Autopass på ferge vs MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
KawaKjetil

Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KawaKjetil »

Noen her som vet hvor det er skrevet om hvordan betaling på ferge vil fungere for mc når autopass blir innført der?
Lurer på om det blir det videreføring av fergekort eller kun kontant betaling med kort / kontanter?

Ser at noen selskap allererde har lagt inn priser og der er det kontantbetaling for mc.
Eksempel https://www.atb.no/priser-hurtigbat-og-ferge/ferje/ der faktisk mc betaler mer enn elbil

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av Solo-rider »

Bastø fergen (Horten-Moss) har kun manuell betaling for mc.
Samme pris som for elbil.
https://basto-fosen.no/priser-2019/category778.html
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av E-strom »

Vet at de som krysser Trondheimsfjorden mellom Flakk og Rørvik er rimelig misfornøyd...

Vi som ikke hadde fergekort / kundekort betaler omtrent det samme, men de som hadde fergekort og fikk halv pris nå må betale dobbelt så mye som før... :evil
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av Bjerknez »

På sikt vil vel den manuelle luken fjernes og da er det vel kanskje fritt frem? :)

KawaKjetil

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KawaKjetil »

E-strom skrev: 03 feb 2019, 18:07 Vet at de som krysser Trondheimsfjorden mellom Flakk og Rørvik er rimelig misfornøyd...

Vi som ikke hadde fergekort / kundekort betaler omtrent det samme, men de som hadde fergekort og fikk halv pris nå må betale dobbelt så mye som før... :evil
Ja. Har forstått at fergekortet er en sagablott, men kan brukes fremdeles og gir enn så lenge rabatt der det ikke er autopass.
Bjerknez skrev: 03 feb 2019, 19:05 På sikt vil vel den manuelle luken fjernes og da er det vel kanskje fritt frem? :)
Snike på fergen da... :D Helt til de får registreringskilt scannere som sender regning automatisk i posten. Ingenting overasker lenger i offentliges iver etter å få penger i kassen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av Bjerknez »

Hvis den manuelle luken fjernes så har vi jo kun autopass luken igjen å den er jo ubetjent. Da finnes det vel så vidt jeg vet ingen måte og få inn penger fra oss motorsyklister på vil jeg tro. Så lenge dem ikke finner opp et system som også leser skilter bakfra.

Det koster jo tross alt penger å ha noen sittende i denne luken samt oppvarming etc. Så de pengene man sparer med å fjerne denne personen som har en antatt årslønn på rundt 350.000,- går kanskje opp i opp med inntektene man taper på og ta betalt for motorsyklister.

Nå har ikke jeg noen tall selvsagt, men la oss si i snitt 10 motorsyklister pr. dag (i snitt) gjennom hele året. Hvis hver motorsyklist betaler 50 kroner (for å ta et rundt tall, jeg husker ikke prisen) så er det 500 kroner pr. dag. Det blir 182.000,- pr. år. I mitt veldig forenklede og lite gjennomtenkte regnestykke så vil det faktisk være lønnsomt og fjerne denne luken samt den som sitter inne i den.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 03 feb 2019, 19:05 På sikt vil vel den manuelle luken fjernes og da er det vel kanskje fritt frem? :)
På Flakk-Rørvik ble betalingshusene ( lukene ) fjernet i jan 2010 - så nå betales det ombord. Helt ok løsning og ikke noe som ødelegger min hverdag/mc-turer nevneverdig :roll

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av mekkern »

Skilt leses både forfra og bakfra i mange settinger-her til lands og i utlandet.
Eneste er fotobokser her til lands, der er ikke skilt bak gyldig grunnet kontrollstriper og at man skal identifisere fører også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av Bjerknez »

WikingTnT skrev: 04 feb 2019, 07:16
Bjerknez skrev: 03 feb 2019, 19:05 På sikt vil vel den manuelle luken fjernes og da er det vel kanskje fritt frem? :)
På Flakk-Rørvik ble betalingshusene ( lukene ) fjernet i jan 2010 - så nå betales det ombord. Helt ok løsning og ikke noe som ødelegger min hverdag/mc-turer nevneverdig :roll
Ødelegger ikke min mc hverdag heller, men det koster vel å ha ett par ansatte som driver inn disse pengene også vil jeg tro. Spesielt på Flakk-rørvik kan jeg heller ikke se den store mc trafikken heller...?

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av WikingTnT »

De er vel pålagt å ha ferge-mannskap på dekk , om de samme personene tar en sveip rundt og samler inn penger så er vel det med på å dekke inn lønna imo..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av Bjerknez »

Joa, mulig. Men slipper mann å dra inn penger så kan det jo hende man uansett kan dra inn en stilling.

Men samme for meg. Jeg er ikke akkurat plaget med ferger her i Fredrikstad. :)

KawaKjetil

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KawaKjetil »

Noen som vet med sikkerhet om en kan ha en bombrikke knyttet opp mot en mc og få rabatt på autopassferger?

TorOalm
Innlegg: 5
Registrert: 17 apr 2020, 17:06
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av TorOalm »

KawaKjetil skrev: 24 mai 2020, 12:06 Noen som vet med sikkerhet om en kan ha en bombrikke knyttet opp mot en mc og få rabatt på autopassferger?
Her er det som står på autopassferje.no:
"
Motorsykkel og moped kan tegne AutoPASS-ferjeavtale og få et AutoPASS-ferjekort til bruk i de ferjesambandene som benytter AutoPASS-ferjekort som betalingsmiddel. Siden motorsykkel og moped ikke kan utrustes med AutoPASS-brikke, kan ferjeavtalen derfor ikke benyttes i ferjesamband med AutoPASS-brikke som betalingsmiddel.

Om du skulle reise på et samband som benytter AutoPASS-brikkebetaling må du da betale fullpris MC-takst med kontanter eller bankkort. I AutoPASS-regulativet for ferjetakster, som regulerer prisen på ferjesamband med AutoPASS-brikke som rabattgivende betalingsmiddel, er imidlertid MC-taksten satt noe ned sammenlignet med Riksregulativ for ferjetakster for å avbøte på manglende mulighet for kontorabatt.

Motorsykkel og moped registreres som kjøretøy mellom 0-8 meter."

KawaKjetil

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KawaKjetil »

Her kan det se ut som det er rabatt også på Autopass brikke for mc https://www.skyss.no/globalassets/prise ... emvage.pdf
Tok denne fergen uten noe avtale og fikk regning på kr 62,- som er fullpris.
Har bestilt fergekort da det ser ut som denne sommeren blir tilbrakt her på bjerget med ferger inkludert.
Hadde vært interessant å hørt om noen har koblet brikke mot autopass fergeavtale?
Myndighetene har ikke gjort det enkelt med forskjellige løsninger https://www.autopassferje.no/ferjesamband/

KawaKjetil

Re: Autopass på ferge vs MC

Legg inn av KawaKjetil »

Kjøpte fergekort for autopassavtale samt ferjekort som egen avtale på mc'en. Ferjekortet kostet kr 50,- og var innspart på første fergetur. Blir halv pris på ferge heretter :thumleft
Det blir tatt bilde både på autopass og ferjekort sambandene.

Fra autopassferje.no
Motorsykkel, moped, ATV, trehjuls-MC og snøscooter kan opprette AutoPASS-ferjekonto.

Kjøretøyene kan ikke ha AutoPASS-brikke festet på seg, og kan derfor registreres på AutoPASS-ferjeavtale uten å anskaffe og registrere brikke. På ferjesamband som benytter AutoPASS-brikke som betalingsløsning, belastes derfor din forskuddsavtale ved at det tas bilde av kjøretøyets registreringsnummer under innkjøring på ferje.
I avtalen registrerer du kjøretøyet som mellom 0-8 meter.
Det betales ikke tillegg for tilleggsutrustning som tilhenger eller sidevogn på disse kjøretøyene.
Elektriske kjøretøy som ikke er registreringspliktige etter vegtrafikkloven transporteres gratis, eksempelvis el-sykkel.

Svar