Mental trening

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

Da er jeg litt mer enig med deg :)

Teknikker som riktig blikkbruk kan innlæres. Sof oftest tror jeg dette kommer ganske naturlig etter å ha kjørt en stund, men får man prentet inn dette på trafikkskolen og man blir terpet på dette så blir man nok flinkere til dette tidligere. Uansett så vil det virke unaturlig i førsten. Men at riktig blikkbruk er alfa omega har jeg fler enn en gang erfart.

Det man ser på treffer man som oftest og jeg må nesten le av meg selv hver gang jeg ekspreminterer litt med dette med ufarlige gjenstander i veien. Fokuserer man på det som ligger i veien så er sjansen stor for at man treffer det :redface

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mental trening

Legg inn av mekkern »

Etter 40 år på 2 hjul er det fortsatt ting som en ikke har opplevd tidligere. En lever i et samfunn som er dynamisk og det er en utvikling på de fleste områder.
Tydligvis utenom de fysiske og mentale evnene til mennesket.
Det eneste jeg ser som virkningsfullt er erfaring og holdninger.
Dette støttes gjennom de fleste studier også.

Så kast tastaturet fra deg og kjør. :mc6 :mc6
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 24 mai 2019, 08:59 Etter 40 år på 2 hjul er det fortsatt ting som en ikke har opplevd tidligere. En lever i et samfunn som er dynamisk og det er en utvikling på de fleste områder.
Tydligvis utenom de fysiske og mentale evnene til mennesket.
Det eneste jeg ser som virkningsfullt er erfaring og holdninger.
Dette støttes gjennom de fleste studier også.

Så kast tastaturet fra deg og kjør. :mc6 :mc6
Ja, der er vi enige :thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mental trening

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 24 mai 2019, 08:59 Så kast tastaturet fra deg og kjør. :mc6 :mc6
Ikke enig i det hele tatt...
mekkern skrev: 24 mai 2019, 08:59 Det eneste jeg ser som virkningsfullt er erfaring og holdninger.
Dette støttes gjennom de fleste studier også.
Det å lese, se video osv. om et hvilket som helst emne, i dette tilfelle MC, kan jo nettopp endre holdninger.

I tillegg er all erfaring, enten den er teoretisk/visuell eller praktisk, nyttig etter min mening.

Jeg mener ikke at det har større verdi å sitte hjemme å se videoer enn å komme seg ut å kjøre, men det går da an å gjøre begge deler uten at det ene går ut over det andre.

EDIT: Når jeg leser innlegget ditt om igjen, lurer jeg på om vi egentlig er enige... :-k
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av hneve »

Det å ta inn kunnskap og det å trene blikkbruken er bortkastet uten å faktisk bruke det i reelle situasjoner.

EDIT: Vi er kanskje det ...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

All input er jo viktig. Uansett om det er teori eller praksis. Det jeg sier er at praksis er uansett mye viktigere.

Les deg gjerne opp til du blir grønn i ansiktet som fersk fører. Pugg alt utenat og fordyp deg i det meste du kommer over. Jeg er ganske sikker på at du er dårligere rustet i de fleste tillfeller sammenlignet med en som ikke har lest en dritt, men kjørt veldig mye sykkel.

Jeg sier ikke at teori er unyttig, men jeg mener ikke det bør vektlegges fremfor praksis. Øvekjøring og store mengder av det med en dyktig sjåfør er gull verdt.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mental trening

Legg inn av mekkern »

Hvis en vil "pedagogisere seg" skikkelig :crazy: kan en lese litt om :
Utvikling av førerkompetanse, og
Førerkompetanse i et hierarkisk perspektiv .

dette finnes omtalt i kapittel 1:
https://www.vegvesen.no/_attachment/169 ... asse+A.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 24 mai 2019, 12:57 Hvis en vil "pedagogisere seg" skikkelig :crazy: kan en lese litt om :
Utvikling av førerkompetanse, og
Førerkompetanse i et hierarkisk perspektiv .

dette finnes omtalt i kapittel 1:
https://www.vegvesen.no/_attachment/169 ... asse+A.pdf
Det på side 12 er helt i tråd med hva jeg mener.

Psykologi spiller en stor rolle for hvordan vi oppfører oss i trafikken.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Mental trening

Legg inn av Relax »

Er å trene hjernen psykologi? :scratch
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Mental trening

Legg inn av Kawagutten »

En god ting er å memorere situasjoner for så planlegge og se for seg kjøreturer og alle situasjoner som kan oppstå. Blir mer forberedt da.

PS. For de som ikke leser forenklet ordlegging så er det refokusering jeg tenker på som mental trening.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 25 mai 2019, 07:32 Er å trene hjernen psykologi? :scratch
1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Mental trening

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 14:20
Relax skrev: 25 mai 2019, 07:32 Er å trene hjernen psykologi? :scratch
1.JPG
Har en følelse av at det trådstarter snakker om er at det kan trenes på det som skjer i hjernen noen tiendeler, eller et sekund, før man kommer til mye av det du holder fast med. Altså trene på at i stedet for å skvette eller "fryse" ,så gjør man det rette.
Ikke som en erstatting for noe av MC treningen, men som et tillegg til.

Alle har eksempler på at man har greid dette en eller flere ganger, og mange er sikkert allerede gode på dette, men kanskje kan noen av oss lære noen av dette likevel :)
Vi driller inn blikkbruk, bremseteknikk, unnamanøver ....kanskje, og bare kanskje, kan man kan drille inn hjernen til bli flink (enda flinkere) til å holde hodet kaldt i en krise også!? Kunne kanskje være morsomt å sjekke det ut ;) :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mental trening

Legg inn av Sakkle »

Relax skrev: 25 mai 2019, 14:56 Vi driller inn blikkbruk, bremseteknikk, unnamanøver ....kanskje, og bare kanskje, kan man kan drille inn hjernen til bli flink (enda flinkere) til å holde hodet kaldt i en krise også!? Kunne kanskje være morsomt å sjekke det ut ;) :)
Uten at jeg har noen kilde til å vise til er det gjort mye forskning på dette. Folk som har vært borte i en situasjon før (også gjennom video eller trening) har mye lavere risiko for å fryse eller bli handlingslammet i en reell situasjon. Et godt eksempel er førstehjelp. Dersom du har trening (teori og/eller praktisk) er sannsynligheten stor for at du er en av dem som trår til og hjelper om du kommer over noen med et illebefinnende. De uten slik trening har en tendens til å bli stående å glo...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

Denne videoen har ikke så mye med saken å gjøre forøvrig, men jeg kom over denne utrolige reaksjonen til en vogntog sjåfør. Det ser ut til at dette er i Norge også. Dæven jeg hadde hjerte i halsen når jeg så klippet fra 2:07 i videoen! :O

Se fra 2:07 i videoen.


Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mental trening

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 15:29 Denne videoen har ikke så mye med saken å gjøre forøvrig, men jeg kom over denne utrolige reaksjonen til en vogntog sjåfør. Det ser ut til at dette er i Norge også. Dæven jeg hadde hjerte i halsen når jeg så klippet fra 2:07 i videoen! :O

Se fra 2:07 i videoen.

Bra reaksjon på guttungen også som umiddelbart skifter retning og løper vekk fra vogntoget.

Svar