Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av erik m »

Er det flere som blir skremt av at stadig flere kjører mc i bare T-skjorta og shorts? Det var en kraftig hetebølge fram til helga som var, og veldig mange kjørte sånn.
Min tidligste erfaring var når en kompis ikke greide en grusete sving med lettvektern tilbake i-66. Han hadde riktignok dongeribukse men fikk beinet under sykkelen da den velta, og skrapte vekk både buksa, huden og kjøttet, til tross for lav hastighet. Jeg kom litt bak, og så han satt på fortauskanten i sjokk, kritthvit i fjeset og bare stirra ned på det blottlagte lårbeinet sitt.
Det verste jeg ser er når de har små unger bakpå i samme antrekk. Tilfeldigvis stoppa ei dame for rødt lys da jeg gikk over gata der, og jeg sa at hun måtte ikke kjøre med barnet sånn. Fikk et hånlig glis tilbake. Sukk. De fatter jo ikke hva de risikerer.
Er det et ikke-tema på mc-opplæringa? Hva får folk egentlig igjen for sine 20-30.000 den koster?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av Snikendeugle »

Dette har vært diskutert opp i et uendelige her tidligere.
Jeg stiller med at min personlige risikovurdering godtar dette for min egen del. Om jeg kjører i bare t-skjorte så er det på de korteste turene i byen uten "inspirert kjøring". Selvølgelig er det en risiko ved det, men den spiser jeg glatt.

Jeg ville dog ikke kjørt med noen bakpå i samme bekledning. Det er litt annerledes når det gjelder sikkerheten til andre enn seg selv.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av KåreDump »

Snikendeugle skrev: 02 jul 2020, 13:35 Jeg ville dog ikke kjørt med noen bakpå i samme bekledning. Det er litt annerledes når det gjelder sikkerheten til andre enn seg selv.
Nei, ikke jeg heller men jeg kan godt kjøre noen få meter i lav fart i shorts og t-skjorte.
Forstår godt at men reagerer når barn er usikrede passasjerer, det hører ingen steds hjemme!!

Vet at jeg sikkert høres ut som en surpeis nå, men jeg begynner egentlig bli lei av alle bedreviterne som skal fortelle hva man må og bør. 3/4-hjelm er fyfy og helst skal man ha både goretex, skinn og airbag på seg under refleksvesten om man så bare skal trille sykkelen inn i garasjen.

Det virker som det er helt forkastelig at jeg kjører til og fra jobb i 3/4-hjelm, joggesko og en upolstret skinnjakke, men ironisk nok er det helt ok at fantomet i sykkelfeltet ved siden av holder samme fart, kun iført ei tynn strømpebukse og en isoporhatt. :redface

Det er jo strengt tatt mye sikrere å kjøre bil, for ikke å snakke om å ta buss eller bane, enn å kjøre sykkel både med og uten motor, så hvorfor holde på med det i det hele tatt?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av oivindg »

KåreDump skrev: 02 jul 2020, 14:57 Vet at jeg sikkert høres ut som en surpeis nå, men jeg begynner egentlig bli lei av alle bedreviterne som skal fortelle hva man må og bør. 3/4-hjelm er fyfy og helst skal man ha både goretex, skinn og airbag på seg under refleksvesten om man så bare skal trille sykkelen inn i garasjen.

Det virker som det er helt forkastelig at jeg kjører til og fra jobb i 3/4-hjelm, joggesko og en upolstret skinnjakke, men ironisk nok er det helt ok at fantomet i sykkelfeltet ved siden av holder samme fart, kun iført ei tynn strømpebukse og en isoporhatt. :redface
For min del ønsker ikke å ta risikoen med å kjøre uten beskyttelse, men jeg blander meg ikke opp i hva andre velger av antrekk til seg selv. At de lar barn sitte på uten beskyttelse synes jeg er verre.

Det er litt forskjell på tråsykkel og motorsykkel med tanke på klemfare, men jeg er enig i at det er rart at det ikke stilles mer spørsmålstegn ved syklister og beskyttelse. Og forsåvidt at det ikke skjer flere alvorlige ulykker med tråsykkel enn det faktisk gjør.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 02 jul 2020, 13:05 Tilfeldigvis stoppa ei dame for rødt lys da jeg gikk over gata der, og jeg sa at hun måtte ikke kjøre med barnet sånn. Fikk et hånlig glis tilbake. Sukk. De fatter jo ikke hva de risikerer.
Hva får deg til å tro at alle andre ikke fatter det som du fatter? Jeg tror du tar helt feil.
Tror du basehoppere bedriver sin hobby fordi de ikke har forstått risikonivået?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg kan ta en svipptur med kjæresten i slik bekledning, men da kun rett ned til sentrum (5 min i 30/40) på de varmeste dagene i året. Det skjer max 1-2 ganger i året. Kjører ikke med unger bakpå annet enn 10 meter på en parkeringsplass.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av Bjerknez »

Det har skjedd ett par ganger at jeg har kjørt i kortermet og shorts samt slipperser til butikken 3km. hjemmefra. Ja, jeg følte meg naken, og ja det føltes feil, og ja, det er nok dumt. Men det var glohett, så jeg tok en snarvei. Det gikk bra...

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av pekle »

Ser stadig vekk slippersfantomer her i byen. Får nå gjøre som de vil. Det jeg stusser minst like mye på er førere i full rustning men uten hansker - da ute på landeveiskjøring. Om noe skjer (selv et stillestående velt) tar man seg gjerne for, da er det hendene som tar støyten først. Men, verden ruller videre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av AJ »

Den eneste strekningen jeg har kjørt kun iført T-skjorte, shorts og vanlige sko er opp fra garasjen til gårdsplassen utenfor huset, en strekning på få titalls meter. Grusvei, så det er om og gjøre å kjøre forsiktig...

Ellers har jeg en sånn skinn cowboybukse til å ha utenpå andre klær, som jeg bruker når det er ekstremvarme. De som har sett gamle westernfilmer vet hva jeg mener.
En slik bukse er slett ikke fullverdig MC- bukse med sikkerhetsdetaler, men er tross alt laget av solid skinn og utvilsomt bedre enn enn bommullsshorts ved velt.
Sammen med denne bruker jeg en perforert skinnjakke med albue- og skulderbeskyttelse.
Og alltid ryggskinne! og MCstøvler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av simpson »

De bryter jo ikke noen lover ved å kjøre nesten naken bare de har hjelm.
Selv om jeg aldri kjører uten fullt utstyr, reagerer jeg ikke på om andre ikke gjør det samme. De er voksne og må ta ansvar selv.
Verste jeg vet er når andre passer på hva jeg gjør.
Opplever det på sjøen hele tiden, masse besservissere og hobbypoliti som kommenter vestbruk, promillegrenser osv.
Om jeg blir sett med en øl i hånden i båten er det mange som reagerer, men grensa er 0,8 så jeg tar noen øl med god samvittighet uten at andre skal hverken bry seg eller kommentere hva jeg gjør.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg liker å kjøre med fullt utstyr selv, men tillater meg å kjøre helt blottet for beskyttelse innimellom.

Ellers ofrer jeg ikke hva andre gjør en tanke.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av tormodg »

Kjører alltid med fullt utstyr, og har kjøpt sommertøy som har mer gjennomtrekk og fungerer godt i varmt vær. Hva andre gjør orker jeg ikke bekymre meg om.

Men hva sier egentlig forsikringsselskapet hvis du pådrar deg store sår i t-skjorte og slippers? I min forsikring står det at man skal ha forsvarlig kjøreutstyr. Kan kjøring i t-skjorte bli vurdert som uaktsomhet?

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av niko »

tormodg skrev: 02 jul 2020, 21:06 Kjører alltid med fullt utstyr, og har kjøpt sommertøy som har mer gjennomtrekk og fungerer godt i varmt vær. Hva andre gjør orker jeg ikke bekymre meg om.

Men hva sier egentlig forsikringsselskapet hvis du pådrar deg store sår i t-skjorte og slippers? I min forsikring står det at man skal ha forsvarlig kjøreutstyr. Kan kjøring i t-skjorte bli vurdert som uaktsomhet?
Godt spørsmål, men det kravet tror jeg ikke de kan stille i og med at det bare er hjelm som er påbudt (hvis ikke jeg tar helt feil). Sjekka min avtale, og der står det ingen ting om kjøreutstyr utover hjelm.

JonasV
Innlegg: 15
Registrert: 20 jul 2019, 11:32
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Desert Sled

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av JonasV »

Tidligere i sommer kjørte jeg forbi en kjøreskoleelev og lærer på E6 sør for Oslo. Det var en av disse varme dagene. Kjørelærer kjørte i hva som så ut som baris med gul vest over. Meningsløst..

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av pekle »

niko skrev: 02 jul 2020, 21:42
tormodg skrev: 02 jul 2020, 21:06 Kjører alltid med fullt utstyr, og har kjøpt sommertøy som har mer gjennomtrekk og fungerer godt i varmt vær. Hva andre gjør orker jeg ikke bekymre meg om.

Men hva sier egentlig forsikringsselskapet hvis du pådrar deg store sår i t-skjorte og slippers? I min forsikring står det at man skal ha forsvarlig kjøreutstyr. Kan kjøring i t-skjorte bli vurdert som uaktsomhet?
Godt spørsmål, men det kravet tror jeg ikke de kan stille i og med at det bare er hjelm som er påbudt (hvis ikke jeg tar helt feil).
Om det går under det juridiske "uaktsomhet" vet jeg ikke, men det er en privatrettslig avtale, de kan vel stille krav utover lovens minstemål. Det er ikke påbudt ved lov å ta med nøklene og låse bilen ved parkering heller, men det går definitivt utover forsikringsutbetaling ved tyveri.

Svar