ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av Relax »

Åssen fungerer ABS bremser på motorsykkelen?
Noen som har vært i situasjoner der den har de har slått inn? ( Annet enn ved øvelse)
Gjør de noen forskjell på hvor mye dere tør bremse mens man ligger over i en sving?
Eller,bedre spørsmål, gjør de noen forskjell i det hele tatt?
:)
Sist redigert av AJ den 31 jul 2019, 18:40, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Mer utfyllende trådtittel, ikke bare "ABS bremser" ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg tror om du først skal trykke så hardt i bremsen at ABS er et tema i svingen, så ligger du nok fort 90 grader med sykkelen uansett. Men det er kanskje en annen historie på nyere sykler med "lean" ABS og traction kontroll som samarbeider?

Jeg har egentlig sjeldent kjent på ABS interaksjon utenom påtvunget ved øvelse, og da har jeg vært i noen ganske store close-calls på veien også.

Jeg setter pris på å ha ABS når det er vått på veien, men utover det så ville jeg ikke hatt det som et "must" på sykkelen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av Esveen »

Se 15.20min ut i videoen. Fra tidlig testing av ABS på mc. Rimelig modig han testkjøreren.

https://m.youtube.com/watch?v=QT71EDhIB8A
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av Grendel »

Jeg hadde ABS på skolesykkelen, men ikke på min egen.
Jeg kom gjennom en rundkjøring hvor en bil ikke så meg, og kjørte rett ut. Heldigvis var jeg oppmerksom på at "han der gamle gubben kan sikkert finne på å kjøre", og jeg fikk rett. Han var "snill" og ventet i det lengste med å kjøre ut. Jeg hadde heldigvis liten fart men forhjulet skle og jeg "trampet hardt i bakken". Fikk vond hofte i noen dager, men dette er nok en typisk situasjon som kunne vært unngått med ABS.

Mangel av ABS er eneste grunn jeg ser for å bytte ut sykkelen min (som jeg er veldig fornøyd med elllers).

Situasjoner skjer fort, og jeg tar gjerne en nødbremsprøve og de går fint. Det er når det skjer uventet at det lett skjer en lås. Rekker du å løsne bremsen for å gjenvinne balansen?

En undersøkelse i Sverige viste at det var mange ulykker som kunne vært unngått med ABS. (Jeg husker ikke link eller antall, men det skal ha vært en seriøs undersøkelse av "Sveriges svar på NMCU".

Jo, jeg savner ABS. Beste ville vært å fått dette mekket på min nåværende sykkel...

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av Bjerknez »

På snart 6 år med førerkortet og ca. 100.000 tilbakelagte kilometer kan jeg ikke huske en eneste gang at ABS har slått inn. Men man savner det kanskje ikke før man faktisk trenger den....

Betryggende å vite at jeg har ABS, men jeg hadde ikke hatt noen skrupler med å kjørt sykkel uten ABS heller. Traction control føler jeg kanskje er mer nyttig. Uten at jeg kan si at denne har reddet meg ut av døden heller...

Derimot hater jeg dårlige lys på motorsykkel. Jeg har to lykter på min sykkel. En til nærlys og en til langlys. Disse kan du få gratis av meg. Det hjelper liksom lite med alskens hjelpemidler som ABS etc. når man ikke ser en dritt i mørket.

Jeg kjørte en bil for noen uker siden med en helvetes rigg med ekstralys på taket og i grillen. Fire svære Hella Xenon på taket og to Hella xenon i grillen. Fy faen som det lyste opp på natten. Var jo nesten som å kjøre i dagslys. Men med en slik rigg må man jo selvsagt huske på og blende ned for møtende trafikk, ellers så griller man jo bilene fullstendig.

Han som eide bilen mente at disse ekstralysene kostet 46.000 til sammen. Var dyre greier vistnok. Vertfall lyste det helt sinnsykt.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av Skogstrollet »

Jeg har opplevd ABS slått inn, men i hovedsak ved kjøring på grus der jeg av enn eller annen grunn må bremse kraftig, da den slår inn langt raskere der. Har væl hatt en episode ved bremsing på våt asfalt der ABS frem slått inn også. ABS'en bak slår inn langt raskere enn frem, men så duger vel kun bakbrems til små fartsjusteringer ved sving samt krypkjøring, ikke mye annet... Ihvertfall på sykkelen min :roll

Dette gjelder da XSR'en min. CRF'en har ikke ABS, og der føler jeg ikke at jeg mangler det heller :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av Forc »

Har aldri opplevd at det har slått inn (annet enn under nødbremsprøve), men når jeg kjøpte min første sykkel så var ABS (og tractioncontrol forsåvidt) en av tingene jeg SKULLE ha. Får jo forhåpentligvis aldri behov for det, men jeg synes det er greit å ha det for sikkerhets skyld, ihvertfall ved vått føre.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av mekkern »

Aldri hatt behov men gidder heller ikke demontere dette på den sykkelen som har. :lol

Så lenge jeg ikke merker at det er der er det greit.
Håper også jeg ikke kommer til å få bruk for det.
Men på gruskjøring er det greit å kunne koble vekk på bakhjulet hvis mulig. Samme med tracktion control.

Hvis en merker ABS under kjøring på asfalt kjører man feil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av simpson »

mekkern skrev: 01 aug 2019, 10:54

Hvis en merker ABS under kjøring på asfalt kjører man feil.
På GS800 jeg hadde slo den den inn flere ganger, på asfalt. Men ikke pga feil kjøring fra meg men oftest på grunn av andre bilister som er uoppmerksomme eller driter i vikeplikt osv.
En annen gang ett rådyr, som heller ikke skjønner hva vikeplikt er......
Og ofte i kombinasjon av kalde dekk og kald asfalt.
Men nå var ikke bremsene på den sykkelen av de beste og jeg følte at ABS slo inne alt for tidlig. Ingen mulighet for justering av elektronikken på den.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av mekkern »

simpson skrev: 01 aug 2019, 11:17
mekkern skrev: 01 aug 2019, 10:54

Hvis en merker ABS under kjøring på asfalt kjører man feil.
På GS800 jeg hadde slo den den inn flere ganger, på asfalt. Men ikke pga feil kjøring fra meg men oftest på grunn av andre bilister som er uoppmerksomme eller driter i vikeplikt osv.
En annen gang ett rådyr, som heller ikke skjønner hva vikeplikt er......
Og ofte i kombinasjon av kalde dekk og kald asfalt.
Men nå var ikke bremsene på den sykkelen av de beste og jeg følte at ABS slo inne alt for tidlig. Ingen mulighet for justering av elektronikken på den.
Men vil da driste meg til å påstå at kjørestilen har vært litt vel aggressiv....men alle kan jo havne i situasjoner... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av simpson »

Tjaaa, hva er agressivt?
Rådyr er jo ganske utilregnelige til tider og ikke gode å se bestandig....
I følge loven skal vi kjøre aktpågivende og varsomt, men har tilgode å ha vært innvolvert i hendelser på mc.
Men det er også stor forskjell på sykler. Har ikke opplevd dette på Multistradaen, så setter dette på egenskapene til sykkelen.
Kan hende at jeg til tider tøyde grensene på BMW i forhold til egenskapene den hadde, men ikke til det uforsvarlige.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av FredrikE24 »

Aldri kjent på behovet. Jeg har selv under nødbrems ikke aktivert ABS. Du skal bremse så hardt du klarer uten at du sklir, da stopper man raskest og mest kontrollert. Dette må trenes på. Jeg trener på å finne det riktige bremsepunktet hver ene ste dag til jobb.

Har selvfølgelig prøvd å hive på bremsene ukontrollert i høy fart for å kjenne på det.. Jeg synes det er ekkelt og bremselengden blir jo mye lenger..
Dette gjelder begge BMWene med ABS samt en splitter ny Yamaha skolesykkel jeg kjørte

Til vinterkjøring hadde jeg nok måttet nappe bort sikringen til ABS om den ikke kunne deaktiveres.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av gsx750_80 »

Relax skrev: 31 jul 2019, 18:36 Åssen fungerer ABS bremser på motorsykkelen?
Noen som har vært i situasjoner der den har de har slått inn? ( Annet enn ved øvelse)
Gjør de noen forskjell på hvor mye dere tør bremse mens man ligger over i en sving?
Eller,bedre spørsmål, gjør de noen forskjell i det hele tatt?
:)
En beskrivelse av hvordan ABS-bremser virker, finnes her:
https://www.scienceabc.com/innovation/a ... -work.html
(For bil riktignok, men overlapp i funksjonalitet med den som finnes hos MC antas å være betydelig.)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: ABS bremser - hvordan fungerer de egentlig på MC?

Legg inn av kgjersda »

Forskjellige typer ABS fra KTM med visning i sving:
https://www.youtube.com/watch?v=hHRWg91hv-M
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Svar