Norske motovloggere?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Juicebox »

Sorry om noen ble krenket av min beskrivelse av yngre voksne, skulle ha brukt et snillere ord. Det som overrasker meg mest er at disse spør om donasjoner fra småunger seerne sine også.

Jeg har bare en dårlig følelse for hele YouTube greia og tenker at norske mc folk kommer til å få konsekvenser om youtuberne ikke er så korttenkte.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Sakkle »

Juicebox skrev: 10 apr 2019, 16:50 Jeg har bare en dårlig følelse for hele YouTube greia og tenker at norske mc folk kommer til å få konsekvenser om youtuberne ikke er så korttenkte.
Jeg tror du kraftig overvurderer påvirkningskraften til disse Youtuberne. Det er godt mulig de kan ha en negativ effect på enkelte unge påvirkelige sjeler ift. litt grisekjøring. Men å tenke at det skal få noen som helst konsekvens for resten av oss har jeg ingen som helst tro på. Loven er jo allerede klar på dette.

Hva er det du tenker skulle kunne skje? Jeg klarer ikke helt se for meg en tenkt problemstilling...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av AJ »

Er ikke bare YouTubere som risikerer å få en smekk når de filmer seg selv i inkriminerende situasjoner... :P :crazy: :

https://www.aftenposten.no/norge/politi ... kklovbrudd
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Sakkle »

Olav K skrev: 10 apr 2019, 16:03 De som motorsykkelvlogger, og har "mange" følgere og som muligens tjener noen slanter på YouTube, har jeg INNTRYKK av, er enten globetrottere eller journalister som tester nye sykler.
Relativt voksne folk. Som bruker engelsk eller tysk som språk.
Nja... det er nok litt av hvert. Litt kjapp research forteller meg at top 15 MC-relaterte kanaler på Youtube er disse. Jeg vet ikke hvor nøyaktig dette er...
  1. Motorcycle.com | Motorcycle Review Channel
    Youtube Followers- 280,799
  2. Motorcyclist Magazine | Motorcycle Magazine
    Youtube Followers- 547,873
  3. Moto Madness | Motorcycle Crashes &Fails
    Youtube Followers- 2,718,331
  4. DirtBike Lunatic | Motorcycle Videos
    Youtube Followers- 1,057,087
  5. MCN - Motorcyclenews.com
    Youtube Followers- 202,528
  6. Royal Jordanian | Motorcycle Touring Youtube Channel
    Youtube Followers- 990,903
  7. Walterrific | Motovlog
    Youtube Followers- 1,547,109
  8. 6Foot4Honda
    Youtube Followers- 1,257,783
  9. Snowcat | Motorcycle Vlogger
    Youtube Followers- 891,276
  10. Chase OnTwoWheels | Motorcycle Vlogger
    Youtube Followers- 910,095
  11. CycleCruza | Motorcycle Vlogs
    Youtube Followers- 302,157
  12. Motonosity
    Youtube Followers- 489,965
  13. FortNine | Motorcycle Ride Videos
    Youtube Followers- 419,213
  14. Max Wrist
    Youtube Followers- 458,745
  15. SnewJ | Motovlogger
    Youtube Followers- 542,377
Her er det i alle fall opp til flere vloggere og minst et par sånne "crazy, stupid, angry people"-kanaler. Resten er som du sier, lett blanding av journalister/magasiner og reviews. Ikke så mye touring/adventure riktignok.

Olav K skrev: 10 apr 2019, 16:03 Det må være noe nytt hver gang, gjerne formidle glede over å være på tur, (her er kanalen "OnHerBike" fantastisk..synes jeg) eller informere om en ny sykkel jeg er interessert i, og/eller vise modifikasjoner og tilpasninger til den enkeltes bruk.
Det er heller ingen ulempe om vedkommende har publikumstekke og god formidlingsevne.
OnHerBike er bra. Lyndon Poskitt (RecesToPlaces) er min favoritt i det segmentet.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Tonys »

Gikk en vlog av Bjørnar Verpeide som var bra, fra lappen og kjøp av sykkel til mål i Marokko om jeg husker riktig.
Hjelper nok at fyren kan filme og redigere.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av LarsE »

Tonys skrev: 10 apr 2019, 22:37 Gikk en vlog av Bjørnar Verpeide som var bra, fra lappen og kjøp av sykkel til mål i Marokko om jeg husker riktig.
Hjelper nok at fyren kan filme og redigere.
Verpeide er kvalitetsunderholdning! Ser gjerne på videoene hans, selv om de ikke omhandler MC. Men han har heller aldri gjort den typiske motorvlogging heller da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Bjerknez »

Tonys skrev: 10 apr 2019, 22:37 Gikk en vlog av Bjørnar Verpeide som var bra, fra lappen og kjøp av sykkel til mål i Marokko om jeg husker riktig.
Hjelper nok at fyren kan filme og redigere.
Ja, dette er den desidert beste youtube kanalen som omhandler mc turer jeg noensinne har sett. Ekte, ærlig og underholdende. Dessuten var det en likanes og jordnær samt litt surrete og morsom fyr. Jeg har sett alle episodene opp til flere ganger. Desverre var det stopp etter denne turen.

Ingen over, ingen ved siden. Punktum. :thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 04:58 Ingen over, ingen ved siden. Punktum. :thumleft
Njaaaa...

God serie. Men ikke det beste jeg har sett. Men jeg lo godt når han sa han hadde lakket tanken med plastidip som ikke tåler bensin...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Nomade »

Sakkle skrev: 11 apr 2019, 16:58
Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 04:58 Ingen over, ingen ved siden. Punktum. :thumleft
Njaaaa...

God serie. Men ikke det beste jeg har sett. Men jeg lo godt når han sa han hadde lakket tanken med plastidip som ikke tåler bensin...
Hallo, bensin er inne i tanken :knegg

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Geiroe »

Nomade skrev: 11 apr 2019, 17:20
Sakkle skrev: 11 apr 2019, 16:58
Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 04:58 Ingen over, ingen ved siden. Punktum. :thumleft
Njaaaa...

God serie. Men ikke det beste jeg har sett. Men jeg lo godt når han sa han hadde lakket tanken med plastidip som ikke tåler bensin...
Hallo, bensin er inne i tanken :knegg
Men sølet er utenpå :knegg
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Plastrakett
Innlegg: 12
Registrert: 25 jan 2018, 17:34
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Plastrakett »

Juicebox skrev: 09 apr 2019, 04:12 Nå har jeg sett noen youtube-videoer av norske motovloggere. Virker som det er en gjeng med "drittunger" som gir oss andre motorsyklister dårlig omdømme som trolig vil utvikle seg til noe negativt i fremtiden.
Følte meg ikke veldig truffet men.. :roll

Det er flere ulike norske motovloggere nå, trur ikke alle disse skaper dårlig omdømme. Det er mye ment for underholdning og "vlog"-stil da, det er ikke nødvendigvis noe for alle, men det får være opp til vær enkelt finne ut av selv :)

Ser flere her er litt negative til disse vloggerene, og jeg oppfordrer gjerne til å gi litt tilbakemeldinger om dere har noe nyttig å tilføye.
Lenke til min YT er forøvrig i signaturen under.
Bilde Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 11 apr 2019, 16:58
Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 04:58 Ingen over, ingen ved siden. Punktum. :thumleft
Njaaaa...

God serie. Men ikke det beste jeg har sett. Men jeg lo godt når han sa han hadde lakket tanken med plastidip som ikke tåler bensin...
Grunnen til at jeg syntes denne var det beste jeg har sett i den sjangeren på Youtube er fordi man lærer veldig mye av det å være på tur med motorsykkel, spesielt hvis man er fersk selv og kanskje planlegger noe lignende.

Man ser den usminkede sannhet av en optimistisk og uerfaren rykende fersk motorsyklist som hopper i det og legger ut på langtur helt alene, å det med en ganske godt brukt motorsykkel som ikke ble nevneverdig vedlikeholdt før start, annet enn litt plastidipp lakk og et provisorisk hjulskift på gateplan etc.

Fyren viser at det er mulig som fersking og legge ut på langtur og han viser også bakdelene og konsekvensene ved feil eller manglende vedlikehold. Han velter flere ganger, kjedet var i mine øyne alt for slakt allerede fra start og kjedet samt drev måtte byttes halvveis på turen. Han hadde startproblemer flere ganger, men allikevel tar han turen opp på de høyeste og mest avsidesliggende toppene på ufremkommelige grusveier etc.

Det tok han en del tusen kilometer før han forsto at en lettere sykkel var det rette valget for han, og man kunne følge med på hele prosessen.

Vi får også en passelig dose med lokalhistorie og selv så kommer han også med mange gullkorn som fikk meg til å humre i skjegget. Han låste nøklene sine inne i sidekofferten, måtte låne låskutter i en butikk for å låse den opp etc. Det mest imponerende er at han filmet ALT SAMMEN!

Dessuten synes jeg han hadde en uhyre artig og behagelig personlighet. En skikkelig surrebukk, som kjemper seg gjennom turen uten en eneste sur mine. Han fikser problemene når dem kommer og tar alt med et smil (mer eller mindre).

Dessuten er videoene hans effektivt og profft satt sammen og redigert. Væremåten hans gjør han i mine øyne litt troverdig. Han jobber jo i TV2 og driver med video, så det skulle kanskje bare mangle at han ikke klarte den biten med videoredigering, men når man skjønner hvor mye jobb som ligger bak et slikt stunt og tar alle utfordringer på strak arm og samtidig filmer det så finner man ut hvor genialt bra dette faktisk er.

Link gjerne til noen videoer i samme sjanger som du mener gir en bedre totalopplevelse. Jeg vil gjerne se dem :thumleft

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av Juicebox »

Plastrakett skrev: 17 apr 2019, 02:13
Juicebox skrev: 09 apr 2019, 04:12 Nå har jeg sett noen youtube-videoer av norske motovloggere. Virker som det er en gjeng med "drittunger" som gir oss andre motorsyklister dårlig omdømme som trolig vil utvikle seg til noe negativt i fremtiden.
Følte meg ikke veldig truffet men.. :roll

Det er flere ulike norske motovloggere nå, trur ikke alle disse skaper dårlig omdømme. Det er mye ment for underholdning og "vlog"-stil da, det er ikke nødvendigvis noe for alle, men det får være opp til vær enkelt finne ut av selv :)

Ser flere her er litt negative til disse vloggerene, og jeg oppfordrer gjerne til å gi litt tilbakemeldinger om dere har noe nyttig å tilføye.
Lenke til min YT er forøvrig i signaturen under.
Ut i fra debattene om slike ting den siste tiden, så virker det som barn faktisk har lett for å bli påvirket av "influencere"(derav navnet?). Det er ikke så veldig typisk at barn driver og følger med på en kar på mc-reiser eller om plasti dip tåler bensin, men de klikker seg heller inn på mer "action"-relaterte innhold innenfor mc. (Utenom det så er det vel katter?) Det er kulere når folk grisekjører på veien og skryter av det, ihvertfall på norsk og i Norge der de kan relatere seg til og kjenne seg igjen i, enn en som tørrprater på mc. Kanskje ikke tørrprat for deg, men for dem da de ikke kan relatere seg til sånt.

Vi kan jo sammenligne dette med de andre influencerne som fikser på seg selv, der andre mener at dette vil påvirker kidsa på å også fikse seg selv osv osv... da tenker jeg at nye mc-førere tar lappen for å være "stuntere" enn å være trafikant...

Det er snakk om hva kidsa ser på, ikke hva vi voksne ser på :P

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av FreewheelBurning »

Fikk sett det meste av denne Bjørnar Verpeide, og det var skikkelig underholdende! Veldig ærlig og nærmest naiv til tider. Morsom slutt. La merke til det oransje håret, valget av oransj sykkel og til slutt det ekstremt oransje målet. Ble nesten for mye oransj.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Norske motovloggere?

Legg inn av AJ »

Interessant observasjon som jeg ikke har tenkt på før du nevner det :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar