Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av herreminhatt »

Hei. Har veldig lyst til å realisere en drøm jeg alltid har hatt om MC og MC-lappen!

Dessverre er ikke dette en drøm og interesse jeg deler med noen i min bekjentskapskrets og har derfor ingen som kan øvelseskjøre med meg.

Ser det arrangeres intensivkurs for MC i området og det har åpnet seg noen ledige plasser. Dette krever en "viss kjennskap" til 2-hjuls kjøretøy. Pakken koster 28 000.

Erfaringen jeg har med MC begrenser seg til å ha kjørt 125 kubikk scooter i 6 måneder under opphold i utlandet (lovlig på bil-lappen) Dette må vel sies å kunne være en viss kjennskap? :knegg

Jeg er 36 år, hatt bil-lappen i 17 år, teknisk anlagt og lærer fort ;)

Har dere andre erfaringer med å ta lappen uten spesiell erfaring og/eller noen å øvelseskjøre privat med?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg tok lappen uten noe øvelseskjøring utenom skolekjøringen. Ikke noe problem det for så vidt. MC ble også tatt før billappen, men jeg hadde jo også kjørt moped mye siden jeg var 15. Ikke at det er direkte sammenlignbart.
Jeg vil si at 125cc og moped havner under kategorien "viss kjenskap" :)

Jeg er usikker på hvor mye jeg kunne rukket å få sunket inn på et intensivkurs for MC. Det er jo en del refleksjoner osv. etter kjøretimer som jeg vil mene er viktig. Det er fort også litt slitsomt å kjøre mye mc intensivt om man er ny på det. Det er uansett en gyllen mulighet for å få lappen fort da, så kan man håpe på å slippe å vente på oppkjøring til september... :D
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av niko »

Hvis du søker litt rundt her på forumet så finner du i hvert fall én tråd om emnet. Men det jeg kan si før du begynner å leite, er at om du har lyst og råd, så kjør på! :thumleft Jeg gjorde det for fire år siden med 30 år gammel mopederfaring som eneste ballast (pluss bil i mange år). Ganske likt deg med andre ord. Resultat: Mye moro, flotte turer og møter med mange nye svært hyggelige folk. Klarer du lappen for 28000 pluss oppkjøring så er det en helt ok pris vil jeg tro. Jeg brukte nok 35 000 og kanskje enda litt mer, men ville være så sikker jeg kunne på å ikke stryke.
"Viss kjennskap" er litt vrient å tolke, jeg hadde spurt. Hvis mange skal kjøre sammen kan det fort bli litt ekkelt for en fersking. Jeg syntes det var dritskummelt de to første kjøretimene, tror jeg knapt var oppe i 2. gir. Hvis du har mulighet til å kjøpe deg en sykkel nå og bor lagelig til for et av forummedlemmene som har hatt lappen mer enn fem år, kan det hende du får hjelp med øvelseskjøring. Det sparer deg for en del kroner i kjøretimer. Lykke til! :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Har du kjørt moped, og leser litt om presis kjøreteknikk og fysikken som ligger bak en motorsykkel som ruller så er man godt på vei spør du meg. Jeg betalte vel totalt mellom 20 og 22 tusen et sted for hele spetakkelet i 2016.

Kjørt moped siden barnehagen og prøvd både lett og litt tung uten lappen oppigjennom.

Første kjøretime bar rett ut i trafikken med kjørelærer bakpå. Så gikk vi løs på det obligatoriske direkte. Så en dobbelttime et par dager før oppkjøring.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av pekle »

Jeg hadde noe bakgrunn, men tok lappen sammen med en kamerat som ikke hadde noe som helst fortrinn bortsett fra pågangsmot. Han måtte ha et par kjøretimer mer og to forsøk på teorien, men det er hverken toppidrett eller rakettforskning dette her. Null problem.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av Sakkle »

Det er individuelt som med alt annet hvor kjapt dette går. Jeg brukte betraktelig mer enn 28 000 på MC-lappen. Aner ikke hvor mye, da jeg aldri regnet over nøyaktig og det var spredd utover en lengre periode. Jeg hadde nok riktignok litt mindre erfaring på to hjul enn deg...

For noen vil det intensivkurset være perfekt og holde i massevis. For andre er det ikke i nærheten nok til å bestå, vil jeg tro, da jeg ikke har tatt dette kurset selv.

Kanskje du klarer deg med det obligatoriske og to dobbeltimer. Kanskje du trenger 20 kjøretimer og stryker et par ganger. Folk er forskjellige...

Men lykke til. Har ikke angret på MC-lappen, selv om det ble ikke ble billig i mitt tilfelle.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av Elruts84 »

Heisann
Så spennende. Jeg var i samme situasjon som deg. Men bodde landlig til i dette tidsrommet. Resten blir til fantasien....

Men når det er sagt. Hvor holder du til i landet?

Flere her som garantert vil hjelpe deg.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av cannon »

herreminhatt skrev: 11 mai 2020, 22:47 Hei. Har veldig lyst til å realisere en drøm jeg alltid har hatt om MC og MC-lappen!

Dessverre er ikke dette en drøm og interesse jeg deler med noen i min bekjentskapskrets og har derfor ingen som kan øvelseskjøre med meg.

Ser det arrangeres intensivkurs for MC i området og det har åpnet seg noen ledige plasser. Dette krever en "viss kjennskap" til 2-hjuls kjøretøy. Pakken koster 28 000.

Erfaringen jeg har med MC begrenser seg til å ha kjørt 125 kubikk scooter i 6 måneder under opphold i utlandet (lovlig på bil-lappen) Dette må vel sies å kunne være en viss kjennskap? :knegg

Jeg er 36 år, hatt bil-lappen i 17 år, teknisk anlagt og lærer fort ;)

Har dere andre erfaringer med å ta lappen uten spesiell erfaring og/eller noen å øvelseskjøre privat med?
Jeg tror du har et godt utgangspunkt for å ta lappen. Øvelsekjøring kan du jo prøve å få i stand gjennom forumet her. 🏍🏍🏍🙂

herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av herreminhatt »

Takk for mange tilbakemeldinger. Flott forum!

Har også troa på at dette skal gå. Om noen ekstra kjøretimer må til, får så være ! Er mest den praktiske prøven jeg gruer meg til. Har en tendens til å klosse det til i slike settinger. Hvilken sensor man får har vel også mye å bety kan jeg tenke meg. Om jeg gjør noen enkle feil så håper de ser en mann med en ydmyk tilnærming til dette med stor respekt for det å kjøre sikkert og for andre trafikanter :)

Har vurdert å kjøpe meg en sykkel ja, men tenkte først og fremst å høre litt rundt først og få kjørt litt på kjøreskolen. Kanskje få noen tips der. Eller kanskje her? Vil uansett ikke ha noen racing-sykkel, mer allround-sykkel som kan brukes til jobben, hytta, og også småturer til butikken.

Jeg holder til i Sandnes :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av Nomade »

herreminhatt skrev: 11 mai 2020, 22:47 Hei. Har veldig lyst til å realisere en drøm jeg alltid har hatt om MC og MC-lappen!

Dessverre er ikke dette en drøm og interesse jeg deler med noen i min bekjentskapskrets og har derfor ingen som kan øvelseskjøre med meg.

Ser det arrangeres intensivkurs for MC i området og det har åpnet seg noen ledige plasser. Dette krever en "viss kjennskap" til 2-hjuls kjøretøy. Pakken koster 28 000.

Erfaringen jeg har med MC begrenser seg til å ha kjørt 125 kubikk scooter i 6 måneder under opphold i utlandet (lovlig på bil-lappen) Dette må vel sies å kunne være en viss kjennskap? :knegg

Jeg er 36 år, hatt bil-lappen i 17 år, teknisk anlagt og lærer fort ;)

Har dere andre erfaringer med å ta lappen uten spesiell erfaring og/eller noen å øvelseskjøre privat med?
I hvilket land er det lovlig å kjøre 125 cc med bil-lappen?

Jeg tok lappen uten øvelsekjøring, hadde fra før av to års mopederfaring da jeg kjørte året rundt samma hva slags vær :D Hadde vel 10-12 timer totalt, men det var i 91 da :knegg

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av PWL »

Jeg har ikke så mye å anbefale av sykkel osv, men var i ganske lik situasjon i fjor. Henter dette fra en annen post jeg la ut her på forumet:
- Jeg hadde totalt 16 kjøretimer (45m, her inkludert trinnvurdering 2 og 3 og oppvarmingstimen til oppkjøring)
- Hvis vi tar med bane- og langkjøring hadde jeg ca 18 timer med rumpa på en motorsykkel da jeg møtte sensor
- Selve oppkjøringa kosta 5100kr(!) Dvs. oppvarmingstime, gebyr til VV, betaling til kjøreskole og førerkortgebyr. Glad jeg ikke visste prisen før jeg kjørte opp altså....
- Totalen ble 30.794kr :crazy: Da tar jeg med samtlige utgifter til kjøreskole, vegvesenet, obligatorisk kurs, teori og teoritentamen med kurs på nett. Ouch! :P
Jeg hadde aldri sittet på en moped engang når jeg kom til første time, men har kjørt mye bil i løpet av mine 10 år. Så jeg kunne trafikk, men overhode ikke noe MC. Kjørte kun med kjøreskolen, ikke noe privat.

Det verste med oppkjøring er etter min mening kjøregården og krypkjøring. Jeg fikk helt sjokk første time over hvor tung en MC faktisk er, også skal man putre på rundt noen kjegler. Hjelp! Men det ordnet seg for meg også, tross dunk borti kjegler flere ganger på oppkjøring. Som sensor sa til slutt: "Jeg syns vel du kunne gjort noe mer ut av den krypkjøringa di...." Men totalinntrykket var godt nok, så da ble det lappen likevel.

Jeg skrev en del på forumet her underveis og det er masse hyggelige og oppmuntrende mennesker her som både er og har vært i samme båt som oss nybegynnere! Dette går bra! :D
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av cannon »

herreminhatt skrev: 12 mai 2020, 08:00 Takk for mange tilbakemeldinger. Flott forum!

Har også troa på at dette skal gå. Om noen ekstra kjøretimer må til, får så være ! Er mest den praktiske prøven jeg gruer meg til. Har en tendens til å klosse det til i slike settinger. Hvilken sensor man får har vel også mye å bety kan jeg tenke meg. Om jeg gjør noen enkle feil så håper de ser en mann med en ydmyk tilnærming til dette med stor respekt for det å kjøre sikkert og for andre trafikanter :)

Har vurdert å kjøpe meg en sykkel ja, men tenkte først og fremst å høre litt rundt først og få kjørt litt på kjøreskolen. Kanskje få noen tips der. Eller kanskje her? Vil uansett ikke ha noen racing-sykkel, mer allround-sykkel som kan brukes til jobben, hytta, og også småturer til butikken.

Jeg holder til i Sandnes :)
Skal du øvelseskjøre så må du jo ha sykkel. Bare å kline til.
Og, gi blaffen i sensor. Det er du som skal prestere.

herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av herreminhatt »

Nomade skrev: 12 mai 2020, 08:11
herreminhatt skrev: 11 mai 2020, 22:47 Hei. Har veldig lyst til å realisere en drøm jeg alltid har hatt om MC og MC-lappen!

Dessverre er ikke dette en drøm og interesse jeg deler med noen i min bekjentskapskrets og har derfor ingen som kan øvelseskjøre med meg.

Ser det arrangeres intensivkurs for MC i området og det har åpnet seg noen ledige plasser. Dette krever en "viss kjennskap" til 2-hjuls kjøretøy. Pakken koster 28 000.

Erfaringen jeg har med MC begrenser seg til å ha kjørt 125 kubikk scooter i 6 måneder under opphold i utlandet (lovlig på bil-lappen) Dette må vel sies å kunne være en viss kjennskap? :knegg

Jeg er 36 år, hatt bil-lappen i 17 år, teknisk anlagt og lærer fort ;)

Har dere andre erfaringer med å ta lappen uten spesiell erfaring og/eller noen å øvelseskjøre privat med?
I hvilket land er det lovlig å kjøre 125 cc med bil-lappen?

Jeg tok lappen uten øvelsekjøring, hadde fra før av to års mopederfaring da jeg kjørte året rundt samma hva slags vær :D Hadde vel 10-12 timer totalt, men det var i 91 da :knegg
Indonesia. Var der og jobbet i 8 måneder. Jeg ble i hvert fall fortalt at det var lovlig :roll Når jeg tenker om ble jeg også stoppet av politiet for kontroll og fikk kjøre videre. Helt ærlig så burde jeg faktisk bare fått lappen her i Norge når jeg klarte å overleve der i den trafikken. Helt kokko! Neida! :knegg
Sist redigert av herreminhatt den 12 mai 2020, 09:17, redigert 1 gang totalt.

herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av herreminhatt »

PWL skrev: 12 mai 2020, 08:20 Jeg har ikke så mye å anbefale av sykkel osv, men var i ganske lik situasjon i fjor. Henter dette fra en annen post jeg la ut her på forumet:
- Jeg hadde totalt 16 kjøretimer (45m, her inkludert trinnvurdering 2 og 3 og oppvarmingstimen til oppkjøring)
- Hvis vi tar med bane- og langkjøring hadde jeg ca 18 timer med rumpa på en motorsykkel da jeg møtte sensor
- Selve oppkjøringa kosta 5100kr(!) Dvs. oppvarmingstime, gebyr til VV, betaling til kjøreskole og førerkortgebyr. Glad jeg ikke visste prisen før jeg kjørte opp altså....
- Totalen ble 30.794kr :crazy: Da tar jeg med samtlige utgifter til kjøreskole, vegvesenet, obligatorisk kurs, teori og teoritentamen med kurs på nett. Ouch! :P
Jeg hadde aldri sittet på en moped engang når jeg kom til første time, men har kjørt mye bil i løpet av mine 10 år. Så jeg kunne trafikk, men overhode ikke noe MC. Kjørte kun med kjøreskolen, ikke noe privat.

Det verste med oppkjøring er etter min mening kjøregården og krypkjøring. Jeg fikk helt sjokk første time over hvor tung en MC faktisk er, også skal man putre på rundt noen kjegler. Hjelp! Men det ordnet seg for meg også, tross dunk borti kjegler flere ganger på oppkjøring. Som sensor sa til slutt: "Jeg syns vel du kunne gjort noe mer ut av den krypkjøringa di...." Men totalinntrykket var godt nok, så da ble det lappen likevel.

Jeg skrev en del på forumet her underveis og det er masse hyggelige og oppmuntrende mennesker her som både er og har vært i samme båt som oss nybegynnere! Dette går bra! :D
Ja, veldig kjekt å ha noen å støtte seg på og utveksle både erfaringer og eventuell frustrasjon med! Dette går nok veien :)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av niko »

Oppdater på hvordan det går. Artig å følge med.

Svar