Støydemping i hjelm

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
MC: KTM 790 Adventure

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Sakkle » 31 mai 2020, 15:40

oivindg skrev:
31 mai 2020, 10:39
Sakkle skrev:
31 mai 2020, 02:12
Har formstøpte propper fra Hantek i Oslo. De var ikke billige men etter min mening absolutt verdt det. Det skal sies at jeg også er mye på konsert og bruker dem også til dette. Har kjøpt et 15db og et 20db filter. Bruker 15 på konserter og 20 til MC-kjøring. Du får også filter med mer demping om du skulle føle behov for det. De demper godt, er behagelige å ha på og lette å vaske.
Er det noe forskjell på hva disse filterne slipper gjennom av lyd (f.eks. tale) i forhold til ferdigkjøpte plugger med utbyttbare filtre?
Det vet jeg ikke... Men skulle jeg tippe vil jeg tro at filterne er sammenlignbare i funksjon og at forskjellen på formstøpte og ikke-formstøpte plugger ligger med i selve pluggen og ikke filteret. En formstøpt plugg er mer komfortabel og sperrer øregangen nesten 100%. Antar at ferdigkjøpte plugger ikke sperrer øregangen like godt? Men dette er jeg ikke sikker på.

Et annet poeng jeg har glemt å nevne er at filterne slipper igjennom luft, noe som gjør at man ikke får den "propp i øret" følelsen som man ofte gjør med andre propper.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

iPaal
MC: Honda CB650R

Legg inn av iPaal » 31 mai 2020, 16:50

Tenker jeg setter i gang og får laget et støp av øret. Det kan ikke bli verre enn det er og Hantek kan jeg ha glede av utenfor hjelmen også.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

mekkern
MC: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Legg inn av mekkern » 31 mai 2020, 17:53

tror jeg skal spandere et sett medhttps://www.hantek.no/product/evoke2-cl ... -monitors/ bare feriepengene kommer på konto.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

oivindg
MC: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Legg inn av oivindg » 31 mai 2020, 18:10

Sakkle skrev:
31 mai 2020, 15:40
oivindg skrev:
31 mai 2020, 10:39
Er det noe forskjell på hva disse filterne slipper gjennom av lyd (f.eks. tale) i forhold til ferdigkjøpte plugger med utbyttbare filtre?
Det vet jeg ikke... Men skulle jeg tippe vil jeg tro at filterne er sammenlignbare i funksjon og at forskjellen på formstøpte og ikke-formstøpte plugger ligger med i selve pluggen og ikke filteret. En formstøpt plugg er mer komfortabel og sperrer øregangen nesten 100%. Antar at ferdigkjøpte plugger ikke sperrer øregangen like godt? Men dette er jeg ikke sikker på.

Et annet poeng jeg har glemt å nevne er at filterne slipper igjennom luft, noe som gjør at man ikke får den "propp i øret" følelsen som man ofte gjør med andre propper.
Det høres veldig likt ut med de jeg kjøpte som heter Alpine Motosafe. De har 17 og 20 dB jeg kan velge mellom. De tetter overraskende godt, men sikkert ikke like godt som de formstøpte. Jeg kjøpte mine fordi de var ganske billige, så det var en fin måte å teste om jeg trives med den type demping, og at jeg slapp å dra et sted for å få tatt avstøpning av øret mitt. Hvis jeg kommer over Hantek på ei messe eller en annen anledning tror jeg nok at jeg kommer til å benytte sjansen til å få tatt avstøpning jeg også. :)
Øivind

Min BMW R1200R - Årets prosjekt er å ta lappen. Foreløpig utsatt på grunn av et idiotisk kragebeinsbrudd.

Brukeravatar
Sakkle
MC: KTM 790 Adventure

Legg inn av Sakkle » 31 mai 2020, 21:37

oivindg skrev:
31 mai 2020, 18:10
Det høres veldig likt ut med de jeg kjøpte som heter Alpine Motosafe. De har 17 og 20 dB jeg kan velge mellom. De tetter overraskende godt, men sikkert ikke like godt som de formstøpte. Jeg kjøpte mine fordi de var ganske billige, så det var en fin måte å teste om jeg trives med den type demping, og at jeg slapp å dra et sted for å få tatt avstøpning av øret mitt. Hvis jeg kommer over Hantek på ei messe eller en annen anledning tror jeg nok at jeg kommer til å benytte sjansen til å få tatt avstøpning jeg også. :)
Ja, uansett helt sikkert bedre enn vanlige skumpropper.

Du trenger forøvrig ikke støpe ørene hos Hantek. Du kan gjøre det hvor som helst der de tilbyr slike tjenester (tror det heter audiograf) og sende avstøpningene til Hantek for produksjon av propper.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

iPaal
MC: Honda CB650R

Legg inn av iPaal » 30 jun 2020, 21:19

Denne fungerte faktisk ok. Langt mindre vindstøy i min hjelm nå.

Bilde

Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Svar