Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Eksosrotte
Innlegg: 3
Registrert: 05 jun 2019, 18:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Eksosrotte »

Hei, er nå i en situasjon at eg må til bergen 7-9 ganger i året. i 3 år. 5 dager hver gang.
Bor ca 3,5+ timer med kystbuss unna bergen. (155km)

Kom da innpå ideen om å anskaffe sykkel og lappen.

+sider
*raskere reisetid
*Transport fra bolig til jobb inni bergen (slipper å bytte buss 2 ganger)
*Halvpart i pris hvis eg kan rekne 0.7l mil, noen innspill her? blir 1000kr med kystbuss+ukespass bergen by.
525kr med bensin/ferge på sykkel
* ca 13,500 billigere med sykkel over 3 år, hvis generell slitekostnad på sykkel ikke blir tatt med. har 0 peil her.
*Gøy (men ikke prøv og si det til min kone)
*Mer frihet
*Mitt eget kjøretøy hjemme da kona og barn stikker av med bil hvis vi skal hver våres ting.

-sider
*Regner ofte i bergen :P
* helt sikkert noe eg har oversett.
*


-Har dere noen erfaringer her? kan vell forvente 3t reising med sykkel elle kansje mindre?
-Er det for langt og kjøre 15mil på sykkel? i all slags vær. (ved snø blir den parkert hjemme)
-Trenger egentlig kun en pc med meg frem og tilbake. klær kan eg ha liggende der eg skal bo. alternativt noen klær.
-Bør eg ta mellomtung eller tung? er en høy spinkel fyr. vet ikke så mye om størrelsesforskjeller og tyngde på A2 og A. så bare for meg at kansje tung ble for mye for meg. men er usikker her.

Ta lappen og skaffe sykkel er jo en større kostnad enn noe eg sparer. men det skal eg ha en gang i fremtiden uansett så om eg tar det nå når eg kan forsvare kjøpet ellet om 5-10 år er det samme.
Kan eg bevise for meg selv og min kone at eg "trenger" sykkel? :roll

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av FredrikE24 »

Du sparer lite, tvert i mot. Jeg pendler året rundt på motorsykkel. I hovedsak på grunn av bensin og bomring. Sett opp mot å bruke bilen sparer jeg sånn sett, men sykkelen skal kjøpes og holdes vedlike. Jeg bruker nok mellom 5-10000kr i året på å vedlikeholde syklene. Så kommer veiavgift og forsikring oppå der på to sykler(har dog tre nå). Blir noe bensin og bompenger til bilkjøring, men jeg sparer ekstremt med tid på å kjøre motorsykkel. I tillegg er det innmari gøy. For meg er det en hobby og livsstil.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 05 jun 2019, 19:32 I tillegg er det innmari gøy. For meg er det en hobby og livsstil.
De to tingene som nevnes her er nok antakelig de viktigste for oss som kjører MC.
Ellers må man vel kunne si at det å kjøre buss og bil objektivt sett er mer behagelig og komfortabelt.

At man sparer tid på på kjøre MC er det også liten tvil.
Men igjen, veldig enig med FredrikE24; MC er mer livsstil enn rasjonell fornuft. Ikke minst når man velger MC uansett vær.
Også er MC rett så god terapi i hverdagen :thumleft !

Og med det, velkommen til oss her på MCsiden, Eksosrotte :vs :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Rune75 »

Det økonomiske argumentet kan du skyte en hvit pinn etter. Legg deg helt flat og fortell at du har lyst begynne med en relativt egoistisk hobby som kommer til å koste mye penger og er livsfarlig. Lykke til !

Eksosrotte
Innlegg: 3
Registrert: 05 jun 2019, 18:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Eksosrotte »

Rune75 skrev: 05 jun 2019, 19:42 Det økonomiske argumentet kan du skyte en hvit pinn etter. Legg deg helt flat og fortell at du har lyst begynne med en relativt egoistisk hobby som kommer til å koste mye penger og er livsfarlig. Lykke til !
haha spot on :knegg

Eksosrotte
Innlegg: 3
Registrert: 05 jun 2019, 18:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Eksosrotte »

Ja er jo voldsomt gøy. eg trenger også et ekstra transportmiddel hjemme noe som en sykkel hadde hjulpet med. Noe som slipper unna alle bommene som de så fint har gjerdet oss inn med.
Så lenge det er billigere enn å kjøpe Elbil som bil nr.2 er eg fornøgd.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Grendel »

En MC kan også brukes til mye mer enn bare jobb-pendling. Det er noe du etterhvert vil oppdage. Dermed får du flere plussfaktorer enn bare "transport av hjernen til arbeidssted ".
Faktisk har reisen frem og tilbake til jobben blitt noe man gleder seg til, og ikke bare "døll dautid". Du kan spørre en som står og rister på bussen om han gleder seg til bussturen. Spør deretter en MC-kjører om han gleder seg til turen.

Mitt råd vil være å gå for MC, siden du har kommet så langt at du har vurdert det. Når du i tillegg har gått til det skritt å spørre her, så er du alt på god vei...

(Velkommen!)

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Tore L »

Dette regnestykket kommer aldri til å gå i pluss hva gjelder kroner og ører, du skal jo også ha lappen + sykkel + bekledning.
Men hvis vi glemmer kroner og ører, så går dette garantert i pluss på - frihet - opplevelser og morro :)
Velkommen til oss og vi heier på deg når du skal overtale kone mor :thumleft
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av LarsE »

Sier som de andre har det høres mest ut som du allerede har bestemt deg, men trenger argumenter for å bevise deg selv eller noen andre ;) Støtter MC-innkjøp, men ikke av økonomiske grunner (med mindre alternativet er å kjøpe bil)

Men for å svare på litt andre spørsmål:
15 mil er ikke for langt å kjøre på MC, gjorde det nettopp i sted og hadde ingen problemer. 15 mil i pisseregn kan bli ganske irriterende men er helt klart gjennomførbart hvis du investerer i vanntett utstyr/regndress.
Hvis du er 24 år eller eldre: Ta tunglappen. Klarer ikke å finne noen argumenter for å ta mellomtunglappen over det å ta tunglappen (hvis du er gammel nok), og en kjørelærer ville nok sett veldig rart på deg om du sa du ville ta mellomtung istedet for tung. Om du velger å benytte deg av den økte friheten når du har tatt lappen får være en annen sak.
Sykkelen min bruker maks 0,4l/mil, men du får sykler som bruker oppimot literen også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Bjerknez »

Økonomisk kommer du nok dårlig ut med MC ja. Veldig dårlig ut. Regn med ca. 10.000 kroner i året med service og dekk. Sleng på forsikring som fort koster 10.000 pr. år (eller mer) hvis du ikke har bonus. Så kommer jo evt. verditapet på sykkelen samt drivstoffutgifter.

Så vi snakker garantert 1.000 kroner i måneden bare i vedlikehold og forsikring. Minst. Så må du ha hjelm, vanntette kjøreklær, hansker og generelt sett kan jeg si aat det bare baller på seg...

Så økonomisk taper du nok stort, men du får en langt mer spennende og mer morsom reise :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Bjerknez »

Uansett, så er ikke drivstoffutgiftene det som utgjør den største utgiften her. På forsikringssiden er det dog store variasjoner. Her kan du fort spare manfoldige tusen bare på og sjekke priser.

Hadde du kommet med regnestykke Bil vs MC så hadde dte nok blitt mer interresant. Mest med tanke på bomutgiftene du slipper. Bergen har jo en del av disse så vidt jeg vet. Men 5-10 turer i året er jo ikke veldig mye og den sparte bomutgiften vil nok muligens bli spist opp av den økte forsikringspremien.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 06 jun 2019, 01:38 Uansett, så er ikke drivstoffutgiftene det som utgjør den største utgiften her. På forsikringssiden er det dog store variasjoner. Her kan du fort spare manfoldige tusen bare på og sjekke priser.

Hadde du kommet med regnestykke Bil vs MC så hadde dte nok blitt mer interresant. Mest med tanke på bomutgiftene du slipper. Bergen har jo en del av disse så vidt jeg vet. Men 5-10 turer i året er jo ikke veldig mye og den sparte bomutgiften vil nok muligens bli spist opp av den økte forsikringspremien.
Du må ikke ha kasko på sykkel. Har aldri hatt det og kommer aldri til å ha det. Har aldri betalt over 2000 kr i året i forsikring.
Men 5-10 turer ganger 5 dager så blir det plutselig mange dager du slipper å betale bompenger. Akkurat å slippe bompenger er jo litt prinsipp også da.
Jeg jobber i Bergen for tiden, og det er mange som kjører sykkel her, hver dag, hele året.
Mye vær som jeg ikke hadde tatt ut sykkel, men også mange fine dager.
En annen ting er at du ikke er bundet av rutetider og står litt friere til å reise når du vil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 06 jun 2019, 05:43
Bjerknez skrev: 06 jun 2019, 01:38 Uansett, så er ikke drivstoffutgiftene det som utgjør den største utgiften her. På forsikringssiden er det dog store variasjoner. Her kan du fort spare manfoldige tusen bare på og sjekke priser.

Hadde du kommet med regnestykke Bil vs MC så hadde dte nok blitt mer interresant. Mest med tanke på bomutgiftene du slipper. Bergen har jo en del av disse så vidt jeg vet. Men 5-10 turer i året er jo ikke veldig mye og den sparte bomutgiften vil nok muligens bli spist opp av den økte forsikringspremien.
Du må ikke ha kasko på sykkel. Har aldri hatt det og kommer aldri til å ha det. Har aldri betalt over 2000 kr i året i forsikring.
Men 5-10 turer ganger 5 dager så blir det plutselig mange dager du slipper å betale bompenger. Akkurat å slippe bompenger er jo litt prinsipp også da.
Jeg jobber i Bergen for tiden, og det er mange som kjører sykkel her, hver dag, hele året.
Mye vær som jeg ikke hadde tatt ut sykkel, men også mange fine dager.
En annen ting er at du ikke er bundet av rutetider og står litt friere til å reise når du vil.
I et økonomisk perspektiv så vil det uansett med stor sannsynlighet bli dyrere å kjøre MC for TS sin del tror jeg. Hvis man tar med alle utgifter. Men selvsagt, er det langt artigere og mye friere med en motorsykkel. Men billigere...nææhh...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av simpson »

Billigere enn buss blir det nok ikke. men kan bli billigere enn bil. Men alt er avhening av hvor dyr bil, sykkel osv som det er snakk om.
Mange faktorer som spiller inn. Men med det været som er i Bergen i dag er det å kjøre sykkel på jobb om morgenen ubetalelig uansett :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, ingen tvil om at det å kjøre sykkel er mer tilfredstillende enn å ta buss :)

Når alt kommer til alt så tror jeg bussen blir det billigste, men langt i fra det morsomste, eller det mest komfortable. Man er heller ikke like "fri" til å reise når man vil etc.

Men å dra inn økonomi som et hovedargument ville jeg ikke gjort. Da må man vertfall pynte litt på tallene :)

Svar