Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 06 jul 2020, 15:46 Hvorfor gripe tak i dette ene risikoelementet, og blåse det opp til noe betydelig? Det aller fleste som kjører lettkledd innimellom gjør det i lav fart og med lav risiko. Antall kjørte kilometer i shorts er forsvinnende lite ift totalen. I Middelhavslandene kjøres det sånn hele tiden, om sommeren. Vi nordmenn gjør det også, i hopetall, på ferie.
Det finnes da utrolig mange andre risikoområder som virkelig bidrar til betydelig større skader og kostnader.

Denne diskusjonen dukker opp hvert år, etter noen dager med sommervarme. Nesten alltid er det "se så flink/fornuftig jeg er"-holdninger som skal deles. Dette er helt unødvendig.

Hvis det skulle diskuteres sikkerhet/påkledning så tror jeg det ville være langt mere fruktbart å se på bruken av "kevlarjeans" som brukes som fullverdig sikkerhetsutstyr av veldig mange. Det er jo et selvbedrag. Med sånt utstyr kjøres det i +motorveisfart. Det samme gjelder andre tekstilklær, og ikke minst en del hjelmtyper.

Shorts og tshirt er helt innafor til sitt bruk, de få dagene det føles fristende.
:thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av oivindg »

Det at vi gjennom skatteseddel og forsikring betaler for folk som velger å ta større risiko eller andre valg enn vi selv gjør er sånn systemet vårt fungerer, heldigvis! Hvis ikke ville det fort bli forbudt å ta seg en øl, spise hamburger og sitte foran tv'en mer enn en time hver kveld. Og ikke minst, forbud mot motorsykkelkjøring, som er en totalt meningsløs risikosport.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av erik m »

Ok, det var voldsomt så ømme tær jeg tråkka på! Når det altså er sånn at de som kjører i shorts og T-skjorte er fullstendig klar over hva de risikerer også i lave hastigheter, beklager jeg at jeg i min enfoldighet ikke hadde forstått det. Skal vokte meg vel for å komme med sikkerhetstips her i forumet igjen. Men jeg står fortsatt fast på at den som med overlegg velger å lage kjøttkake av små barn trenger en solid lekse om de aldri så mye tar sjanser med seg sjøl.
Vel, ferdig med det. men så påståes det altså at kevlarjeans er falsk trygghet (i motsetning til shorts som er "innafor" - he he tråkka vel i salaten igjen der?) Nå har tilfeldigvis Tourenfahrer i julinummeret testet 11 av de vanligste merkene mc-jeans. De ble testa på det jeg vil oversette med "rivefasthet", "sklievne", "varmeutvikling" og "slitestyrke." De tre første testene er vel sjølbeskrivende, men den tredje trenger litt utfyllende info: Stoffprøver blei utsatt for en slags spesiell slipemaskin utvikla for dette formålet, og blei belasta med et trykk tilsvarende den offisielle gjennomsnittsvekten til en fører, 75 kilo (ja jeg veit at mange er vesentlig tyngre, men det er nå sånn trafikkstandarder er. For mc-førere norm 17092) Innstillingen på slipingen blei gjort i tre vinkler, 0, 90 og 45 grader. Så blei den kjørt i tre hastigheter, først i 25, så 75 og til slutt i 120 km/t. Hvis hver stoffprøve greide prøven uten at det blei hull 9 ganger i hver av disse hastighetene, blei buksa godkjent. Og alle greide testen, uavhengig om det var kevlarfor, eller om stoffet var vevd inn i jeansen. Det var TU Darmstadt, Fachbereich Fahrzeugtechnik - avdeling for fartøyteknikk - som gjennomførte testene for Tourenfahrer. De skriver videre at bruddskader i kne og hofte naturligvis ikke blir forhindret av stoffet aleine, men er avhengig av kne- og hofteinnlegg. Men det veit vi jo.
Så å kalle bruken av kevlarjeans for "selvbedrag" er vel noe i overkant?
Og gode mc-kamerater, vi kan være rivende uenige, men la oss puste med magan og forutsette at alle vi besserwizzere også skriver i beste mening.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av mekkern »

jada alle kan ha sin mening om så mangt. :thumleft
MEN når det virker som at man MÅ tryne straks en tar av seg litt"Pansring" er noe jeg synes er litt over kanten.
I praksis så har jeg ikke hatt behov for sikkerhetsutstyr i 40 år på veiene-ikke belter hjelm eller annet.
men om jeg av den grunn velger å kjøre tilnærmet naken av den grunn? :[-(
Det KAN oppstå noe og det er behagelig med godt utstyr-men noen ganger når det er jævlig varmt så er det nesten nødvendig å ta av litt.
Har en bekjent som prøvde å "kle varmen ute" med goretex dress type dyr-vi måtte hente ham inn 2 ganger i motgående da han fikk opphetingskollaps..men da var det 30-35grader i skyggen og jeg kjørte da i olabukse og langarmet-overlevde det også gitt.. :roll
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av cannon »

erik m:
Jeg føler meg ikke tråkket på tærne. Kanskje du gjør det?

"Med overlegg velger å lage kjøttkake av små barn..." er kanskje også i overkant? Hvis du observerer det så må du umiddelbart gripe inn, og anmelde. Noe sånt har jeg aldri sett.

Og du må lese en gang til. Jeg har ikke antydet at shorts er sikrere enn kevlarjeans. Jeg sier at shorts brukes til småkjøring i lave hastigheter, med den risiko det innebærer, mens jeans brukes som fullverdig utstyr.
Eksempel: jeg hadde 3 kjøredager i Telemark i juni. Høy varme. Jeg så noen hundre mc på tur den helgen, og ingen i shorts og tshirt.
I mitt nabolag, på 30-50 sone kan jeg se flere på samme dag, til og fra butikk etc. Derav ulik risiko. Hvis jeg sykler til butikken i samme nabolag så er shorts ok, men hvis jeg kjører mc, med hjelm og shorts så er det liksom katastrofe....logikk?

Alle skjønner at en "kevlar"-jeans kan bli sikkerhetsmessig godkjent ift en eller annen norm. Det betyr ikke at den er like sikker som en funnverdig skinndress. Langt ifra. Min påstand er at det er selvbedrag å bruke lett sommertøy på landeveien, i fulle hastigheter, og samtidig tro at det er like sikkert som skikkelig kjøretøy. Dessuten selges det massevis av billig "kevlar"-skrot (feks cource fra XL Moto) som ikke er stort mer enn en vanlig olabukse. Det følger ikke med beskyttere heller, til knær og hofter.
I tillegg kjører de fleste jeans-piloter med lave, myke mc-sko eller joggesko. Dette gir tilnærmet null sikkerhet sammenlignet med skikkelige støvler.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av erik m »

Vel. Nå er jo ikke jeg ingeniør akkurat, men jeg må si at de testene som Touringfahrer har fått utført ser svært grundige ut. Tyskerne pleier ikke jukse med tekniske undersøkelser, så om jeansen ikke får hull i 120 km/t tenker jeg det er et VELDIG godt alternativ til shorts på varme dager. Som sagt gikk testene også ut på rivefasthet ift sømmene, varmebestandighet, som handler om at buksa ikke brenner inn i kjøttet om du sklir bortover asfalten, samt kvaliteten på glidelåser i altså tillegg til slitestyrken. Dersom noen er kvalifisert til å underkjenne disse testene skal jeg revurdere min oppfatning. Godt mulig at hel skinndress ligger enda ett hakk over, mende er ikke levelig å bruke i 30+. Jeg har både skinndress og goretexdress, men også kevlarjeans og luftig skinnjakke samt sommerhansker -alt til sitt bruk.
Og jeg skal vokte meg vel for å kritisere andres valg, men det er med kevlarjeans som med skinndresser - du får kjøpt jåledresser med under 1mm skinn og uten pads og ryggskinne. Og jeg har faktisk også sett folk med skinndress og joggesko, siden det er nevnt.
Nei folk får kjøre i det de føler for, men det kan være greit å ta beslutninger på bakgrunn av fakta.
Og igjen, voksne folk som kjører mc med småbarn bakpå når BARNA har shorts og T-skjorte, de risikerer barnas liv og helse. Og det er ikke akseptabelt.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 290
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av tormodg »

cannon skrev: 06 jul 2020, 19:23 Jeg føler meg ikke tråkket på tærne. Kanskje du gjør det?
Nå begynner nivået å ta seg opp ja.
cannon skrev: 06 jul 2020, 19:23 Eksempel: jeg hadde 3 kjøredager i Telemark i juni. Høy varme. Jeg så noen hundre mc på tur den helgen, og ingen i shorts og tshirt.
I mitt nabolag, på 30-50 sone kan jeg se flere på samme dag, til og fra butikk etc. Derav ulik risiko. Hvis jeg sykler til butikken i samme nabolag så er shorts ok, men hvis jeg kjører mc, med hjelm og shorts så er det liksom katastrofe....logikk?
Jeg kjørte en god langtur forrige helg da det var varmt og godt. Så *veldig* mange (les: 20+) MC-kjørere i Oslo med shorts og trøye på E18. Det var faktisk flere uten skikkelig kjøreutstyr, enn med.

Som sagt før, jeg driter i hva folk kjører med. God tur og kos deg i varmen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er faktisk litt enig med cannon her. De aller fleste jeg ser langs veien bruker fullt kjøreutstyr. De som ikke gjør det er som oftest undom på lettsykkel og mopedister. Det er sjelden jeg ser folk dukke opp på mc treff i kortermet og joggebukse.

Men på lokalbutikken hender det at det dukker opp noen i tskjorte og olabukse for å kjøpe melken de glemte. Det synes jeg får være opp til hver enkelt. Det hender jeg gjør det selv også.

Angående skattepengeme og det fjaset der, så er jeg også enig med cannon. De pengene må vi betale okke som. Jeg er også med på og betale for notoriske navere som er livredde for å jobbe, fyllekjørere som råker ut for ulykker, fulle folk som krever halvparten av den norske politistyrken hver eneste helg etc. Det vil alltid være noen som ikke er som "normalen". Alle er ikke født med det beste utgangspunktet.

Jeg vil bare betale skatten min å vite at slike ting blir fikset av andre, slik at jeg kan tenke på mine ting og mitt liv. Jeg tror neppe vi får noen skattelette hvis det ett år skulle vise seg at det var null skadde på MC. Pengene som blir til "overs" går nok trolig rett inn på kontoen merket "pensjonsfond utland" (oljekontoen).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av Bjerknez »

Norge eier blandt annet flere handlegater i London samt Paris. Vi har invistert i en rekke selskaper og listen er uendelig lang. Oljefondet har en verdi i dag på ti tusen milliarder kroner. Bare til informasjon.

Dette er altså penger vi har på bok, og vi har ingen gjeld, så vidt jeg kan se. Andre land har ikke penger på bok og har kun gjeld. Dem får det til dem også.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av BlåBil »

La nå folk kjøre med hva de vil da. Det er så mange motorsyklister som skal dømmer meg med de lange koselige blinkene deres ved en parkeringsplass når jeg kjører i tskjorte og jeans. Disse bedrevitende er noe av de grunnene jeg hater å komme på møter og treff. Hver gang så er det noen som skal kommentere. Det de ikke vet er at jeg har langt mer erfaring på to hjul enn dem selv, selv om jeg ser ung ut :lol jeg kjører med det som passer meg, og det angår ikke dere.

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av Kråka »

Da jeg tok mopedlappen i ca 2000-2001 var det ikke noe opplæring i dette. Kjørte den praktiske turen med 5-10 andre, uten info om hansker eller annet utstyr. Senere da jeg kjøpte 50cc scooter tenkte jeg at hansker var kjekt å ha. Kjøpte i MC butikk. Men tror de varmet mer enn de ville gitt beskyttelse. De som tok lett lappen måtte jo stille med støvler og hansker. Husker vi med moped syntes det så så rart ut. De fleste kuttet dette etter oppkjøring og hadde da passasjerer med seg i alt mulig av klær. Ikke tenkte vi på bekledningen som et problem. Heldigvis er det en del av utdanningen nå. Men jeg blir irritert når jeg ser kjørelærere i skinnbukse og t-skjorte på varme dager. Sender dårlige signaler. Enkelte utmerker seg på den fronten.

Svar