Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg har klasse B sertifikat allerede, noe som gir meg førerrett på moped. Ønsker å ta enten klasse A1 eller A.

Jeg har ingen jeg kan lærekjøre med når det kommer til tung MC, så jeg har vurdert om jeg kanskje skulle ha kjøpt meg en moped som jeg kunne ha brukt til å lærekjøre, for å bli vant til MC og giring.

Har dette noe for seg? Og vil jeg tjene noe særlig på det? Eller er det like greit å bare ta noen ekstra kjøretimer hvis det blir nødvendig?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 03 jun 2020, 19:58 Jeg har klasse B sertifikat allerede, noe som gir meg førerrett på moped. Ønsker å ta enten klasse A1 eller A.

Jeg har ingen jeg kan lærekjøre med når det kommer til tung MC, så jeg har vurdert om jeg kanskje skulle ha kjøpt meg en moped som jeg kunne ha brukt til å lærekjøre, for å bli vant til MC og giring.

Har dette noe for seg? Og vil jeg tjene noe særlig på det? Eller er det like greit å bare ta noen ekstra kjøretimer hvis det blir nødvendig?
Heisan og velkommen med første innlegg her inne :vs .
Mitt svar på spørsmålet ditt er: styr unna moped, sats på full pakke og penger brukt på noen ekstra kjøretimner er vel anvendt midler.
Det viktigste med med å ta MC-lappen er den gradvise læringsprogresjonen og økende kjøretrygghet, som en god kjørelærer med de rette og velutviklede pedagogiske evner greier å videreføre til deg som ny kommende motorsyklist.
En god kjørelærer er alfa og omega for de aller, aller fleste.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, det har noe for seg det. Sånn rent trafikalt, men også kjøreteknisk.

Målt i penger, kanskje ikke. Men er lidderlig høy med moped og mopedtrimming.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av kjellv »

Styr unna moped.. Det har for lite med motorsykkel å gjøre.
Det lille du lærer om motorsykkelkjøring på en moped har du fått inn de første par timene. Siden blir du bare opptatt av speilene for å passe deg for alt som kommer for fort opp bak deg.
Bruk heller de pengene på kjøretimer klasse A. Har du egnede områder for egentrening eller en kompis som kan være ledsager for deg så er det en god ide å kjøpe en motorsykkel etter hvert for å terpe litt på detaljer på egenhånd før oppkjøring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

Enig med kjellv. Har selv kjørt moped som 43 åring (gammel tempo 50cc) på jobb for morroskyld, og har med hånden på hjertet aldri vert så nervøs i trafikken som jeg var da. Man er mer opptatt av hva som skjer bak seg enn forran. Alle biler passerer deg og er nådeløse. Alt handler om hva som skjer bak deg, og har lite med MC livet å gjøre.

Med MC så kjører man "fra" trafikken og er mer dynamisk. Man kommer fort opp i fart, sniker seg fram i køer og trenger ikke i oike stor grad tenke på hva som skjer bakover.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

Selvsagt kan man trimme mopeden, men hva er vitsen? En hvilken som helst sur gammel motorsykkel med rusk i gassern, melis på tanken og byggskum i potta vil rævkjøre en trimmet moped.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Plastrakett_71 »

SilverSmurfer skrev: 03 jun 2020, 19:58 Jeg har klasse B sertifikat allerede, noe som gir meg førerrett på moped. Ønsker å ta enten klasse A1 eller A.

Jeg har ingen jeg kan lærekjøre med når det kommer til tung MC, så jeg har vurdert om jeg kanskje skulle ha kjøpt meg en moped som jeg kunne ha brukt til å lærekjøre, for å bli vant til MC og giring.

Har dette noe for seg? Og vil jeg tjene noe særlig på det? Eller er det like greit å bare ta noen ekstra kjøretimer hvis det blir nødvendig?
Moped har ikke noe for seg - som allerede nevnt over her. :[-X Før jeg bestemte meg for å ta førerkort kl A, så hadde jeg kjørt moped en gang i min spede ungdom. Over 30 år senere så oppdaget jeg lyset, og slo til. Jeg hadde en fantastisk kjørelærer som var veldig pedagogisk og dyktig til å lære bort kunnskapen som skulle til. Jeg hadde som nevnt ikke sittet overskrevs på noe med to hjul og motor siden ungdommen, men jaggu lærer man fort :D Som de andre her inne skriver; bruk heller pengene på noen flere kjøretimer og/eller kjøp deg en MC som du kan bruke til egentrening eller sammen med noen. Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, men om du spør her på forumet, så er jeg sikker på at en (eller flere) som har hatt MC-lappen i 5+ år mer enn gjerne stiller opp og hjelper deg litt.

En annen ting: dropp kl A1 og å rett på A dersom du er gammel nok. Dessuten er opplæringen identisk så vidt jeg husker, så du har ingenting å tape på å gå rett på tung klasse.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av BlåBil »

Jeg må si meg uenig og jeg er kanskje en av de få her som har svart som hadde samme tankegang som deg da jeg skulle ta mclappen. Jeg startet å kjøre moped og scooter før jeg tok lappen og det hjalp meg. Jeg hadde også kjørt mye bil. Jeg fikk mengdetrening på clutch og giring og det viktigste, to hjul i trafikken. Balanse og krypkjøring ble fort overført til tung og det var merkbart. Krefter var ikke så viktig da jeg kjørte mye i sentrum og der er moped mer Ferrari enn en Ferrari selv, fartsmessig.

Så ja, jeg anbefaler deg det fordi det er fungert for meg og jeg sparte penger ved å kun ta mcpakka fra trafikkskolen med 5 kjøretimer inkludert. Moped og scooter fikk jeg lånt, men de koster ikke så mye. Selvfølgelig er det forskjeller mellom moped og tung mc som folk sier her, men fysikken og geometrien er så å si det samme og ferdighetene fra moped kan overføres til tung!

Ps, ingen er like og at det har fungert for meg så kan det være annerledes for andre. Jeg syntes det var greit å lære å kjøre mc på moped, da fikk jeg kjørt alene som betydde at jeg lærte og skjønte ting på egenhånd. Det er noe annet å kjøre for å lære enn å kjøre for å kjøre osv osv.

Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Stigah »

Jeg gikk rett på tung mc, og vil anbefale deg det samme. Ikke nødvendig å starte med moped og gradvis jobbe deg oppover.

Jeg har aldri kjørt verken moped eller scooter før. Eneste på to hjul jeg har kjørt er tråsykkel, men det begynner å bli mange, mange år siden.

Null problem for meg å gå rett på tung mc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

TS lurer på om han burde KJØPE seg en moped for å få mengdetrening. Jeg mener bastant NEI. Bruk de tusenlappene på trafikkskolen og kjøretimer. En moped koster jo fort like mye som mc lappen koster. Vertfall mange tusen kroner, selv om du kjøper brukt.

En moped er ikke mer spennende enn å kjøre en gressklipper. I mine øyne et uhyre dålig fremkomstmiddel i trafikken. En moped klarer ikke engang og holde følge med annen trafikk. Hvordan skal du kunne øve på forbikjøring, og aktiv kjøring? En moped klarer ikke en gang å passere en traktor på Norske veier.

Selve trafikkbiten lærer man som nevnt veldig kjapt. Det er håndtering av motorsykkel, aktiv kjøring samt det og føre et kjøretøy som veier 200-300 kg.

Prøv kryptesten med moped, helt til du klarer den 100%. Så prøver du med motorsykkel. Jeg tror du blir overrasket.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg kjørte 50cc scooter i ca 10 år før jeg begynte på kjøretimer for tung (A). Det hjalp svært lite. Utfordringen min var vekt, balanse og gir. Vil si at å kjøre bil hjelper mer, på grunn av farten, planlegging fremover (se langt frem). Trenger ikke se særlig langt frem med 50cc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

Det er noe helt annet og krypkjøre med en motorsykkel kontra en moped. Det er nettopp denne kryptesten på Biltilsynet mange frykter når dem skal kjøre opp. Litt avhengig av åssen sykkel man kjører så kan denne være ganske vrien faktisk. Med en cruiser er dne nærmest umulig, spesielt for en nybegynner, men med moped kan den gå lekende lett, selv for en 10-åring.

Som nevnt, moped har svært lite med det å kjøre MC å gjøre. Å trene sporvalg i trafikken med moped gjør deg til et trekkplaster av irriterte bilister og skumle forbikjøringer. Med moped så blir man nemlig presset ut på veikanten av biler.

Kjøp i vertfall i det minste en 125cc, så du kan holde følge med vanlig trafikk. Vertfall opp mot motorvei hastighet.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Snikendeugle »

FredrikE24 skrev: 03 jun 2020, 20:15 Ja, det har noe for seg det. Sånn rent trafikalt, men også kjøreteknisk.

Målt i penger, kanskje ikke. Men er lidderlig høy med moped og mopedtrimming.
Stiller meg bak denne oppsummeringen :thumleft

Kjøreteknisk er det det relativt det samme, opp til en viss hastighet. Det samme konseptet for to hjul på et kjøretøy endrer seg ikke fordi motoren og rammen blir større, selv om det virker mer "skummelt" å sette seg på en "tung motorsykkel" første gang.
Så lenge man ikke er såppass brødhue og drar like hardt i gassrulla på en motorsykkel som en ville på en moped så går det meste bra (se x antall youtube-videoer på dette) :twothumbs:

Rent økonomisk er du nok bedre tjent med å gå rett på tung-lappen. Om du vet hvordan clutch og gir fungerer i en bil så klarer du det helt fint på motorsykkel også.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 12:36 Kjøp i vertfall i det minste en 125cc, så du kan holde følge med vanlig trafikk. Vertfall opp mot motorvei hastighet.
Det krever jo A1 lappen først. Bortkastet å ta det før A.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 04 jun 2020, 13:17
Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 12:36 Kjøp i vertfall i det minste en 125cc, så du kan holde følge med vanlig trafikk. Vertfall opp mot motorvei hastighet.
Det krever jo A1 lappen først. Bortkastet å ta det før A.
Tenker på øvekjøring da...

Svar