Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
KawaKjetil

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av KawaKjetil »

Et mc merke som ikke har vært testet i noen seriøse tester eller har noen historie å vise til.
Men har en formening om at man får det man betaler for. I dette tilfellet tror jeg man knapt får det.
Og elendig presentasjon på nettsiden!
God bedring til de som lar seg lokke


Sent from my iPhone using Tapatalk

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av cannon »

Alle som fortsatt tror at Kina er et primitivt "kopiland" bør lese dette. Jeg tenker at Kina kan bli stor på mc i våre markeder. Spørsmålet er helst om det er interessant nok. Hvis en kvart miljard kinesere skal ha seg 2hjuling så er nok ikke målestokken en blytung 1200cc adv med 14 ekstralykter. Kineserne gjør som de vil, og de får til det de vil.

https://www.ssb.no/teknologi-og-innovas ... -teknologi

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av FreewheelBurning »

AJ skrev: 27 sep 2020, 10:05 Ganske så like disse to, Voge 500DS og Honda CB 500X.
Men kinasykkkelen synes jeg faktisk ser hakket hvassere ut. Med oppned-gaffel og det hele... :crazy:
Jeg kan se den ene er rød og den andre hvit.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av kaiu »

cannon skrev: 27 sep 2020, 20:13 Alle som fortsatt tror at Kina er et primitivt "kopiland" bør lese dette. Jeg tenker at Kina kan bli stor på mc i våre markeder. Spørsmålet er helst om det er interessant nok. Hvis en kvart miljard kinesere skal ha seg 2hjuling så er nok ikke målestokken en blytung 1200cc adv med 14 ekstralykter. Kineserne gjør som de vil, og de får til det de vil.

https://www.ssb.no/teknologi-og-innovas ... -teknologi
At Kina er/blir en stormakt når det gjelder teknologi er det vel ikke tvil om. Når det gjelder design og estetikk blir det spennende å se om de kan tilfrestille vestlige krav eller vi liker det de kommer opp med. Hvis de skal være innovativ på dette området krever dette andre ting.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av AJ »

Nylig ble nyhetsbomben om en CF Moto touring sykkel basert på eldre KTM motortekno.
Spennende sak og så langt det kraftigste man har sett komme fra China.

Som en av kommentarene under saken uttrykker det:
"Let's see...
KTM reliability and Chinese build quality.
What could go wrong..."

:knegg

https://advrider.com/new-cfmoto-1250tr- ... bike-ever/



________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av AJ »

MC fra Kina er en ting.
De kommer nok etter hvert. Både elektriske og bensindrevne.

Men når det gjelder bil er de kinesiske uten tvil på full fart inn på det norske markedet så det holder. Ingen bensin- eller dieselbiler, men en lang rekke el-biler.
Så nå må vi bare lære oss en hel rekke nye merkenavn :crazy: !
Som bl.a. dette, Hongqi...:

https://hongqinorge.no/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Legg inn av erik m »

Istedet for "kineserne kommer", er det nok riktigere å si at kineserne for lengst har ankommet. Ingen andre land har så mange mc-produsenter som Kina (108, og da er ikke et par dusin merker fra Taiwan med). De fleste av disse eksporteres til Europa.
Såvidt jeg kan se er dette reine kinesiske merker, altså ikke europeiske merker som mer eller mindre produseres i Kina, de kommer i tillegg.
AJ skriver i første innlegg at folk flest bor i Kina. Vi kan også si at mc'er flest produseres i Kina.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Legg inn av Bjerknez »

Det napper ikke akkurat i løkene etter å kjøpe en kinesisk motorsykkel for min del, men jeg er enig i det cannon skriver lenger opp. Kina er tross alt en stormakt og teknologiens hjemland. Selv om det kommer mye dritt derfra, så er jeg 100% overbevist om at dem klarer og lage minst like gode sykler som andre.

Det største problemet er at for å vinne markedsandeler må dem først bygge seg opp et rykte og dem må forstå de høye kravene vi "rike" europeere har. Akkurat som Skoda.

Det tok tid, men i dag har Skoda blitt like god som andre biler og den selger bra. Selv om det så klart ikke akkurat er en bil man kjøper for å imponere naboen.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Legg inn av erik m »

Enig med Bjerknez i hvordan man vinner markedsandeler. Men for kineserne er jo Europa et lite marked, og ikke det mest interessante hellerbortsett fra når det gjelder deler. Lav pris og lite kubikk er det typiske.
Den største kinesiske produsenten selger aleine over 3 millioner sykler årlig.. I tillegg til Kina sjøl er hele det folkerike Sør-Øst Asia hjemmekarked, og de eksporterer visstnok stort til India også. Sjekka forresten de siste talla, og i 2020 var over 130 forskjellige mc-produsenter i Kina som produserte under eget merke. Hvor mange som produserer hele eller særlig deler for europeiske merker aner jeg ikke, men tror nok det er langt fler enn vi forestiller oss. Vi aner knapt toppen av det isfjellet som denne økonomiske giganten har vokst seg til, også når det gjelder mc-produksjon.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Legg inn av AJ »

Her i landet er det vel så langt bare VOGE som har etablert seg av Kina MC-produsentene.
Og tidligere har det vært disse sidevogn antikk BMW kopiene, så vidt jeg vet?
Men kun i korte perioder, tror jeg, og uten noe godt etablert importør- og forhandlernett.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Legg inn av Maschev »

Har ikke sett annet enn de scooterne og ATV'ene rulle rundt her i gatene. Er vel ikke umulig å etablere seg som en konkurrent til de produsentene som allerede finnes men spørs hvor stort satsningsmarked EU er i utgangspunktet.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Legg inn av erik m »

Jeg skreiv 3 millioner sykler fra samme kinesiske merke - men når det gjelder produsent er verdens største det indiske Hero MotoCorp Ltd. Og de produserte over 35 millioner sykler i fjor! Til sammenlikning produserte f.eks. HD og BMW hver under 200.000 mc.
Kina nådde en salgstopp i 2013 med 9 millioner nasjonalt egenproduserte og under egne merker mc, men har i større grad enn India produsert deler til en rekke utenlandske merker. De har i tillegg joint ventures med bl.a. BMW, Piaggio, Suzuki, Peugot, Yamaha, MVAgusta, Benelli og Honda. Disse felleskontrollerte virksomhetene er forskjellige i hvert tilfelle, og spenner fra forskning, utvikling og produksjonsprosesser til distribusjon, salg og markedsføring av joint ventures. Motorsykkelindustri i Kina - https://no.qaz.wiki/wiki/Motorcycle_industry_in_China

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Legg inn av SilverSmurfer »

Men Kina har vel en del regulering mot MC, feks får du ikke lov til å eie en 250cc eller 500cc MC. Og du får heller ikke lov til å kjøre motorsykkel i mange kinesiske byer.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Legg inn av erik m »

SilverSmurfer skrev: 19 feb 2021, 07:15 Men Kina har vel en del regulering mot MC, feks får du ikke lov til å eie en 250cc eller 500cc MC. Og du får heller ikke lov til å kjøre motorsykkel i mange kinesiske byer.

Det er nok fortsatt mange myter om Kina. Det er ingen restriksjoner på å eie en HD; men importtollen gjør at det er et klart statussymbol å eie en. bare de rikeste kjører HD der. At Kina fortsatt er et slags kommunistisk land... vel, de har røde flagg, men ellers er de nok vel så kapitalistiske som noen. https://www.chinabusinessreview.com/har ... -in-china/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Legg inn av AJ »

Nå er vi antakelig kommet dit hvor Kina erobrer verden når det gjelder bileksport:

https://www.bbc.com/news/business-65643064

Fortsatt et stykke til før de også bestiger øverste trinn på MC-palllen, får vi tro... :confused
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar