Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av niko »

Noe å tenke på. Jeg må si jeg skjønner det litt. Det er en del av oss som bråker noe jævlig. nrk.no i dag:
11. juli 2020 kl. 19:22 Motorsyklistar protesterer i Berlin Hundrevis av motorsyklistar protesterte i Berlin laurdag mot eit lovforslag som forbyr motorsykkelkøyring på søndagar og heilagdagar. Forslaget er støtta av Forbundsdagen, og retta mot motorsyklar som lagar høgare lyd enn truckar og grasklipparar.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av AJ »

Dette er jeg ganske sikker på at det blir mer fokus på her i landet også etter hvert.

Hvor ofte det er slike støykontroller i Tyskland vet jeg ingenting om. De tre gangene jeg har kjørt MC i landet har jeg aldri blitt stoppet eller sett noe til slike kontroller.
At fokus og reaksjoner på dette har kommet overrasker meg ikke.
Så får de som tror på myten "Loud pipes save lives" fortsatt gjøre det...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av pekle »

I Tirol er det vel også innført støybegrensninger i sommer på en del populære ruter. En hel del standard sykler som ikke lenger kan kjøre der (bla. s1000rr, en del Ducati, bla min egen Multistrada og HD)

https://www.femamotorcycling.eu/banning ... -in-tirol/

Akkurat det er nok et prøveprosjekt som de ikke får lov å fortsette med i nåværende form da det kun gjelder MC og ikke f.eks høylytte Lamborghini e.l., men illustrerer hvor man er på vei.

Så er det kanskje noen produsenter som gjør det verre for seg selv. I siste Bike var det bla test av Ducati Streetfighter V4S, der testerne påpekte det de kalte det nesten absurde standard lydnivået.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av FredrikE24 »

Når lastebiler må kjøre med grønn L i grillen i Østerrike så sier det seg selv at støy er noe de er vare for. Jeg forstår den godt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er vel på sin plass å ha lydkontroll og forby bråkete kjøretøy, ikke forby alle motorsykler? Noen er veldig stille!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel sånn når så mange av motorsyklister der ute hiver på åpent ettermarkedsanlegg for å nettopp få lyd. Jeg må innrømme at min sykkel kan lage et helvetes leven, men det er primært for effektøkningen sin del.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av FreewheelBurning »

Isåfall kan din sykkel være forbudt på slike steder. Jeg kommer ikke til å begrense meg for at andre bråker!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg skrur meg til originaloppsett før jeg reiser, det er helt sikkert.
Blir man stoppa der nede så blir man stående på stedet inntil ny potte er på plass. Uoriginale hendler? De skrur dem av. Feil skiltvinkel? Får ikke kjøre. Bremseslanger uten DOT-merking, blir også et problem.

Poenget mitt er når «alle» sykler bråker, kan det fort bli misnøye og det går utover alle.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av erik m »

I fjor var mer enn 60 av de for oss mest populære veiene stengt for mc, i år står en rekke til for tur. Det har vært både pga høye hastigheter gjennom landsbyer, og høy lyd. Nå er det lyden som er mest i fokus, og stadig strengere tiltak foreslåes. Bla. har et forslag om forbud mot slip-on potter kommet opp men ikke realitetsbehandla. Tanken var at bare standardpotter med plombering skulle tillates. Jieg håper jo mye heller at det blir noe sånt, enn et generelt kjøreforbud i helgene for mc i dette herlige mc-landet!
Urealistisk? Det sa man også på 60-tallet da forslaget om kjøreforbud for trailere lørdag og søndag i juli og august kom opp. Men tyske myndigheter bryr seg lite om demonstrasjoner og folkelige protester, for å si det sånn, og i dag kan v andre være lykkelige for at akkurat det forbudet blei innført.
Her hjemme har det vært foreslått å stenge Gamle Mossevei for mc, og alle vi som har pleid å møtes på Grava synes jo det hadde vært tragisk. Men vi graver vår egen grav når vi "modifiserer" pottene, og vrir opp turtallet på småveier. Det som skjer i Tyskland, Østerrike og flere andre land i dag kommer hit i morra om vi ikke sjøl skjerper oss.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er jo helt feil fremgangsmåte. Samme som når tigginga skulle forbys på grunn av aggressive sigøynere. Det rammet norske tiggere, som aldri var en del av det problemet. Jeg forbeholder meg retten til både å tigge og kjøre, skal ikke bli nektet det på grunn av at andre bråker!!! ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av Snikendeugle »

Ikke lenger besøke Tyskland; check.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Toven

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av Toven »

Synd at auto-zug går fra Hamburg, og ikke fra Danmark og gjennom hele vaterland. Er vel en del alpemoro på Italia siden og Østerrike, om ikke østerrike er like strenge?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av pekle »

Kanskje det blir lyden som tvinger fram el-MC 😄

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av erik m »

Toven skrev: 12 jul 2020, 11:22 Synd at auto-zug går fra Hamburg, og ikke fra Danmark og gjennom hele vaterland. Er vel en del alpemoro på Italia siden og Østerrike, om ikke østerrike er like strenge?
Fra og med 10. juni i år:
From June 10, motorcycles with a registered noise level of more than 95 db (A) may no longer drive on certain routes in Tyrol.
L199 Tannheimerstraße, von Straßenkilometer 0.0 bis 22.557
L198 Lechtalstraße, von Straßenkilometer 18.162 bis 67.0
L21 Berwang-Namloser Straße, von Straßenkilometer 0,0 bis 26.852
L246 Hahntennjochstraße 1. Teil, von Straßenkilometer 0.407 bis 13.925
L72 Hahntennjochstraße 2. Teil, von Straßenkilometer 0.0 bis 5.175
L266 Bschlaber Straße, von Straßenkilometer 0.0 bis 9.672

Trur ikke det er særlig smart å "forbeholde seg retten til å kjøre" i de forbudte veiene i verken Tyskland eller Østerrike. Tøffe polizeier i begge landa. Kommer dette i Sveits også er de enda tøffere, snakker av erfaring!

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.

Legg inn av FreewheelBurning »

Ja når de kan lage et skille på støy så er det jo helt greit. Da kan de som er stille nyte veien mens de som bråker får finne seg andre steder. Perfekt løsning.

Svar