Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
KawaKjetil

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av KawaKjetil »

Helt enig Fredrik og cannon. Veldig lite demping i salen med å bruke beina, kun i skikkelige fartsdumper ol. at jeg må reise meg på sykkelen og da i lav fart såklart.
Og forhjulet er viktig ved aktiv kjøring. Da hjelper det med fremoverlent kjørestilling slik at en føler kontakt med forhjulet både ved brems og sving. Får en god flyt og følelse slik.
Går vel og bra og sitte oppreist, men forhjulet føler jeg vandrer mere da. Har kjørt traktor, men trives best på type sports(tourer) med nok power.
Og så er det viktig å velge sykkel etter høyde og vekt. Passer personlig som hånd i hanske på min ZZR og holder god flyt med kompisene på RR. Har det egentlig helt topp :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av AJ »

Gode poeng og enkle og forståelige forklaringer fra FredrikE24, cannon og KawaKjetil :drg .
Ser absolutt fordelene, men enn så lenge forblir jeg en adventtourist. Men kan fort "fristes" til å bli en sportstourist på bakgrunn av disse karenes greie forklaringer på hva de mener kjennetegner en god langtursykkel ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av kaiu »

For min del er KTM 1290 Super Adventure en fantastiks langtur sykkel. Nok HK i massevis for morsom kjøring, kan tas ut på grusveier og "lett" offroad kjøring i tillegg til å ligge i god masjfart på motorvei.
Når man kjører langt setter ihvertfall jeg pris på god vindskjerming, cruise kontroll, en sittestilling som ikke belaster armer eller ben og stor bensintank.
Lengste sammenhengene kjøring med denne er 2.300 km på 23 timer fra Italia til Oslo nå i sommer som vel må karatriseres som en god langtur.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av AJ »

kaiu skrev: 21 okt 2020, 21:10 Lengste sammenhengene kjøring med denne er 2.300 km på 23 timer fra Italia til Oslo nå i sommer som vel må karatriseres som en god langtur.
Imponerende, intet mindre!
Selv har jeg kjørt dagsetapper på bortimot 800 km. nedover på kontinentet og 830 km. fra Mosjøen og hjem med hhv. den forrige KTM'en, lik den kaiu har, og den jeg har har nå.

Funka helt fint for meg og er innafor det jeg mener er en god langtursykkel.

Men å kjøre i 23 timer i strekk (med nødvendige om enn ikke veldig lange pauser, vil jeg tro?) er ikke noe jeg noen gang kommer til å begi meg ut på, kjenner jeg...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av lazyboy »

Lurer på hva ironbutt eliten foretrekker ? Tipper andel sykler med styrehevere , senkede fothvilere,og russel day long sete er temmelig høy.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Jompa »

lazyboy skrev: 21 okt 2020, 22:49 Lurer på hva ironbutt eliten foretrekker ? Tipper andel sykler med styrehevere , senkede fothvilere,og russel day long sete er temmelig høy.
Iron butt eliten, altså eliten foretrekker stivramme og V-twin fra Milwaukee.
Trenger ikke styrehever på apehangerstyret og fothvilerne skal flyttes frem, ikke senkes. :vs
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

Jompa skrev: 21 okt 2020, 23:00
lazyboy skrev: 21 okt 2020, 22:49 Lurer på hva ironbutt eliten foretrekker ? Tipper andel sykler med styrehevere , senkede fothvilere,og russel day long sete er temmelig høy.
Iron butt eliten, altså eliten foretrekker stivramme og V-twin fra Milwaukee.
Trenger ikke styrehever på apehangerstyret og fothvilerne skal flyttes frem, ikke senkes. :vs
Apeheng? Hareører og hevet fothvilere

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 21 okt 2020, 20:03

Greit at Adventure-sykler er populært, men de er ikke alene om å være utmerkede tursykler. Jeg kjører mye med GSer, og en av de har hatt R1200RS før. Etter å ha skaffet R1250GS, så har kjøringen blitt ganske tam :-k Kommer seg fra A til B, men ikke med et skikkelig glis. Fjæringen i disse Adventure-syklene er fine på humper og hull, men man kommer ikke utenom lang fjæringsvei og «hengekøye»-tendenser når man ligger i sving.
Det gir ikke meg godfølelsen.
Synes det er litt for mye anbefaling av Adventure-sykler her på forumet :knegg
Nå vet ikke jeg mye om 1250 GS, men 800 har litt som du beskriver dempere. Men de aller fleste er justerbare, så at turene er blitt litt tamme må nok gå på fører og ikke sykkel.
Hvis du har litt mer sportslige ADV, og ikke BMW, så er det ett tastetrykk på menyen og dempere strammer seg opp for dans og da er det ikke mye hengekøye men mer en planke.
Skal du kjøre fra de mer asfaltbaserte ADV som for eksempel Multistrada, så må du ha utstyret til det.
Både motor og kjøreegenskaper går de fleste sykler en høy gang. Det er mere han som sitter oppå enn sykkeltype som avgjør det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 okt 2020, 20:03 Ja, dette med vind er noe jeg merker veldig mye til. Føler at jeg skal blåse av i motvind og høye hastigheter. Så var det også et poeng med vektfordeling. Jeg har faktisk klart å ufrivillig få forhjulet opp fra bakken på Jawaen i sterk motvind med kast og høy hastighet. Man sitter der som et seil og klamrer seg til styret. Men jeg får sitte oppreist da.
Jeg er generelt enig med deg angående synspunktene rundt adventure sykler. Men jeg kan ikke forstå annet enn at du overdriver en smule når du sier at motvinden med oppreist sykkel (Jawaen) er såpass at man får hjulløft?? Traff du en tornado, eller kjørte du i orkan styrke?

Jeg forstår generelt ikke hva som er så skummelt med å få vinden i brystkassa jeg da. På varme sommerdager er det behagelig og siden man ikke har vindskjerm som skaper turbulens, så er det kroppen som tar i mot. Jeg synes dette er mer forutsigbart.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 22 okt 2020, 06:23
FredrikE24 skrev: 21 okt 2020, 20:03 Ja, dette med vind er noe jeg merker veldig mye til. Føler at jeg skal blåse av i motvind og høye hastigheter. Så var det også et poeng med vektfordeling. Jeg har faktisk klart å ufrivillig få forhjulet opp fra bakken på Jawaen i sterk motvind med kast og høy hastighet. Man sitter der som et seil og klamrer seg til styret. Men jeg får sitte oppreist da.
Jeg er generelt enig med deg angående synspunktene rundt adventure sykler. Men jeg kan ikke forstå annet enn at du overdriver en smule når du sier at motvinden med oppreist sykkel (Jawaen) er såpass at man får hjulløft?? Traff du en tornado, eller kjørte du i orkan styrke?

Jeg forstår generelt ikke hva som er så skummelt med å få vinden i brystkassa jeg da. På varme sommerdager er det behagelig og siden man ikke har vindskjerm som skaper turbulens, så er det kroppen som tar i mot. Jeg synes dette er mer forutsigbart.
Jawa og høy hastighet? Er det mulig da? :knegg :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Så hvis man feks. ligger i 300km/t med en RR sykkel og løfter kroppen så kommer fremhjulet? Tøft :lol

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av rolf-arne »

lazyboy skrev: 21 okt 2020, 22:49 Lurer på hva ironbutt eliten foretrekker ? Tipper andel sykler med styrehevere , senkede fothvilere,og russel day long sete er temmelig høy.
Ja , vel -- som en av dem "Iron Butt" medlem , så er det store forskjeller der, som her på forumet - på de korteste distansene har vi sett alt og distansen er da 1600 km på 24 timer. Men det er enorme forskjeller fra statene og til Europa , på den opprinnelige Iron Butt 1000miles pr dag i 11 dager - så dominerer Harley sine langtur sykler, lite med "apeheng", og som et annet eksempel er Gold Ving ( som er i tyngste laget for de som kjører mange Iron Butt`s , De som kjøre mange og ikke bare en og annen i året har en tanke mindre sykler opp mot 1000cc og modifiserer med tilleggs tank eller reserve dunk. iron Butt kan ikke samenlignes med Adventure aktivitet - men jeg erfarer at det er mange i statene som gjør begge deler og bruker en Adventursykkel til dette.

I tyskland og på de Britiske øyer så er det litt mer tyngde - men få av de tyngste- du ser nesten ingen GoldWing på listene og det skyldes mest at man i Europa kjører mye sving og mye opp og ned. Om dere ser igjennom statistikken nedenfor som er fra USA - nesten som en coast to coast, øst-vest kyst eller omvendt. Så ser man at det finnes mye forskjellig. 3/4 deler av de som deltar på en Saddle Sore el lignende bruker den sykkelen de har , den siste 1/4 delen har langkjøring som hobby og ha da valgt og tilpasset sin sykkel deretter.

Her følger litt statistikk for den ekte Iron Butt , 11000 miles på 11 døgn.


2019:
Lisa Cover Rufo Finisher 60 BMW R1200GSA ('16)
Wendy Crockett Winner 1 Yamaha FJR1300 ('05)
Cathy Davies Finisher 58 Honda Goldwing ('01)
Shirley Davis * Bronze 33 Honda Goldwing ('12)
Micki Denton * Finisher 68 Honda Goldwing ('13)
Lisa Erbes * Silver 29 Yamaha FJR1300 ('08)
Connie Gabrick Bronze 34 Victory Vision ('09)
Lynda Lahman Finisher 49 Honda Africa Twin ('18)
Nancy Lefcourt Finisher 53 BMW R1200RT ('13)
Rebecca McCallum * Finisher 63 BMW R1200RT ('07)
Lynda Weller * Silver 26 Yamaha Super Tenere ('14)


Minste sykkel størrelse som har fullført.
Kawasaki Ninja250 ('03)
Suzuki Bergman scooter 400 ('08)
Kawasaki Ninja250 ('03)
Kawasaki EX250 ('76) -- replaced his expired Suzuki RE5
Kawasaki 250 Ninja ('93)
Kawasaki EX250 ninja ('90)
Suzuki GN125 ('97) -- no repairs - stock!
Cagiva 125 ('00) -- one engine swap
Honda Reflex Scooter 250cc ('97)
Yamaha SR500 ('81)
Zundapp KS175 ('79) -- Martin is from Germany
Honda Helix 250cc ('95) -- single cylinder scooter
Honda CBR600F2 ('91)
Kawasaki KLR650 ('90)

Sykkel merker som har fått første plassering:
Aprilia Dace "Raven" Park, 2017
BMW Alan Pease, 1984
Buell Fran Crane, 1997
Cagiva Paul Meredith, 2001
Ducati Michael/Caroline McDaniel, 1999
Harley-Davidson David Mallet, 1984
Honda Jim Newbery, 1984
Indian Leonard Aron, 2001
Kawasaki Nick Phillips, 1986
KTM Merril Campbell, 2019
Laverda George Swetland, 1984
Moto Guzzi Steve Attwood, 1993
Suzuki George Egloff, 1984
Triumph Gary Johnson, 1986
Ural Paul Pelland, 2001
Vespa Steve Steller, 2005
Victory Andy Mills, 2007
Yamaha Kim Davis, 1984
Zundapp Martin Hildebrandt, 1997
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 22 okt 2020, 06:23
FredrikE24 skrev: 21 okt 2020, 20:03 Ja, dette med vind er noe jeg merker veldig mye til. Føler at jeg skal blåse av i motvind og høye hastigheter. Så var det også et poeng med vektfordeling. Jeg har faktisk klart å ufrivillig få forhjulet opp fra bakken på Jawaen i sterk motvind med kast og høy hastighet. Man sitter der som et seil og klamrer seg til styret. Men jeg får sitte oppreist da.
Jeg er generelt enig med deg angående synspunktene rundt adventure sykler. Men jeg kan ikke forstå annet enn at du overdriver en smule når du sier at motvinden med oppreist sykkel (Jawaen) er såpass at man får hjulløft?? Traff du en tornado, eller kjørte du i orkan styrke?

Jeg forstår generelt ikke hva som er så skummelt med å få vinden i brystkassa jeg da. På varme sommerdager er det behagelig og siden man ikke har vindskjerm som skaper turbulens, så er det kroppen som tar i mot. Jeg synes dette er mer forutsigbart.
Nei, jeg overdriver faktisk ikke angående Jawaen. Når du sitter på din S1000R sitter du faktisk og lener deg mot vinden en hel del. Beina og ræva tar imot veldig mye av kreftene fra vinden. Med jawaen så sitter man så rett opp og ned at du holder deg fast for livet til styret. I de verste kastene blir sykkelen svært lett forran, og hjulløft har hendt. Husk at sykkelen veier 160kg og man sitter igrunn oppå bakhjulet.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av lazyboy »

rolf-arne skrev: 25 okt 2020, 17:16
lazyboy skrev: 21 okt 2020, 22:49 Lurer på hva ironbutt eliten foretrekker ? Tipper andel sykler med styrehevere , senkede fothvilere,og russel day long sete er temmelig høy.
Ja , vel -- som en av dem "Iron Butt" medlem , så er det store forskjeller der, som her på forumet - på de korteste distansene har vi sett alt og distansen er da 1600 km på 24 timer. Men det er enorme forskjeller fra statene og til Europa , på den opprinnelige Iron Butt 1000miles pr dag i 11 dager - så dominerer Harley sine langtur sykler, lite med "apeheng", og som et annet eksempel er Gold Ving ( som er i tyngste laget for de som kjører mange Iron Butt`s , De som kjøre mange og ikke bare en og annen i året har en tanke mindre sykler opp mot 1000cc og modifiserer med tilleggs tank eller reserve dunk. iron Butt kan ikke samenlignes med Adventure aktivitet - men jeg erfarer at det er mange i statene som gjør begge deler og bruker en Adventursykkel til dette.

I tyskland og på de Britiske øyer så er det litt mer tyngde - men få av de tyngste- du ser nesten ingen GoldWing på listene og det skyldes mest at man i Europa kjører mye sving og mye opp og ned. Om dere ser igjennom statistikken nedenfor som er fra USA - nesten som en coast to coast, øst-vest kyst eller omvendt. Så ser man at det finnes mye forskjellig. 3/4 deler av de som deltar på en Saddle Sore el lignende bruker den sykkelen de har , den siste 1/4 delen har langkjøring som hobby og ha da valgt og tilpasset sin sykkel deretter.

Her følger litt statistikk for den ekte Iron Butt , 11000 miles på 11 døgn.


2019:
Lisa Cover Rufo Finisher 60 BMW R1200GSA ('16)
Wendy Crockett Winner 1 Yamaha FJR1300 ('05)
Cathy Davies Finisher 58 Honda Goldwing ('01)
Shirley Davis * Bronze 33 Honda Goldwing ('12)
Micki Denton * Finisher 68 Honda Goldwing ('13)
Lisa Erbes * Silver 29 Yamaha FJR1300 ('08)
Connie Gabrick Bronze 34 Victory Vision ('09)
Lynda Lahman Finisher 49 Honda Africa Twin ('18)
Nancy Lefcourt Finisher 53 BMW R1200RT ('13)
Rebecca McCallum * Finisher 63 BMW R1200RT ('07)
Lynda Weller * Silver 26 Yamaha Super Tenere ('14)
Ser av lista at det i hovedsak er sykler der en sitter så godt som rett i ryggen med beina rett ned eller forover som dominerer.
Det var vel de jeg ville frem til. Om det og hvile på fartsvinden mot overkropp var og foretrekker så ville nok lista sett veldig anderledes ut.

At langtur kan gjøres på så godt som alle sykler er det jo ingen tvil om, men det er jo tydelig at vindskjærm og forholdsvis rett sittestilling foretrekkes.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av rolf-arne »

lazyboy skrev: 25 okt 2020, 21:34
lazyboy skrev: 21 okt 2020, 22:49 Lurer på hva ironbutt eliten foretrekker ? Tipper andel sykler med styrehevere , senkede fothvilere,og russel day long sete er temmelig høy.
Ja , vel -- som en av dem "Iron Butt" medlem , så er det store forskjeller der, som her på forumet

Ser av lista at det i hovedsak er sykler der en sitter så godt som rett i ryggen med beina rett ned eller forover som dominerer.
Det var vel de jeg ville frem til. Om det og hvile på fartsvinden mot overkropp var og foretrekker så ville nok lista sett veldig anderledes ut.

At langtur kan gjøres på så godt som alle sykler er det jo ingen tvil om, men det er jo tydelig at vindskjærm og forholdsvis rett sittestilling foretrekkes.
Ja jeg tenkte at når dere fikk se hva de enkelte kjørte med , så kunne andre lese mer av hva slags sykler som foretrekkes - jeg er som de fleste burde vite en som stort sett bare kan noe om egen sykkel , og ser mer på modifisering for å få denne til å dekke mine behov enn å lete etter noe bedre. Og så har jeg på 2 år funnet, at det å endre kjøre stil er ofte enklere enn å modifisere.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar