Sykkel til lav jente

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av gsx750_80 »

May skrev: 28 apr 2019, 08:26 Er på jakt etter mc, enten tung eller mellomtubg sykkel. Jeg er selv lav med mine 158 cm. Har vært å prøvd alt på alle mc-forhandlerne i området hvor jeg bor uten å finne noe særlig. Falt en del for yamaha mt 03 men denne ble for høy. Så flere plaser at suzuki sv650 er anbefalt til lave, men denne ble også for høy. Stor frustrasjon da jeg ikke har lyst på chopper-stil. Prøver derfor her om noen har tips!
Kawasaki Ninja 250R har 1/3 av sine kjøpere blant kvinner, i USA;
http://www.womenridersnow.com/pages/Nin ... eover.aspx

http://shebytes.com/women-motorcycle-fo ... inja-bike/

Flere på finn, halvparten jentekjørte : https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... 250&sort=2

Solide sykler, og morsomme å kjøre, til tross for beskjeden motorstørrelse. (Har kjørt 55 000 km på en slik, praktisk talt problemfritt.)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Bjerknez »

Husker jeg kjørte en 250 crosser en gang når jeg var 11 år gammel. Jeg husker ikke hvor høy jeg var, men kanskje rundt 150cm.?
Han som eide krosseren var ett år eldre enn meg og ca. like høy. Vi måtte finne en trestubbe eller en liten høyde for å komme opp på sykkelen. Det gikk bra det også...

men optimalt i trafikken er det selvsagt ikke. Men så lenge man rekker ned med tærne, så er dte vertfall ett fett for meg :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Sakkle »

Jeg tror det absolutte fokuset på begge føttene flatt i bakken er et feilskjær. Jeg forstår godt at dette føles trygt men det er ikke nødvendig.

Om du finner en sykkel du faller for som er lav nok. Eller en som er nesten lav nok fra fabrikk og blir lav nok med korrekt innsilling av demperne, lavere sete, senkesett, høye sko eller what ever... supert! (Jeg har dessverre ikke noe godt forslag)

Men jeg tror helt oppriktig at den beste løsningen er å kjøpe en relativt lett, lav sykkel med litt smalt sete du synes er kul. Selv om du kanskje ikke får begge føttene 100% flatt i bakken.

Det finnes nok av jenter som kjører høye sykler, det dreier seg kun om selvtillit teknikk og litt trening. Eksempel: https://youtu.be/fcdRKoDzrdU
Dama i videoen er riktignok et par cm høyere enn deg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Sakkle »

Ser at Triumph Tiger 800 XRx kommer i lav versjon som bare er 78 cm høy. https://www.triumphmotorcycles.co.uk/mo ... 00-xrx-low

Noe særlig lavere utenom cruiser eller senket naked/sport er det vel vanskelig å finne?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Skogstrollet »

Nå kanskje det burde nevnes at trådstarter ikke noe sted skriver at hun må ha begge føttene flatt i bakken, det er en antakelse som ser ut å ha blitt gjort her ;)

Hovedsaken er jo at man når ned nok til å føle at man kan håndtere sykkelen. Det kan bety å sette begge føttene flatt i bakken, men det kan også bety å nå ned nok til å ikke tippe over.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Juicebox »

Du vet, menn vet best ;)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Kawagutten »

Kan være greit å tenke seg litt om før en kommer med anbefalinger da det ikke bare handler om å rekke ned men om også tenke på at noen ikke er overivrige og uredde for å prøve motorsykler . Har oppgjennom mange år sett problemer som kan oppstå når en har en mc som er for stor. Det er langt fra bare det å rekke ned,snu på en parkeringsplass,kjøre på grus og det å kjøre i svinger f.eks. . Viktig å få godfølelsen og selvtillit til å være sikker i trafikken. Har sett både men og damer gi opp mckjøring pga dette og noen har hatt flere små uhell pga feil kjøp av mc etter anbefalinger og at de stadig får høre at det er jo bare å kjøre sånn og sånn så er alt topp. Dette passer jo ikke alle så kan være greit med litt forståelse før en plopper ut med anbefalinger. Noen tar ting fort mens noen bruker lengre tid på å kjøre seg inn .Kunne kanskje vært flinkere noen ganger jeg også til å spørre mer først,prøver jo men ikke alltid like lett da en sitter uten nok informasjon.
Har selv vært uredd og ivrig på kjøre mye forskjellige kjøretøy fra barndommen av uten å tenke på konsekvenser som skade meg selv eller andre eller bare kjøretøyet før en vokste opp og fikk erfaring 🙈😁
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Sakkle »


