Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av oivindg »

herreminhatt skrev: 12 mai 2020, 09:13
Nomade skrev: 12 mai 2020, 08:11 I hvilket land er det lovlig å kjøre 125 cc med bil-lappen?
Indonesia. Var der og jobbet i 8 måneder. Jeg ble i hvert fall fortalt at det var lovlig :roll Når jeg tenker om ble jeg også stoppet av politiet for kontroll og fikk kjøre videre. Helt ærlig så burde jeg faktisk bare fått lappen her i Norge når jeg klarte å overleve der i den trafikken. Helt kokko! Neida! :knegg
Lov i Spania også. Du må ha hatt billappen i tre år. Tror det gjelder noen andre EU-land også. (Italia, Nederland?)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av herreminhatt »

Da er jeg påmeldt kurset. Nå blir det lesing på teorien fremover! :)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av Elruts84 »

herreminhatt skrev:Takk for mange tilbakemeldinger. Flott forum!

Har også troa på at dette skal gå. Om noen ekstra kjøretimer må til, får så være ! Er mest den praktiske prøven jeg gruer meg til. Har en tendens til å klosse det til i slike settinger. Hvilken sensor man får har vel også mye å bety kan jeg tenke meg. Om jeg gjør noen enkle feil så håper de ser en mann med en ydmyk tilnærming til dette med stor respekt for det å kjøre sikkert og for andre trafikanter :)

Har vurdert å kjøpe meg en sykkel ja, men tenkte først og fremst å høre litt rundt først og få kjørt litt på kjøreskolen. Kanskje få noen tips der. Eller kanskje her? Vil uansett ikke ha noen racing-sykkel, mer allround-sykkel som kan brukes til jobben, hytta, og også småturer til butikken.

Jeg holder til i Sandnes :)
Skulle du ha behov for noe hjelp så får du skrike ut. Jeg bor 12 min fra deg hvis det er Sandnes i Rogaland

Selv tok jeg lappen på Bryne Bil & Mc. Flotte folk som gir deg tiden du trenger.
Det er bare å hoppe i det.

Elruts


Sent from my iPhone using Tapatalk
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av Nomade »

oivindg skrev: 12 mai 2020, 09:51
herreminhatt skrev: 12 mai 2020, 09:13
Nomade skrev: 12 mai 2020, 08:11 I hvilket land er det lovlig å kjøre 125 cc med bil-lappen?
Indonesia. Var der og jobbet i 8 måneder. Jeg ble i hvert fall fortalt at det var lovlig :roll Når jeg tenker om ble jeg også stoppet av politiet for kontroll og fikk kjøre videre. Helt ærlig så burde jeg faktisk bare fått lappen her i Norge når jeg klarte å overleve der i den trafikken. Helt kokko! Neida! :knegg
Lov i Spania også. Du må ha hatt billappen i tre år. Tror det gjelder noen andre EU-land også. (Italia, Nederland?)
Trodde det var et felles EU-reglement på det jeg?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av pekle »

Nomade skrev: 12 mai 2020, 13:45
oivindg skrev: 12 mai 2020, 09:51
herreminhatt skrev: 12 mai 2020, 09:13
Nomade skrev: 12 mai 2020, 08:11 I hvilket land er det lovlig å kjøre 125 cc med bil-lappen?
Indonesia. Var der og jobbet i 8 måneder. Jeg ble i hvert fall fortalt at det var lovlig :roll Når jeg tenker om ble jeg også stoppet av politiet for kontroll og fikk kjøre videre. Helt ærlig så burde jeg faktisk bare fått lappen her i Norge når jeg klarte å overleve der i den trafikken. Helt kokko! Neida! :knegg
Lov i Spania også. Du må ha hatt billappen i tre år. Tror det gjelder noen andre EU-land også. (Italia, Nederland?)
Trodde det var et felles EU-reglement på det jeg?
Det er forsåvidt det, men det tillates noen lokale tilpasninger. Trolig av historiske årsaker.

https://en.wikipedia.org/wiki/European_driving_licence

Så 3 år med B gjelder Spania og Polen ser det ut til. Men max 15hk.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av Plastrakett_71 »

Kan bare føye meg til i rekken av de som startet uten erfaring i det hele tatt. Jeg hadde et par runder på moped i ungdommen. Jeg begynte med null kunnskap om sykkel. Brukte greit med penger på moroa men angrer ikke et sekund! Storkoser meg hver gang jeg skrever over setet på riskoker’n min og vrir om tenningen. Tut og kjør sier nå jeg!
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

herreminhatt
Innlegg: 22
Registrert: 11 mai 2020, 22:35
Motorsykkelen din: Din MC

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av herreminhatt »

Elruts84 skrev: 12 mai 2020, 12:29
herreminhatt skrev:Takk for mange tilbakemeldinger. Flott forum!

Har også troa på at dette skal gå. Om noen ekstra kjøretimer må til, får så være ! Er mest den praktiske prøven jeg gruer meg til. Har en tendens til å klosse det til i slike settinger. Hvilken sensor man får har vel også mye å bety kan jeg tenke meg. Om jeg gjør noen enkle feil så håper de ser en mann med en ydmyk tilnærming til dette med stor respekt for det å kjøre sikkert og for andre trafikanter :)

Har vurdert å kjøpe meg en sykkel ja, men tenkte først og fremst å høre litt rundt først og få kjørt litt på kjøreskolen. Kanskje få noen tips der. Eller kanskje her? Vil uansett ikke ha noen racing-sykkel, mer allround-sykkel som kan brukes til jobben, hytta, og også småturer til butikken.

Jeg holder til i Sandnes :)
Skulle du ha behov for noe hjelp så får du skrike ut. Jeg bor 12 min fra deg hvis det er Sandnes i Rogaland

Selv tok jeg lappen på Bryne Bil & Mc. Flotte folk som gir deg tiden du trenger.
Det er bare å hoppe i det.

Elruts


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjempeflott! Tar gjerne kontakt ved en senere anledning :prf

Til nå har jeg opplevd "alle" i og rundt kjøreskole/MC-miljøet som trivelige folk. Inntrykket er at kjøreskolene er en ganske sammensveiset gruppe der alle kjenner alle. Når jeg har forhørt meg rundt har alle være veldig behjelpelige og tatt seg god tid til å forklare ting og tang. De anbefaler gjerne andre skoler om de ikke har kapasitet selv.

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av n00b »

Hei!

Var litt i samme situasjon som deg. I en alder av 45 år bestemte jeg meg i fjor for at jeg skulle spare opp litt penger og ta lappen så fort som mulig i år. Jeg tok det obligatoriske MC kurset, samt teoriprøven hos Biltilsynet i fjor og meldte fra til den lokale trafikkskolen i desember at jeg ville ha opplæring så snart det lot seg gjøre.

Bortsett fra at jeg har hatt bil-lappen i 27 år har jeg aldri kjørt verken moped eller lettsykkel. De jeg kjenner som har lappen har enten ikke noe sykkel, eller så har de hatt lappen kortere enn 5 år, så jeg hadde heller ingen å øvekjøre med.

Etter at kjøreskolen åpnet for opplæring hadde jeg første kjøretime 2. april i år, siden har det gått slag i slag. 3 doble kjøretimer, samt banekjøring og langkjøring og oppkjøring i dag :twothumbs:

Jeg vet ikke om en og en halv mnd regnes som intensivkurs eller ikke, men det jeg kan si er at jeg syntes det var en fordel at jeg fikk fordøyd de forskjellige elementene med det å kjøre sykkel. Trafikkreglene kan man, men å kjøre MC er en del forskjellig fra å kjøre bil. Etter banekjøring og langkjøring var jeg totalt utslitt, og jeg var veldig glad det gikk en uke mellom hver gang.

Uansett, med midlertidig førerkort i hånd, kan jeg bare anbefale deg å følge drømmen din! Du lever bare en gang! Det er en så vanvittig deilig følelse å kjøre sykkel, og jeg bare gleder meg til jeg kan sette meg på en sykkel alene for første gang. Det blir nok ikke så veldig lenge til :D

chrissp
Innlegg: 12
Registrert: 04 mai 2020, 10:44
Motorsykkelen din: BMW F900XR

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av chrissp »

Jeg holder på med kjøretimer nå. Er 44 år og aldri kjørt noe på to hjul bortsett fra sykkel tidligere. Har heller ingen venner med MC eller andre muligheter utover kjøretimene.

Først og fremst er det veldig morsomt, men også til tider fryktelig frustrerende. Har hittil hatt tre dobbeltimer, men ser for meg at jeg trenger mange flere og stresser ikke med det. Krypkjøring er helt grusom synes jeg, og er fortsatt ikke forbi første kjegle... :) De andre øvelsene går greit, men unnamanøver er jeg fortsatt litt redd for å komme opp i hastighet på. Like frustrerende er det at når jeg kommer i en stresset situasjon, så går rullgardina ned. Da har jeg plutselig glemt hva som er brems og hva som er clutch, selv om jeg har kjørt runde på runde uten problemer 10 minutter tidligere. Da har jeg ikke nevnt sittestilling, se fremover, slapp av i armene osv.

Men, kjørelærer er en hyggelig og flink fyr som jeg trives med og jeg vet at et eller annet sted der fremme ligger MC-lappen og venter på meg.

Lykke til!

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av n00b »

Når det gjelder unnamanøver så får man skikkelig drilling i dette under banekjøringa (presis kjøreteknikk på bane). Etter det kurset var unnamanøveren i kjøregården veldig enkel.

JonasV
Innlegg: 15
Registrert: 20 jul 2019, 11:32
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Desert Sled

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av JonasV »

Fikk lappen i forrige uke her. Har kjørt snart 700 km siden :twothumbs: Brukte ca 35 000. Hadde kjørt moped èn gang for nesten 30 år siden. Personlig synes jeg kjøregården er det enkleste. Kjørte opp i Oslo.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av AJ »

JonasV skrev: 13 mai 2020, 20:24 Fikk lappen i forrige uke her. Har kjørt snart 700 km siden :twothumbs: Brukte ca 35 000. Hadde kjørt moped èn gang for nesten 30 år siden. Personlig synes jeg kjøregården er det enkleste. Kjørte opp i Oslo.
Gratulerer :twothumbs: !
Bra timing på deg også :clap: :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av oivindg »

Gratulerer!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av Longines »

Lykke til med Intensivkurs. Regner med at det er gjennom Din Trafikkskole. Jeg holder på med Intensivkurset der nå. Startet 17 april, har nå igjen langkjøring og siste trinnvurdering før oppkjøring. :-)

Veldig dyktige og hyggelige kjørelærere. Godt inntrykk av trafikkskolen. Bratt lærekurve, men føler det går greit. Banekurset på Reve var veldig bra og en åpenbaring.

Litt bekymret for at det har går noen uker før oppkjøringen, ble litt Corona-krøll der.

Angående å kjøre lettsykkel på vanlig B-førerkort, så er det lov i 13 europeiske land, blant annet Frankrike, Italia, Østerrike, UK og Belgia. Litt ulike regler om alder, tid en må ha hatt lappen, eller tilleggskurs. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Europea ... ng_licence
(Under «categories», og a1 i tabellen.). Det var jo foreslått en forenklet A1 ordning i Norge også. Men den gikk ikke igjennom, så da satser jeg på A.

TorOalm
Innlegg: 5
Registrert: 17 apr 2020, 17:06
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ta MC-lappen uten erfaring eller mulighet for øvelseskjøring

Legg inn av TorOalm »

Heisann.

For bare noen uker siden, hadde eg aldri tenkt tanken på å ta mc lappen. Null erfaring med 2 hjulinger foruten god gammeldags trøsykkel.

Etter de startet med kurs igjen nå etter koronastengingen, heiv eg meg på og fikk tatt grunnkurset, en uke etter var første kjøretime unnagjort. Det var etter en kort tilvenning til sykkel, rett ut på vei (var ikke forberedt på den). Det gikk ikke fort, og plassering i vei var fraværende, men gliset i trynet etter den dagen var fantastisk.
Har nå hatt 3 dobbeltimer og har forhåpentligvis trinnvurdering 2 nå på onsdag.
Teoriprøven gikk som en lek, tok noen tester via teoritentamen.no, slet litt i begynnelsen med det mc relaterte, (resten bør en jo stort sett kunne om en har sertifikat fra før), men det gikk raskt over. En må i desse dager bestille time til teoriprøve og det var ikke kjempelett å få tak i en, i hvertfall ikke her i Bergen. Så fikk bestilt på stord, og gjorde det til en dagstur med innlagt familiebesøk og kebab til middag. Hadde time kl 12, var litt tidlig ute og de slapp meg inn litt før tiden. Var ferdig med prøven på 10min, så når klokken var 1205 var eg ferdig og med papiret på bestått prøve med 0 feil i hånden. 3 av 4 alternativer er egentlig så "dum" at de ikke kan være rett.

Alt dette har resultert i, at i går formiddag, midt i arbeidstiden (ikke si det til arb. giver, takk 🤪), ble det signert kontrakt på en sprell ny mc, som leveres om kun kort tid, og det gledes stort til den er på plass i garasjen, og dermed også kanskje får kjørt litt øvelseskjøring privat i tillegg til kjøreskole.

Svar