Sesongstart 2019

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 08 apr 2019, 18:53 Sånn jeg ser det så er det de to som møtte han som begikk flest lovbrudd. Man stopper et kjøretøy ved å gå midt ut i veien, man prøver fysisk å ta nøklene samt dra tak i motorsyklisten. Når det skal sies så filmet han seg selv mens han hadde nesten 100 km/t i 60 sone. Så jeg ville nok slettet den videoen. Det holder akkurat til inndragelse av førerkort.

Å ha 100 der er risikosport med tanke på laserkontroll. Det har jeg aldri hatt der.
Jeg så på google street view at det var 60-skilt der, men kunne ikke se disse skiltene i videoen. Er fartsgrensen endret? Ser på youtube kommentarer at det hevdes at 60-skiltet bare står den ene veien. Så fartsgrensen virker assymetrisk...?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Det har du faktisk helt rett i. 60 skiltet står midt i den første svingen. Hvorfor ikke det synes på videoen vet jeg ikke. Dette skal jeg dobbeltsjekke i morgen faktisk. Bra observert :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg sjekket. Dem har flyttet 60 skiltet til rett før svingen. Før sto skiltet midt i svingen. Så det er flyttet ca. 50 meter før svingen. Så det ser ut til at han passerte 60 skiltet akkurat rett før videoen startet.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 08 apr 2019, 20:35
Rha skrev: 08 apr 2019, 20:01 Jeg må innrømme at hvis noen hadde gjort det der overfor meg, så kan det hende at jeg lett hadde fått noen uker på "costa del ilseng" for fysisk hådgemeng...
Ja, jeg vet ikke helt. Lover og regler i Norge er jo litt diffuse noen ganger, men jeg mener bestemt at når de oppfører seg truende på den måten, prøver å ta nøklene dine og er 2 mann mot en, er du berettiget til å utøve vold. Men så spørs det jo hva politiet og retten måtte mene...

Jeg tror for eksempel ikke du vil komme unna med å kjøre han ned med sykkelen.
Hva! Diffuse, kan jeg aldri tenke meg. Viktig at lover ikke er for tydelige, ellers hadde jeg ikke hatt noen jobb. :knegg

For å rydde litt i begrepsbruk. Dette er ikke selvtekt, selvtekt er en eller ulovlig handling som er lovlig for å gjenopprette en ulovlig endret rettstilstand, typisk hindre naboen fra å sage huset ditt i to. Selvtekt kan bare skje der rettskrenkelsen er åpenbar, og kan ikke gå lenger enn det som er forsvarlig, jf. straffeloven § 19.

Det er heller ikke nødrett eller nødverge. Du har som privatperson ikke mulighet til å utøve makt ovenfor andre, annet enn i nødsituasjoner, noe ingen kan påstå at disse gjøkene hadde.

Føreren derimot, kunne muligens påberopt seg selvtekt, dvs. tatt tilbake nøklene sine og dyttet de rolig til siden.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Man ser jo at motorsyklisten tydelig prøvde og komme seg vekk fra situasjonen, men han ble holdt igjen med makt, de farene det evt. kunne forårsakt. Han kunne veltet og ramlet over i motgående kjørefelt rett etter en bakketopp hvor bilene som kommer i møte ikke hadde sett han etc.

En ting er å stoppe en person. Jeg hadde stoppet selv hvis noen veivet slik midt i veien her jeg bor. Hadde han derimot fysisk grepet etter nøklene samt hold meg igjen med makt, hadde jeg definitivt gått i selvforsvar. Dem traff heldigvis en rolig fyr denne gangen. Neste gang treffer dem en annen som kanskje har litt kortere lunte.

Men jada... han kjørte nok for fort... så helt rent mel i påsan har ikke motorsyklisten heller, men det er nok de to mannfolka som hadde gått gråtende ut av en rettsak her vil jeg tro.

Jeg regenrett hater slike mennesker som ror dem gjør noe fornuftig og godt for samfunnet ved å gjøre slikt. Stort dummere går det vel ikke ann å bli.

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av olela »

Ref til kommentaren din over Bjerknez. Kall meg gjerne dum, men jeg har selv stoppet biler på omtrent lik måte. Har selvfølig ikke gjort noe fysisk, kun stått i vegen og stoppet og snakket til de.
De som stopper han i videoen bryr seg nok mindre om hans ve og vel, men kanskje mer om sin egen eller familie og naboer. De er nok frustrert og mest sannsynlig møkk lei grisekjøring. Her både hører og ser de en som kommer i godt over 60 (dersom den grensen stemmer).

Vi har 30 grense og ca 300m rett vei i svak nedoverbakke i gata her vi bort. Fullt av hus på begge sider av veien.
Det er veldig ofte biler kommer alt for fort, og vi har særlig noen gjengangere i gata. Spesielt ei godt voksen dame på ca 70 og jeg vil tro hun har passert hjemme i minst 60-70 ofte. I tillegg annen grisekjøring fra tid til annen.
Vi har snakket med politiet og de har ikke kapasitet til å gjøre noe, men ber oss om å snakke med de det gjelder. Vi har hatt fartsmåling, men når måleren ser ut som en fotoboks så virker den nok like avskrekkende som en fotoboks også. Så det hjalp ikke.
Med tanke på ungene i mitt hus og naboungene kan jeg rett og slett ikke bare stå å se på grisekjøring.
Det må jo være lov å si ifra? Uten selvfølgelig å fysisk holde igjen slik som de over, det hører ikke hjemme noen sted.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Å vinke noen til siden samt si ifra er egentlig helt innafor. Men slik de to oppførte seg på videoen var langt over streken. Dem holdt han igjen med makt samt prøvde og stjele nøklene. Det er egentlig det jeg reagerte på. Selve oppførselen dems. Hadde dem tatt en prat med han på skikkelig vis så er jeg sikker på saken hadde sett annerledes ut.

Dem er jo motorsyklister selv...

Kunne dem ikke bare høflig stoppet han... og spurt om dem kunne få tatt en prat med han, samt gitt noen komplimenter for sykkelen etc. Før dem nevnte det med fart etc. Altså en dialog, i steden for å regelrett angripe fyren.

Igjen... så mener jeg at dem oppførte seg idiotisk.

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av olela »

Ok. Da er vi enige. Det er slik jeg også mener det bør gjøres. 😛

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Overlat slike ting til politiet mener jeg. Er kapasiteten dems sprengt, så kan man jo påvirke på andre måter. Man kan gå til lokalavisen å skape en litt større debatt som igjen kanskje tvinger politiet til å ta grep.

Eller man kan engasjere seg på andre måter vedrørende trafikksikkerhet. Men det er kanskje ikke like gøy? Derfor tar man den dumme og lettvinte løsningen. Man stopper dem selv og leker politi, samt styrker egoet. Sorry.... men jeg liker det ikke.

Hadde jeg hatt barn, så hadde jeg uansett ikke bosatt meg rett ved en slik vei. jeg mener man bør ta LITT ansvar selv også. Selv om jeg selvsagt ikke unskylder motorsyklistens råkjøring. Men la det være politiet sin oppgave.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av AJ »

Jeg er ganske sikker på at onkel Blå vil fraråde folk å gjøre det disse karene gjorde.
Det de nok heller vil er å få tips om strekninger de mener det er grunn for politiet til å foreta jevnlige kontroller.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Stian87 »

Har selv veivet med armene og kjefta en kjerring huden full for å grisekjøre inne på parkeringsplassen til barnehagen... For faen meg være grenser, driter vel i om dattera di kommer for sent på jobb til barnehagen, du grisekjører ikke på en parkeringsplass foran en barnehage. :evil Kjenner jeg blir sint bare jeg tenker på det.

Men grensen går ved fysisk makt, det er ikke innafor. Har selv noen tullinger som kjører i 30-50 i smågaten her vi bor (avstikker inne i et boligfelt) det er helt på trynet, masse unger i alle aldere fra 1 år og opp til 15, sikkert 70 unger som bor tett, trang liten uoversiktlig vei. Samme hva fartsgrensen er, man må bruke huet når man kjører. :[-X
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes som sagt det er helt innafor å veive med armene samt snakke til den personen som åpenbart kjører gris på steder han/hun ikke burde. Men hva hadde du gjort hvis noen lukket opp døra di, trengte seg inn i bilen for å ta nøklene dine? Dette er helt klart overtramp. Her er det også snakk om to voksne mannfolk som tok den samme dårlige avgjørelsen og løpe ut på hovedveien.

Slike mennesker irriterer meg noe så grenseløst.

Den dagen disse to personene evt. skulle stoppe meg i veien fordi dem angivelig hørte at jeg dro på 1 km unna, så skal jeg love deg at det blir månelyst. Dem kan gjerne stoppe meg, og snakke med meg, men prøver dem å fysisk holde meg fast samt ta nøklene mine, så blir det svart hos meg vertfall.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 09 apr 2019, 10:54 Hadde jeg hatt barn, så hadde jeg uansett ikke bosatt meg rett ved en slik vei. jeg mener man bør ta LITT ansvar selv også. Selv om jeg selvsagt ikke unskylder motorsyklistens råkjøring. Men la det være politiet sin oppgave.
100% enig. De bor ved en trafikkert vei og er overrasket over at det er trafikk der?

Sier ikke at det er greit med råkjøring, men man må eie sine egne avgjørelser. Minner meg litt om f.eks. folk som kjøper leilighet i rett ved et konsertlokale og så klager på støy fra konserter.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Bjerknez »

Det føles nesten som om så fort noen får barn så skal hele verden danse rundt deres pipe. Blodferske mødre og fedre som plutselig omtrent over natten finner ut at trafikken på utsiden av huset er for stor og hastigheten for høy. Så rotter man seg sammens med andre barnefamilier og det blir nærmest en hobby og tenke trygghet og sikkerhet for barna. Man henger opp gule vester i trær, setter opp liksomfigurer i veikanten som skal skremme bilister og enkelte ganger ser jeg også tekst på plakater som lyder noe slikt som "ikke drep barna våre" etc.

Jeg forstår at barna deres er noe av det kjæreste dere har, men slike skilt har ingen virkning mener jeg. Det eneste som hjelper mot råkjøring er hyppige fartskontroller, med bøter og ikke minst prikkbelastning.

For noen år siden skulle vi få besøk av noen med barn som var redd for hund. Dem spurte om vi kunne slippe ut hunden mens dem var der... Hva faen!!?? Da kan dem pokker meg ta heller holde seg hjemme. Jeg tar ikke med bikkja mi til barnefamiler før jeg har fått et klart signal på at det er greit. Er barna deres redde for hun så lar jeg den bli hjemme. ¨

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sesongstart 2019

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 09 apr 2019, 14:29
For noen år siden skulle vi få besøk av noen med barn som var redd for hund. Dem spurte om vi kunne slippe ut hunden mens dem var der... Hva faen!!?
De ville vel gi barna en bekreftelse på at hunder var farlige da. Så farlige at de ikke kan være inne sammen med barn.

Svar