Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

oivindg skrev: 19 okt 2020, 19:32
FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 19:17 Det er jo rart at når vi kjørte nøyaktig like fort, side om side, at det da er tull at om jeg hadde hatt dobbelt så stor motor så hadde kjørt ifra?
Hvorfor det?

Denne scootermisjoneringa di begynner å bli ganske gjentakende. Jeg synes du hadde noen fornuftige argumenter første gang du tok opp dette, men nå synes jeg det nærmer seg meningsløst. Du er fornøyd med din sykkel, vi andre er stort sett fornøyde med våre sykler. Alle har forskjellige meninger om hvorfor. Det kunne vært greit å stoppe der.
Isåfall så skal du få slippe. Jeg kan fint diskutere andre steder der mine meninger er helt ukontroversielle, så kan alle som er uenige fortsette her.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av niko »

Jeg syns vi skal slutte nå, og la mannen være i fred :-).

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Solo-rider »

Den beste "sykkelen" til langtur er ... Vespa med liggeseter (ref. Øistein Sunde) :thumleft Ferdig med det :D
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av n00b »

Jeg anbefaler i hvertfall ikke en cruiser til langtur. Med mindre man elsker smerter i korsryggen og halebeinet. Utseendemessig den aller peneste sykkelen (min mening). Praktisk med kraftig nok motor og sidevesker osv, men jeg var også dum nok til å teste kompis-sykkel, en Suzuki V-strom, og da fikk ordet «komfort» en helt ny mening for meg.
Jeg kommer til å bytte til en adv sykkel neste sesong. Og egentlig så håper jeg at jeg etterhvert ikke tenker så mye på selve sykkelen, men heller fokuserer på hvor og når jeg skal på tur. Forhåptenlig en langtur :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FredrikE24 »

Har vel nevnt før at jeg foretrekker en god sportstourer. Det jeg likte minst med R1250GS var den lange fjæringsveien og hvordan det påvirket den gode følelsen når man kjører aktivt. En R-sykkel er jo for kjøreopplevelsens del det ultimate, og det må være gøy å kjøre lengre turer med også. Det er jeg sikker på. Styringen er direkte, chassiet er stivt og motoren dra-villig.

Må imidlertid inngå et kompromiss når man liker å ha med seg klesskift og komfortartikler på tur uten å måtte rigge, stroppe og stappe. Da synes jeg originalmonterte kofferter er helt topp. I tillegg til tur, så fraktes melk og brød fra butikken, og laptopen til og fra jobb uten ryggsekk.
Motoren skal være vibrasjonsfri og trekke godt på alle turtall. Rekkefirer er det jeg foretrekker. Fra rundt 1000kubikk og oppover.
Kardang er fint. Kjekt å ikke tenke på sånt overhodet.

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Solo-rider »

Prøvekjørt et par kandidater til langtursykkel denne måneden. :mk
Hadde meg en god runde med en FJR1300AS . Lett kjørt både på landeveien og i byen. Automat clutchen ble jeg fort fortrolig med. Kjempe sykkel for langtur.
Neste sykkel ut var en BMW R1250RS . Kjempesykkel på svingete vei, motor vei og byen. Men sittestillingen ble jeg ikke helt fortrolig med.
En sykkel med oppreist kjørstilling, grei vindbeskyttelse ,flere typer bagasjeløsninger + kardang er det jeg pr idag søker.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av n00b »

Solo-rider skrev: 19 okt 2020, 22:25 En sykkel med oppreist kjørstilling, grei vindbeskyttelse ,flere typer bagasjeløsninger + kardang er det jeg pr idag søker.
Da er vi på utkikk etter samme sykkel 😅

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg finner det merkelig at så mange er ute etter å sitte oppreist. En prøvetur på en time er ikke nok for å si om det vil funke eller ikke. Det er nå min mening.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

FredrikE24 skrev: 19 okt 2020, 22:43 Jeg finner det merkelig at så mange er ute etter å sitte oppreist. En prøvetur på en time er ikke nok for å si om det vil funke eller ikke. Det er nå min mening.
Ja vi vet også at du elsker din bimmer og alt ved den inkludert den fremoverlente kjørestillingen. Utdyp hvorfor du syns det er merkelig med oppreist stilling.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 18:53 Forrige uke kjørte jeg side om side med en tesla. Vi endte opp side om side på motorveien. Er det bare tull? Idag kjørte jeg samme strekning på vei hjem fra jobb. Kjørte forbi en drøss med biler inkludert tesla. Ikke en eneste bil kjørte forbi meg.

Det er jo rart da, at køen alltid er foran og aldri bak? At det alltid er jeg som må kjøre forbi, og aldri blir forbikjørt? Det er noe som ikke stemmer her. Jeg har også null turbulens, super komfort på små hjul og godt vegrep i regn. Det jeg leser fra andre kan jeg åpenbart ikke stole på.

Fokuset mitt er på feil sted føler jeg. Burde bruke mer tid på å planlegge neste års langtur. Kanskje en tur på island. Eller til alpene. Eller balkan. Så får jeg heller komme tilbake med statistikk på hvor mange teslaer jeg har kjørt forbi.
Gjør lit research og sjekk ut videoer på Youtube hvor folk har filmet aksellerasjonen på sin Tesla, etc. Da vil du finne ut at det du sier om aksellerasjon rett og slett ikke stemmer. Du har ikke nubbesjans mot en Tesla.

Jeg tviler ikke på at du kjørte forbi eller lå side om side med en Tesla, men det betyr ikke t Tesla føreren prøvde å kjøre om kapp med deg. Han skjønte vel uansett at å kappkjøre med en 300 scooter ikke gir noen status og skrive hjem om.

Jeg tror de slapp deg forbi eller ikke brydde seg, fordi en scooter fører ikke blir ansett som en "konkurrent" i trafikken bland de som er ute etter å styrke egoet sitt med å kjøre om kapp. Du bli ansett som en skoleelev eller en eldre mann. Alle jeg ser på scooter er enten unge jenter (som oftest kjører 50cc), gutter med ransel på ryggen, eller eldre menn som også kan kjøre tyngre scootere.

Hvis jeg eller andre derimot dukker opp med heftigere sykler så har jeg opplevd flere ganger at både gamle Golfer og senka Volvoer har yppet til kappkjøring på E6. Men det er trolig ikke fordi dem tror dem har sjans, men fordi dem vil se meg dra på for å statuere et eksempel, for underholdningens skyld.

Det har skjedd noen få ganger at jeg har bitt på agnet og vært "svak". jeg gir meg jo fort igjen, men får en tommel opp av motstanderen når dem når meg igjen etter jeg har sakket ned.

På E6 liger man som oftest mellom 100-120km/t. Ofte fortere også. Da begynner man å nærme seg toppfarten på scooteren din. Alt en 80 tals junkie i en gammel Golf Rabbit med gule ekstralys trenger å gjøre er å legge seg i 160km/t og bare se deg sagte men sikkert forsvinne i speilene mens du ligger paddeflat over vindskjermen hvor du samtidig vrir gummien av gassrulla.

Når det skal sies, hvis det er noe trøst, så er Scooteren din isolert sett en av de tøffere scooterene jeg har sett utseendemessig. :) Du kan også skryte av at du har plass til hjelmen under salen. Men noen flere fordeler klarer vertfall ikke jeg å se.

Husk at med slike påstander som du har hatt her så legger du hodet ditt på en hoggestabbe. Det er mange erfarne MC folk her inne med langt mer fartstid enn meg som kun har hatt MC lappen i ca. 7 år. Å mene at du har kjørt om kapp med en Tesla hvor dere lå side om side er bare svada. Jeg tipper han dro på litt lett i starten. Da opplevde du at han kjørte fra deg og anntok at Teslaen prøvde å kappkjøre med deg. Så kom du etter hvert opp på siden hans og trodde fortsatt at Teslaen hadde full gass, noe han åpenbart ikke hadde. han satt sikkert bare på Cruisecontrollen. Faktisk er dte ikke sikkert han enset deg i det hele tatt og om han gjorde det, så styrker det ikke akkurat egoet å skryte av at han kjørte fra en scooter på E6.

Jeg synes du skal fortsette og kjøre tur med scooteren din og kose deg med den. Liker du den, så er det veldig bra. Du kan kjøre verden rundt på denne om du vil. Det kan man med alle sykler. Kos deg på tur, men når du kommer med slike påstander som her, så må du regne med å få passet påskrevet. Sånn er det bare :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 20 okt 2020, 03:54
FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 18:53 Forrige uke kjørte jeg side om side med en tesla. Vi endte opp side om side på motorveien. Er det bare tull? Idag kjørte jeg samme strekning på vei hjem fra jobb. Kjørte forbi en drøss med biler inkludert tesla. Ikke en eneste bil kjørte forbi meg.

Det er jo rart da, at køen alltid er foran og aldri bak? At det alltid er jeg som må kjøre forbi, og aldri blir forbikjørt? Det er noe som ikke stemmer her. Jeg har også null turbulens, super komfort på små hjul og godt vegrep i regn. Det jeg leser fra andre kan jeg åpenbart ikke stole på.

Fokuset mitt er på feil sted føler jeg. Burde bruke mer tid på å planlegge neste års langtur. Kanskje en tur på island. Eller til alpene. Eller balkan. Så får jeg heller komme tilbake med statistikk på hvor mange teslaer jeg har kjørt forbi.
Gjør lit research og sjekk ut videoer på Youtube hvor folk har filmet aksellerasjonen på sin Tesla, etc. Da vil du finne ut at det du sier om aksellerasjon rett og slett ikke stemmer. Du har ikke nubbesjans mot en Tesla.

Jeg tviler ikke på at du kjørte forbi eller lå side om side med en Tesla, men det betyr ikke t Tesla føreren prøvde å kjøre om kapp med deg. Han skjønte vel uansett at å kappkjøre med en 300 scooter ikke gir noen status og skrive hjem om.

Jeg tror de slapp deg forbi eller ikke brydde seg, fordi en scooter fører ikke blir ansett som en "konkurrent" i trafikken bland de som er ute etter å styrke egoet sitt med å kjøre om kapp. Du bli ansett som en skoleelev eller en eldre mann. Alle jeg ser på scooter er enten unge jenter (som oftest kjører 50cc), gutter med ransel på ryggen, eller eldre menn som også kan kjøre tyngre scootere.

Hvis jeg eller andre derimot dukker opp med heftigere sykler så har jeg opplevd flere ganger at både gamle Golfer og senka Volvoer har yppet til kappkjøring på E6. Men det er trolig ikke fordi dem tror dem har sjans, men fordi dem vil se meg dra på for å statuere et eksempel, for underholdningens skyld.

Det har skjedd noen få ganger at jeg har bitt på agnet og vært "svak". jeg gir meg jo fort igjen, men får en tommel opp av motstanderen når dem når meg igjen etter jeg har sakket ned.

På E6 liger man som oftest mellom 100-120km/t. Ofte fortere også. Da begynner man å nærme seg toppfarten på scooteren din. Alt en 80 tals junkie i en gammel Golf Rabbit med gule ekstralys trenger å gjøre er å legge seg i 160km/t og bare se deg sagte men sikkert forsvinne i speilene mens du ligger paddeflat over vindskjermen hvor du samtidig vrir gummien av gassrulla.

Når det skal sies, hvis det er noe trøst, så er Scooteren din isolert sett en av de tøffere scooterene jeg har sett utseendemessig. :) Du kan også skryte av at du har plass til hjelmen under salen. Men noen flere fordeler klarer vertfall ikke jeg å se.

Husk at med slike påstander som du har hatt her så legger du hodet ditt på en hoggestabbe. Det er mange erfarne MC folk her inne med langt mer fartstid enn meg som kun har hatt MC lappen i ca. 7 år. Å mene at du har kjørt om kapp med en Tesla hvor dere lå side om side er bare svada. Jeg tipper han dro på litt lett i starten. Da opplevde du at han kjørte fra deg og anntok at Teslaen prøvde å kappkjøre med deg. Så kom du etter hvert opp på siden hans og trodde fortsatt at Teslaen hadde full gass, noe han åpenbart ikke hadde. han satt sikkert bare på Cruisecontrollen. Faktisk er dte ikke sikkert han enset deg i det hele tatt og om han gjorde det, så styrker det ikke akkurat egoet å skryte av at han kjørte fra en scooter på E6.

Jeg synes du skal fortsette og kjøre tur med scooteren din og kose deg med den. Liker du den, så er det veldig bra. Du kan kjøre verden rundt på denne om du vil. Det kan man med alle sykler. Kos deg på tur, men når du kommer med slike påstander som her, så må du regne med å få passet påskrevet. Sånn er det bare :)
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, dette er bare så hinnsides misoppfattet at jeg ikke klarte å la være.

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av n00b »

Handler tråden om "fin sykkel til langtur" eller "Scooter vs Tesla?"
Jeg syns tråden er interessant, avsporingen - ikke så veldig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av AJ »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 18:53 Eller til alpene. Eller balkan. Så får jeg heller komme tilbake med statistikk på hvor mange teslaer jeg har kjørt forbi.
Må bare komme med en kommentar om egen erfaring på langtur til Alpene, til det du skriver her.
Kjørte min første KTM 1290 SA på motorveien i Tyskland i følge med en kompis på Moto Guzzi 1100, to helt greie langtursykler.
Men det var ikke først og fremst det jeg ville kommentere.

Det jeg humrer litt av her for meg selv er spesielt en forbikjøringssituasjon jeg opplevde.
Vi lå i fint driv i sånn ca. 170 km/t og foretok det jeg gjerne kaller en "lat" forbikjøring i venstrefila. Dvs. en forbikjøring hvor man ikke freser forbi den forankjørende.
Men det burde vi nok gjort for det viste seg at bilene vi så i speilet kom kjappere enn forventet. Dermed ble det vridd litt ekstra på gassrulla for å avslutte forbikjøringen raskere enn tenkt.
Og trygt tilbake i høyrefila freste to kappkjøringskabrioleter forbi i venstre og den bakerste av disse syntes helt klart det var på sin plass å vise finger'n høyt og tydelig da han passerte i ganske sikkert drøye 200 km/ t. ... ;) .

Så... jeg tror en 300 kubikk scooter bør holde seg trygt og godt plassert i høyrefila på motorveien på vei til Alpene, evt. Balkan, og ikke prøve seg på forbikjøringer av hverken Teslaer eller andre.

Anbefaler heller å velge B sideveiene og følge trafikken.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av AJ »

n00b skrev: 20 okt 2020, 08:35 Handler tråden om "fin sykkel til langtur" eller "Scooter vs Tesla?"
Jeg syns tråden er interessant, avsporingen - ikke så veldig.
Enig i dette, selv om jeg nettopp bidro til en smule avsporing selv... :redface .

Men kunne ikke la være siden jeg opplevde det som en ganske artig hendelse med en sykkel jeg har erfart som en veldig god langtursykkel.
Samtidig er den ikke noen utpreget høyfartssykkel og er sånn sett ikke ideell for de som foretrekker å kjøre skikkelig fort på sine utenlandslangturer.
Men å kjøre KTM 1290 SA med rimelig oppreist kjørestilling og fravær av vindbeskyttende kåpe, som f.eks. Kawasaki ZZR 1400 har, er det ikke særlig komfortabelt å kjøre fortere enn 150 km/ t over lengre strekninger.
Mens her i landet med våre fartsgrenser er sykkelen svært godt egnet som langtursykkel.

Det er flere egenskaper som er viktig for meg på en god langtursykkel. Sal og sittekomfort et viktig. Det samme med nok motor til å kunne foreta sikre forbikjøringer, ikke minst der hvor det er korte forbikjøringsstrekninger på mange av de smale og svingete veiene her i landet.
Men det behøver slett ikke være 160 HK som på 1290'en.
Det halve er helt sikkert nok for de fleste. I hvert fall for langkjøring her til lands.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar