spørsmål om blinklys som lyser konstant

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Elfyz
Innlegg: 2
Registrert: 27 aug 2020, 23:25
Motorsykkelen din: Honda CB500X

spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av Elfyz »

Jeg har sett ganske mange motorsykler som kjører rundt om i Oslo med blinklys som lyser konstant sammen med kjørelyset.
Er dette lovlig her i norge, siden de nye Honda cb650r og cb1000r syklene kommer jo slik fra forhandleren?

Er det noen som vet hvordan man får de til å lyse konstant sammen med kjørelysene?

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av Honda-Bjarne »

Som regel gjelder dette US-importerte sykler hvor dette er påbudt "over there".
Disse har 3 ledere frem til blinklysene, 1 jord, en konstant strøm og 1 som går via blinlysrelèet.
Her i Europa er det normalt bare 2 ledere.

Elfyz
Innlegg: 2
Registrert: 27 aug 2020, 23:25
Motorsykkelen din: Honda CB500X

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av Elfyz »

hvis jeg skulle ha gjort slike endringer på min cb500x, må jeg da ha et nytt blinklys relee eller holder det å bare koble inn en ny ledning fra hovedlyset til blinklysene?

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av Honda-Bjarne »

Elfyz skrev: 28 aug 2020, 00:06 hvis jeg skulle ha gjort slike endringer på min cb500x, må jeg da ha et nytt blinklys relee eller holder det å bare koble inn en ny ledning fra hovedlyset til blinklysene?
Jeg er ikke bilelektriker så det kan sikkert andre svare på :)
Faren er jo at hvis det ikke blir koblet rett så vil det lyse konstant selv om du aktiverer blinklyset.
Sjekk wire diagram til for eks Honda VF700 Supermagna for å se hvordan det er koblet. Denne modellen er laget spesielt for USA-markedet og har konstant lys i blinklysene når blinklysene ikke er aktivert.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av Domino »

Sannsynligvis (med alle forbehold) må du også ha det blinklysreléet som amerikanske sykler leveres med. Sjekk om det er annet delenummer på reléet på US-modeller. Se også på koblingsskjema og sjekk hvordan det er koblet på europeiske vs US-modeller.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av Rune75 »

På en ny Honda Forza 300 lyser blinklysene forran konstant. Begynner å blinke når blinklyset blir aktivert selvfølgelig. Kommer sånn ut av butikken i Norge.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av Bjerknez »

Elfyz skrev: 28 aug 2020, 00:06 hvis jeg skulle ha gjort slike endringer på min cb500x, må jeg da ha et nytt blinklys relee eller holder det å bare koble inn en ny ledning fra hovedlyset til blinklysene?
De releene jeg kjenner til som hobby elekronikk interresert kan man enten koble "NO" (Normally Open) eller "NC" (Normally Closed) Når kretsen er "closed" så er den strømførende og når den er "open" så er strømmen brutt.

På vanlige releer når det kommer til blinklys vil jeg tro "NO" er det vanlige. Altså at det ikke er noe strøm gjennom kretsen før man evt. slår på blinklysbryteren. Kobler man den slik at strømmen har kontakt (NC) så er det lys hele tiden, men releet aktiverer blink når man aktiverer det.

Hvis releet har tre innganger hvor bare to av dem brukes, så prøv og flytt den ytterste ledningen til den andre siden.

Gjøres selvsagt på eget ansvar og det kan være at releer er veldig forskjellige.

Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av cannon »

Elfyz skrev: 28 aug 2020, 00:06 hvis jeg skulle ha gjort slike endringer på min cb500x, må jeg da ha et nytt blinklys relee eller holder det å bare koble inn en ny ledning fra hovedlyset til blinklysene?
Ja, det holder, hvis du bytter til nye blinklys. De kombinerte blinklysene kan brukes som blink- og baklys. Noen slike kombinerte blinklys har også bremselys-funksjon, altså 4 ledninger. Dette gjelder stort sett for LED, da disse gir riktig farve for de ulike lysene uten avhengighet til farge på lykteglasset.

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av iPaal »

Alle nye Honda i CB serien har blinklys som lyser sammen med kjørelys.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av iPaal »

Det må settes inn et DLR rele :) Tror det er forskjellige som brukes på LED og vanlig pærer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av iPaal »

Bjerknez skrev:
Elfyz skrev: 28 aug 2020, 00:06 hvis jeg skulle ha gjort slike endringer på min cb500x, må jeg da ha et nytt blinklys relee eller holder det å bare koble inn en ny ledning fra hovedlyset til blinklysene?
De releene jeg kjenner til som hobby elekronikk interresert kan man enten koble "NO" (Normally Open) eller "NC" (Normally Closed) Når kretsen er "closed" så er den strømførende og når den er "open" så er strømmen brutt.

På vanlige releer når det kommer til blinklys vil jeg tro "NO" er det vanlige. Altså at det ikke er noe strøm gjennom kretsen før man evt. slår på blinklysbryteren. Kobler man den slik at strømmen har kontakt (NC) så er det lys hele tiden, men releet aktiverer blink når man aktiverer det.

Hvis releet har tre innganger hvor bare to av dem brukes, så prøv og flytt den ytterste ledningen til den andre siden.

Gjøres selvsagt på eget ansvar og det kan være at releer er veldig forskjellige.

Bilde
Funker om man setter inn ett sånn rele i pararell med blinklys rele.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av iPaal »

Elfyz skrev:hvis jeg skulle ha gjort slike endringer på min cb500x, må jeg da ha et nytt blinklys relee eller holder det å bare koble inn en ny ledning fra hovedlyset til blinklysene?
Da vil det lyse hele tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: spørsmål om blinklys som lyser konstant

Legg inn av Geiroe »

Rele er ikke rele. Jeg holdt på i dagesvis med en 66 Impala jeg skulle registrere. Fant ingen feil på blinklys, de bare blinket for fort. Gikk over alle lysene, la opp ekstra jordinger, men ingenting hjalp. Gikk og hentet et rele fra en gammel Cadillac, vipps så var det iorden. Amerikanerne er litt sære på releer, også på vindusviskere, har jeg erfart. Veldig greit med verkstedhåndbok, hvor det står hvordan man skal feilsøke. Hva man skal måle hvor, og når.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar