Rundkjøring og blinklys

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av erik m »

AJ skrev: 16 jul 2020, 00:16 Ang plassering i rundkjøring i forhold til utkjøring fra rundkjøringen, noe som ganske sikkert har vært diskutert her inne tidligere. Tar dette likevel opp igjen.
De fleste rundkjøringer har to kjørefelt selv om disse ikke er markert i de fleste.

Hvor er er det mest hensiktmessig og riktig å plassere seg ved innkjøring i rundkjøringen når man skal forlate rundkjøringen i andre, tredje eller fjerde, evt. femte avkjørsel?

Selv kjører jeg rett som det er i Sinsenkryssrundkjøringa hvor jeg kommer fra Hans N. Hauges gate og skal videre mot Gjøvik. Straks jeg kommer opp i rundkjøringen legger jeg meg i ytterste fil og opplever rett som det er at andre trafikanter (biler...) ligger i fila innafor og som også skal svinga av mot Gjøvik inn på Trondheimsveien. Begge deler er etter mitt syn korrekt.
Men hva om det oppstår en feltskiftesituasjon i rundkjøringen?
Selv har jeg en del ganger opplevd at de (bilister...), som ligger i indre (venstre) felt i rundkjøringen plutselig vrenger over mot høyre, gjerne uten bruk av blinklys, der de skal kjøre ut av rundkjøringen mot høyre (naturligvis... :roll ), som den naturligste ting av verden.
Om det blir kræsj i en slik situasjonen; hvem er da ansvarlig?
Selvfølgelig den som foretar feltskifte i rundkjøringen.
Derfor legger jeg meg alltid helt ut til høyre i de rundkjøringene dette er naturlig, når videre kjøringen skal foretas ut av rundkjøringen fra andre, tredje, fjerde evt. femte rundkjøringsutkjøring.
Dermed har den trafikanten som kjører på innsiden av meg i rundkjøringen og som skal ta samme utkjøring vikeplikt for meg som ligger ytterst - altså i høyre kjørefelt i rundkjøringen, jfr. vikepliktsregelen for trafikk fra høye. I tillegg vikeplikt ved feltskifte.
Man stiller altså langt sterkere i en skyldfordelingssak ved et trafikkuhell i en rundkjøring om man holder seg i ytterste (høyre) kjørefelt gjennom hele rundkjøringen.
Det du beskriver er naturligvis helt korrekt AJ, men samtidig er du som du også skriver sitting duck for bila i indre som plutselig vrenger ut uten å blinke. Var det ikke akkurat det som skjedde med han i rundkjøringa på Lambertseter som du skreiv om for et par år sia?

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Sattphalat »

De er jo søte de som skal rett igjennom en 2 feltsrundkjøring (med oppmerking) . Å kjører inn fra venstrefeltet, og ut i høyrefeltet . Uten et blunk :)
Veldig vanlig kjøremønster.
Lett å bli Sitting duck ja.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av mekkern »

Holde flatt jærn rett i gjennom rundkjøringa så rekker ingen å treffe deg.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Geiroe »

I Sinsenkrysset er det faktisk litt skummelt å holde ytrefila, hvis du skal lenger enn til andre avkjøring. Jeg bruker alltid indrefila, det er to kjørefelt ut, og fletting før Trondheimsveien.
Når det gjelder blink ut av rundkjøring synder jeg nok mye, når jeg skal rett fram, har stillestående start. Det sammenfaller veldig ofte med girskift, og jeg er vel som regel ute av rundkjøringa før noen rekker å se blinklyset likevel. :knegg
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av cannon »

En rundkjøring er en enveiskjørt forkjørsvei.
Forkjørsveien har et antall kryss som brukes til av- og påkjøring.
Resten sier seg selv. Hvor vanskelig kan det egentlig gjøres?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av pekle »

Hadde en nesten-opplevelse der. Kom vestfra ring 3 og skulle opp mot Bjerke med bil, da blir man naturlig liggende i indre. Kjørte rundt og blinka ut. Da kom det en MC fra Trondheimsveien som skulle vestover på ring 3 i ytre. Problemet der var mest at han holdt ca dobbel fart, så jeg hadde knapt sjanse til å se at han kom. Så det i sidesynet i siste liten og han hadde neppe mer enn 10cm klaring til forskjermen min. Det ville juridisk sett vært min feil da jeg skulle skifte felt, men fysisk ville det vært han som fikk støyten. Men ettersom det stort sett er to felt ut fra den rundkjøringen er det helt greit å ligge i ytre. Men lurt å holde ca samme fart som resten av trafikken. Forsåvidt veldig få ulykker der mtp trafikkmengde, mulig den er såpass komplisert at de aller fleste følger godt med og legger fra seg telefonen 😉

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37873
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av AJ »

erik m skrev: 16 jul 2020, 13:19 Det du beskriver er naturligvis helt korrekt AJ, men samtidig er du som du også skriver sitting duck for bila i indre som plutselig vrenger ut uten å blinke. Var det ikke akkurat det som skjedde med han i rundkjøringa på Lambertseter som du skreiv om for et par år sia?
Veldig klar over den utsatte posisjonen i høyrefila, men gjør hva jeg kan for å gjøre meg mest mulig synlig. Men er altså veldig oppmerksom på evt. andre trafikanter i innerfila.

På den annen side, alt etter trafikksituasjonen og lokalkunnskapen, legger jeg meg gjerne i venstrefila på vei inn i rundkjøringa når jeg har en eller to biler foran meg, for så å bruke venstrefila/veiutvidelsen ut av rundkjøringen for å kjøre forbi på korrekt på, nemlig til venstre for disse.

Så valg av høyre eller venstre fil ved inngangen til rundkjøringen beror mye på om jeg er første trafikant inn i rundkjøringa eller om jeg har en eller to foran, som jeg ser muligheten for å kjøre forbi ut av rundkjøringen.
Ikke nødvendigvis i rasende fart, men det er jo en kjensgjerning at en MC er både raskere i akselerasjon og langt smalere enn en bil man ønsker å kjøre forbi.
Så sånn sett er en rundkjøring et velegnet sted for å foreta forbikjøring. Men med forsiktighet :gk ! Det foregår nemlig mye rar kjøring i rundkjøringer...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar