Vaskehallen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Vaskehallen

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 17 apr 2019, 20:51
Turtle har noe som heter «cockpit shine» som legger seg som en hinne og lukter wounderbaum. Styr unna. Bare driten.
Husker jeg smurte inn dashbordet på en 78 modell Manta med et tilsvarende stoff midt på 90 tallet. Angret umiddelbart. Det stoffet ble med dashbordet og Opelen i pressa 2 år senere.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vaskehallen

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 17 apr 2019, 20:21 Begynner med en god felgrens på felga(tørt) og lar virke. Legger skum over sykkelen med kannonn.
Drar over jernet med en ny svamp, eller helst nyvasket vaskehanske. Spyler med høyttrykken på god avstand.
Tørker av med tørkehåndkle.

Avfetting er noe drit.. Går løs på gummi og alt som er. Forrige eier var glad i dette.. Har måttet bytte mange slanger på K1200RSen på grunn av slanger som "sveller" når det brukes avfetting og spyles for dårlig.
Hva definerer du som "avfetting"? Parafin, diesel, prickbort, osv? Jeg har aldri brukt sånne produkter, men Turtle-produktet som jeg nevnte lengre opp her har jeg brukt i mange år. Det har svært gode avfettende egenskaper, både på kjede og på lakk og plastflater. Ingen tegn til skader på slanger o-ringer, plast eller annet. Vanskelig å vaske bort asfalt og olje/smurningsrester uten avfetting, synes jeg.
Regnes ikke felgrens som avfetting?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 17 apr 2019, 20:59
Bjerknez skrev: 17 apr 2019, 20:51
Turtle har noe som heter «cockpit shine» som legger seg som en hinne og lukter wounderbaum. Styr unna. Bare driten.
Husker jeg smurte inn dashbordet på en 78 modell Manta med et tilsvarende stoff midt på 90 tallet. Angret umiddelbart. Det stoffet ble med dashbordet og Opelen i pressa 2 år senere.
Hahaha :lol :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 17 apr 2019, 21:01
FredrikE24 skrev: 17 apr 2019, 20:21 Begynner med en god felgrens på felga(tørt) og lar virke. Legger skum over sykkelen med kannonn.
Drar over jernet med en ny svamp, eller helst nyvasket vaskehanske. Spyler med høyttrykken på god avstand.
Tørker av med tørkehåndkle.

Avfetting er noe drit.. Går løs på gummi og alt som er. Forrige eier var glad i dette.. Har måttet bytte mange slanger på K1200RSen på grunn av slanger som "sveller" når det brukes avfetting og spyles for dårlig.
Hva definerer du som "avfetting"? Parafin, diesel, prickbort, osv? Jeg har aldri brukt sånne produkter, men Turtle-produktet som jeg nevnte lengre opp her har jeg brukt i mange år. Det har svært gode avfettende egenskaper, både på kjede og på lakk og plastflater. Ingen tegn til skader på slanger o-ringer, plast eller annet. Vanskelig å vaske bort asfalt og olje/smurningsrester uten avfetting, synes jeg.
Regnes ikke felgrens som avfetting?
Felgrens er generelt sterkere enn vanlig avfetting da felger ofte er pulverlakkerte og har en mer hardfør overflate som tåler mer. Men jeg mener også felgrens er overkill på motorsykkel felger. Vasker man relativt ofte, så holder det lenge med parafin. Ofte trenger man ikke det en gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

Uansett... detailing handler om fremgangsmåte og hvordan man jobber og ikke så mye om produktene. Men det skal jo sies at de fleste detailere har testet en del produkter og vet litt om hva som fungerer best.

Det meste fra bensinstasjonen funker (unntatt voks og polish) bare det ikke tilfører lukt og eller glans. Desverre gjør mange av produktene det. Personlig liker jeg å betale like mye eller mindre for bedre produkter.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Vaskehallen

Legg inn av Rune75 »

FreewheelBurning skrev: 17 apr 2019, 20:11 Apropos plast... Det finnes en del plast detaljer, har sett det på elektronikk (mus og tastatur) samt et par interiørdetaljer på den billige bilen vår. Det er altså en slags 'film' utenpå som antakelig skal gi skinnende glans i butikken og myk behagelig følelse etterpå. Frem til et halvt års tid, da det blir klissete gugge istedenfor som nesten ikke lar seg skrape vekk og hvertfall ikke vaske bort med noe som helst. Sitter som et helvete, ser ut som en hel skoleklasse med smørfingre har klassa på det.

Ingen vil ha et tastatur og ihvertfall ikke en mus med klissete gugge.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av AJ »

En av mange fordeler med å bo på bygda er at gårdsplassen funker helt fint som 'vaskehall'.
Ingen borettslags 'Narvestad' som bryr seg og man kan vaske når man måtte ønske...

Og for oss med egen vannkilde behøver man heller ikke tenke på evt. vannrestriksjoner fra kommunen ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vaskehallen

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har brukt avfetting fra Biltema. Den e er ikke spesielt hyggelig mot gummi og må bruke mye vann for å få det helt bort.. prickbort er mye bedre sånn sett. Begge med gode egenskaper som avfetting. Jeg har dårlig erfaring med avfetting(fra feks. Biltema) som får litt for lang virketid, og påfølgende middelmådig avspyling. Særlig på gummi virker det å sitte litt ekstra fast. Lakken motor, gir og svingarm som K100en min er lakkert med er den også glad i å sette seg fast til.. Det ser man tydelig spor av fra div. Høstvasking hos forhandler. Det er rett og slett lakkskader og grå felt fra avfetting som har rent nedover og tørket, deretter fått dårlig med avspyling. Slanger også.. svulmet og gummi som går i oppløsning, særlig rundt slangeklemmene.

På K1200en med mye kåper har det tidligere vært benyttet rikelig med avfetting som har gjemt seg bak kåpene som har fått tørke. Dette så jeg første gang jeg vasket den uten kåper. Mye avfetting som løsnet og slanger som var svært så råtne..

Så min konklusjon er at man kan fint bruke det, om man er nøye med avspyling og virketid. Jeg begrenser meg som regel til voksshampoo og berøringsvask. Legger på to lag med voks hver høst og dette gjør det enkelt å holde felger og øvrig lakk rent.

Jawa’n får en god dusj med ACF50 på høsten, i rikelige mengder, som ikke tørkes av! Så går den hele vinteren, og på våren får den rikelige mengder prickbort og en skikkelig omgang med høytrykk. Det overraskende er at det er utrolig lite rust som dukker opp ila. En vinter. Det er også ganske utrolig hvor møkkete det blir etter en vintersesong..
Her er det kun sterk avfetting som funker.. Oljesprut fra eksosen gjør ingenting bedre. Skiltet er uleselig og krever flere runder med avfetting og turbodysa på spyler i centimeters avstand..

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Vaskehallen

Legg inn av Faraday »

Bjerknez skrev: 17 apr 2019, 21:14 Felgrens er generelt sterkere enn vanlig avfetting da felger ofte er pulverlakkerte og har en mer hardfør overflate som tåler mer. Men jeg mener også felgrens er overkill på motorsykkel felger. Vasker man relativt ofte, så holder det lenge med parafin. Ofte trenger man ikke det en gang.
Banner vel i kirka nå.. Men jeg var så lat at jeg ikke gjorde noe grundig høstvask før sykkelen ble stuet vekk .. Så må gå grundig til verks ihvertfall ved første overhaling nå på våren. I tillegg skal jeg selge en bil pga flytting, så greit at skoene skinner litt på bildene ;)

Har en flaske parafin som jeg forrige sesong brukte til kjederens. Skal skaffe en spruteflaske jeg kan fylle det i, så har jeg klart i arsenalet. Mener du at det er mildere enn vanlig avfetting, og kan brukes litt mer hemningsløst?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

Nå gjentar jeg meg sikkert selv, men jeg aner ut fra hvordan du skriver at du vil ha raskest mulig resultat og bruke minst mulig produkter. Da er avfetting fra Biltema og avspyling med høytrykk tingen. Hos de fleste går det sikkert greit, men på mine tre sykler gjordet ikke det.

La sykkelen være kald og ikke stå i sola.

Er du mer nøye med med sykkelen, så dropp avfetting mener jeg. Det blir litt som å kjøre for fort. Det går som oftest bra, helt til det ikke gjør det, og konskvensene er store.

La aldri såpe/avfetting etc. Tørke på sykkelen. Spyl av før du du ser det tørker, å spyl av med rikelige mengder vann. Vann gjør ingen skade så lenge ikke trykket er for stort. De fleste produkter man får kjøpt er beregnet på bil og dermed i stor grad lakk. Lakk er mer hardfør og tåler mer juling enn plast, gummi etc. Noen sykler har også sort coating på motor etc. Der skal man være varsom. Jeg hadde dette på Street Triplen jeg hadde og den så ikke pen ut etter tredje runde med avfetting.

Avspyling, bøttevask med mild og god såpe samt avspyling av såpe. Bruk parafin på en klut og tørk av metalldeler. Sett inn plast med plastfornyer og sleng på en voks på lakkerte flater til slutt. Tørk sykkelen skikkelig etter avspyling. Å vaske krever ingen doktorgrad :twothumbs:

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 17 apr 2019, 14:26
Faraday skrev: 17 apr 2019, 14:18 Parafin, mener du at det skal erstatte avfettingen eller såpen?
Man klarer helt fint og vaske motorsykkelen 95% ren med høytrykk, bøttevask med mild og god såpe og skikkelig vaskehanske. Avfetting kan ødelegge mer enn det er nytte. Dette gjelder spesielt plastdeler. På lakkerte overflater går det stort sett greit.

Avfetting brukes som jeg skrev på alt av metalldeler for den siste finishen. Felger, eksos, motor, radiator, kjedevask etc. Spray på en fille og gnikk løs. Til slutt bruker du plastfonyer og evt. voks for den siste finishen.

PS! Ligg unna Turtle Wax produkter fra den lokale bensinstasjonen. Det er bare søppel. Bokstavlig talt. :thumleft
Har brukt Turtle wax kombinert med Biltema svamplegemer med såpe. Er det noen kjente problemer knyttet til Turtle wax?
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vaskehallen

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev: 18 apr 2019, 15:58
Bjerknez skrev: 17 apr 2019, 14:26
Faraday skrev: 17 apr 2019, 14:18 Parafin, mener du at det skal erstatte avfettingen eller såpen?
Man klarer helt fint og vaske motorsykkelen 95% ren med høytrykk, bøttevask med mild og god såpe og skikkelig vaskehanske. Avfetting kan ødelegge mer enn det er nytte. Dette gjelder spesielt plastdeler. På lakkerte overflater går det stort sett greit.

Avfetting brukes som jeg skrev på alt av metalldeler for den siste finishen. Felger, eksos, motor, radiator, kjedevask etc. Spray på en fille og gnikk løs. Til slutt bruker du plastfonyer og evt. voks for den siste finishen.

PS! Ligg unna Turtle Wax produkter fra den lokale bensinstasjonen. Det er bare søppel. Bokstavlig talt. :thumleft
Har brukt Turtle wax kombinert med Biltema svamplegemer med såpe. Er det noen kjente problemer knyttet til Turtle wax?
Og, spiller det noen rolle hvor man kjøper TW?
Jeg har brukt produktene på bil, mc, båt og hjelmvisirer i +30 år. Ingen problemer så langt.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vaskehallen

Legg inn av Relax »

cannon skrev: 18 apr 2019, 19:10
gsx750_80 skrev: 18 apr 2019, 15:58
Bjerknez skrev: 17 apr 2019, 14:26
Faraday skrev: 17 apr 2019, 14:18 Parafin, mener du at det skal erstatte avfettingen eller såpen?
Man klarer helt fint og vaske motorsykkelen 95% ren med høytrykk, bøttevask med mild og god såpe og skikkelig vaskehanske. Avfetting kan ødelegge mer enn det er nytte. Dette gjelder spesielt plastdeler. På lakkerte overflater går det stort sett greit.

Avfetting brukes som jeg skrev på alt av metalldeler for den siste finishen. Felger, eksos, motor, radiator, kjedevask etc. Spray på en fille og gnikk løs. Til slutt bruker du plastfonyer og evt. voks for den siste finishen.

PS! Ligg unna Turtle Wax produkter fra den lokale bensinstasjonen. Det er bare søppel. Bokstavlig talt. :thumleft
Har brukt Turtle wax kombinert med Biltema svamplegemer med såpe. Er det noen kjente problemer knyttet til Turtle wax?
Og, spiller det noen rolle hvor man kjøper TW?
Jeg har brukt produktene på bil, mc, båt og hjelmvisirer i +30 år. Ingen problemer så langt.
:knegg :knegg :knegg

Tror ikke forskjellen er SÅ stor mellom "det beste" og de andre jeg heller... Og alle forbedrer seg. :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vaskehallen

Legg inn av Bjerknez »

Hvis dere synes TW fungerer for dere så bruk for all del TW. Jeg har ikke tenkt til å overtale dere.

Så lenge sykkelen blir ren og ikke skadet så kan dere bruke Zalo og grønnsåpe for min del :thumleft

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Vaskehallen

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 18 apr 2019, 19:44 Hvis dere synes TW fungerer for dere så bruk for all del TW. Jeg har ikke tenkt til å overtale dere.

Så lenge sykkelen blir ren og ikke skadet så kan dere bruke Zalo og grønnsåpe for min del :thumleft
Zalo FTW

Svar