Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Magniko
Innlegg: 16
Registrert: 18 aug 2020, 19:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR-Z400SM

Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Magniko »

Hei, jeg bor rundt Slemmestad/Asker-området og har kjøpt både sykkel og fullført all opplæring til tung A-lappen. Problemet er at jeg ble oppmeldt til føreprøven i slutten av juli og oppkjøringen er ikke før 20. september. Og jo flere dager som går jo sprøere og mer misunnelig blir jeg over alle som er ute på sykkel.😆

Vet ikke om dette er et godt sted å spørre, men jeg hadde blitt veldig glad om en av dere kunne kommet innom en dag dere skal ut på en liten tur og vært ledsager for meg. Den eneste nære som kunne vært ledsager er faren min, men han vil ikke ta på seg det ansvaret som bakpassasjer.

Så om noen av dere kunne tenkt å ha en på en 125cc Thai-sykkel foran så hadde jo det vært snilt og morsomt, spesielt nå som det er så fint vær.

Jeg har Cardo Freecom hvis dere lurer...har også gul vest.

Kan selvfølgelig spandere mat og drivstoff om det blir nødvendig
Suzuki DR-Z400SM 2006
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Bjerknez »

Du har fått med deg det grunnleggende med tanke på kjøreopplæring og det er bra. Det lover godt for at noen her inne vil øvekjøre med deg. Spesielt siden været nå er veldig bra.

Selv så kan jeg ikke øvekjøre med noen før i 2022, da jeg mistet førerkortet i 2017 og siden det er krav om 5 år sammenhengende for å øvekjøre med noen så ryker den sjansen.

Du bor rundt Oslogryta og det lover vel godt for at noen her inne vil ta deg med på tur. Kanskje du kunne fortalt litt om deg selv. Alder etc.?

xyvind her inne bor jo ikke veldig langt unna. Sikkert flere også som jeg ikke helt husker den geografiske lokasjonen på.

Hvis du hadde vært EKSTREMT heldig, så kunne du KANSKJE slengt deg med på Gaupne turen (Se egen forumtråd for dette). Mange fra Oslo området eller omegn som skal oppover dit. AJ feks. Hvis en av dem vil øvekjøre med deg, så får du tidenes tur. Spørsmålet blir vel bare om "Thaisykkelen" din klarer og holde følge oppover :)

Magniko
Innlegg: 16
Registrert: 18 aug 2020, 19:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR-Z400SM

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Magniko »

Jo jeg er 24 år og fikk meg min første smak på motorsykkel i Filippinenen på Coron og Bohol tidligere ifjor. Kjørte da en sykkel veldig lignende den jeg har nå, en såkalt Honda Wave variant som ble solgt i Europa. La til noen bilder av den her. Jeg velger å ta A og ikke A2 eller A1 siden da er alt gjort og jeg kan da lett gå opp i slagvolum om jeg ønsker meg. Selvom jeg foretrekker lettere sykkler. Har først og fremst tenkt å bruke den som en pendlesykkel til og fra studier og jobb. Hvordan det blir i vinter aner jeg ikke. Men tenker den kan være ute så lenge det er plussgrader og det ikke er alt for kaldt i skyggen.

Men jeg vet ikke om Freecom-en min fungerer med alle andre intercoms. Fikk høre at de ikke pairer med Sena intercoms. Også er det bare enveis, ikke flerveis. Hvordan blir det å øvelseskjøre i følge?
Jeg tror sykkelen min skal greie seg godt. Kan gå opp i 120...i nedoverbakke hahaha. Men jeg er ikke akkurat en person som er redd for fart, så om jeg skulle holdt tilbake så er det rett og slett kraften på sykkelen. Kanskje litt dumt og kan være en faktor til et kort liv :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Suzuki DR-Z400SM 2006
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av FreewheelBurning »

Ser ut som en morsom og enkel sykkel å kjøre! Du vil få mye gøy med den.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Bjerknez »

Oppi 120km/t i nedoverbakke ja. Ja, da snakker vi seru! :lol :twothumbs:

Jeg kan tenke meg det hadde luktet bra svidd av scoteren din etter å hengt på gutta Tindevegen fra Årdal og over Sognefjellet :lol

Magniko
Innlegg: 16
Registrert: 18 aug 2020, 19:13
Motorsykkelen din: Suzuki DR-Z400SM

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Magniko »

Stakkars girkassa :sorry
Men ja, den var veldig morsom å kjøre med da jeg prøvde den med han jeg kjøpte den fra.
Og det var veldig morsomt å kjøre en XRM-125 som er en variant av Wave. Hadde ikke noen problemer å holde 70-80km/h med 2 passasjerer, og kunne komme opp i 100 på oversiktlige strekninger. Savner å kjøre den.
Suzuki DR-Z400SM 2006
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Bjerknez »

Magniko skrev: 19 aug 2020, 16:10 Stakkars girkassa :sorry
Men ja, den var veldig morsom å kjøre med da jeg prøvde den med han jeg kjøpte den fra.
Og det var veldig morsomt å kjøre en XRM-125 som er en variant av Wave. Hadde ikke noen problemer å holde 70-80km/h med 2 passasjerer, og kunne komme opp i 100 på oversiktlige strekninger. Savner å kjøre den.
Altså, ikke noe galt med å kjøre en 125cc. Noen ganger kan dette være en fordel og som du sier er dem lettere og håndtere, kanskje spesielt i ulent terreng etc. Velter du, er dte bare "opp og hopp" igjen uten mye styr. En 125cc koster ikke all verden og er i det hele tatt en ganske enkel sykkel og håndtere på mange måter.

MEN.. det er et men her. Når du skal holde følge med mer eller mindre drevne folk som kjører sykler med opp mot 200 HK'er oppover i fjellheimen på svingete fjellveier i bratt stigning vil nok en sykkel lik den du har slite veldig med å holde følge. Noe som resulterer at han som øvekjører med deg hele tiden må ta hansyn til hastigheten din, noe som kan være en liten nedtur til tider. Ikke alltid, men på slike turer hadde det nok kanskje vært foretrukket at du kjørte noe litt mer motorsterkt.

Til øvekjøring hjemme i nærområdet og jobbpendling fungerer den nok helt sikkert langt bedre.

Derimot er det ikke noe problem å kjøre Norge rundt med denne, bare han du øvekjører med er klar over dette og synes det er greit å ta det litt pent.

Når jeg kjører i retning Molde på hovedveiene så er det ofte 80km/t. Der ligger jeg jamt i rundt 100km/t, uansett stigning. Det vil si at feks. sykkelen din hadde gått på full guffe nesten hele veien. Med tanke på at det også som du sier er en "Thai sykkel" så skal du ikke se bort fra at du kunne havarert på en slik tur med tanke på motorstans.

En ting er å ha 100km/t på flatmark på vei til jobb, men det er noe helt annet å ligge i den hastigheten over lenger tid. Legg til 8-10% stigning begge veier hvor både bremser og motor virkelig får kjørt seg, så vil jeg tro dette er en stor påkjenning for sykkelen.

Jeg kjørte samme med en unggutt på 125cc. Dette var en aprillia. En type sportssykkel i den klassen. han holdt greit følge med resten av gruppa, men det var en del forbikjøringer han måtte avvente. På strak vei med mye svinger hadde han ingen problemer og holde følge med oss andre, og kanskje hadde han til og med en fordel med tanke på en mye lettere sykkel i svingene etc. Han var også ganske dreven på og kjøre.

Hadde jeg hatt lov, så skulle jeg gjerne øvekjørt med deg, men det må nok vente et års tid til. Men på en slik tur som denne Gaupne turen hadde jeg nok høfflig takket nei til å øvekjøre med deg. Men her hjemme og ellers, mer enn gjerne :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av kjellv »

Ove har mye rett i sine betraktninger her.
Jeg har kjørt mye sammen med 125cc, og dette går stort sett veldig fint. Men i bakker og tett trafikk skaper det litt utfordringer. Særlig når gruppa begynner å kjøre forbi i 80-sone, da vil 125cc ikke klare å holde følge. Disse trenger utrolig mye større luke for å klare dette. Derfor vil nok langtur ikke være optimalt utgangspunkt for ledsagerkjøring.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av oivindg »

Litt morsomt at det er Bjerknez som først lufter ideen om at Magniko kanskje kan være med på Gaupneturen for så et par innlegg senere å argumentere for at det er en dårlig idé. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5268
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av dypen »

