Jeg har Versys 1000 Grand Tourer fra 2016. Kjørt 48.500 km. Hadde derfor litt sammenlikningsgrunnlag da jeg prøvde ny Versys 1000 SE - 19 på demo for to uker siden. La det være sagt med en gang; Fjæringskomponentene i ny modell er MYE, MYE enklere å sette opp med app på telefon. Jeg måtte fikle mye i månedsvis med manuelle innstillinger, samt bytte gaffelolje til høyere viskositet for å få det like bra på min. Om jeg skulle kjørt mye med passasjer måtte jeg ha begynt på nytt. Flott? Not! Ny SE krever noen tastetrykk på en telefon... Den store forbedringen i ny sykkel ligger her.
Så var det Quickshift og cruisecontrol. Det har jeg aldri tenkt på en gang. Girkassen er allerede gode saker, presis og lettbetjent. Girutvekslingen er beholdt. Den passer godt for norske forhold. Sykkelen er nærmest spesialdesignet for svingete fylkesveier med dårlig vedlikeholdt asfalt. Skal jeg bruke "Kruskontroll" da, lissom...
Ny sykkel har beholdt pakkvesker og sal. Ingen højdare på Versys 1000 SE -19. På min har jeg skiftet ut begge deler til fantastiske saker fra Corbin og GIVI. Orginal sal gir tresmak etter 30 mil. Corbinsal gir aldri tresmak! Orginale pakkvesker er rart utformet med vinkler og hulrom. Vanskelig å utnytte! Dessuten har den åpning fra siden. Overgang til GIVI, se link;
https://www.givi.it/my-motorcycle/bike/ ... 000-17--18 var en overgang til himmelrik. Vindskjermen ble også skiftet ut til "husmorvindu" fra Madstad. Ikke pent, men deilig turbulensfritt.
Jeg skifter ut fjæring til aktive saker fra Wilbers til neste år og skal kjøre minst 100.000 km. til på det jeg har. Det vil ta 5-6 år. Da bytter jeg til ny Versys 1000 om den fremdeles finnes.
Motoren er sykkelens glansnummer, introdusert i 2012, og beholdt tilnærmet uforandret. "Never change a winning team!" Den gir silkemyk, vibrasjonsfri gange i alle turtall. Bruker mellom 0,42 til 0,65 liter på mila og framstår som bånnsterk som en twin og rask som en rekkefirer.
Kawasaki er en solid kandidat for den kjøring vi faktisk bedriver i dette landet. Dyr, men deilig!