MC-klubber og symbolbruk?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av simpson »

Jernkorset har ikke blitt erstattet av hakekorset.
De ble brukt samtidig, men med ulik betydning. Men det er også mye eldre enn nazismen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 03 mai 2019, 07:13 Jernkorset har ikke blitt erstattet av hakekorset.
De ble brukt samtidig, men med ulik betydning. Men det er også mye eldre enn nazismen.
Klippet fra artikkelen fra Wikipedia jeg postet tidligere:

I 1939-utgaven var monogrammet erstattet av et hakekors.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av simpson »

Jernkorset er fra middelalder, og ble brukt av tyske korsfarer og senere av tyske styrker. Hilter brukte dette også som en utmerkelse til soldater som hadde utført noe ekstraordinært under kamp, så de var begge i bruk under krigen.
Tyskland bruker dette fortsatt som kjennemerke på sine styrker, så det har ikke noe med nazisme å gjøre.
Men som alt annet av "nazisymboler" var dette gamle symboler brukt gjennom århundrer og tusener før nazismen ble oppfunnet.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

simpson skrev: 03 mai 2019, 08:25 Jernkorset er fra middelalder, og ble brukt av tyske korsfarer og senere av tyske styrker. Hilter brukte dette også som en utmerkelse til soldater som hadde utført noe ekstraordinært under kamp, så de var begge i bruk under krigen.
Tyskland bruker dette fortsatt som kjennemerke på sine styrker, så det har ikke noe med nazisme å gjøre.
Men som alt annet av "nazisymboler" var dette gamle symboler brukt gjennom århundrer og tusener før nazismen ble oppfunnet.
Enig i det. Symboler fra vikninger og andre/eldre kulturer er arvet og gjenbrukt, kanskje særlig av Hitler. Den tyske soldathjelmen er derimot designet for akkurat det formålet, og når man kombinerer den "stilen" med de nevnte symbolene, så ser jeg det som et ønske om å se disse tingene i sammenheng.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

Sakkle skrev: 03 mai 2019, 06:37
simpson skrev: 03 mai 2019, 06:01 Nå er det da sånn, at de såkalte nazisymbolene som hakekors, runeskrift osv er mye eldre enn nazismen.
Tyskere brukte eldgamle symboler, blant annet fra norrøn tid, og de var veldig fasinert av vikinger og deres symbolikk.
Kanskje det er nettopp dette som også er årsaken til at mange bikere også gjør det og ikke har noe med onkel Adolf og hans meninger å gjøre?
Tja... jeg ER med på tankegangen rundt dette. Jeg er også mer enn gjennomsnittet lei politisk korrekthet osv.

Når det er sagt har ikke hakekorset noen annen betydning i vår kultur enn nazismen så vidt meg bekjent. Hva det måtte bety i India er sånn sett ikke så interessant.
Angående "politisk korrekthet" i denne sammenheng: Jeg er på ingen måte på den frekvensen, mine spørsmål han ingen relevans i forhold til politisk korrekthet, og det er direkte feil å koble disse tingene sammen.

Det at enkelte her "forklarer" bruken av symbolene med at de fantes før Hitler gjenbrukte dem mener jeg er en avsporing. Vi (de fleste av oss) hadde mest sannsynlig ikke kjent til symbolene hvis Hitler ikke hadde brukt dem, og de er således Hitler-regimets mening med symbolene som formidles når de brukes i 2019. Jeg tror også at Hitler tilla symbolene andre betydninger enn de som opprinnelig lå bak. Dette blir veldig tydelig når bæreren også velger å bruke "kopi-hjelmen" fra WW2. Den er ikke fra vikingene eller andre gamle kulturer, og det er ingen tvil om hva den symboliserer.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Grendel »

Symbolbruken blir jo en del av den gruppering / nasjonalitet man legger vekt på.
Det er nå også "japanske tegn" som også trer frem i MC-miljøene. Her i vesten så har vi vel ikke så god kjennskap til (negative) sider av disse symbolene? I alle fall ikke om man skulle sammenlikne med Indiske solkors og Chaplin-barter.

Det å skape identitet, annerledeshet og provokasjon.

Hva markedet legger i symbolbruken og hva markedet velger å terpe på er en vesentlig faktor.

Johnny Rotten brukte hakekors en kort periode, men da punk-bevegelsen ble etter hvert en viktig aktør på venstresiden. Man måtte jo ta kommersielle hensyn, så da ble den bruken snudd.

Noen trender tar lett overhånd.
Man kan jo lure på hvorfor Charlie Chaplin fjernet barten etter krigen? Eller hvofor bilprodusenten Swallow Sidecar ikke fortsatte å selge bilene under navenet SS etter krigen? (De fikk i stedet navnet Jaguar).

Fortsatt kan du i hobby og lekebutikken kjøpe modeller av tyske fly fra WW2. Fortsatt er de uten hakekors på sideroret. Historieforfalsning eller politisk godkjenning av historie-justeringer?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av simpson »

Når det gjelder den tyske hjelmen, så ble den designet og brukt under første verdenskrig. Så den er egentlig bare tysk militær hjelm og ikke noen nazihjelm med mindre du har nyere versjon fra andre verdenskrig med hakekors eller SS symboler osv.
Men hjelm designet var en genistrek og blir i dag brukt av bla svenske brannvesenet, amerikanske styrker osv.
Men tror ikke at HD folk kjører med den for å etterligne en svensk brannmann.........

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

Grendel skrev: 03 mai 2019, 09:39 Symbolbruken blir jo en del av den gruppering / nasjonalitet man legger vekt på.
Det er nå også "japanske tegn" som også trer frem i MC-miljøene. Her i vesten så har vi vel ikke så god kjennskap til (negative) sider av disse symbolene? I alle fall ikke om man skulle sammenlikne med Indiske solkors og Chaplin-barter.

Det å skape identitet, annerledeshet og provokasjon.

Hva markedet legger i symbolbruken og hva markedet velger å terpe på er en vesentlig faktor.

Johnny Rotten brukte hakekors en kort periode, men da punk-bevegelsen ble etter hvert en viktig aktør på venstresiden. Man måtte jo ta kommersielle hensyn, så da ble den bruken snudd.

Noen trender tar lett overhånd.
Man kan jo lure på hvorfor Charlie Chaplin fjernet barten etter krigen? Eller hvofor bilprodusenten Swallow Sidecar ikke fortsatte å selge bilene under navenet SS etter krigen? (De fikk i stedet navnet Jaguar).

Fortsatt kan du i hobby og lekebutikken kjøpe modeller av tyske fly fra WW2. Fortsatt er de uten hakekors på sideroret. Historieforfalsning eller politisk godkjenning av historie-justeringer?

8-)
Gode synspunkter dette:) Robert Mugabes valg av bart i en periode var også et slikt eksempel.
Han hadde nok ikke vært i Trondheim og meldt seg inn i barteforeningen. Barten var et sterkt politisk signal fra Zimbabwes statsleder.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Grendel »

Brannmann Sam, Brannmann Sam, tralla lalla la....
Her kommer jeg på min HD...

Tja, jo det går vel greit det?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

simpson skrev: 03 mai 2019, 09:54 Når det gjelder den tyske hjelmen, så ble den designet og brukt under første verdenskrig. Så den er egentlig bare tysk militær hjelm og ikke noen nazihjelm med mindre du har nyere versjon fra andre verdenskrig med hakekors eller SS symboler osv.
Men hjelm designet var en genistrek og blir i dag brukt av bla svenske brannvesenet, amerikanske styrker osv.
Men tror ikke at HD folk kjører med den for å etterligne en svensk brannmann.........
Hehe.....si ikke det. Svenske brannmenn kan sikkert være gode forbilder for bikere på ideologisk villspor.... :crazy:

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av mekkern »

Tror ikke det er Nazisme som er drivkraften bak de fleste som kjøper eksempelvis denne hjelmen...
https://www.colsman-helme.com/index.html

Tror ikke en skal legge alt for mye politiisk overbevisning i alle "symbolgjenstander" alltid...
Men se hvilken sammenheng de blir brukt i isteden..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 mai 2019, 06:37 Når jeg ser et slikt kors så tenker jeg vertfall mer på den tyske hæren, enn musikk for å si det sånn. Derfor blir jeg også litt undrende når jeg ser slike symboler på en som kjører KTM Super Adventure i kanskje verdens rikeste land i 2019. En hodeskalle er vel kanskje det jeg forbinder mer med heavy metal. I tillegg til flammer etc.

