitt hver gang (det var ikke rent få) så jeg har ikke fått noe belastning, regning eller noe på alle mine passeringer i fjor :twothumbs:

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av rolf-arne »

KawaKjetil skrev: 26 apr 2021, 09:27 Prisene finner du på hvert enkelt samband.
Første ferge jeg tok var Halhjem - Sandvikvåg som koster kr 105,- uten vtale og kr 53,- med avtale.
"Bakdelen" er at du må forhåndsbetale kr 3700,- Dette tror jeg er for mye for de fleste som tar ferje kun i ny og ne.
Ikke bakdel - fordelen er at ved forhåndsbetaling - får du halv pris - imot 10% eller fullpris :twothumbs:

Sitter å leser om de forskjellige løsningene og lurer på hva som skjer ved årskiftet med innestående beløp -- finner vel ut etter hvert -

tenker selv å forhåndsbetale - siden det blir en del ferger i høst - har riktig nok 75 mil til første ferga - men pytt sann - ser på dette som bankinnskudd. og god investering
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

KawaKjetil

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KawaKjetil »

tshansen skrev: 26 apr 2021, 19:49 Det stemmer, men ingen kvitteringer, eller trekk fra saldo på kort. De tok bilde av skiltet mitt hver gang (det var ikke rent få) så jeg har ikke fått noe belastning, regning eller noe på alle mine passeringer i fjor :twothumbs:
De har vært så blendet av den fargerike sykkelen din at de har helt glemt å ta bilde da :D
rolf-arne skrev: 27 apr 2021, 10:40 Ikke bakdel - fordelen er at ved forhåndsbetaling - får du halv pris - imot 10% eller fullpris :twothumbs:

Sitter å leser om de forskjellige løsningene og lurer på hva som skjer ved årskiftet med innestående beløp -- finner vel ut etter hvert -

tenker selv å forhåndsbetale - siden det blir en del ferger i høst - har riktig nok 75 mil til første ferga - men pytt sann - ser på dette som bankinnskudd. og god investering
Enig, ser kun sparte penger med en slik avtale :thumleft Jo mere spart, jo bedre er det!

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av Kråka »

Utviklingen av skiltgjenkjenning forfra og bakfra er vel skritt i retning at det snart blir kostnad for bompassering på land også. Vet ikke hvordan det fungerer med avtale, men det i dag ble skilt manuelt tatt bilde av og passasjer registrert. Ved automatisk skiltgjenkjenning ville man vel ikke klart å fange antall passasjerer, så delvis manuell behandling er vel å anse som nødvendig?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kråka skrev: 02 mai 2021, 13:59 Utviklingen av skiltgjenkjenning forfra og bakfra er vel skritt i retning at det snart blir kostnad for bompassering på land også. Vet ikke hvordan det fungerer med avtale, men det i dag ble skilt manuelt tatt bilde av og passasjer registrert. Ved automatisk skiltgjenkjenning ville man vel ikke klart å fange antall passasjerer, så delvis manuell behandling er vel å anse som nødvendig?
Hysj hysj, ikke gi avgiftskåte politikere enda fler idéer :-# :x

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KåreDump »

KawaKjetil skrev: 26 apr 2021, 17:57 I fjor fikk jeg bunker med faktura etter mc turene, 1 i hver konvolutt.
Samme her, og jeg får normalt ingen regninger i postkassa, alt er fiksa slik at jeg enten får de rett i nettbank/vipps eller på mail.
Postkassa sjekkes KUN når jeg vet jeg har pakker uten pakkesporing på tur.

Endte opp med å betale dobbelt så mye i purregebyr som i fergetakster... ](*,)
Møkkasystem!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

KawaKjetil

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KawaKjetil »

KåreDump skrev: 03 mai 2021, 08:50
KawaKjetil skrev: 26 apr 2021, 17:57 I fjor fikk jeg bunker med faktura etter mc turene, 1 i hver konvolutt.
Samme her, og jeg får normalt ingen regninger i postkassa, alt er fiksa slik at jeg enten får de rett i nettbank/vipps eller på mail.
Postkassa sjekkes KUN når jeg vet jeg har pakker uten pakkesporing på tur.

Endte opp med å betale dobbelt så mye i purregebyr som i fergetakster... ](*,)
Møkkasystem!!
Det er ganske utrolig at de velger å være så analog i 2020 :O Det neste blir vel at de følger opp med å sende ved brevgiro i samme konvolutt :lol

Svar