Lettvekter sammen med tyngre sykler kan gå fint det, taktikken med å ligge på hjul som tråsykkelister funker bra da vi har testet :) Men, på en Sverige tur kom vi ned til Kristinehamn før motor på lettvekter tok kvelden / raste etter nesten 400 km ... Kan være en kombinasjon av kjøling og høyt turtall over tid.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 20 aug 2020, 03:26 MEN.. det er et men her. Når du skal holde følge med mer eller mindre drevne folk som kjører sykler med opp mot 200 HK'er oppover i fjellheimen på svingete fjellveier i bratt stigning vil nok en sykkel lik den du har slite veldig med å holde følge. Noe som resulterer at han som øvekjører med deg hele tiden må ta hansyn til hastigheten din, noe som kan være en liten nedtur til tider. Ikke alltid, men på slike turer hadde det nok kanskje vært foretrukket at du kjørte noe litt mer motorsterkt.
Er vel først og fremst akselerasjonen som holder tilbake. Eller er topp-farten i oppoverbakke under 80km/t?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Bjerknez »

Det er aksellerasjonen, eller rettere sagt momentet som mangler her for å holde følge på krevende landevei ja. Hvis han får "lirket" den opp i 100km/t på flatmark med litt nedoverbakke så tror jeg ikke man skal forvente noe toppfart over 80km/t i motbakke, og spesielt ikke i den norske fjellheimen. Der kommer en slik sykkel rett og slett til kort. Med god margin.

Du har vel en XMAX300 og den hadde nok fint holdt følge vil jeg tro. Jeg har selv kjørt en 300 scooter (som tidligere nevnt) og selv om jeg ikke akkurat fikk gåsehud, så klarte jeg å følge vanlig trafikk. Men en "Thaisykkel" i 125cc klassen vil jeg vel tro blir litt i slappeste laget hvis målet er å ha det gøy på norske landeveier.

Men som nevnt, alt til sitt bruk.

Husker jeg kjørte sammens med freddy123 her inne også når han kjørte A2 registrert HD Iron 883. Denne hadde 50HK'er og han sleit litt med å holde følge til tider. Men da kjørte vi også meget friskt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 20 aug 2020, 13:35 Litt morsomt at det er Bjerknez som først lufter ideen om at Magniko kanskje kan være med på Gaupneturen for så et par innlegg senere å argumentere for at det er en dårlig idé. :)
Jeg skrev at hvis han var "VELDIG HELDIG" så var det noen som kunne tenke seg dette. Det er jo lov og spørre. Men jeg skjønner samtidig de som skal ut på sin årlige forumtrefftur og lufte seg når det kanskje ikke er det største ønske og være ledsager i dette tillfellet. :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 20 aug 2020, 15:58
oivindg skrev: 20 aug 2020, 13:35 Litt morsomt at det er Bjerknez som først lufter ideen om at Magniko kanskje kan være med på Gaupneturen for så et par innlegg senere å argumentere for at det er en dårlig idé. :)
Jeg skrev at hvis han var "VELDIG HELDIG" så var det noen som kunne tenke seg dette. Det er jo lov og spørre. Men jeg skjønner samtidig de som skal ut på sin årlige forumtrefftur og lufte seg når det kanskje ikke er det største ønske og være ledsager i dette tillfellet. :thumleft
Eneste kandidat som ledsager her er vel nettopp deg.....du er nesten forpliktet :vs

Konsekvensene av å dra på langtur med tung og lett sykkel sammen er jo ikke at lettsykkelen går på full gass hele tiden, men at ledsageren på tung sykkel tilpasser seg lettsykkel-fart, hele veien.
Dette fordi lettsykkelen ellers ikke kan holde følge, fordi sykkelen kanskje ikke tåler belastningen, og fordi du som ledsager skal overholde fartsgrenser og andre begrensninger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22903
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger ledsager. Øvelseskjøre med meg?

Legg inn av Bjerknez »

Haha, jeg skulle gjerne øvekjørt med han, men siden jeg ikke oppfyller kravene vedrørende 5 år sammenhengende (siden jeg mistet lappen i 2017) så blir ikke dette noe av.

Er eller enig med deg. Du bare pakket det inn på en annen måte.

Svar