Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av rolf-arne »

Siden det nå har blitt en mer generell utveksling av tanker rundt dette , vil jeg beskrive mine. Hendelsen jeg har beskrevet tidligere vil neppe prege disse.

Stor kraft , stor hastighet, mye vekt - skal mestres og holdes under kontroll og mye er mer å mestre - er det ikke så enkelt :scratch

Erfaring gjør deg bedre , uansett hvem du er med lite kjørelengde eller ikke - farta tar nok mye liv , selv om det teknisk sett er stoppen som forårsaker skadene. Men noen, som meg sjøl - tar ned marginene våre - av og til helt ned til et minimum når vi seter opp fartsnivået.

Nå er jeg så heldig at jeg kan, uten å bli særlig flau, si at jeg har fått testa både sjåfør og sykkel på fart, Isle of Man er et fristed slik sett. Det gav meg den innsikt at jeg har en reaksjon som ikke kan gi meg den høyeste utnyttelse av sykkelens potensiale under normale forhold.

Da jeg var helt fersk , for 2 år siden straks , så satte jeg meg ned og så gjennom statistikken - var jo litt i tanker om at jeg ikke helt viste hva jeg gav meg ut på. Statistikken beroliget meg - jeg innså at den gav meg den klare oversikt av risiko - det var 20% jeg ikke kunne gjøre noe med - det var ANDRES feil - resten var opp til førerens kontroll og opptreden -- da tenkte jeg som så at med kontroll på 80% så var dette relativt sikkert. Har vært med på mye som har hatt motsatt margin.

Nå ble det "normal" kjøring ei stund - men som de fleste har følt på så kommer farta av seg selv... og etter mye svingtrening på gode dekk- ja hva skal man si det er jo artig - er det ikke :-k , så kunne jeg redusere levetiden til dekk fra 10-15k til det halve :lol , som om det skulle være et mål??

Om farta hjelper eller ikke - da må man nyansere litt - jeg har følt at på motorvei så er ekstra kraft trygghet , på sykkel som bil, på våre landeveier så er det ikke slik - sykkelen har nok overtak på en bil/bobil til at normalkjøring med raske forbi kjøringer er enkelt, men det er ikke for å berge liv - det gir deg smidighet. Og så er det nå sånn med meg - jeg kjører for å kose meg , av og til med fart men mest for å se nye ting - da er sykkelen et pluss og fart litt motsatt--- men som det etterspørs video - joda det var kamera bak på hengeren - men hvem filmer en kjedelig motorvei i Sverige.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av SilverSmurfer »

Sakkle skrev: 19 jul 2020, 02:16
SilverSmurfer skrev: 19 jul 2020, 01:21 Å finne historier er lett, men hvor er videoene?
Vel... ikke alle gidder å filme MC-turene sine. Ennå færre velger å legge det på Youtube.
Men det er ikke noe problem å finne videoer av near misses og kollisjoner som skjer på grunn av høy fart. Burde ikke de samme sjåførene som filmer ulykker også legge ut videoer når de såvidt unngår ulykker?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av SilverSmurfer »

erik m skrev: 19 jul 2020, 11:53 Det er et overveldende antall ulykker for førere mellom 16 og 18 år, men i den statistikken skjelnes det ikke mellom moped og lettsykkel. (Forsåvidt heller ikek om noen kjører tungsykkel ulovlig.) Men det har nok mer å gjøre med manglende erfaring enn størrelsen på motoren.
På den andre siden er det nesten ingen dødsulykker i den aldersgruppa.
I følge trygg trafikk er risikoen 5 ganger høyere på lett-mc enn på moped. Etter gjennomgang av ulykker mellom 2001-2005.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 19 jul 2020, 12:28 Jeg er nok ikke den som tror at mer motorkraft redder liv, men som AJ skrev tidligere så er det ikke farten som dreper en, men smellet. Jeg synes det er veldig betryggende og foreta forbikjøringer når motorkraften er til stede.
Det er jeg helt enig i, men spørsmålet er vel om den økte tryggheten ved forbikjøringer gjør opp for alle ulykkene forbundet med at man mister kontrollen over motorsykkelen feks ved at man gir på mer enn det man hadde tenkt å gjøre.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Sakkle »

SilverSmurfer skrev: 19 jul 2020, 17:41
Bjerknez skrev: 19 jul 2020, 12:28 Jeg er nok ikke den som tror at mer motorkraft redder liv, men som AJ skrev tidligere så er det ikke farten som dreper en, men smellet. Jeg synes det er veldig betryggende og foreta forbikjøringer når motorkraften er til stede.
Det er jeg helt enig i, men spørsmålet er vel om den økte tryggheten ved forbikjøringer gjør opp for alle ulykkene forbundet med at man mister kontrollen over motorsykkelen feks ved at man gir på mer enn det man hadde tenkt å gjøre.
Jeg tenker at svaret på det er nei, men jeg har ikke noe belegg for den påstanden.

Dette tror jeg rett og slett ikke det er forsket så mye på. Det er en edge case uansett. Poenget er vel at man bør ta gode avgjørelser. Dersom du befinner det i en situasjon hvor 50 ekstra hestekrefter ville (potensielt) ha reddet livet ditt, har du vel allerede gjort et par veldig dårlige vurderinger. Kjør med marginene på din side og alt det der...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Bjerknez »

Dårlige vurderinger vil potensielt føre til ulykker uansett hastighet og motorkraft. Gjør man dårlige vurderinger i 40km/t så gjør man sannsynligvis dårlige vurderinger i 120km/t også.

De fleste motorsykler i dag har nok motorkraft til at man kan foreta trygge forbikjøringer. At en 1290 KTM Superduke er noe tryggere enn en KTM 690 Duke tviler jeg sterkt på.

Jeg vet bare at forbikjøringer med motorsykkel kontra en random bil føles langt sikrere. Kjører man en 1.6 bensiner med 100HK`er i en oppoverbakke bak en traktor, så skal man jaggu meg ha god sikt samt et langt strekke for å kunne foreta en trygg forbikjøring. Dette er langt mer smidig og trafikksikkert med en motorsykkel mener jeg. Hvis man ser på forbikjøringen alene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av FredrikE24 »

Kan hvertfall si det slik, at med 23 halvslappe tsjekkiske hester i Jawaen, så jobbes det med å holde farten oppe(høy nok), og forbikjøringer må planlegges. Problemene kommer når man har lagt seg opp høyest mulige fart rundt en sving, over en bakketopp eller annet og vet at det følger en strekke, med håp om at det er klart. Når man så har bygget opp all denne farten og noe uforutsett skjer, så kan det skje noe veldig galt før og underveis i forbikjøringene. Man konsentrerer seg mer om å kjøre forbi enn å følge med på alt. Med over hundre hester til, så er man avslappet, ser at alt er klart og vrir litt på gassen og man passerer avslappet forbi. Det er en vesentlig forskjell. På de kortere strekkene kompenserer man med mer gass og lavere gir og det hele er over før man får sagt bløtkake.
Det er kjekt med mange hestekrefter å spille på.

Traff på en elg på det mest elg-tette stedet i Drøbak for noen år siden. Tok det med ro grunnet mye elg og skumring. Typisk da elg er ute og rører seg. Dukket opp litt i sidesynet, og da var det godt å kunne gi på litt for å være sikker på å gå klar.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Sakkle »

FredrikE24 skrev: 21 jul 2020, 20:04 Kan hvertfall si det slik, at med 23 halvslappe tsjekkiske hester i Jawaen, så jobbes det med å holde farten oppe(høy nok), og forbikjøringer må planlegges.
At det kan være tryggere å kjøre en "skikkelig" motorsykkel (no offense, du skjønner sikker hva jeg mener) er det vel lite tvil om. Det jeg betviler er om det er noe tryggere å kjøre 600cc vs. f.eks 800 eller 1000 eller mer. DET tviler jeg personlig veldig på at er tilfelle.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av mekkern »

Tror nok at man kan konkludere at mye effekt er mer effektivt til å bringe deg inn i ugreie situasjoner enn å få deg ut av de.. ;)

men jeg liker jo å ha nok i bakhånda-selv om jeg kjører like sikkert med putt putt motor.. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4717
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av FredrikE24 »

Sakkle skrev: 21 jul 2020, 20:19
FredrikE24 skrev: 21 jul 2020, 20:04 Kan hvertfall si det slik, at med 23 halvslappe tsjekkiske hester i Jawaen, så jobbes det med å holde farten oppe(høy nok), og forbikjøringer må planlegges.
At det kan være tryggere å kjøre en "skikkelig" motorsykkel (no offense, du skjønner sikker hva jeg mener) er det vel lite tvil om. Det jeg betviler er om det er noe tryggere å kjøre 600cc vs. f.eks 800 eller 1000 eller mer. DET tviler jeg personlig veldig på at er tilfelle.
Helt klart. Jawaen er latterlig på det meste, men den er driftssikker merkelig nok. Det som er mer latterlig enn fartsegenskaper er bremsene. Bøyer framgaffelen seg godt, det gjør jo ingenting bedre. Billig i innkjøp, billig å drifte. Det er hele hensikten.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av erik m »

FredrikE24 skrev: 21 jul 2020, 20:04 Kan hvertfall si det slik, at med 23 halvslappe tsjekkiske hester i Jawaen, så jobbes det med å holde farten oppe(høy nok), og forbikjøringer må planlegges. Problemene kommer når man har lagt seg opp høyest mulige fart rundt en sving, over en bakketopp eller annet og vet at det følger en strekke, med håp om at det er klart. Når man så har bygget opp all denne farten og noe uforutsett skjer, så kan det skje noe veldig galt før og underveis i forbikjøringene. Man konsentrerer seg mer om å kjøre forbi enn å følge med på alt. Med over hundre hester til, så er man avslappet, ser at alt er klart og vrir litt på gassen og man passerer avslappet forbi. Det er en vesentlig forskjell. På de kortere strekkene kompenserer man med mer gass og lavere gir og det hele er over før man får sagt bløtkake.
Det er kjekt med mange hestekrefter å spille på.
Artig kombo FredrikE24, at vi begge har hatt BMW K og Jawa 350! Men det har jeg ikke lenger. K-sykkelen var utslitt i både motor og el, men fikk et nytt liv av en som bygde den om til en fantastisk nydelig cafe-tacer! Men det var egentlig Jawaen jeg skulle skrive om. 16 hester, emn de var spreke nok etter total motoroverhaling og toppkomp. Nye bremsesko for og akter, men de små sykkelbremsene holdt på å skremme vannet av meg mer enn en gang. Livsfarlig på veien, så den gikk i fjor til en bonde som bare skulle kjøre på gårdsveiene rundt Nannestad med den. Lovte han.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 21 jul 2020, 20:19
FredrikE24 skrev: 21 jul 2020, 20:04 Kan hvertfall si det slik, at med 23 halvslappe tsjekkiske hester i Jawaen, så jobbes det med å holde farten oppe(høy nok), og forbikjøringer må planlegges.
At det kan være tryggere å kjøre en "skikkelig" motorsykkel (no offense, du skjønner sikker hva jeg mener) er det vel lite tvil om. Det jeg betviler er om det er noe tryggere å kjøre 600cc vs. f.eks 800 eller 1000 eller mer. DET tviler jeg personlig veldig på at er tilfelle.
I tillfellet du beskriver vedrørende 600cc/800cc/1000cc hvor alle syklene har 80HKér ++ (sånn ca.) tror jeg ikke den ekstra motorkraften har så mye å si for sikkerheten rundt forbikjøring. Men ja, mer motorkraft er morsommere og som mekkern sier er mer motorkraft trolig også det som gir det en hurtigere tilgang til et av landets sykehus.

Jeg har et godt eksempel. Bak meg etter Fagernes i går lå det en motorsykkel. Dette var en 125cc, men dette kunne ikke jeg se i speilene. Siden den holdt den samme hastighet som meg (rundt 90-100km/t) så tok jeg forgitt at det var en eller annen motorsykkel og ikke lettmotorsykkel.

Forran meg lå en bil og forran denne igjen en lastebil. Jeg tenkte at (tja... kan vi ikke ha det litt gøy) og freste forbi begge to i en jafs på ei oversiktlig strekning. Jeg blir liggende forran og vente på at han andre skal kjøre forbi, men det skjer ikke. Jeg tenkte at, okay, han tok ikke invitasjonen og hadde nok mer vett enn meg.... og dro på videre.

Men plutselig på ei slette ser jeg han kjøre forbi. Det går jaggu ikke fort og i møte kommer en bil. Jeg tenker han har full kontroll på dette og bryr meg ikke veldig. Men han slang seg inn forran lastebilen og lastebilen blinket på han før bilen i motgående passerte.

Jøss, tenkte jeg, er han helt tett i hue... eller kanskje har han en 125cc? Det begynte å gå opp for meg. Dette må være en 125cc. I følge kjørestilen hans så ble jeg redd for å provosere frem flere forbikjøringer så jeg la meg i rundt 100km/t. Akkurat fort nok til at han kanskje ikke kom seg forbi meg (eller turte og prøve) men allikvel fort nok uten at motoren hans skulle hoppe ut av ramma. I tillegg forsvant vi fra øvrig trafikk. Jeg tenkte vinn/vinn.

Men NEIDA!! Tror du ikke tosken skulle kjøre forbi meg også?? Jeg så han la seg ned på sykkelen og jeg tipper gassrulla var strammet til det maksimale og han giret som selveste Rossi.... Men fort gikk det ikke. han seg forbi meg i rundt 110-120km/t og det var tydelig at sykkelen ga det den hadde og litt til.

Jeg skjønte at denne fyren nok ville satset livet på og komme før meg og til slutt måtte jeg ta frem fornuften å gi han pokalen. Jeg turte rett og slett ikke å provosere han, så jeg svingte inn på en rasteplass og tok meg en kaffe.

Konklusjonen er at hvis kreftene blir få og lysten blir høy, så kan lav motorkraft bli din fiende. På den annen side så kan man også si at dømmekraften i hans tilfelle var hovedproblemet og ikke kreftene i seg selv? Kanskje en kombinasjon?

En ting er sikkert. JEG ville ikke kjørt forbi slik han gjorde. Aldri!.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Bjerknez »

En annen ting... Jeg regnet med han skjønte at sykkelen min ikke var en lettmotorsykkel. Hva skulle han bevise? Hva tenkte han på? Å kjøre forbi MEG var jo ikke farlig, jeg la meg bare inn til høyre og ga han plass og tenkte kanskje bare han ville kjøre sammen med meg, men siden han kjørte forbi meg så tipper jeg at han ikke hadde dette som noe mål. Jeg ville vertfall ikke la en som han ligge først og jeg ville definitivt heller ikke fremprovosere en ulykke.

Det skulle ikke mange kaloriene til for min del og kvitte meg med både han og annen trafikk på et blunk. Men jeg feiget ut og følte jeg tok en god avgjørelse.

Men det jeg egentlig er interresert i å vite er HVA fyren faktisk tenkte med en slik kjøreatferd?

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av mekkern »

Men det er mer spennende/morsomt/utfordrende å kjøre fort med en treg sykkel enn sakte med en rask... :crazy:

Nei -noen ser seg aldri berget... hvordan tror du han hadde kjørt med 200+HK? :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 22 jul 2020, 08:54
Men det jeg egentlig er interresert i å vite er HVA fyren faktisk tenkte med en slik kjøreatferd?
Er jo enig i det meste tidligere om at det ikke er de "store" fordeler med mye kraft- men må innrømme at det er litt artig.

Så til det denne fyren tenkte - kanskje det er så enkelt at det var bånn gass og ferdig med det - dette vil jeg huske fra glemte tider på moped og med kammerater som hadde moped, når farta var så liten så ble det full gass, og det var jo etter ei stund heller ikke fort nok.

Kanskje det aldri hadde vært fort nok :-k , men det var ikke mer å finne av kraft i de stakkars kjørtøyene. :scratch det kan være at årsaken til mange motorhavari lå der, i at fra start gikk de det remmer og tøy ikke holdt :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar