El bike.. 1t å fylle tanken

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: El bike.. 1t å fylle tanken

Legg inn av Bjerknez »

Man kan mene hva man vil om hvordan man mener EL-kjøretøyer passer inn i dag. Det er åpenbart ikke et valg for alle slik det er nå. Spesielt ikke for oss motorsyklister. men det kommer en tid om ikke så veldig lenge hvor el-kjøretøyer blir et like naturlig valg som å kjøpe Melk i butikken.

Så vil man selvsagt alltid ha petrol heads som vil tviholde på fosilt brennstoff til dem dør og forsvare valget med nebber og klør. Selv om jeg selv ikke klarer helt å se for meg en EL-MC i dag, så er jeg overbevist om at dette en vakker dag blir såpass fristende at man velger bort den fosile versjonen. Men det tar tid og det kommer gradvis.

Det er mange ting som har dukket opp som ikke det ble trodd noe på. Mobiltelefonen er en av dem. Enkelte trodde heller ikke på at en PC var fremtiden og det går fortsatt folk rundt og mener dette ikke er et nødvendig redskap i dag.

Så jeg ønsker ny teknologi velkommen, men slik det ser ut nå har nok fortsatt fosile biler overtaket for veldig mange. Men når man nå får biler som klarer opp mot 50 mil rekkevidde, så står man igjen med to problemstillinger. ladepunkter og ladetid, samt bortfall av følelsen av å ha en mekanisk vibrerende motor i bilen.

Vi har som kjent hatt e-Golf i tre år nå. Denne har en teoretisk rekkevidde på 30 mil. Det vil si 25 mil maks i praksis en varm sommerdag og ca. 15 mil midtvinters i -10 grader.

Ikke en eneste gang har vi ut fra vårt bruk hatt noe rekkevidde angst. Vi (eller hun) kjører omtrent 4-5 mil hver dag og har også vært noen turer i midtnorge og gått noen turer med bikkja samt overnattet. Sistnevnte krever 10 minutter med planlegging, men det blir på en måte en litt morsom del av hele greia, litt ut fra hvordan man ser det.

Selvsagt er ikke en e-Golf eller en annen el-bil noe for den som har 10-20 mil pendlevei hver dag. Det sier seg selv. Men en ting er sikkert. De neste tre årene vil vi spare ca. 36.000,- i bompenger (frem til det denne fordelen forsvinner) samt sikkert 60.000 kroner i drivstoff. Det å slippe å stå og se beløpet på pumpa nærme seg 1000-lappen er ganske tilfredstillende i seg selv.

Så kan man jo dra inn prisen for hva det koster og lade opp bilen. Dette har jeg prøvd å se via en graf på en app som jeg har over strømforbruk. Jeg klarer ikke å se noen nevneverdig forskjell der og strømregingen er så og si lik som før. Om det er en 100-lapp eller to i måneden så må vel det være maks?

Bilen blir ladet opp omtrent en gang i uka (hver 5 dag).

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: El bike.. 1t å fylle tanken

Legg inn av AJ »

Jeg har kjørt noen EL-biler fra lille VW Up til Tesla X de siste årene synes dette er helt greie biler å kjøre.
For meg spiller det mindre rolle hva slags motor som driver maskineriet framover. Det jeg ikke liker så godt med EL-biler er drivstoffpåfyllingen. Tar for lang tid og for mye styr med ledning, selv om dette selvfølgelig fort blir en vanesak for de som eier slike biler. Det vil det nok antakelig bli for meg også om jeg noen gang blir EL-bil eier.
Drivstoffrekkevidden er, etter min mening, fortsatt ikke god nok. Men også her kan man fint tilpasse seg rekkevidderealiteten på disse bilene.

Det som er bra med elektrisk drevene kjøretøy er at maskineriet har langt færre bevegelige deler enn bensin- og dieseldrevne biler. En stor fordel, helt åpenbart, som vil gi lavere servicekostnader.

Det samme vil det være med elmotorsykler, som jeg fortsatt har til gode å kjøre. Men jeg har fått med meg at disse har enorme krefter og gode kjøreegenskaper. Så sånn sett vil slik MC være interessant. Men så er det dette med rekkevidden, da...
På langt nær god nok. Også dette med å fylle drivstoff og tiden det tar via kabel... Igjen en vanesak, men for meg fortsatt ikke noe jeg synes er aktuelt. I hvert fall ikke før rekkevidden er økt betydelig og ladetiden ditto redusert betydelig.

At det blir flere og eldrevne kjøretøy, også på to hjul etter hvert, er det liten tvil om i overskuelig framtid. Etterhvert kommer det antakelig flere gassdrevne kjøretøy også i tillegg til hydrogendrevne biler.
Sammen med diesel- og bensindrevne biler og hybridkombinasjoner av disse vil alle alternativene leve side om side i trolig flere tiår.
Og det er helt greit. Godt med flere alternativer.

Men det jeg ikke synes er greit og urimelig er å gi eksklusive fordeler for en eller flere av disse drivlinjene.
EL-bilene nyter allerede fordelene av lave serviceutgifter og lav drivstoffpris, noe jeg selvfølgelig synes er helt greit. De med næringsvett, for å si det slik, når det gjelder drivstoffutgifter, må svært gjerne velge el og samtidig oppleve å kjøre sprekt siden disse bilene er sterke og kjappe.
Ulempen med forholdsvis lang tid for å fylle på eldrivstoffet blir antakelig en bitteliten ulempe i forhold til de fordelene som allerede er en del av EL-bilen, selv uten de eksklusive fordelene myndighetene har gitt som en urimelig extra-extra bonus.
Etter min mening...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: El bike.. 1t å fylle tanken

Legg inn av oivindg »

Jeg oppfatter meg sjøl som en motorentusiast, men jeg ble overrasket over hvor fint det var å ikke ha motorlyd da jeg lånte en Audi eTron Quattro en dag. For meg blir det to helt forskjellige opplevelser, og det ene er ikke bedre enn det andre.

Så når det kommer el-MC med nok rekkevidde om noen år kan det godt hende at jeg går over til elektrisk.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 288
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: El bike.. 1t å fylle tanken

Legg inn av tormodg »

For meg handler det stort sett utelukkende om kjørelengde. Jeg pendler i Oslo og da er el-mc uproblematisk. Men jeg bruker samme sykkel til langturer og ferier osv. Jeg er positiv til å gå over til el-mc når det blir mulig å bruke den til alt jeg trenger den til.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: El bike.. 1t å fylle tanken

Legg inn av FreewheelBurning »

Meningen med sykkelkjøring for min del har ingenting med lyd, lukt og vibrasjoner å gjøre. Å gire er helt uaktuelt. Hjelmen blir på hele veien til grava! Det eneste som holder meg tilbake fra elsykkel er som nevnt ladetid og tilgjengelighet.

Svar