Rundkjøring og blinklys

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 08 jun 2020, 18:12 Når dette er nevnt skal det også nevnes at jeg som oftest legger meg i innerfila i rundkjøringen hvis jeg har trafikk foran meg og skal videre rett fram etter rundkjøringspasseringen. Dette fordi jeg gjerne kjører forbi forankjørende og forbikjøringer gjør man naturligvis alltid til venstre for den forankjørende...
Ok, men de fleste(? - iallfall veldig mange) rundkjøringer har fysiske feltdelere mellom kjøreretning inn/ut - slik at i en ett-felt-rundkjøring får man ikke kjørt forbi før man er godt forbi rundkjøringen uansett. Hva jeg skal etter at jeg har forlatt rundkjøringen påvirker ikke hvordan jeg kjører inn i den.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Sattphalat »

Hei
Dere snakker som om det bare finnes en type rundkjøring. Å at de samme reglene for plassering og blink gjelder for alle.

Det er T rundkjøring med bare avkjøring til høyre. T med avkjøring til venstre. 4 avkjøringer(eller flere) rundkjøringer med 2 felt inn og 2 ut ,1inn2 ut, 2inn1ut osv
Kompliserte rundkjøringer har kjøremønsterskilt og/eller oppmerking i veibane. Lurt å lese litt skilt også....

Jeg endrer plassering ut i fra hva slags type rundkjøring jeg kjører i. Jeg tenker at plassering er det viktigste signalet jeg gir. Blinker meg ut.

Skal jeg svinge første høyre, blinker jeg som i et vanlig kryss i god tid.
Skal jeg rett frem i rundkjøring med 4avkjøringer, legger jeg meg til høyre i feltet. Blinker meg ut.
Skal jeg til venstre , ligger jeg i venstre felt til etter siste avkjøring, tar et feltskifte mot høyre. (Med døvinkelsjekk og blink) Å blinker meg ut.
I T rundkjøring med avkjøring rett frem eller til venstre. Holder jeg høyre når jeg skal rett frem, blinker ut.
Skal jeg rett frem i T rundkjøring med avkjøring til høyre legger jeg meg til venstre i feltet, å blinker meg ut.
Blinker aldri til venstre i rundkjøring medmindre jeg må ta et feltskifte. Forsøker å ikke kutte svingene.

Slik lærte jeg det i på Kongsberg ca 1981. Å fikk ikke noe pes av kjørelærer i Oslo når jeg tok mc lappen i 2018.

Skjønner argumentet til han tungbilsjåføren om venstreblink, men jeg holder ikke 80 km/t inn i en rundkjøring. Er det mye trafikk er det glidelås som gjelder uansett.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 08 jun 2020, 18:27
AJ skrev: 08 jun 2020, 18:12 Når dette er nevnt skal det også nevnes at jeg som oftest legger meg i innerfila i rundkjøringen hvis jeg har trafikk foran meg og skal videre rett fram etter rundkjøringspasseringen. Dette fordi jeg gjerne kjører forbi forankjørende og forbikjøringer gjør man naturligvis alltid til venstre for den forankjørende...
Ok, men de fleste(? - iallfall veldig mange) rundkjøringer har fysiske feltdelere mellom kjøreretning inn/ut - slik at i en ett-felt-rundkjøring får man ikke kjørt forbi før man er godt forbi rundkjøringen uansett. Hva jeg skal etter at jeg har forlatt rundkjøringen påvirker ikke hvordan jeg kjører inn i den.
Hvor jeg skal etter å ha passert rundkjøringen påvirker selvfølgelig hvordan jeg kjører inn i den. Skiliting før rundkjøringen påvirker tilsvarende.
Og til slutt, før jeg gi meg med denne debatten; kan ikke huske noen rundkjøringer jeg har kjørt hvor det er utfordrende med MC å kjøre forbi forankjørende til venstre, være seg bil eller MC, på vei ut av rundkjøringen.
Unntak kan naturlig nok være vogntog, som legger langt mer beslag på plassen både i rundkjøringen og i utkjøringen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Lauri »

mekkern skrev: 07 jun 2020, 14:39
Du KAN blinke til venstre før rundkjøringen for å vise at du skal mot venstre (typisk minirundkjøringer som ikke er tradisjonelle rundkjøringer) ,men du SKAL blinke deg til høyre ut av rundkjøring - dette er påbudt.
:) sommer - og jeg kan ikke dy meg med litt øksehugg ettersom emnet handler om trafikkforståelse, regelforståelse og aktpågivenhet.

Nei... det står ingen steder at det er et absolutt krav å "[...] blinke deg ut til høyre ut av rundkjøring.[...] Og som en konsekvens av at denne påståtte SKAL-regelen ikke er beskrevet i hverken vegtrafikkloven eller forskrift til loven så er det heller ikke påbudt. :vs

Hva sier så forskriften (trafikkreglene) til vegtrafikkloven? Trafikkreglenes § 14, nr 2 sier følgende: "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." Hva er jussen her? Svaret er "til veiledning for annen trafikant". Dersom annen trafikant kan nyttegjøre seg din tegngiving herunder korrigere sin egen kjøreadferd, ta forholdsregler etc. så SKAL man gi tegn. Som motorsyklist (og annen trafikant for øvrig) så skal man fortløpende vurdere og handle i fht øvrige trafikanter. Jeg ferdes mye i trafikken - og jeg våger følgende påstand (rettet mot motorsyklister):
  • vegfarende på to hjul, med motor mellom beina - OG - som "blinker" uavhengig av om det finnes andre trafikanter å opplyse eller ei, er lite bevisste i trafikken og burde kanskje ta seg både en bolle og en pause.

    - mc'ister, som er mutters alene i rundkjøringen - og blinker - har ikke forstått hensikten med tegngiving.
    -/- NEI, du skal ikke blinke for å fortelle motorsykkelen din at du skal svinge (motorsykkelen er nemlig dum som et brød og blir håndtert og traktert av deg alene.)
    -/- NEI, du behøver ikke å bruke blinklyset for å påminne deg selv om hva som skal skje om 1-3 sekunder senere.
    -/- NEI, å alltid blinke er ingen god adferdsregel i trafikken. Er du én av disse, som alltid blinker samma fa... så fraskriver du deg det ansvaret lovgiver har lagt opp til, nemlig å kjøre aktpågivent hvilket betyr at du må til enhver tid vite hvordan din handling kan (hvis noen er i nærheten) påvirke medtrafikanters videre ferdsel
Det finnes utdannelser og yrker der en bevisstløs handling som nevnt over både i teori og praksis blir slått ned på og du må både lese deg opp og praktisere påny før "check" krysses av.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Sakkle »

Lauri skrev: 15 jul 2020, 00:12 Som motorsyklist (og annen trafikant for øvrig) så skal man fortløpende vurdere og handle i fht øvrige trafikanter. Jeg ferdes mye i trafikken - og jeg våger følgende påstand (rettet mot motorsyklister):
  • vegfarende på to hjul, med motor mellom beina - OG - som "blinker" uavhengig av om det finnes andre trafikanter å opplyse eller ei, er lite bevisste i trafikken og burde kanskje ta seg både en bolle og en pause.

    - mc'ister, som er mutters alene i rundkjøringen - og blinker - har ikke forstått hensikten med tegngiving.
    -/- NEI, du skal ikke blinke for å fortelle motorsykkelen din at du skal svinge (motorsykkelen er nemlig dum som et brød og blir håndtert og traktert av deg alene.)
    -/- NEI, du behøver ikke å bruke blinklyset for å påminne deg selv om hva som skal skje om 1-3 sekunder senere.
    -/- NEI, å alltid blinke er ingen god adferdsregel i trafikken. Er du én av disse, som alltid blinker samma fa... så fraskriver du deg det ansvaret lovgiver har lagt opp til, nemlig å kjøre aktpågivent hvilket betyr at du må til enhver tid vite hvordan din handling kan (hvis noen er i nærheten) påvirke medtrafikanters videre ferdsel
Det finnes utdannelser og yrker der en bevisstløs handling som nevnt over både i teori og praksis blir slått ned på og du må både lese deg opp og praktisere påny før "check" krysses av.
Tja. Juss eller ikke juss...

Dette handler om vaner og muskelminne. Om du gjør det til en vane å blinke der det gir mening, bruke speilene, sjekke blindsone OG kjøre aktpågivende og hensynsfullt er du etter min mening en MYE bedre sjåfør (enten det gjelder bil eller MC) enn dem som vurderer jussen bak om de trenger å blinke hver eneste gang de skal svinge.

Jeg blinker samma faen (Ja... kanskje ikke når jeg er alene midt på natta forsåvidt). Ikke fordi jeg har misforstått noe som helst, men fordi jeg (og flere med meg) mener det er slik man skaper gode vaner.

Dette betyr ikke at jeg ikke følger med og vurderer situasjonen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Sattphalat »

Lauri skrev:
mekkern skrev: 07 jun 2020, 14:39
Det finnes utdannelser og yrker der en bevisstløs handling som nevnt over både i teori og praksis blir slått ned på og du må både lese deg opp og praktisere påny før "check" krysses av.
Sikkert derfor en har sjekklister og rutinebeskrivelser i en rekke sammenhenger.......
Har en gode rutiner så kan en konsentrere seg om det som er viktig.
Tenker jeg.
Ellers kjører en etter murphys lov.......


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av mekkern »

Lauri skrev: 15 jul 2020, 00:12
mekkern skrev: 07 jun 2020, 14:39
Du KAN blinke til venstre før rundkjøringen for å vise at du skal mot venstre (typisk minirundkjøringer som ikke er tradisjonelle rundkjøringer) ,men du SKAL blinke deg til høyre ut av rundkjøring - dette er påbudt.
:) sommer - og jeg kan ikke dy meg med litt øksehugg ettersom emnet handler om trafikkforståelse, regelforståelse og aktpågivenhet.

Nei... det står ingen steder at det er et absolutt krav å "[...] blinke deg ut til høyre ut av rundkjøring.[...] Og som en konsekvens av at denne påståtte SKAL-regelen ikke er beskrevet i hverken vegtrafikkloven eller forskrift til loven så er det heller ikke påbudt. :vs

Hva sier så forskriften (trafikkreglene) til vegtrafikkloven? Trafikkreglenes § 14, nr 2 sier følgende: "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." Hva er jussen her? Svaret er "til veiledning for annen trafikant". Dersom annen trafikant kan nyttegjøre seg din tegngiving herunder korrigere sin egen kjøreadferd, ta forholdsregler etc. så SKAL man gi tegn. Som motorsyklist (og annen trafikant for øvrig) så skal man fortløpende vurdere og handle i fht øvrige trafikanter. Jeg ferdes mye i trafikken - og jeg våger følgende påstand (rettet mot motorsyklister):
  • vegfarende på to hjul, med motor mellom beina - OG - som "blinker" uavhengig av om det finnes andre trafikanter å opplyse eller ei, er lite bevisste i trafikken og burde kanskje ta seg både en bolle og en pause.

    - mc'ister, som er mutters alene i rundkjøringen - og blinker - har ikke forstått hensikten med tegngiving.
    -/- NEI, du skal ikke blinke for å fortelle motorsykkelen din at du skal svinge (motorsykkelen er nemlig dum som et brød og blir håndtert og traktert av deg alene.)
    -/- NEI, du behøver ikke å bruke blinklyset for å påminne deg selv om hva som skal skje om 1-3 sekunder senere.
    -/- NEI, å alltid blinke er ingen god adferdsregel i trafikken. Er du én av disse, som alltid blinker samma fa... så fraskriver du deg det ansvaret lovgiver har lagt opp til, nemlig å kjøre aktpågivent hvilket betyr at du må til enhver tid vite hvordan din handling kan (hvis noen er i nærheten) påvirke medtrafikanters videre ferdsel
Det finnes utdannelser og yrker der en bevisstløs handling som nevnt over både i teori og praksis blir slått ned på og du må både lese deg opp og praktisere påny før "check" krysses av.
Jada jeg er fullstendig klar over at det ikke er nødvendig å gi tegn til "ikke-eksisterende" trafikkanter.
men hadde jeg skrevet dette på en annen måte, så hadde jeg vært nødt til å skrive en større avhandling-hvilket du nå sparte meg for.
Takk for kværuleringen. :twothumbs:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Lauri »

Sakkle skrev: 15 jul 2020, 00:18

[...]Om du gjør det til en vane å blinke der det gir mening... [...]

Say no more... Ovenstående sitat fra deg er essensen i regelen.

Apropos "vane". Vane er dessverre individuelt: noen ganger er din vane til gunst for oss andre, andre ganger blir det tårer. Sakset fra Wikipedia:
  • En vane eller uvane er en automatisk oppførselsrutine som gjentas regelmessig, uten at man tenker over det. De er lærte, ikke instinktmessige, menneskelige oppførseler som kommer automatisk, uten eksplisitt synkron intensjon av personen. Personen er kanskje ikke oppmerksom på eller bevisst eller klar over oppførselen.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Lauri »

mekkern skrev: 15 jul 2020, 00:54
Lauri skrev: 15 jul 2020, 00:12
mekkern skrev: 07 jun 2020, 14:39
Du KAN blinke til venstre før rundkjøringen for å vise at du skal mot venstre (typisk minirundkjøringer som ikke er tradisjonelle rundkjøringer) ,men du SKAL blinke deg til høyre ut av rundkjøring - dette er påbudt.
:) sommer - og jeg kan ikke dy meg med litt øksehugg ettersom emnet handler om trafikkforståelse, regelforståelse og aktpågivenhet.

Nei... det står ingen steder at det er et absolutt krav å "[...] blinke deg ut til høyre ut av rundkjøring.[...] Og som en konsekvens av at denne påståtte SKAL-regelen ikke er beskrevet i hverken vegtrafikkloven eller forskrift til loven så er det heller ikke påbudt. :vs

Hva sier så forskriften (trafikkreglene) til vegtrafikkloven? Trafikkreglenes § 14, nr 2 sier følgende: "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." Hva er jussen her? Svaret er "til veiledning for annen trafikant". Dersom annen trafikant kan nyttegjøre seg din tegngiving herunder korrigere sin egen kjøreadferd, ta forholdsregler etc. så SKAL man gi tegn. Som motorsyklist (og annen trafikant for øvrig) så skal man fortløpende vurdere og handle i fht øvrige trafikanter. Jeg ferdes mye i trafikken - og jeg våger følgende påstand (rettet mot motorsyklister):
  • vegfarende på to hjul, med motor mellom beina - OG - som "blinker" uavhengig av om det finnes andre trafikanter å opplyse eller ei, er lite bevisste i trafikken og burde kanskje ta seg både en bolle og en pause.

    - mc'ister, som er mutters alene i rundkjøringen - og blinker - har ikke forstått hensikten med tegngiving.
    -/- NEI, du skal ikke blinke for å fortelle motorsykkelen din at du skal svinge (motorsykkelen er nemlig dum som et brød og blir håndtert og traktert av deg alene.)
    -/- NEI, du behøver ikke å bruke blinklyset for å påminne deg selv om hva som skal skje om 1-3 sekunder senere.
    -/- NEI, å alltid blinke er ingen god adferdsregel i trafikken. Er du én av disse, som alltid blinker samma fa... så fraskriver du deg det ansvaret lovgiver har lagt opp til, nemlig å kjøre aktpågivent hvilket betyr at du må til enhver tid vite hvordan din handling kan (hvis noen er i nærheten) påvirke medtrafikanters videre ferdsel
Det finnes utdannelser og yrker der en bevisstløs handling som nevnt over både i teori og praksis blir slått ned på og du må både lese deg opp og praktisere påny før "check" krysses av.
Jada jeg er fullstendig klar over at det ikke er nødvendig å gi tegn til "ikke-eksisterende" trafikkanter.
men hadde jeg skrevet dette på en annen måte, så hadde jeg vært nødt til å skrive en større avhandling-hvilket du nå sparte meg for.
Takk for kværuleringen. :twothumbs:
Fa... hadde jeg visst at du var våken denne herlige sommernatten, så hadde jeg ikke skrevet :scratch
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av erik m »