Jeg synes det hadde vert mye kulere hvis man laget sin egen "logo" eller fikk andre til å lage den for seg som sier noe om hvem du er og hva du står for. I steden for å bruke samt ære det tyske militæret ved å bære dette jernkorset.

jeg synes vertfall det er noe "tungt" og "trist" over dette korset. Noe som vertfall ikek symboliserer meg, musikken jeg liker eller hvordan jeg har det i hverdagen eller på MC ryggen.
:scratch
Oisann... :eh
Det var da voldsomt... (kanskje spesielt det jeg har understreket i sitatet)
Tror jeg enkelt og greit lar de andre kommentarene her inne ang. Jernkorset tale for seg.
For meg betyr ikke dette symbolet annet enn flott symmetrisk design kledelig plassert på en trekantformet skinnbuff med borrelås, som jeg altså synes ser bra ut og som er funksjonell og praktisk.

For øvrig har jeg kjøredresser i skinn og tekstil fra tyske Held, produsert i Pakistan hvor det jevnlig er mye konflikter og hvor det skjer mye jeg slett ikke er enig i eller støtter, for også å ta med den biten i symboldiskusjonen i samme slengen. Kjøreklær uten andre synlige symboler enn H-logoen til Held (altså ikke Hitler...) fra et firma som ble opprettet i 1946 i et land med en forhistorie jeg slett ikke støtter, men som i dag er en god venn og nær alliert av Norge.

Et innlegg blåst ut av proposjoner, javel. Men kanskje på sin plass?
Og ja, jeg kommer helt sikkert til å fortsette å bruke korsbuffen når jeg føler for det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 03 mai 2019, 10:05 Tror ikke det er Nazisme som er drivkraften bak de fleste som kjøper eksempelvis denne hjelmen...
https://www.colsman-helme.com/index.html

Tror ikke en skal legge alt for mye politiisk overbevisning i alle "symbolgjenstander" alltid...
Men se hvilken sammenheng de blir brukt i isteden..
Akkurat. Det er sammenhengen mellom hjelmen og de andre symbolene som til sammen utgjør et uttrykk. Det er definitivt ikke relatert til brannmenn......

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, noen ganger er det vanskelig å si hva en mener uten å bli missforstått. Hadde jeg sagt det samme over en kaffe hadde du nok sett glimtet i øyet AJ :)

Ikke ta det som om jeg sammenligner deg med Hitler. For de skoene tror jeg passer en hyggelig kar som deg dårlig :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 03 mai 2019, 10:15
Bjerknez skrev: 03 mai 2019, 06:37 Når jeg ser et slikt kors så tenker jeg vertfall mer på den tyske hæren, enn musikk for å si det sånn. Derfor blir jeg også litt undrende når jeg ser slike symboler på en som kjører KTM Super Adventure i kanskje verdens rikeste land i 2019. En hodeskalle er vel kanskje det jeg forbinder mer med heavy metal. I tillegg til flammer etc.

Jeg synes det hadde vert mye kulere hvis man laget sin egen "logo" eller fikk andre til å lage den for seg som sier noe om hvem du er og hva du står for. I steden for å bruke samt ære det tyske militæret ved å bære dette jernkorset.

jeg synes vertfall det er noe "tungt" og "trist" over dette korset. Noe som vertfall ikek symboliserer meg, musikken jeg liker eller hvordan jeg har det i hverdagen eller på MC ryggen.
:scratch
Oisann... :eh
Det var da voldsomt... (kanskje spesielt det jeg har understreket i sitatet)
Tror jeg enkelt og greit lar de andre kommentarene her inne ang. Jernkorset tale for seg.
For meg betyr ikke dette symbolet annet enn flott symmetrisk design kledelig plassert på en trekantformet skinnbuff med borrelås, som jeg altså synes ser bra ut og som er funksjonell og praktisk.

For øvrig har jeg kjøredresser i skinn og tekstil fra tyske Held, produsert i Pakistan hvor det jevnlig er mye konflikter og hvor det skjer mye jeg slett ikke er enig i eller støtter, for også å ta med den biten i symboldiskusjonen i samme slengen. Kjøreklær uten andre synlige symboler enn H-logoen til Held (altså ikke Hitler...) fra et firma som ble opprettet i 1946 i et land med en forhistorie jeg slett ikke støtter, men som i dag er en god venn og nær alliert av Norge.

Et innlegg blåst ut av proposjoner, javel. Men kanskje på sin plass?
Og ja, jeg kommer helt sikkert til å fortsette å bruke korsbuffen når jeg føler for det.
Dette er en avsporing, uten relevans til mitt opprinnelige innlegg. Jeg ville definitivt ikke ha betraktet AJ som en eksponent for det jeg tar opp her, på bakgrunn av denne bøffen. :thumleft

Svar