Kjørelengde på dekk.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av Bjerknez »

Dekkene jeg har kjørt med de siste gangene er Angel GT. Dette er et sports touring dekk og ikke et sportsdekk slik jeg har forstått det. Disse klarer rundt 10.000km. Jeg kjører sjelden dekkene helt til korden ja, det er riktig. Men det har hendt tidligere.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av mekkern »

Har kjørt med metzler marathon og disse har veldig lang levetid-seneste utgaven heter ultramarathon.
Vanlig marathon kunne kjøres så gnistspruten sto på tørt i det minste... :roll

men nå har jeg ikke sykkel som disse passer på,,,
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av FredrikE24 »

Klemmer ut noe rundt 15 000km av mine dekk, da er korden ute, og veldig skifteklart.
C1403ADF-C643-4257-8FBC-6315F7CF25FE.jpeg
D8CD462C-068D-47EA-A7A6-A66B9C6F6F83.jpeg
5E31B95F-F581-491D-BF40-34F01C280A62.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 13 mar 2020, 15:07 Klemmer ut noe rundt 15 000km av mine dekk, da er korden ute, og veldig skifteklart.
Ca hvor langt kjører du fra slitasjeindikatorer er på minimum til du skifter med korden synlig?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av FredrikE24 »

Har ikke noen spesielle vaner rundt dette. Sist gang jeg skifta kom dekka i hende litt vel sent. Bytter når man er nedpå slitasjevarsler som regel. Derfra går det fort. Maks tre-fire dager..

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 187
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av Erik_B70 »

FredrikE24 skrev:Klemmer ut noe rundt 15 000km av mine dekk, da er korden ute, og veldig skifteklart.
C1403ADF-C643-4257-8FBC-6315F7CF25FE.jpeg
D8CD462C-068D-47EA-A7A6-A66B9C6F6F83.jpeg
5E31B95F-F581-491D-BF40-34F01C280A62.jpeg
Er du plaget med trapping på fordekket på K1200RSen ?
Mitt fordekk har seriøse trappinger, men er tilsynelatende ikke gammelt .
Vet ikke om det synes skikkelig på bildene .
Har en mistanke om at det har vært kjørt med for lite luft . Var bare rundt 1,6 bar da jeg sjekket.
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg ser hva du mener. Og slik trapping kan forekomme, men ikke så tidlig. Hvor nøye man er med lufttrykket og hvordan kjørestil er, har litt å si.

Første to sesongene hadde jeg nok en tendens til å legge meg over og bremse. Da ble mitt første framdekk, Z8 fra Metzeler trekantet.. Så har det egentlig ikke vært noe problem siden med riktig lufttrykk og litt annen kjørestil.

Kjører samme dekk som deg nå. Roadtec01.

Det er gjort en endring i forstillingen på 01-modellen sett opp mot 97-modellen uten å vite eksakt hva.

Mitt råd til deg er at du skifter begge dekk om du føler at sykkelen ikke er noe særlig å kjøre. Et trappet fordekk som det der gjør den særs nervøs å kjøre i lavere hastigheter fra 40 og nedover. Du får en ny sykkel på nye dekk. Ikke til å kjenne igjen.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 187
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av Erik_B70 »

FredrikE24 skrev:Jeg ser hva du mener. Og slik trapping kan forekomme, men ikke så tidlig. Hvor nøye man er med lufttrykket og hvordan kjørestil er, har litt å si.

Første to sesongene hadde jeg nok en tendens til å legge meg over og bremse. Da ble mitt første framdekk, Z8 fra Metzeler trekantet.. Så har det egentlig ikke vært noe problem siden med riktig lufttrykk og litt annen kjørestil.

Kjører samme dekk som deg nå. Roadtec01.

Det er gjort en endring i forstillingen på 01-modellen sett opp mot 97-modellen uten å vite eksakt hva.

Mitt råd til deg er at du skifter begge dekk om du føler at sykkelen ikke er noe særlig å kjøre. Et trappet fordekk som det der gjør den særs nervøs å kjøre i lavere hastigheter fra 40 og nedover. Du får en ny sykkel på nye dekk. Ikke til å kjenne igjen.
Lufttrykket var lavt da jeg overtok den ,men kjørestilen til forrige eier vet jeg ingenting om .
Blir nok å bytte foran i løpet av sesongen.
Kjøreegenskapene kom seg riktignok en del etter at jeg økte lufttrykket til 2,5 bar.Men det er fremdeles merkbart .
Bak ble det satt på nytt dekk før jeg overtok . «Dessverre» Michelin Pilot Road 4GT.
Dilemmaet blir da hva jeg skal legge på foran .
Vil helst ha Metzeler, men usikker på om jeg heller bør satse på å ha samme dekk foran og bak, og evt. skifte begge neste gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av cannon »

Ingen grunn til å kjøre samme merke foran og bak, men dekkenes bruksområde/egenskaper bør vektlegges.
Trapping kan ofte utbedres med demperinnstillinger, gitt at sykkelen har tilstrekkelige justeringsmuligheter.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av FredrikE24 »

Som cannon sier, er nok ulik type irrelevant, men tenker litt mtp. Hvor dekket er i dens levetid. Jeg opplever jevn slitasje forran og bak, og byttes derfor samtidig. Da får jeg alltid bra ytelser med nye dekk.

Når det gjelder trapping, må jeg også påpeke at jeg skifta til Öhlins forran og bak en vinter og har mindre trapping nå. Var nøye med innstilling av sag ved montering.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 187
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av Erik_B70 »

FredrikE24 skrev:Som cannon sier, er nok ulik type irrelevant, men tenker litt mtp. Hvor dekket er i dens levetid. Jeg opplever jevn slitasje forran og bak, og byttes derfor samtidig. Da får jeg alltid bra ytelser med nye dekk.

Når det gjelder trapping, må jeg også påpeke at jeg skifta til Öhlins forran og bak en vinter og har mindre trapping nå. Var nøye med innstilling av sag ved montering.
Det blir nok å bestille er nytt Roadtec01 da tenker jeg . Så får jeg passe på lufttrykk og kjørestil , og se hvor lenge det holder...

Öhlins ser ikke ut til å være å oppdrive lengre.
Har sett litt på Wilbers, men det får bli til neste år .


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av FredrikE24 »

Sjekk med Tills.de. Han har mulig et godt utvalg.

Når det gjelder Öhlins er det i dyreste laget. Jeg var litt vill og gæren da jeg kjøpte dempere til nesten 30 000kr til en den gang 15 år gammel sykkel. Jeg er imidlertid særs fornøyd med ytelsene, men billigere varianter gjør sikkert akkurat samme nytta.
Skal også sies at pre-load justeringen på Öhlinsen bak eksploderte på vei over en svensk fjellovergang i høy fart og tælahiv med altfor mye last. Usikker på hva det skal tåle, men det fikk bra med hjuling, og lett er jo sykkelen ikke.

Svar