Rundkjøring og blinklys

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av pekle »

Sakkle skrev: 07 jun 2020, 17:40 Poenget med å blinke til venstre frem til man så blinker til høyre er nettopp å unngå misforståelser. Du indikerer at du skal fortsette i rundkjøringen itv.
...
Litt små-arrogant å hevde at alt av kjørelærere tar feil.
Tenkt situasjon: jeg ligger bak et kjøretøy som blinker til venstre, og rundkjøringen er romslig men kun ett felt. Kjøretøyet ligger sånn noenlunde midt i feltet inn mot rundkjøringen, kanskje kutter det litt gjennom. Jeg som liker å plassere sykkelen veldig tydelig legger meg noe til høyre, da jeg skal rett fram. Da ville jeg blitt overrasket om kjøretøyet plutselig blinket til høyre. (eller, jeg personlig blir ikke lenger overrasket av alt det rare folk finner på i rundkjøringer)

Så støtter Juicebox her - les det som står på vegvesen.no, inkludert de 3 spesifikke underpunktene for bruk av blinklys. Ikke tolk eller legg til.

Har hatt tre hyggelige og flinke kjørelærere i mitt liv - mistenker dog ingen av dem for å være feilplasserte jurister.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Juicebox »

Sakkle skrev: 07 jun 2020, 17:40 Litt små-arrogant å hevde at alt av kjørelærere tar feil. LoL
Lol nå har ingen hevdet at alt av kjørelærere tar feil. : )

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av mekkern »

:knegg For å gjøre dette komplett:
Hvor mange felt er det i ei rundkjøring? veldig bred innkjøring og bredde på rundkjøringen men ingen felt/piler/kjørefeltskilt? :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Sakkle »

oivindg skrev: 07 jun 2020, 17:52
Sakkle skrev: 07 jun 2020, 17:40 Litt små-arrogant å hevde at alt av kjørelærere tar feil. LoL
Spørsmålet gjaldt vel kjøring rett fram i rundkjøring? Her lærer noen at det ikke skal blinkes til venstre, mens andre lærer at det skal blinkes til venstre, tydeligvis. Så å hevde at det ene eller det andre er rett er vel ikke det samme som å hevde at alt av kjørelærere tar feil?
Har ikke hevdet at det ene eller andre er rett. Det jeg har sagt er at man KAN blinke til venstre, men ikke må.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Sakkle »

pekle skrev: 07 jun 2020, 18:14 Tenkt situasjon: jeg ligger bak et kjøretøy som blinker til venstre, og rundkjøringen er romslig men kun ett felt. Kjøretøyet ligger sånn noenlunde midt i feltet inn mot rundkjøringen, kanskje kutter det litt gjennom. Jeg som liker å plassere sykkelen veldig tydelig legger meg noe til høyre, da jeg skal rett fram. Da ville jeg blitt overrasket om kjøretøyet plutselig blinket til høyre. (eller, jeg personlig blir ikke lenger overrasket av alt det rare folk finner på i rundkjøringer)

Så støtter Juicebox her - les det som står på vegvesen.no, inkludert de 3 spesifikke underpunktene for bruk av blinklys. Ikke tolk eller legg til.

Har hatt tre hyggelige og flinke kjørelærere i mitt liv - mistenker dog ingen av dem for å være feilplasserte jurister.
Jeg blinker ikke sånn selv. Jeg er enige med dere i hvordan man bør bruke blinklyset. Men det er tydelig at noen blinker til venstre også om de skal rett fram. Det er ikke direkte feil å gjøre det ihht. lovgivning etc. Så vi må vel rett og slett bare ta det til etterretning og leve med det. Det er poenget mitt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av pekle »

Enig i det, tar høyde for alt og holder god avstand til alle i nærheten av rundkjøring.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Juicebox »

Sakkle skrev: 07 jun 2020, 23:07 Har ikke hevdet at det ene eller andre er rett. Det jeg har sagt er at man KAN blinke til venstre, men ikke må.
Mye man kan, og det er mye man ikke trenger. Syns det er unødvendig om man skal rett frem og det hjelper lite med effektiviteten i mine øyne. Bruker bare opp blinklysvæske for å vise at man ikke skal til høyre, selv om man i teorien også viser at man ikke skal til høyre ved å ikke blinke.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg lærte at man blinker dit man skal (utifra der man kommer fra), akkurat som det var et kryss (uten rundkjøring). Skal du til venstre blinker du til venstre. Skal du til høyre blinker du til høyre. Hvorfor skal man blinke til venstre når man skal rett frem? Har aldri lagt merke til dette før. Det jeg ser mest er folk som ikke blinker i det hele tatt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av AJ »

Plassering og bruk av blinklys i rundkjøringer synes jeg er ganske uproblematisk.
Skal jeg rett fram i rundkjøringen legger jeg meg helt til venstre, nærmeste rundellen, eller helt ute til høyre, alt etter som.
Som motorsyklist akselerer man gjerne kjappere ut av rundkjøringen enn biler man ligger man på vei inn i runbdkjøringen og dermed kan det være mest hensiktsmessig å ligge til venstre for å kunne kjøre forbi til venstre på vei ut av rundkjøringen, der veibredden tillater denne muligheten.

Ellers ligger jeg gjerne helt til høyre i rundkjøringen når jeg skal rett fram.
I begge tilfeller blinker jeg kun til høyre rett for utkjøring fra rundkjøring og etter passering av annen utkjøring fra rundkjøringen til høyre.

Skal jeg jeg til venstre i rundkjøringen blinker jeg til venstre på vei inn i rundkjøringen og naturligvis til høyre rett for jeg ta avkjøringen ut fra rundkjøringen. I disse tilfellene legger jeg meg gjerne innerst, men passer selvfølgelig på at jeg ikke har andre kjøretøyer til høyre for meg i rundkjøringen, som jeg har vikeplikt for, før jeg svinger av til høyre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av APettersen »

Blinker på vei inn i rundkjøring, med plassering lengst til venstre, selvsagt dersom jeg skal til venstre. Lærte det på kjøreskolen, senest da jeg tok mc-lappen. Og det er ikke såå mange år siden. Har vært borti noen få varianter på bilister plassert til venstre, som blinker venstre på vei inn i rundkjøring, for å kjøre rett frem allikevel. Lurer på om de har tenkt over hva de signaliserer.. Sannsynligvis tenker de like mye over det, som de som utelater å bruke lyssignal overhodet, eventuelt setter det på idet svingmanøveren er 80 prosent gjennomført.

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av SprintS955 »

Som sjåfør på semi takker eg alle som gidder å slenge på ett blinklys når dei skal til venstre i rundkjøringen. Ellers kjører eg og da er det mange som enten hiver på ett blinklys i siste liten eller så blir dei irritert for at dei må bremse. Kan da ikkje stå og vente for at folk ikkje klarer å samarbeide i trafikken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Bjerknez »

SprintS955 skrev: 08 jun 2020, 10:49 Som sjåfør på semi takker eg alle som gidder å slenge på ett blinklys når dei skal til venstre i rundkjøringen. Ellers kjører eg og da er det mange som enten hiver på ett blinklys i siste liten eller så blir dei irritert for at dei må bremse. Kan da ikkje stå og vente for at folk ikkje klarer å samarbeide i trafikken.
Jeg er enig med deg at i enkelte rundkjøringer er det veldig greit at man blinker når man skal til venstre da det bidrar til mer flyt. Man du har uansett vikeplikt for bilen som befinner seg i runkjøringen som skal til venstre, uavhengig om du kjører lastebil eller ei.

Det er faktisk du som har vikeplikt for bilen som skal til venstre og da må du vike for denne, uavhengig om den blinker eller ikke.

Hadde du som lastebilsjåfør sett en bil som angivelig skulle til venstre i en rundkjøring, så kunne du tilpasset farten kontrollert og sluppet bilen rundt rundkjøringen. I situasjonen du beskriver er det DU som ødelegger flyten slik jeg ser det.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 10:55 Hadde du som lastebilsjåfør sett en bil som angivelig skulle til venstre i en rundkjøring, så kunne du tilpasset farten kontrollert og sluppet bilen rundt rundkjøringen. I situasjonen du beskriver er det DU som ødelegger flyten slik jeg ser det.
Men hvis alle hadde blinket til venstre når de skulle til venstre, så hadde vi visst at de som ikke blinket skulle rett fram og fått bedre flyt. Så de som ikke blinker til venstre ødelegger flyten.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 08 jun 2020, 11:17
Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 10:55 Hadde du som lastebilsjåfør sett en bil som angivelig skulle til venstre i en rundkjøring, så kunne du tilpasset farten kontrollert og sluppet bilen rundt rundkjøringen. I situasjonen du beskriver er det DU som ødelegger flyten slik jeg ser det.
Men hvis alle hadde blinket til venstre når de skulle til venstre, så hadde vi visst at de som ikke blinket skulle rett fram og fått bedre flyt. Så de som ikke blinker til venstre ødelegger flyten.
Joda, men så lenge ikke det er påbudt å blinke til venstre, så må man forholde seg til de trafikkreglene som gjelder. Man kan ikke bare dundre inn i rundkjøringen med en semi selv om en bil som skal til venstre ikke blinker. I mine øyne høres dette ut som en meget dum ide og ved et sammenstøt er det mest trolig lastebilsjåføren som får svi.

Så jeg står på mitt. I tillfellet som beskrives her mener jeg det er semisjåføren som skaper dårlig flyt.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 11:23
oivindg skrev: 08 jun 2020, 11:17
Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 10:55 Hadde du som lastebilsjåfør sett en bil som angivelig skulle til venstre i en rundkjøring, så kunne du tilpasset farten kontrollert og sluppet bilen rundt rundkjøringen. I situasjonen du beskriver er det DU som ødelegger flyten slik jeg ser det.
Men hvis alle hadde blinket til venstre når de skulle til venstre, så hadde vi visst at de som ikke blinket skulle rett fram og fått bedre flyt. Så de som ikke blinker til venstre ødelegger flyten.
Joda, men så lenge ikke det er påbudt å blinke til venstre, så må man forholde seg til de trafikkreglene som gjelder. Man kan ikke bare dundre inn i rundkjøringen med en semi selv om en bil som skal til venstre ikke blinker. I mine øyne høres dette ut som en meget dum ide og ved et sammenstøt er det mest trolig lastebilsjåføren som får svi.

Så jeg står på mitt. I tillfellet som beskrives her mener jeg det er semisjåføren som skaper dårlig flyt.
Det handler vel om å gjøre andre trafikanter oppmerksom på hvor du har tenkt deg.
Det står ingenting i trafikkreglene om at du har påkjørsrett, selv om du har forkjørsrett.
Det gjelder å være litt smidig også.
Når en fullasta semi starter sin ferd inn i rundkjøringa kan det være klart, men rekker ikke å komme seg unna, hvis det kommer en som har dårlig tid, du har ikke rett til å kjøre inn i hengeren av den grunn.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar