Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-og bilfronten?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av pekle »

Det er likevel mye mer oppsiktsvekkende at VW har nye biler som også får 3 stjerner: https://www.motor.no/artikler/bilnytt-v ... rhetstest/ - i samme test som en annen kineser får 5.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av AJ »

Langt fra noe MC herredømme fra Kina så langt, selv om de har gjort seg lekre for et par (marginale...) italienske produsenter.
Men det blir vel snart som med biler fra Kina, at egne kinesiske motorsykkelmerker begynner å dukke opp på det norske markedet.
Som VOGE:

https://www.vogescandinavia.com/
voge500ds.png
Denne adventuremodellen som jeg slett ikke så verst ut!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av FredrikE24 »

Ser ut som litt GS, litt Tracer, litt nc750x og litt multistrada?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av Geiroe »

De kjøpte nok ikke Volvo, og restene av Saab for å plassere pengene sine best mulig. De hadde vel en litt annen innfallsvinkel vil jeg tro.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av dypen »

Selv har jeg ikke all verdens erfaring med Kinesisk motoriserte doninger men det lille jeg har er gammelt og ikke bra, men utviklinga skjer raskt og mye skjer på få år.

Det trådstarter AJ starter med her er ikke nytt og det skjer oppkjøp på alle fronter for Kina. Kineserne kjøper opp fly, bil og mc blant annet og produksjonen flyttes. Veldig mye blir produsert i Asiatiske land og spesielt Kina i dag ...

Noen her inne som har erfaring med nyere produserte kjøredoninger fra Kina, selv følger jeg spent med på hvordan det går med de første Polestar 2 som er kommet til landet ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av dypen »

Geiroe skrev: 26 sep 2020, 21:10 De kjøpte nok ikke Volvo, og restene av Saab for å plassere pengene sine best mulig. De hadde vel en litt annen innfallsvinkel vil jeg tro.
Helt klart :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 26 sep 2020, 20:15 Langt fra noe MC herredømme fra Kina så langt, selv om de har gjort seg lekre for et par (marginale...) italienske produsenter.
Men det blir vel snart som med biler fra Kina, at egne kinesiske motorsykkelmerker begynner å dukke opp på det norske markedet.
Som VOGE:

https://www.vogescandinavia.com/

voge500ds.png

Denne adventuremodellen som jeg slett ikke så verst ut!
Er det ren Kineser, ikke noe fra andre deler av verden ?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 27 sep 2020, 00:05 selv følger jeg spent med på hvordan det går med de første Polestar 2 som er kommet til landet ...
Har sett et par av disse Polestarbilene på riksveien nedenfor her jeg bor. Disse ser bra ut, ingen tvil om det. Hvordan de er å kjøre og hvordan byggkvaliteten er vet jeg dog ingenting om.
Kinesiske biler blir å se mer å mer på norske veier. Har også sett flere elektrodrevne kinesiskbygde MG i det siste.

Skal bli spennende å se om det dukker opp flere kinabygde MC'er neste sesong.
Fossildrevne så vel som elektriske...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 27 sep 2020, 00:08 Er det ren Kineser, ikke noe fra andre deler av verden ?
Vet ikke, men tror denne er 100 % kinesisk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av Atrox »

Har kjørt nevnte MG siden juli, om kinesiske motorsykler fungerer like godt som denne har gjort hittils så kunne jeg fint konvertert til kinesisk tohjuling også...

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av FreewheelBurning »

Usikker på hva man kan forvente av kinesisk kvalitet, det er et enormt land med alt fra dårlig til bra kvalitet. Så et YouTube klipp fra en av de store på pc bygging som var på et slags marked eller kjøpesenter for pc deler. Og der kom det fram rare og bizarre komponenter av ymse kvalitet som var helt ukjent for den ellers erfarne personen innen dette feltet. Ting som var helt ukjent på amerikansk eller europeisk marked. Blir nesten som en annen planet. For eksempel bittesmå biler med 3 hjul er populære i Kina.

Men politikerne der er kjeltringer, det er jeg rimelig sikker på og hele befolkningen får sensurert Internett. Og kongen av det gjennområttne systemet er denne ole brumm diktatoren. Som med de fleste land virker befolkningen generelt helt topp. Men fy for et system.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av oivindg »

Hvis man forteller kineserne hva de skal gjøre og hvilke deler de skal bruke, så gjør de det så lenge man følger dem tett opp. Derfor kan BMW, Volvo eller andre merker som vet hva som skal til for å levere god kvalitet godt lykkes med produksjon i Kina.

Når det gjelder rene kinesiske merker vil det være mer utfordrende, fordi de ikke nødvendigvis har nok kunnskap og erfaring om hva som skal til for å levere så god kvalitet som vi i Europa er vante med. Dette gjelder forsåvidt alle som setter i gang med å lage biler eller motorsykler eller andre kompliserte maskiner. Se hvordan Tesla sliter med kvaliteten. Man må ha erfaring både med design og produksjon for å lykkes. I tillegg må man vite hva europeere liker.

Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før det er rene kinesiske merker som leverer motorsykler på høyde med de tradisjonelle merkene, men det vil være noen mindre vellykkede forsøk før de lykkes.

Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av dypen »

Voge 500DS er kanskje billigre ... kr 74 900 Klargjøring, registrering og vrakpantavgift på kr. 3.000,- tilkommer
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=177986663

Honda CB500X kr 88 999 inkl Oxford Varmehåndtak til kr 990
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=175689808
Voge 500DS ADV.jpg
Honda CB500X.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av AJ »

Ganske så like disse to, Voge 500DS og Honda CB 500X.
Men kinasykkkelen synes jeg faktisk ser hakket hvassere ut. Med oppned-gaffel og det hele... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kineserne kommer... På vei mot Kina herredømme på MC-fronten?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 27 sep 2020, 10:05 Ganske så like disse to, Voge 500DS og Honda CB 500X.
Men kinasykkkelen synes jeg faktisk ser hakket hvassere ut. Med oppned-gaffel og det hele... :crazy:
Enig der, ser bedre ut. Tiden vil vise kvaliteten ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar