Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av niko »

TorOalm skrev: 16 mai 2020, 22:09 Heisann.

For bare noen uker siden, hadde eg aldri tenkt tanken på å ta mc lappen. Null erfaring med 2 hjulinger foruten god gammeldags trøsykkel.

Etter de startet med kurs igjen nå etter koronastengingen, heiv eg meg på og fikk tatt grunnkurset, en uke etter var første kjøretime unnagjort. Det var etter en kort tilvenning til sykkel, rett ut på vei (var ikke forberedt på den). Det gikk ikke fort, og plassering i vei var fraværende, men gliset i trynet etter den dagen var fantastisk.
Har nå hatt 3 dobbeltimer og har forhåpentligvis trinnvurdering 2 nå på onsdag.
Teoriprøven gikk som en lek, tok noen tester via teoritentamen.no, slet litt i begynnelsen med det mc relaterte, (resten bør en jo stort sett kunne om en har sertifikat fra før), men det gikk raskt over. En må i desse dager bestille time til teoriprøve og det var ikke kjempelett å få tak i en, i hvertfall ikke her i Bergen. Så fikk bestilt på stord, og gjorde det til en dagstur med innlagt familiebesøk og kebab til middag. Hadde time kl 12, var litt tidlig ute og de slapp meg inn litt før tiden. Var ferdig med prøven på 10min, så når klokken var 1205 var eg ferdig og med papiret på bestått prøve med 0 feil i hånden. 3 av 4 alternativer er egentlig så "dum" at de ikke kan være rett.

Alt dette har resultert i, at i går formiddag, midt i arbeidstiden (ikke si det til arb. giver, takk 🤪), ble det signert kontrakt på en sprell ny mc, som leveres om kun kort tid, og det gledes stort til den er på plass i garasjen, og dermed også kanskje får kjørt litt øvelseskjøring privat i tillegg til kjøreskole.
Veldig bra! Mye moro i vente!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av AJ »

@TorOalm:
En ny motorsyklist er i ferd med å bli født, ja :) .
Så bra :twothumbs: !
Masse lykke til videre på veien til å bli godtkjent motorsyklist på offentlig vei :vs .

Forslag: hva med å opprette en egen blogg i dette forumet her inne? https://www.mcsiden.no/viewforum.php?f=13

Gjerne også en kort eller lang presentasjon av deg selv. Bare hvis du har lyst, selvfølgelig...

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=702#p702
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TorOalm
Innlegg: 5
Registrert: 17 apr 2020, 17:06
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av TorOalm »

AJ skrev: 16 mai 2020, 22:23 @TorOalm:
En ny motorsyklist er i ferd med å bli født, ja :) .
Så bra :twothumbs: !
Masse lykke til videre på veien til å bli godtkjent motorsyklist på offentlig vei :vs .

Forslag: hva med å opprette en egen blogg i dette forumet her inne? https://www.mcsiden.no/viewforum.php?f=13

Gjerne også en kort eller lang presentasjon av deg selv. Bare hvis du har lyst, selvfølgelig...

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=702#p702
Takk for det @aj
Skal ta det med blogg til etterretning, en dag eg sitter foran en pc og ikke på mobil.

Tor O

Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Sted: Asker

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av tosu »

herreminhatt skrev: 12 mai 2020, 08:00 Har også troa på at dette skal gå. Om noen ekstra kjøretimer må til, får så være ! Er mest den praktiske prøven jeg gruer meg til. Har en tendens til å klosse det til i slike settinger. Hvilken sensor man får har vel også mye å bety kan jeg tenke meg. Om jeg gjør noen enkle feil så håper de ser en mann med en ydmyk tilnærming til dette med stor respekt for det å kjøre sikkert og for andre trafikanter :)
Jeg tok lappen i Oslo i fjor. Jeg strøk dessverre på første oppkjøring, og jeg husker at jeg gruet meg helt voldsomt mye. Jeg fikk en sensor som fremstod som kald og alvorlig. Under oppkjøringen var jeg anspent og tok en del hurtige avgjørelser uten å ha nok handlingsrom, dermed strøk jeg. På andre oppkjøring gruet jeg meg ikke så mye. Denne gangen fikk jeg en sensor som var mer vennlig og imøtekommende. Han forstod at jeg var stresset og brukte litt humor for å lette på stemningen. Jeg gjorde en feil helt i starten i kjøregården, men da sa sensor bare at jeg ikke skulle tenke på det fordi prøven skal vurderes så helhetlig som mulig. Resten av prøven gikk alt kjempebra og jeg bestod :D

Tipset mitt er å kjøre akkurat slik du har øvd med kjørelæreren. Når kjørelærer mener du er klar for oppkjøring så skal det gå bra bare du kjører akkurat slik du har gjort på de siste kjøretimene. Ikke ta noen sjanser, og bruk heller litt lenger tid hvis det er tryggest (f.eks. når du skal kjøre inn i en rundkjøring med en del trafikk).

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av Plastrakett_71 »

tosu skrev: 01 jun 2020, 18:47
herreminhatt skrev: 12 mai 2020, 08:00 Har også troa på at dette skal gå. Om noen ekstra kjøretimer må til, får så være ! Er mest den praktiske prøven jeg gruer meg til. Har en tendens til å klosse det til i slike settinger. Hvilken sensor man får har vel også mye å bety kan jeg tenke meg. Om jeg gjør noen enkle feil så håper de ser en mann med en ydmyk tilnærming til dette med stor respekt for det å kjøre sikkert og for andre trafikanter :)
Jeg tok lappen i Oslo i fjor. Jeg strøk dessverre på første oppkjøring, og jeg husker at jeg gruet meg helt voldsomt mye. Jeg fikk en sensor som fremstod som kald og alvorlig. Under oppkjøringen var jeg anspent og tok en del hurtige avgjørelser uten å ha nok handlingsrom, dermed strøk jeg. På andre oppkjøring gruet jeg meg ikke så mye. Denne gangen fikk jeg en sensor som var mer vennlig og imøtekommende. Han forstod at jeg var stresset og brukte litt humor for å lette på stemningen. Jeg gjorde en feil helt i starten i kjøregården, men da sa sensor bare at jeg ikke skulle tenke på det fordi prøven skal vurderes så helhetlig som mulig. Resten av prøven gikk alt kjempebra og jeg bestod :D

Tipset mitt er å kjøre akkurat slik du har øvd med kjørelæreren. Når kjørelærer mener du er klar for oppkjøring så skal det gå bra bare du kjører akkurat slik du har gjort på de siste kjøretimene. Ikke ta noen sjanser, og bruk heller litt lenger tid hvis det er tryggest (f.eks. når du skal kjøre inn i en rundkjøring med en del trafikk).
Akkurat sånn hadde jeg det også. Strøk første gang. Nervøs som bare f... andre gangen var jeg mer «laid back» til hele greia og besto med glans.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av herreminhatt »

Longines skrev: 13 mai 2020, 20:37 Lykke til med Intensivkurs. Regner med at det er gjennom Din Trafikkskole. Jeg holder på med Intensivkurset der nå. Startet 17 april, har nå igjen langkjøring og siste trinnvurdering før oppkjøring. :-)

Veldig dyktige og hyggelige kjørelærere. Godt inntrykk av trafikkskolen. Bratt lærekurve, men føler det går greit. Banekurset på Reve var veldig bra og en åpenbaring.

Litt bekymret for at det har går noen uker før oppkjøringen, ble litt Corona-krøll der.

Angående å kjøre lettsykkel på vanlig B-førerkort, så er det lov i 13 europeiske land, blant annet Frankrike, Italia, Østerrike, UK og Belgia. Litt ulike regler om alder, tid en må ha hatt lappen, eller tilleggskurs. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Europea ... ng_licence
(Under «categories», og a1 i tabellen.). Det var jo foreslått en forenklet A1 ordning i Norge også. Men den gikk ikke igjennom, så da satser jeg på A.
Det stemmer! Mitt inntrykk til nå er veldig bra!

herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av herreminhatt »

Virker jo helt umulig å få bestilt seg en tid til teoriprøven :P Vært inne hver eneste dag, men alt er opptatt! Må man virkelig sitte klar etter klokken 12 på natten for å få bestilt?

Jeg jobber desidert best under press! Uten en fastsatt tid for teoriprøve blir det også lite med lesing :P

Svar