Skogstrollet skrev:Nå kanskje det burde nevnes at trådstarter ikke noe sted skriver at hun må ha begge føttene flatt i bakken, det er en antakelse som ser ut å ha blitt gjort her ;)

Hovedsaken er jo at man når ned nok til å føle at man kan håndtere sykkelen. Det kan bety å sette begge føttene flatt i bakken, men det kan også bety å nå ned nok til å ikke tippe over.
Ja... det har du helt rett i ser det ut som. Usikker på hvor det kom fra for min del.



Har trådstarter noen formening om hvor mye som skal til ift. høyden på MT-07 eller 03 før det ville vært innafor?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Bjerknez »

For min del ser det ut til i følge cycle-ergo (http://cycle-ergo.com/) du burde rekke ned med tærne hvis sykkelen har en salhøyde på rundt 80cm. eller under. Desverre er de fleste nakensyklene rundt den høyden. Pluss minus 1-2cm.

Skal du ha begge beina i bakken (hvis dette er et ønske) så må du muligens gå i retning cruiser. Feks. HD Sportster 883 som kun er 66cm. høy.

Eller sleng på et senkesett (hvis det finnes til sykkelen du har lyst på). Kommer du den ned 5-6 cm. er mye gjort.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Bjerknez »

Men du skal være glad for at du ikke er dverg :lol
dverg.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Sakkle »

Hør også med forhandleren når du prøvesitter sykkel hva som er standard "sag" på fjæringa. Usikker på hva det heter på norsk.

Siden du er forholdsvis lav er det vel en mulighet for at du også er lett. Om det er tilfelle kan du sannsynligvis senke fjæringa litt uten å bruke senkesett osv.(?) Mulig dette gir noen få cm. uten ekstra kostnad.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

May
Innlegg: 2
Registrert: 28 apr 2019, 08:10
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av May »

Tusen takk for svar folkens! Dere er supre :)
BMW har jeg ikke fått prøvd da det ikke er noen forhandlere i området hvor jeg bor(Haugalandet - Vestlandet). Mt-07 ble for bred slik at knærne mitt stakk godt ut og fikk dem ikke inntil. Synd da denne er meget kul etter min mening. Har sett en del på oppbygde sko. Noen som vet hvordan disse er å kjøre med? Fikk høre at det kom til å bli et stort problem med giring da hælen ble så høy. Har en kar på jakt etter senkesett til SV650 for å se om dette blir en mulighet. Kunne gjerne tenkt meg å reist land og strand for å prøve sykler, men det krasjer med jobb. Det å nå ned med beghe føttene helt er ikke så viktig for min del, men må kunne klare å balansere sykkelen. Er tross alt ikke så veldig tung på vekt selv og muskler er det lite av.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev: 29 apr 2019, 15:45 Men du skal være glad for at du ikke er dverg :lol

dverg.JPG
Ser jo ut som at noen klarer det helt fint hehe
https://m.youtube.com/watch?v=6foabj3fh3g
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Kawagutten »

Hvis du skal kjøpe en sv650 så ser det ut som det er høyde forskjell på sv650 og sv650s med 1.5 cm og senkesett kan kjøpes flere steder med ganske store prisforskjeller.
http://www.greybikes.no/side2.html
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... _PrefLoc=3

På ebay får du til og med kjøpt senking til både foran og bak til ca samme pris ink. moms,frakt og tollbehandlingsgebyr som for kun bak i norge.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av kjellv »

Denne er også fin, rett og slett imponerende :thumleft
https://www.youtube.com/watch?v=vnk4R3Ua0S0&app=desktop

Svar