Motorsykkel? Erru gæern !?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Steinkastar »

Pollti skrev:Saken med ungdommen som ble kjørt på av en dame i Tønsberg som hadde vikeplikt skal visstnok til Høyesterett. Snakket med henne på Lille Julaften og det var en deprimerende samtale. Hun regner med å vinne der og ikke bli idømt fengselsstraff. Ser i lokalavisa at det også her er snakk om synlighet av MC i trafikken. Hva med å ta seg litt bedre tid og være sikker på at det er forbindelse mellom øyne og hjerne ? :scratch
Personlig syntes jeg Aktors påstand om straff i denne saken er mild.

Denne saken tror jeg at jeg leste om i bladet jeg fikk av NMCU nr. 1 2011, side 9.
Hun fikk redusert straff i høyesteretten. Hun fikk 18 dager ubetinget fegsel. En reduksjon på tolv dager i forhold til dommen fra lagmannsretten.

I høyesteretten mente to av de fem dommerne, at straffen skulle være betinget og 10.000,- i bot.
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av AJ »

En trist sak, egentlig. Ingen særlig tvil om det.
Men han går kanskje litt vel hardt ut?

HP Strifeldt (Fidel) bidrar godt med "balanse i regnskaetp", syens jeg.

Her er hele saken:
http://www.nrk.no/ostfold/advarer-mot-a ... 1.11468392" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av SuperMorten »

AJ skrev:En trist sak, egentlig. Ingen særlig tvil om det.
Men han går kanskje litt vel hardt ut?

HP Strifeldt (Fidel) bidrar godt med "balanse i regnskaetp", syens jeg.

Her er hele saken:
http://www.nrk.no/ostfold/advarer-mot-a ... 1.11468392" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg synes artikkelen i stor grad var ensidig. Det var kun fokusert på hvor farlig det var å kjøre MC. At NMCU kommer på banen i siste avsnitt synes ikke jeg gir balanse. Er 100 % sikker på at journalisten aldri har kjørt MC


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av hakhap »

SuperMorten skrev:
AJ skrev:En trist sak, egentlig. Ingen særlig tvil om det.
Men han går kanskje litt vel hardt ut?

HP Strifeldt (Fidel) bidrar godt med "balanse i regnskaetp", syens jeg.

Her er hele saken:
http://www.nrk.no/ostfold/advarer-mot-a ... 1.11468392" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg synes artikkelen i stor grad var ensidig. Det var kun fokusert på hvor farlig det var å kjøre MC. At NMCU kommer på banen i siste avsnitt synes ikke jeg gir balanse. Er 100 % sikker på at journalisten aldri har kjørt MC


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skremsel propaganda, synes det veldig fokus på sånne ting i dagens føreropplæring for blivende mc-fører.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Snikendeugle »

En av de mest propagandafylte artikkelene jeg har lest, ja 0_o
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Flanker »

Føleripropaganda og tøvete fremstilt. Sjelden har det så klart skint igjennom hvilket kjønn journalisten har! Dette var så svært så "moderlig". For all del, synd på karen som mistet beinet. Men hvis han tror at hans historie er representativ så tar han nok feil.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av jongsanim »

Absolutt ensidig

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av JohnnyTh »

Neste blir vel intervju med en død person som angra på at han kjørte MC. Dette var voldsomt til propaganda og ikke den helt store nyhetsverdien tør jeg påstå.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av jhn »

Denne Leif Bråten sier :
"Det er ekstremt mye farligere å kjøre motorsykkel enn det man tror. Jeg skulle ønske noen hadde sagt det til meg da jeg begynte å ta MC-lappen for 20 år siden"

"– Jeg visste at det var farlig og at ting kunne skje fort, men at det var så ekstremt ante jeg ikke. Hvis jeg ikke hadde mistet benet i ulykken hadde jeg fortsatt latt være å kjøre sykkel, understreker han"
Merkelig at en voksen og lesekyndig mann ikke visste dette ... det får meg til å undres over om det er flere selvfølgeligheter han ikke forstår.
Det kan jo være avgjørende for omgivelsene ... han kjører jo fremdeles bil.

Ser at Strifeldt i NMCU sier – "Sånn som jeg opplever motorsykkelmiljøet så er bevisstheten rundt det veldig stor."
Mc-førere liker vel å fremheve frihetsfølelsen og markere sin motstand mot fartsgrenser f.eks. ... kanskje bevisstheten er stor, men det blir ofte litt sånn "de trafikkfarlige bilistene som følger fartsgrensa og bremser oss flinke ..."
Forholdsvis stort fokus på hvordan andre bør oppføre seg, litt mindre på egen oppførsel. Motorsyklister er vel sannsynligvis den trafikkantgruppen som klager mest på andre, bryter flest trafikkregler ... konsekvent, og oftest forårsaker egen ulykke.

Er det flere som føler at alle motorsyklister tilhører ett miljø? ... jeg har møtt en haug med motorsyklister som jeg for alt i verden ikke vil være i samme miljø som.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:Denne Leif Bråten sier :
"Det er ekstremt mye farligere å kjøre motorsykkel enn det man tror. Jeg skulle ønske noen hadde sagt det til meg da jeg begynte å ta MC-lappen for 20 år siden"

"– Jeg visste at det var farlig og at ting kunne skje fort, men at det var så ekstremt ante jeg ikke. Hvis jeg ikke hadde mistet benet i ulykken hadde jeg fortsatt latt være å kjøre sykkel, understreker han"
Merkelig at en voksen og lesekyndig mann ikke visste dette ... det får meg til å undres over om det er flere selvfølgeligheter han ikke forstår.
Det kan jo være avgjørende for omgivelsene ... han kjører jo fremdeles bil.

Ser at Strifeldt i NMCU sier – "Sånn som jeg opplever motorsykkelmiljøet så er bevisstheten rundt det veldig stor."
Mc-førere liker vel å fremheve frihetsfølelsen og markere sin motstand mot fartsgrenser f.eks. ... kanskje bevisstheten er stor, men det blir ofte litt sånn "de trafikkfarlige bilistene som følger fartsgrensa og bremser oss flinke ..."
Forholdsvis stort fokus på hvordan andre bør oppføre seg, litt mindre på egen oppførsel. Motorsyklister er vel sannsynligvis den trafikkantgruppen som klager mest på andre, bryter flest trafikkregler ... konsekvent, og oftest forårsaker egen ulykke.

Er det flere som føler at alle motorsyklister tilhører ett miljø? ... jeg har møtt en haug med motorsyklister som jeg for alt i verden ikke vil være i samme miljø som.
Føler ikke jeg er i noe miljø som er imot regler. Skjeldent jeg bryter trafikkregler med vilje, hvis man ser bort fra å ligge 5-10 km/t over fartsgrensen på landevei.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av JohnnyTh »

AJ skrev:En trist sak, egentlig. Ingen særlig tvil om det.
Men han går kanskje litt vel hardt ut?

HP Strifeldt (Fidel) bidrar godt med "balanse i regnskaetp", syens jeg.

Her er hele saken:
http://www.nrk.no/ostfold/advarer-mot-a ... 1.11468392" onclick="window.open(this.href);return false;
Fant dette i komentarfeltet, vistnok fra klikk.no. Syntes det var så bra jeg gengir det her:

Vi spurte først Trafikkorpset i Oslopolitiet, som i all hovedsak selv bruker motorsykler i tjensten. Men neeeei, dette ville de helst spille over til juridisk ekspertise. Påtaleseksjonen neste:
- Motorsyklister som kjører mellom køene er formelt på tynn is, ja, sier politiinnspektør Egil Brekke i påtalegruppen for trafikk og sjø.
- Det er imidlertid blitt kutyme å tillate slik kjøring dersom det gjøres på en forsvarlig måte, utdyper Brekke.
Han påpeker at slik kjøring i utgangspunktet er å betrakte som forbikjøring. Det er per definisjon forbudt på høyre side - med ett unntak, dersom køen i høyre fil står stille eller flyter svært sakte.
- I slike tilfeller vil motorsyklisten, med aktsom og forsiktig kjøring, kunne forsere trafikkøene uten at våre folk vil gripe inn, sier Brekke.
For motorsyklisten er i likhet med alle andre trafikkanter forpliktet av trafikkreglenes paragaf 3: Der står det :
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret".

Det siste er avgjørende. Å være barn er ikke ensbetydende med fri adferd. Det er førerens ansvar å påse at barn ikke kan åpne døren når dette ikke er forsvarlig. Samtidig er det motorsyklistens ansvar å kjøre så aktpågivende at han eller hun kan stoppe i tide dersom noen gjør noe uforutsett. Politiet opererer med en hastighetsforskjell på rundt 15 km/t mellom langsomtgående kø og motorsykkel som de regner som akseptabelt forsvarlig. Med andre ord vil kjøring mellom filene i kø fungere helt utmerket dersom alle behandler hverandre med respekt, gir litt rom og handler i tråd med veitrafikkloven.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Kmann »

tråkling mellom filene i kø. Grøss. Jeg for min del mener det er høl i hode uansett. Vet at det er fristende da man sitter med fullpåkledning og svetten svulper rundt anklene i støvlene. Men med så mange ........ i trafikken som skal sende sms hjem og si at de kommer snart osv så er det ikke uvanlig å vingle litt selv i saktegående kø.
Det er ikke mange igjen av oss som viker ut og lager plass til en MCist som kommer bak. Har av og til lurt på om det er lurt, hjelper jeg han frem, vet jeg om den bilen 50m forn gjør det samme eller om den gjør det motsatte. Av og til har jeg vurdert å legge meg inn mot midten så får de heller vente og være trygge.
Nei det er ikke misunnelse :twisted for at min står hjemme den dagen. =;
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Snikendeugle »

Kmann skrev:tråkling mellom filene i kø. Grøss. Jeg for min del mener det er høl i hode uansett. Vet at det er fristende da man sitter med fullpåkledning og svetten svulper rundt anklene i støvlene. Men med så mange ........ i trafikken som skal sende sms hjem og si at de kommer snart osv så er det ikke uvanlig å vingle litt selv i saktegående kø.
Det er ikke mange igjen av oss som viker ut og lager plass til en MCist som kommer bak. Har av og til lurt på om det er lurt, hjelper jeg han frem, vet jeg om den bilen 50m forn gjør det samme eller om den gjør det motsatte. Av og til har jeg vurdert å legge meg inn mot midten så får de heller vente og være trygge.
Nei det er ikke misunnelse :twisted for at min står hjemme den dagen. =;
Jeg foretrekker om bilene ikke "lager vei" for meg. Lettere å forutse hva de gjør om de bare fortsetter rett frem i filen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av SuperMorten »

Kmann skrev:tråkling mellom filene i kø. Grøss. Jeg for min del mener det er høl i hode uansett. Vet at det er fristende da man sitter med fullpåkledning og svetten svulper rundt anklene i støvlene. Men med så mange ........ i trafikken som skal sende sms hjem og si at de kommer snart osv så er det ikke uvanlig å vingle litt selv i saktegående kø.
Det er ikke mange igjen av oss som viker ut og lager plass til en MCist som kommer bak. Har av og til lurt på om det er lurt, hjelper jeg han frem, vet jeg om den bilen 50m forn gjør det samme eller om den gjør det motsatte. Av og til har jeg vurdert å legge meg inn mot midten så får de heller vente og være trygge.
Nei det er ikke misunnelse :twisted for at min står hjemme den dagen. =;
Brukte motorsykkel inn og ut fra Oslo på jobb fra 1 april til langt ut i oktober i hele fjor, og året før, og lever tydeligvis ikke i samme verden som deg. I fjor kjørte jeg til og med RT'n med store sidekofferter (ca 1 meter bred), og det gikk også greit. Selvsagt, ikke villmannskjøring, men rolig og kontrollert. Jeg har passert politibiler, som hilser og gir meg tommelen opp. Jeg er mye mer engstelig når jeg ligger i kollektivfeltet. Man vet aldri når noen finner på at man skal "kaste seg ut" fra køen og over i kollektivfeltet. Derfor ligger jeg konsekvent til høyre, nesten helt ute på skulderen når jeg kjører i kollektivfeltet, da jeg mener det gir meg lengre reaksjonstid dersom det skulle komme en fra venstre som ikke ser seg for...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
Kmann skrev:tråkling mellom filene i kø. Grøss. Jeg for min del mener det er høl i hode uansett. Vet at det er fristende da man sitter med fullpåkledning og svetten svulper rundt anklene i støvlene. Men med så mange ........ i trafikken som skal sende sms hjem og si at de kommer snart osv så er det ikke uvanlig å vingle litt selv i saktegående kø.
Det er ikke mange igjen av oss som viker ut og lager plass til en MCist som kommer bak. Har av og til lurt på om det er lurt, hjelper jeg han frem, vet jeg om den bilen 50m forn gjør det samme eller om den gjør det motsatte. Av og til har jeg vurdert å legge meg inn mot midten så får de heller vente og være trygge.
Nei det er ikke misunnelse :twisted for at min står hjemme den dagen. =;
Brukte motorsykkel inn og ut fra Oslo på jobb fra 1 april til langt ut i oktober i hele fjor, og året før, og lever tydeligvis ikke i samme verden som deg. I fjor kjørte jeg til og med RT'n med store sidekofferter (ca 1 meter bred), og det gikk også greit. Selvsagt, ikke villmannskjøring, men rolig og kontrollert. Jeg har passert politibiler, som hilser og gir meg tommelen opp. Jeg er mye mer engstelig når jeg ligger i kollektivfeltet. Man vet aldri når noen finner på at man skal "kaste seg ut" fra køen og over i kollektivfeltet. Derfor ligger jeg konsekvent til høyre, nesten helt ute på skulderen når jeg kjører i kollektivfeltet, da jeg mener det gir meg lengre reaksjonstid dersom det skulle komme en fra venstre som ikke ser seg for...
Ikke så mye jeg har kjørt i kø i Norge, men når jeg har gjort det så synes det er flere biler som slipper meg frem, enn de som ikke gjør det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar