Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Tauright
Innlegg: 16
Registrert: 12 jul 2019, 22:03
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Tauright »

Hei

Skal kjøpe meg en kawasaki ninja zx-10r og lurer litt på hvilken forsikring jeg burde velge.

Årsmodellen kommer vel til å bli noe rundt 2004 - 2007.

Har sett på IF sin forsikringskalkulator da mitt forsikringsselskap (Jernbanepersonalets bank og forsikring) sin kalkulator ikke kan beregne prisen på denne sykkelen og har ikke giddet å kontakte de enda da jeg enda ikke har bestemt meg 100% for hvilken årsmodell jeg går for enda.

På IF sin kalkulator så kommer Fullkasko på ca 13000-15000kr i året for meg (24år, 70% bonus, 6000kr egenandel, ingen andre førere), mens delkasko ligger på ca 8000kr.

Hva ville dere valgt på en slik sykkel rundt 2004 - 2007 modell?

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av APettersen »

Har du råd til å kjøpe deg tilsvarende sykkel, dersom du er uheldig og f.eks. kræsjer den? Hvis ikke anbefales det vel kasko? Nå skal det nevnes at for min K1200rs betaler jeg det du har i differanse mellom kasko og delkasko, for full kaskoforsikring, så mulig jeg er heldig med modellen der..

27 år, 70% bonus 1.år, 4000 kr egenandel, bosatt i stor by i Østfold.

Jernbanen pleier å diske opp med relativt meget ok forsikringspriser, etter det jeg har lest og hørt. Jeg ville vel tatt den telefonen og hørt med de, om ikke annet.

Tauright
Innlegg: 16
Registrert: 12 jul 2019, 22:03
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Tauright »

Du sier noe der. Har forsåvidt råd til det dersom jeg stjeler fra oppusnings budsjettet, men da havner eg jo litt bakpå der.

Mulig fullkasko blir det smarteste valget da sjansen for selvforskyldt uhell på MC er relativt større enn på f.eks bil.
Syklene jeg har sett på ligger mellom 70 - 90 000 kr så ble litt usikker på om det egentlig var verdt det.

Skal ta tlf til jernbanen når jeg har bestemt meg for hvilken årsmodell det blir.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av pekle »

Det vel da snakk om en sykkel til 70-80k? Med fullkasko vil du da i løpet av 4-5år betale hele verdien en gang til i forsikring. Så da er spørsmålet hvor stor sannsynlighet det er for at du vil få bruk for forsikringen i løpet av perioden, og om du har råd til å ta tapet.

For min egen del ville sannsynligheten vært noenlunde lav, samt at jeg kunne levd med tapet, så det er nesten i grenseland til at jeg også hadde droppet delkasko, gitt at jeg i noen grad kan redusere tyveririsiko.

Det er litt opp til personlige forutsetninger (og selvsagt hvor godt tilbud du ender opp med)

Med fare for å høres ut som Silje Sandmæl; om du er en kontrollert sjåfør og litt disiplinert kan du sette differansen mellom fullkasko og et billigere alternativ inn på en konto. Om du da krasjer om et par år har du iallfall en del kroner satt av. Om du ikke krasjer er det ren bonus til noe gøy (enda fetere sykkel?), istedet for å ha gitt bort pengene til forsikringsselskapet.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Geiroe »

Du må jo spørre deg selv om hvor mye du vil risikere å tape. Jeg kjøpte ny VF1000 i 88, og tegnet delkasko. Året etter fikk jeg fornying av polisen, prisen var drøyt 17000.-(for kasko) :O Det var på den tida forsikringsselskapene ikke ønsket å forsikre mc, så jeg byttet selskap, og tegnet delkasko på rundt 2000.- Tenkte som Pekle, at på få år har jeg jo betalt sykkelen. Ulempen for meg var at jeg velta på isen :sorry , men det kostet ikke 15000. :) Det var jo over tredve år siden, så må vel regne om litt.
Sønnen min kjørte på rådyr nå i våres, da var jo sykkelen til 35000.- vrak, og 20000.- i kjøreutstyr. Han studerer, så heldig for han at han fikk bra tilbud på kasko. Alt ble dekket uten egenandel, fordi det var viltpåkjørsel.
Du må bare vurdere selv, veie for og imot.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Tauright
Innlegg: 16
Registrert: 12 jul 2019, 22:03
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Tauright »

Det har jeg ikke tenkt på!

Like greit å ta delkasko da jeg ikke har store muligheter for å hindre eventuelt tyveri, men spare mellomlegget slik at det kan gå til eventuelt uventet utgift.

Tror det blir delkasko da :)

Takk for tips til alle mann!

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av SilverSmurfer »

Tauright skrev: 05 jun 2020, 18:28 Mulig fullkasko blir det smarteste valget da sjansen for selvforskyldt uhell på MC er relativt større enn på f.eks bil.
Når risikoen er høyere for forsikringsselskapet går selvfølgelig også prisen på forsikringen opp.

Prisen på forsikringer legges alltid på et nivå som er høyt nok til at forsikringsselskapet regner med å tjene penger på det.

Selv velger jeg alltid ansvar med en så høy egenandel som mulig. For en trygg sjåfør vil det alltid være det beste valget. Men her må du bare vurdere litt selv avhengig av hvor sannsynlig du selv mener det er at du vil ende opp med en ulykke.

Tauright
Innlegg: 16
Registrert: 12 jul 2019, 22:03
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Tauright »

SilverSmurfer skrev: 09 jun 2020, 00:37
Tauright skrev: 05 jun 2020, 18:28 Mulig fullkasko blir det smarteste valget da sjansen for selvforskyldt uhell på MC er relativt større enn på f.eks bil.
Når risikoen er høyere for forsikringsselskapet går selvfølgelig også prisen på forsikringen opp.

Prisen på forsikringer legges alltid på et nivå som er høyt nok til at forsikringsselskapet regner med å tjene penger på det.

Selv velger jeg alltid ansvar med en så høy egenandel som mulig. For en trygg sjåfør vil det alltid være det beste valget. Men her må du bare vurdere litt selv avhengig av hvor sannsynlig du selv mener det er at du vil ende opp med en ulykke.

Takk for tips :D får se litt hva jeg gjør. Står mellom delkasko eller ansvar tenker jeg.

Men skal ikke kjøpe sykkel før rundt vinterstider da jeg uansett ikke hadde fått mye tid til å kjøre i år, så jeg har god tid på meg til å bestemme meg enda :)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Geiroe »

Omregnet til dagens pengeverdi, så hadde jeg blitt presentert en premie på ca. 50.000.- , så da ble valget enkelt for mitt vedkommende.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av cannon »

Tauright skrev: 09 jun 2020, 09:00
SilverSmurfer skrev: 09 jun 2020, 00:37
Tauright skrev: 05 jun 2020, 18:28 Mulig fullkasko blir det smarteste valget da sjansen for selvforskyldt uhell på MC er relativt større enn på f.eks bil.
Når risikoen er høyere for forsikringsselskapet går selvfølgelig også prisen på forsikringen opp.

Prisen på forsikringer legges alltid på et nivå som er høyt nok til at forsikringsselskapet regner med å tjene penger på det.

Selv velger jeg alltid ansvar med en så høy egenandel som mulig. For en trygg sjåfør vil det alltid være det beste valget. Men her må du bare vurdere litt selv avhengig av hvor sannsynlig du selv mener det er at du vil ende opp med en ulykke.

Takk for tips :D får se litt hva jeg gjør. Står mellom delkasko eller ansvar tenker jeg.

Men skal ikke kjøpe sykkel før rundt vinterstider da jeg uansett ikke hadde fått mye tid til å kjøre i år, så jeg har god tid på meg til å bestemme meg enda :)
Denne sykkeltypen er ganske tyveriutsatt. Jeg har tilsvarende sykkeltype, og delkasko kostet nesten det samme som kasko, nettopp grunnet tyveririsiko. Jeg valgte det bort og har kun ansvar. Gjennom årene har jeg tjent på det, men det er jo "etterpå-klokskap", da jeg heldigvis har unngått tyveri. Verdien på disse syklene er langt under det som kan forsvare full kasko.

Utover det så støtter jeg valget av sykkel, både fordi du velger en MOTORSYKKEL, og ikke bare en motorsykkel :thumleft , og fordi disse halvgamle syklene gir store økonomiske fordeler. Du sparer +200.000 på selve anskaffelsen, du sparer masse dyre servicer, og du får kjempekvalitet uten ABS og diverse miljørestriksjoner. Du unngår også det vanvittige verdifallet på en ny sykkel, og samtidig får du en helt suveren kjøremaskin. Lykke til :twothumbs:

Tauright
Innlegg: 16
Registrert: 12 jul 2019, 22:03
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Tauright »

cannon skrev: 09 jun 2020, 09:31
Denne sykkeltypen er ganske tyveriutsatt. Jeg har tilsvarende sykkeltype, og delkasko kostet nesten det samme som kasko, nettopp grunnet tyveririsiko. Jeg valgte det bort og har kun ansvar. Gjennom årene har jeg tjent på det, men det er jo "etterpå-klokskap", da jeg heldigvis har unngått tyveri. Verdien på disse syklene er langt under det som kan forsvare full kasko.

Utover det så støtter jeg valget av sykkel, både fordi du velger en MOTORSYKKEL, og ikke bare en motorsykkel :thumleft , og fordi disse halvgamle syklene gir store økonomiske fordeler. Du sparer +200.000 på selve anskaffelsen, du sparer masse dyre servicer, og du får kjempekvalitet uten ABS og diverse miljørestriksjoner. Samtidig får du en helt suveren kjøremaskin. Lykke til :twothumbs:
Var hovedsaklig på grunn av tyveriutsatt at jeg vurderte delkasko og det var tross alt 5000kr billigere i året enn full kasko, men så syntes jeg 8 - 9000kr i året for delkasko på en såpass gammel sykkel blir litt drøyt det og, så blir mest sannsynlig ansvar og så får eg heller ta den risikoen med tyveri (mulig parkere den på soverommet og sende fruen på sofaen :-k ).

Har lenge vært en kawasaki fan og vurdert alt i fra zx-6 / 7 / 9 / 10 / 12. For det meste har det stått mellom zx-6 (05 - 06) eller zx-10 (04-07) da jeg liker best utseende på disse årsmodellene. Er ikke interessert i noe nymotens greier enda med alle mulige duppedingser og innstillinger.

Valget falt for zx-10r da etter x-antall forum granskinger og diverse så fant jeg ut at den blir det bedre valget i forhold til komfort og kjøreglede på langturer. Kan visst bare sitte å cruise istedenfor konstant turtall jag som man har på flere av 600cc sykler har jeg hørt. Har ikke mye erfaring fra den sykkelen annet enn hva jeg har hørt fra folk og sett på youtube. Har derimot prøvd en gammel zx-6r (99-mod) og det var en flott sykkel å kjøre, men følte ikke helt den passet meg. Mulig nyere 636cc versjonen er bedre, men har fortsatt hørt mye om og men angående turtall jaget der og.

Noen vil sikkert kalle meg gal eller idiot som blander inn komfort på en supersport, men tro det eller ei. Sittestillingen på en R sykkel føles både mer behagelig og riktig for meg enn på en sykkel med mer oppreist sittestilling.

Blir ikke noe kjøp før i vinter uansett så har god tid til å prøve ut andre sykler før jeg tar det siste og endelige valget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Bjerknez »

I diise dager hvor de fleste par har lånt seg til himmelen for å få drømmehuset, så kan det hende tapet blir større hvis noen "stjeler" henne, eller hvis hun skulle bytte beite. :lol

Youn
Innlegg: 4
Registrert: 26 apr 2020, 04:40
Motorsykkelen din: KTM 690 SMC R 2020
Sted: Viken

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Youn »

EDIT: Postet i feil tråd :O
Sist redigert av Youn den 09 jun 2020, 10:59, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Bjerknez »

Denne ble kanskje postet i feil tråd? :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Snikendeugle »

Lite får meg til å sove bedre enn full kasko :)
Det er veldig betryggende å vite at om sykkelen skulle bli stjålet så har jeg en god forsikring å lene meg på.

Min forrige KTM RC 390 ble stjålet fra akkuratt same plass i garasjen hvor nåværende sykkel står. Heldigvis med kasko-forsikring, så jeg fikk full sum tilbake. Det er selvfølgelig litt kjedelig om nåværende sykkel skulle bli stjålet da det kun er produsert 500stk av utgaven, men det er ikke noe en forsikring får gjort noe med fra eller til uansett.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar