Betalingsfrist for motorsykkel?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Vazska
Innlegg: 5
Registrert: 29 mai 2019, 19:08
Motorsykkelen din: KTM duke 125 2019

Betalingsfrist for motorsykkel?

Legg inn av Vazska »

Hei.

Tidlig i fjor så "kjøpte" jeg meg en ny motorsykkel, uten å betale. Sykkelen ble sendt og jeg fikk den uten noen spørsmål om faktura. Jeg spurte etter faktura etter jeg fikk den, men fikk ikke svar. Ca en måned etterpå gikk firmaet konkurs og jeg har ikke hørt noe siden da. Hva burde jeg gjøre? Skal jeg spør igjen (som jeg ikke vet hvor jeg kan gjøre) eller kan jeg bare vente og se hva som skjer, evt når går fristen ut for at man trenger å betale?

Takk

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Betalingsfrist for motorsykkel?

Legg inn av Geiroe »

Hvor du skal henvende deg vet jeg ikke, men foreldelsesfrist er såvidt jeg vet tre år.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Betalingsfrist for motorsykkel?

Legg inn av Geiroe »

Vent å se om du får krav fra boet.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Betalingsfrist for motorsykkel?

Legg inn av Sakkle »

Vazska skrev: 27 mar 2020, 16:34 Tidlig i fjor så "kjøpte" jeg meg en ny motorsykkel, uten å betale. Sykkelen ble sendt og jeg fikk den uten noen spørsmål om faktura. Jeg spurte etter faktura etter jeg fikk den, men fikk ikke svar. Ca en måned etterpå gikk firmaet konkurs og jeg har ikke hørt noe siden da. Hva burde jeg gjøre? Skal jeg spør igjen (som jeg ikke vet hvor jeg kan gjøre) eller kan jeg bare vente og se hva som skjer, evt når går fristen ut for at man trenger å betale?
Først og fremst. Jeg er ikke jurist.

Når det er sagt, er sykkelen registrert på deg er den vel din enten du har betalt eller ikke?

Står litt info her: https://www.konkursradet.no/uoppfylte-k ... .no.html#3
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Betalingsfrist for motorsykkel?

Legg inn av oivindg »

Du skal kunne kontakte skifteretten der firmaet holdt til og få opplyst hvem som er bobestyrer.

Så kan du si at det er ikke ditt problem at han som drev firmaet ikke sendte ut faktura og derfor kan du la være å betale. Du får trolig aldri noen regning. Men det betyr at det blir mindre penger til kreditorene i boet.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Betalingsfrist for motorsykkel?

Legg inn av barske »

Dette må jeg si hørtes merkelig ut.. Skulle tro de har hatt en fordring liggende på deg og at bobestyrer hadde fulgt opp dette :scratch

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Betalingsfrist for motorsykkel?

Legg inn av SprintS955 »

Eg hadde satt pengene på egen konto og ventet...

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Betalingsfrist for motorsykkel?

Legg inn av oivindg »

barske skrev: 27 mar 2020, 17:39 Dette må jeg si hørtes merkelig ut.. Skulle tro de har hatt en fordring liggende på deg og at bobestyrer hadde fulgt opp dette :scratch
Dette høres ut som et av de mange småfirmaene der de ikke har kontroll på papirmølla. Ikke uvanlig. Sannsynligvis er ikke salget registrert i regnskapet i det hele tatt. Da er det krevende for boet å finne ut av hvor regninga skal sendes.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Betalingsfrist for motorsykkel?

Legg inn av barske »

oivindg skrev: 27 mar 2020, 18:17
barske skrev: 27 mar 2020, 17:39 Dette må jeg si hørtes merkelig ut.. Skulle tro de har hatt en fordring liggende på deg og at bobestyrer hadde fulgt opp dette :scratch
Dette høres ut som et av de mange småfirmaene der de ikke har kontroll på papirmølla. Ikke uvanlig. Sannsynligvis er ikke salget registrert i regnskapet i det hele tatt. Da er det krevende for boet å finne ut av hvor regninga skal sendes.
Jaja.. Om man ikke tar betalt er det vel ikke så rart man går konkurs. Har inntrykk av at dette er litt basic innen kjøp og salg..

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Betalingsfrist for motorsykkel?

Legg inn av oivindg »

barske skrev: 27 mar 2020, 18:47 Jaja.. Om man ikke tar betalt er det vel ikke så rart man går konkurs. Har inntrykk av at dette er litt basic innen kjøp og salg..
Har venner i regnskapsbransjen, så jeg vet at dette går igjen i overraskende mange enmannsfirmaer innen bil, båt og motorsykkel. Mangler bilag på kjøp og salg, eierskiftepapirer og kjøpekontrakter. Surrer med innbetaling av moms og avgifter.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar