Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Stian87 »

Er få ting (bortsett fra bil og hus) jeg har brukt mer penger på enn MC. Uansett er det veldig gøy, kjøpte opprinnelig MC for å pendle, og det gav meg en enorm frihet og glede når jeg skulle på jobb, i motsetning til toget.

Regn går helt fint, selv om det ikke er så lystbetont å kjøre i regn. Skal innrømme at jeg misunte en del billister når jeg kjørte i to pluss og syndeflod. Gikk fort da :crazy:

MC er antakelig det minst fornuftige du kan drive med, kanskje ved siden av båt. Men det er også hele poenget, det er poenget.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 06 jun 2019, 07:27 Er få ting (bortsett fra bil og hus) jeg har brukt mer penger på enn MC. Uansett er det veldig gøy, kjøpte opprinnelig MC for å pendle, og det gav meg en enorm frihet og glede når jeg skulle på jobb, i motsetning til toget.

Regn går helt fint, selv om det ikke er så lystbetont å kjøre i regn. Skal innrømme at jeg misunte en del billister når jeg kjørte i to pluss og syndeflod. Gikk fort da :crazy:

MC er antakelig det minst fornuftige du kan drive med, kanskje ved siden av båt. Men det er også hele poenget, det er poenget.
Båt er dyrere. Been there done that.

Bryggeplass, vesentlig høyere drivstoffforbruk. (type 80 liter i timen hvis man skal ha det litt gøy). Så er det veldig mye mer jobb med tanke på opptak, vinterlagring, sjøsetting, service, frakt av båt etc. Så er man jo mer væravhengig, noe som betyr ikke like mange dager som passer i løpet av året etc.

Jeg blåste over til Sandefjord fra Fredrikstad i god driv og tur/retur brukte jeg omtrent 140 liter med drivstoff. Hadde nok vert billigere for meg å tatt bussen til Gardemoen og tatt flyet til Torp flyplass. Men langt fra like gøy :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av simpson »

Har båt med V8 innenbords og det er dyrt å kjøre med, men har ikke båt av økonomiske grunner :lol

Men lite slår en tur i båt når været var i fjor sommer så for meg er det verdt hver krone selv om kjerringa mener noe annet

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg syntes sjølivet var bedre før. jeg er nærmest oppvokst på sjøen da jeg var med mine foreldre mye ut på vannet når jeg var liten. I dag er jeg alt for utålmodig til å være lenge på samme sted. Jeg liker også å ta meg en pils eller tre mens jeg er på vannet. Cruise utover og pilse. Det er rett og slett terapi, når været er fint.

I dag synes jeg det blir flere og flere idioter på sjøen i svære båter dem ikke klarer å mestre.

Jeg ser det hver sommer når jeg sitter på brygga i Fredrikstad å pilser. Dem kommer til brygga i svære båter med baugpropeller, GPS styring og fandens oldemor, men det blir like mye banning hver gang og stort sett er det kjærringa som får gjennomgå som ikke klarer og fortøye båten.

De med de største båtene har tydeligvis heller ikke råd til å bruke dem. Kjenner en med 65 fots Princess som kjører fra båtplassen i Fredrikstad til sentrum og der ligger han fortøyd i flere dager. Helt merkelig.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av simpson »

Pils og båt er jeg oppvokst med og jeg mener det hører sammen. Før var det direkte grøftefyll i båtene uten at noen reagerte men i dag kommer pekefingeren og hoderistingen bare du har med noen kalde pils.
Er ikke for fyllekjøring på sjøen men noen pils er OK

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 06 jun 2019, 10:08 Pils og båt er jeg oppvokst med og jeg mener det hører sammen. Før var det direkte grøftefyll i båtene uten at noen reagerte men i dag kommer pekefingeren og hoderistingen bare du har med noen kalde pils.
Er ikke for fyllekjøring på sjøen men noen pils er OK
Grensa er vel 0,8 da er man ganske dritings. Evnen til å ta gode beslutninger er ihvertfall på hell.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av gsx750_80 »

Stian87 skrev: 06 jun 2019, 07:27 ...
MC er antakelig det minst fornuftige du kan drive med, kanskje ved siden av båt. Men det er også hele poenget, det er poenget.
:thumleft Hehe.. Bra sagt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 06 jun 2019, 09:34 ...I dag er jeg alt for utålmodig til å være lenge på samme sted. Jeg liker også å ta meg en pils eller tre mens jeg er på vannet. Cruise utover og pilse. Det er rett og slett terapi, når været er fint. ...
Du har på sett og vis gått fra båtlivet, der du kunne kombinere hobby med øldrikking, til mc.
Håper for din del at du ikke føler at mc-kjøringen begrenser alkoholinntaket i den grad at du føler at det virkelig går utover drikkingen din.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 06 jun 2019, 10:26
Bjerknez skrev: 06 jun 2019, 09:34 ...I dag er jeg alt for utålmodig til å være lenge på samme sted. Jeg liker også å ta meg en pils eller tre mens jeg er på vannet. Cruise utover og pilse. Det er rett og slett terapi, når været er fint. ...
Du har på sett og vis gått fra båtlivet, der du kunne kombinere hobby med øldrikking, til mc.
Håper for din del at du ikke føler at mc-kjøringen begrenser alkoholinntaket i den grad at du føler at det virkelig går utover drikkingen din.
Får litt abstinenser enkelte ganger, men da tar jeg meg bare en kjørepils. Jeg føler faktisk jeg blir flinkere med en ØL innabors.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av simpson »

Rune75 skrev: 06 jun 2019, 10:13
simpson skrev: 06 jun 2019, 10:08 Pils og båt er jeg oppvokst med og jeg mener det hører sammen. Før var det direkte grøftefyll i båtene uten at noen reagerte men i dag kommer pekefingeren og hoderistingen bare du har med noen kalde pils.
Er ikke for fyllekjøring på sjøen men noen pils er OK
Grensa er vel 0,8 da er man ganske dritings. Evnen til å ta gode beslutninger er ihvertfall på hell.
Njaaa beruset men ikke dritings
Men bruker du hue er ikke 0,8 for mye etter min mening

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av Bjerknez »


FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg byttet nylig fra flere år med buss til å kjøre sykkel. Ser det er nevnt tid og sparing av tid med å kjøre mc. Det kan nok stemme hvis man har god disiplin, men når det er fint vær så går det fort en omvei hjem fra jobben via skogsveier og landeveier. Vanligvis bruker jeg 15min kjøring til/fra jobb, men når det er så gøy å kjøre så blir det omvei og da blir det plutselig 1 time istedenfor. Og når man så kommer hjem så er det jo frem med hageslangen for å spyle av veistøv og road kills (insekter), vasking, tørking osv. Hvis man i tillegg regner med de ekstra minuttene det tar å få på seg støvler, bukse, rykkskinne, jakke, hansker og hjelm så blir det plutselig like raskt å ta bussen. Men det er 1000 ganger gøyere å kjøre selv på 2 hjul fremfor å stå og vente på buss.

Når det kommer til penger så er det også et sluk. Greit at drivstoff blir billig, slipper bompenger, engangspris på sykkel, men her baller det på seg med andre ting over tid, nye deler, service, klær, utstyr ++.

Alt i alt så handler det om kjøreglede, og den er verdt alle pengene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av FredrikE24 »

Sjøen var det siste fristedet man hadde fra autoriteter. Nå er det pekefingre og onkler overalt. En 14-åring med 9.9hk, og nei og nei, han må vi få stoppet. Det bråker i tillegg altfor mye..

Folk i båt og båtfolk er to forskjellige ting visstnok.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av KåreDump »

last ned.jpeg
Eksosrotte skrev: 05 jun 2019, 19:26 -sider
*Regner ofte i bergen :P
Pfffttt.... kjenner deg ikke, og du er muligens veldig søt, men du er IKKE laget av sukker så litt regn tåler du!! :-)
Eksosrotte skrev: 05 jun 2019, 19:26 Kan eg bevise for meg selv og min kone at eg "trenger" sykkel? :roll
Tror nok du allerede har overbevist deg selv, din kone.... kan bli en hardere nøtt å knekke. :lol
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøpe sykkel til reising eller ta buss?

Legg inn av FreewheelBurning »

FredrikE24 skrev: 06 jun 2019, 13:49 Sjøen var det siste fristedet man hadde fra autoriteter. Nå er det pekefingre og onkler overalt. En 14-åring med 9.9hk, og nei og nei, han må vi få stoppet. Det bråker i tillegg altfor mye..

Folk i båt og båtfolk er to forskjellige ting visstnok.
Nå har vi hatt flere dødsfall sist sommer med fyll og mørkekjøring. Var blant annet en 15-åring og en idrettskjendis.

Svar