Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
The-Stig
Innlegg: 219
Registrert: 20 jan 2009, 10:42
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Sted: Oslo

Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av The-Stig »

https://www.dinside.no/motor/kan-monter ... 201313/amp

Passer bra, i og med at jeg nettop har montert kjørelys som også funker som fjernlys. :twothumbs:
Historikk

- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av mekkern »

Men du har ikke lov til å bruke annet enn ett nærlys eller godkjent DRL på dagtid.
Fjærnlys om natten derimot DER kan du ha mer Lux enn før.

De køddene som kjører med sterke ekstralys/fjærnlys om dagen burde smake avbiteren.det blender som faen- og er like unødvendig som null lyddemper.
Moderne LED lys er noe helt annet enn gamle halogenlys fra 70/80 tallet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av Juicebox »

Eller de køddene som ikke vet hvordan man skrur på lyset sitt og kjører med samme innstilling dag som kveld og ikke tar hintet når man tuter og blinker. Ja, jeg vet man ikke skal tute, men når de sitter i førersetet og ikke skjønner hva som foregår så kan man gjøre det.

Folk må virkelig lære seg å bruke bilen de kjører!

The-Stig
Innlegg: 219
Registrert: 20 jan 2009, 10:42
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Sted: Oslo

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av The-Stig »

Drl er kjekt ja! Og man må jo ha noe å lyse tilbake med når de idiotene glemmer å dimme ned.
Historikk

- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av FredrikE24 »

Vinterstid, da er det faktisk full blending fra meg. Rett og slett fordi jeg ikke blir sett. I tillegg har jeg jalla-lamper på hver side i LED. Innimellom kjører jeg med blink på disse. Allikevel er det ikke alltid det hjelper, men som oftest blir jeg sett i siste øyeblikk med disse på. Har måttet kjøre av veien og ut i grøfta på E6en om morgenen flere ganger for å ikke kræsje. Kjente bildøra på låret en gang. I Desember kjører jeg ikke. Anser bilistene som enda verre enn normalt før jul. Har prøvd med og uten fjernlys, flest tilfeller hvor unnamanøver har blitt gjort har vært med nærlys.

Om våren skjer det ting, og nærlys er det som benyttes.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av Juicebox »

FredrikE24 skrev: 03 mar 2020, 23:17 Vinterstid, da er det faktisk full blending fra meg. Rett og slett fordi jeg ikke blir sett. I tillegg har jeg jalla-lamper på hver side i LED. Innimellom kjører jeg med blink på disse. Allikevel er det ikke alltid det hjelper, men som oftest blir jeg sett i siste øyeblikk med disse på. Har måttet kjøre av veien og ut i grøfta på E6en om morgenen flere ganger for å ikke kræsje. Kjente bildøra på låret en gang. I Desember kjører jeg ikke. Anser bilistene som enda verre enn normalt før jul. Har prøvd med og uten fjernlys, flest tilfeller hvor unnamanøver har blitt gjort har vært med nærlys.

Om våren skjer det ting, og nærlys er det som benyttes.
Jeg vet du kommer til å være uenig i meg nå, men det å bruke fjernlys gjør ting bare verre. Gjør det riktig første gangen så slipper du å skape problemer i trafikken. (Altså ikke noe jalla greier)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har til og med opplevd og bli blendet av enkelte syklister med sterke ledlykter montert. Fryktelig irriterende. Man blir riktignok sett, men når man ikke ser stort annet siden man blir blendet så kan dette fort gjøre saken værre.

Nå er ikke jeg imot sterke lys, men å kjøre rundt og blende andre for at man vil bli sett er ikke helt en tanke jeg deler. Jeg har større tro på avpassing av fart og riktig plassering. Det at ikke en bilist ser oss kan like gjerne være vår feil i utgangspunktet, selv om vi kanskje hadde tapt i en rettsak.

Min erfaring så langt er at hvis ikke bilisten ser deg i det hele tatt, så hjelper det lite med sterke lys tror jeg.

Lyd derimot, gjør at bilisten hører at noen er der, selv om du ikke er sett. Det gjør at bilisten blir mer oppmerksom. Hvis ikke han/hun er dauhørt da... men så skal man heller ikke skremme bilister med raka rør. Det kan fort skape irritasjon og det er jo ikke bra det heller. Å få illsindt bærumklyse i Tesla på nakken er nok noe jeg fint kan stå over.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av mekkern »

Juicebox skrev: 03 mar 2020, 20:23 Eller de køddene som ikke vet hvordan man skrur på lyset sitt og kjører med samme innstilling dag som kveld og ikke tar hintet når man tuter og blinker. Ja, jeg vet man ikke skal tute, men når de sitter i førersetet og ikke skjønner hva som foregår så kan man gjøre det.

Folk må virkelig lære seg å bruke bilen de kjører!
Og den trenden med å kjøre på parklys. :evil :evil :evil :evil :evil :evil

Foreløpig har jeg ikke hatt behov for annet enn nærlys eller DRL på dagtid for å unngå å bli kjørt ned. Men mulig jeg ikke er tøff nok i tett trafikk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av Snikendeugle »

Juicebox skrev: 03 mar 2020, 20:23 Eller de køddene som ikke vet hvordan man skrur på lyset sitt og kjører med samme innstilling dag som kveld og ikke tar hintet når man tuter og blinker. Ja, jeg vet man ikke skal tute, men når de sitter i førersetet og ikke skjønner hva som foregår så kan man gjøre det.

Folk må virkelig lære seg å bruke bilen de kjører!
Eller de køddene på mc som kjører med fjernlys hele dagen og kvelden fordi de "skal bli bedre sett" :crazy: ](*,) ](*,)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av Juicebox »

Snikendeugle skrev: 04 mar 2020, 08:35 Eller de køddene på mc som kjører med fjernlys hele dagen og kvelden fordi de "skal bli bedre sett" :crazy: ](*,) ](*,)
Som mister Fredrik lengre opp der? :crazy:

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av mekkern »

Juicebox skrev: 04 mar 2020, 16:05
Snikendeugle skrev: 04 mar 2020, 08:35 Eller de køddene på mc som kjører med fjernlys hele dagen og kvelden fordi de "skal bli bedre sett" :crazy: ](*,) ](*,)
Som mister Fredrik lengre opp der? :crazy:
Tror ikke den originale frontlykta på Jawa`n er i stand til å blende vesentlig :lol
-moderne lykter derimot... :[-X

Og de som "ikke ser" ser ikke en dritt uansett...
https://www.jarlsbergavis.no/ulykke/e18 ... 5-26-60836
https://www.dt.no/nyhet/lier/ulykke/bil ... 57-1050298
https://www.veier24.no/artikler/vogntog ... old/462376
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av FredrikE24 »

Jawa’n lyser som en sol den :crazy: Bedre enn K1200en. K100en var enda bedre. K1200en i bekmørket og man ser ikke en dritt :P

Jeg har som tidligere nevnt erfaring med kjøring vinterstid. Du blir ikke sett med mindre du flombelyser forran deg når det snør og været er utrivelig. Jeg kjører utelukkende klokka 0730 og 1630 og rundt der, i rush. Kjører med nærlys og uten ekstralys utover dette.

Det du heller ikke vil er å ha bil forran og bak i kø på motorvei. Må ligge på stripa og lese trafikken nøye. Folk ligger på skvettlappen bak. Tryner jeg så blir jeg overkjørt. Så må man prøve å holde goood avstand fremover da bremselengden blir enormt mye lenger vinterstid.

Er jo bare å lage deres egne erfaringer. Jeg for min del gønner på med det jeg har av lys når det jobbpendles vinterstid. Utover dette er det nærlys jeg kjører på(selv om det snør og er mørkt).

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av Subsea79 »

Hva tenker dere om teorien Fortnine kommer med her, om at 2 (eller 4?) lys på, kan bli oppfattet som en bil langt borte, i istedenfor en sykkel veldig nærme? Noen tanker?

https://www.youtube.com/watch?v=QWPytpiml5c

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av mekkern »

Det er derfor de ser på konfigurasjon med lysene som en trekant for å unngå «bil» forveksling.
Men når det blir lovlig med flere lys er det ikke tatt stilling til-eller om.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Er dette gammelt nytt, eller? Lys!!!

Legg inn av Juicebox »

Jeg syns teorien er dust.

Svar