Trafikkreglene paragraf 14.2: "
2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
Det betyr i praksis at når du skal svinge ut av en rundkjøring skal du gi tegn. Altså "skal". Men altså "til veiledning for andre trafikanter", så er det ingen andre trafikanter i rimelig nærhet bortfaller plikten.
MEN så er det sånn, at når vi kjører inn i en rundkjøring og skal ut i første avkjøring, er mesteparten av vår oppmerksomhet retta mot venstre. (Nylig blei en fotgjenger påkjørt og drept i fotgjengerfeltet i rundkjøringen Lambertseterveien/Langbølgen da en bil svingte ut første avkjøring.) Så du bør ha full oversikt og være dønn sikker om du skal droppe å blinke ut. Det greieste er å alltid blinke, så slipper du å vri hue 360 grader før du kjører inn. Spesielt er det lurt å gi tegn hundre ganger for mye enn en gang for lite om du kjører mc. Å gjøre seg maksimalt synlig er alfa og omega for oss. AJ skriver forresten i et tidligere innlegg om en utrolig ulykke i samme kryss, der en varebil i indre fil plutselig svinger ut og kjører på en mc som ligger utafor. Så han ikke! Det blei sjukehusinnleggelse, alltid vi som taper om bila gjør feil. AJ kan sikkert hente fram den historien, det var året før fotgjeren blei drept der.
Altså SKAL blinke ut fra rundkjøring, og i tillegg om du skal ut til venstre, BØR du blinke til venstre først, for å bidra til smidigere trafikkavvikling. Og altså gjøre bila ekstra oppmerksomme på deg. 25% av dødsulykker på mc i 2014-19 skjedde i kryss, og rundkjøring kalles "kryss" i den statistikken.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg blinker alltid på vei ut av rundkjøring, selv om det ikke er andre trafikanter. Det er på trass, og i protest mot alle de som ikke blinker!

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av mekkern »

Jaja.. skal bli artig å se om det blir noe enighet om denne blinkinga eller psykiatrien må inn i bildet... :lol :lol :lol :lol :crazy: :crazy: :crazy: :lol :lol :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Jompa »

Om det er andre trafikanter eller tilskuere i nærheten eller ikke, jeg bruker blinklys uansett.
Akkurat som jeg bruker clutchen når jeg girer.
Om det gjør meg til en mindre aktpågivende trafikkant får det bare være sånn.
Da foretrekker jeg å bruke det lille jeg har av oppmerksomhet og forutseenhet på å plassere sykkelen riktig i forhold til andre, kjører f eks aldri på siden av lastebiler og andre store kjøretøy, og aldri i venstrefila der man kan bli skvisa av trailere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev: 15 jul 2020, 23:50 Jaja.. skal bli artig å se om det blir noe enighet om denne blinkinga eller psykiatrien må inn i bildet... :lol :lol :lol :lol :crazy: :crazy: :crazy: :lol :lol :crazy:

Jeg ser blinkende lys hele tida, kan det være noe galt med meg ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av AJ »

Ang plassering i rundkjøring i forhold til utkjøring fra rundkjøringen, noe som ganske sikkert har vært diskutert her inne tidligere. Tar dette likevel opp igjen.
De fleste rundkjøringer har to kjørefelt selv om disse ikke er markert i de fleste.

Hvor er er det mest hensiktmessig og riktig å plassere seg ved innkjøring i rundkjøringen når man skal forlate rundkjøringen i andre, tredje eller fjerde, evt. femte avkjørsel?

Selv kjører jeg rett som det er i Sinsenkryssrundkjøringa hvor jeg kommer fra Hans N. Hauges gate og skal videre mot Gjøvik. Straks jeg kommer opp i rundkjøringen legger jeg meg i ytterste fil og opplever rett som det er at andre trafikanter (biler...) ligger i fila innafor og som også skal svinga av mot Gjøvik inn på Trondheimsveien. Begge deler er etter mitt syn korrekt.
Men hva om det oppstår en feltskiftesituasjon i rundkjøringen?
Selv har jeg en del ganger opplevd at de (bilister...), som ligger i indre (venstre) felt i rundkjøringen plutselig vrenger over mot høyre, gjerne uten bruk av blinklys, der de skal kjøre ut av rundkjøringen mot høyre (naturligvis... :roll ), som den naturligste ting av verden.
Om det blir kræsj i en slik situasjonen; hvem er da ansvarlig?
Selvfølgelig den som foretar feltskifte i rundkjøringen.
Derfor legger jeg meg alltid helt ut til høyre i de rundkjøringene dette er naturlig, når videre kjøringen skal foretas ut av rundkjøringen fra andre, tredje, fjerde evt. femte rundkjøringsutkjøring.
Dermed har den trafikanten som kjører på innsiden av meg i rundkjøringen og som skal ta samme utkjøring vikeplikt for meg som ligger ytterst - altså i høyre kjørefelt i rundkjøringen, jfr. vikepliktsregelen for trafikk fra høye. I tillegg vikeplikt ved feltskifte.
Man stiller altså langt sterkere i en skyldfordelingssak ved et trafikkuhell i en rundkjøring om man holder seg i ytterste (høyre) kjørefelt gjennom hele rundkjøringen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar