Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 20 okt 2020, 20:16 For min del kan vi godt stenge denne tråden og eventuelt lage en egen tråd for småkrangling og nytteløse diskusjoner.
Trådstarter laget en tråd som startet bra, men kom selv med utspill som var direkte feil og da er det vel innafor og korrigere dette, ellers så vil jo tråden uansett ikke inneholde korrekte opplysninger og fakta, noe som vil gi et falskt grunnlag for det som diskuteres.

Hvis en scooter 300cc har alt man ønsker seg, kan kjøre fra Teslaer og i den forbindelse også være i stand til å ta opp kampen mot litersykler med fem ganger motorkraften, så er det på sin plass og korrigere dette, slik at TS får riktig informasjon.

Mye rundt dette med komfort og valg av sykkel er smak og behag og kan umulig skape noe entydig enighet, men direkte feil som strider mot all logikk synes jeg er viktig å rette på.

Når TS da fortsetter og tviholde på egenskapene til scooteren sin vedrørende aksellerasjon etc. så er det han selv som ikke er villig ti å ta til seg informasjonen og eller forklare seg skikkelig. Er man her for å lære, så må man jo kunne høre på andre som irettesetter en med fakta når man er på viddene.

Selvsagt er det litt sårt og få passet sitt påskrevet på den måten, for man har jo inne i sitt eget hode skapt seg en sannhet samt letet opp informasjon på nettet som bekrefter dette og a blir det vanskelig å endre kurs. Jeg regner med han har vert på andre scooterforum og funnet entusiaster der som lever i sin egen boble. Helt greit det, men skal man få svar og kanskje bli litt klokere er det nok greit å kikke litt utenfor skylappene i blandt.

En scooter som gjør 0-100 på rundt 9 sekunder (flere videoer på Youtube lyver ikke og de som kjører disse scooterene på youtube vil nok heler pynte på tallene enn omvendt) går jo som en hvilken som helst oppegående familiebil. Familiebilen har faktisk overtaket også når man nærmer seg høyere hastigheter med veldig god margin.

Hvor han har dette fra at han kan kjøre fra en Tesla som angivelig skal ha gitt flatt gjern i et akselerasjonsfelt aner jeg ikke. Jeg sier ikke at det ikke har skjedd det han sier, men jeg er 100% sikker å at Teslaføreren ikke engang prøvde og kjøre om kapp med fyren.

Så sant ikke jeg eller flere her har missforstått han noe voldsomt, eller han har forklart seg på en utrolig klønenete måte så er dte ganske tydelig at han har bestemt seg for at hans sykkel har alt. Flott for han hvis han mener det, men det blir på feil grunnlag hvis det han sier her er sant i hans eget hode.

Så jeg ser ikke noe galt i å rettesette det som skrives her. Hadde det vært en annen som startet tråden hadde det vært litt annerledes, men her er det alltså trådstarter selv som ønsker svar og kommer i tillegg med helt feil fakta vedrørende sin egen sykkel. Da er det ikke lenger en diskusjon som fører noe sted hen.

Ved å irettesette og kanskje snu tankegangen og eller prøve og forstå hva hva TS mener er derimot noe som kan snu tråden til å kanskje gi ny og mer nyttig informasjon. Tror jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 19 okt 2020, 18:53 Forrige uke kjørte jeg side om side med en tesla. Vi endte opp side om side på motorveien. Er det bare tull? Idag kjørte jeg samme strekning på vei hjem fra jobb. Kjørte forbi en drøss med biler inkludert tesla. Ikke en eneste bil kjørte forbi meg.

Det er jo rart da, at køen alltid er foran og aldri bak? At det alltid er jeg som må kjøre forbi, og aldri blir forbikjørt? Det er noe som ikke stemmer her. Jeg har også null turbulens, super komfort på små hjul og godt vegrep i regn. Det jeg leser fra andre kan jeg åpenbart ikke stole på.

Fokuset mitt er på feil sted føler jeg. Burde bruke mer tid på å planlegge neste års langtur. Kanskje en tur på island. Eller til alpene. Eller balkan. Så får jeg heller komme tilbake med statistikk på hvor mange teslaer jeg har kjørt forbi.
Det er det du skriver her som gjør at du fremstår med feil opplysninger, og eller uttaler deg veldig klønete.

Du gir inntrykk av at scooteren din klarer og hamle opp med en Tesla som gir full gass. Hvis det ikke er det du mener så forklar gjerne hva du faktisk mener. For det blir jo rart å si at man sjelden eller aldri blir forbikjørt etc. Hva mener du med det? mener du kappkjøring her, eller mener du du bare passering av biler generelt?

Prøvekjør en sykkel med mer kubikk en dag. Feks. en Yamaha MT09 eller noe. Etter en prøvetur vil du føle at scooteren din går som en moped. Jeg vet, for jeg har selv kjørt litt forskjellige sykler og faktisk kjent forskjellen. også en Scooter 300cc.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

Yamaha xmax 300:
Tung (180kg)
Svak (28hk)
Dyr (80 000kr+)

Baktung scooter da motoren er plassert bak ergo ubalansert chassis med dårlig svingegenskaper. Scootere er generelt tunge grunn til rammedesign og må derfor ha tykkere dimensjoner.

Svak motor som må dra 180kg og det uten fører. Power/weight ratio er helt på bærtur. I tillegg er det automat(eller uten gir?) som betyr at man får den kraften man får når man gasser på.

Ganske dyr sykkel når man ser hva man får. Kan ikke sammenlignes med mellomtung mc spør du meg.

Scootere er for spesiell interesserte og skriker akkurat ikke perfomance på noe som helst måte.

180kg med 28hk sier litt, men Teslakiller er den slett ikke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker jeg har sagt mitt vedrørende egenskapene til scooteren og velger å dra tråden over i det den i utgangspunktet skal handle om.

Trådtittelen sier "Fin til langtur", Hvilken sykkel er det?"

Svaret er egentlig enkelt. Det er smak og behag. Men snakker man komfort ved at man definerer dette som minst mulig "jobb" samt best mulig beskyttet mot vær og vind samtidig som man også skal ha litt krefter og more seg med så tenker jeg retning en slik:

Bilde

Men nå er det ikke alle som liker den type sykler da dem samtidig blir veldig store og tunge. Man drar vel heller ikke damer med en slik (les: show faktor). Jeg er nok en av dem som ikke hadde følt meg fortrolig på en slik, selv om den trolig utvilsomt hadde gitt meg best komfort.

Derfor så velger jeg å bytte ut komfort med mer "show faktor". Hvor langt man går i den retningen avhenger jo av hvor vondt man vil seg selv. Enkelt sagt.

En sykkel ala Speed Triple RS koster nok halvparten, har mer show faktor, er lettere og går trolig minst like bra. Derimot får man ingen vindbeskyttelse (for den som bryr seg om det) og man har kanskje ikke plass til like mye bagasje. Pengene man sparer kan man bruke på en jorden rundt reise feks.

Eller så kan man dra den enda lenger. Man kan feks. kjøpe en RR sykkel, som for mange betyr lite komfort. Dermot får man et hylende kraftverk uten sidestykke som man også lett drar smårips med langs veien. Med en passende kondomdress og tøff hjelm blir man en skikkelig bad guy eller bad "gay" om man vil :knegg

Scooteren det snakkes om her er vil jeg tro gir bra komfort i forhold til pris. Noe jeg tror er hovedpoenget med en scooter. Men noe annet får man ikke synes jeg. Personlig forbinder jeg ikke komforten på en scooter i det hele tatt, men det er jo en smakssak sikkert. Men det tror jeg vertfall er hovedmålet. En sykkel man setter seg oppå, vipper av midtstøtten og vrir på rulla. Enkelt og greit.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av rolf-arne »

Jompa skrev: 20 okt 2020, 23:32
en kropp i forfall ----

Min siste sykkel er så langt den ultimate tursykkelen for meg, stor kåpe, behagelig sete og sittestilling, god plass til bagasje og null vibrajoner gjør at jeg lett kan gjøre unna 180 mil på tre dager med 74 mil som lengste dagsetappe.
Skal innrømme at nedstigninga fra Sognefjellet ble litt slitsom, et halvt tonn er ikke bare å slenge inn i hårnålsvinger.
Behagelig marsfart ligger mellom 80 og 120, faktisk så behagelig at det er lett å bl fartsblind.
Ja tyngde gjør sitt , spesielt nedover i de litt knappere svingan, min er jo nesten like tung som din , men også 40 cm kortere og begge deler blir antakelig en fordel når det kommer til "hårnål", men så skal det også bemerkes at din er en tanke "finare" enn min.. men æ kommer mæ frem , med en kropp i forfall.

"en kropp i forfall" :vs :vs noe man i yngre alder ikke tenker så mye på - og dermed blir det vel mer som kan kalles behagelig :redface
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

timothysmith
Innlegg: 2
Registrert: 13 okt 2020, 13:07
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av timothysmith »

In my opinion, Royal Enfield has the capability, and most of the travelers preferred this bike. Whether you are planning for hilly areas or for the highways. However, it totally depends on the rider how he can manage things on the trip.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 21 okt 2020, 04:40
Selvsagt er det litt sårt og få passet sitt påskrevet på den måten, for man har jo inne i sitt eget hode skapt seg en sannhet samt letet opp informasjon på nettet som bekrefter dette og a blir det vanskelig å endre kurs. Jeg regner med han har vert på andre scooterforum og funnet entusiaster der som lever i sin egen boble.
Sånn er det ikke her inne heldigvis :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 21 okt 2020, 11:08
Bjerknez skrev: 21 okt 2020, 04:40
Selvsagt er det litt sårt og få passet sitt påskrevet på den måten, for man har jo inne i sitt eget hode skapt seg en sannhet samt letet opp informasjon på nettet som bekrefter dette og a blir det vanskelig å endre kurs. Jeg regner med han har vert på andre scooterforum og funnet entusiaster der som lever i sin egen boble.
Sånn er det ikke her inne heldigvis :knegg
Nei, takk gudskjelov :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FredrikE24 »

Scooter fungerer jo genialt til småkjøring hit og dit. I Kroatia har man gått fra å kjøre 50kubikk scootere til fort 300-400kubikkere. Der finner man sjeldent girsykler. Rett og slett fordi det er mye mer styrete å kjøre med når man har handleposer på styret etc. Hvis man ser hvordan de brukes, så forstår man grunnen til dens popularitet. Jeg kunne vurdert scooter hvis jeg hadde bodd nærere byen/i byen. Rett og slett fordi det er gørrpraktisk.

Kjøreglede gir det derimot ikke(scooter altså). Slik jeg definerer det hvertfall. Om man skal dra det til bil, så gir riktig kjøreglede en følelse av å kjenne veien gjennom setet og rattet. Kjenne motoren og girkasse gjennom pedal og girkule.. BMW E30, E36, Mazda MX5, div. Porscher..
På motorsykkel er jeg nok litt mer moderat da dette i seg selv gir mye kjøreglede, det trenger ikke være vill råskap på alle former for at jeg skal føle en anelse kjøreglede. Enten så skal det være så "ræva" at man blir glad av hvor mye man må jobbe for å kjøre fort(Jawa er et godt eksempel på en sånn type glede). Kjøreglede for meg på sykkel er når sykkelen kjører dit jeg ser, og lystrer godt på gassen når jeg vil, litt sånn at man kjenner draget godt og stoppe fort når jeg vil det. Det jeg føler er at 100hk er i grenseland for hva jeg liker. Må gjerne være litt mer power.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FredrikE24 »

Juicebox skrev: 19 okt 2020, 23:51
FredrikE24 skrev: 19 okt 2020, 22:43 Jeg finner det merkelig at så mange er ute etter å sitte oppreist. En prøvetur på en time er ikke nok for å si om det vil funke eller ikke. Det er nå min mening.
Ja vi vet også at du elsker din bimmer og alt ved den inkludert den fremoverlente kjørestillingen. Utdyp hvorfor du syns det er merkelig med oppreist stilling.
Sitter man rett opp og ned, så får man ikke skikkelig kontakt med sykkelen føler jeg. I tillegg er det bedre for knær, ræv og rygg. På min kropp hvertfall. Jeg har kjørt en hel del rett opp og ned, og det tar ikke lang tid før jeg ikke liker meg som best.
Å sitte litt fremoverlent med beina "oppunder" virker litt merkelig i starten, men etter noen timers kjøring er det helt gull.

Jeg nevnte forøvrig aldri BMWen min i denne sammenheng, men ja, som du nevner så liker jeg den godt på mange måter.
I denne sammenheng, så favoriserer jeg alle litt fremoverlente sykler fremfor der man sitter oppreist.
Føler at oppreiste sykler kompenserer for at kroppen må ta i mot juling på en annen måte ved å kjøre overdemping. På fremoverlente sykler sitter man liksom klar til det meste som kan dukke opp av humper og høl, full gass, full brems osv.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

Ikke er oppreist stilling lettere for bein og armer, men du får bedre oversikt og er mer klar for humper og ujevn vei da man bruker beinene til ekstra demping. På fremoverlente sykler så kan jeg faktisk ikke se hvordan man er klar for disse humpene? Er det at man strammer alt man har av kropp før disse humpene og håper på at sykkelen klarer å dempe alt?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FredrikE24 »

Vet ikke hvordan du sitter på en fremoverlent sykkel, men jeg «demper med beina» når det behøves hvertfall. Når jeg sitter rett opp og ned så går alt ned i salen.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av Juicebox »

Da har jeg sikkert feil sittestilling

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av cannon »

Veldig enig med Fredrik her. I tillegg slipper man å sloss i motvind, og/eller turbulensen rundt en altfor stor vindskjerm.
I marsjfart hviler overkroppen på fartsvinden, slik at armer/skuldre, rumpe og bein avlastes. Ved sportslig kjøring kan underarm og albue forankres i tanken. Dette gir ekstremt god forankring og feeling med sykkelen. Fremoverlent gir også ekstra trykk på forhjulet. Det er nyttig i enkelte situasjoner.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, dette med vind er noe jeg merker veldig mye til. Føler at jeg skal blåse av i motvind og høye hastigheter. Så var det også et poeng med vektfordeling. Jeg har faktisk klart å ufrivillig få forhjulet opp fra bakken på Jawaen i sterk motvind med kast og høy hastighet. Man sitter der som et seil og klamrer seg til styret. Men jeg får sitte oppreist da.

Nå er ikke BMWen min særlig fremoverlent blant de fremoverlente syklene der ute. Ved siden av en CBR1100XX SuperBlackbird er den ikke fremoverlent i det heletatt. Men jeg kjører med styret montert så langt frem som mulig, og har en fin vinkel med ryggen, og jeg får riktig knekk i albuen og kan plante underarmen på kåpa i sving.

Greit at Adventure-sykler er populært, men de er ikke alene om å være utmerkede tursykler. Jeg kjører mye med GSer, og en av de har hatt R1200RS før. Etter å ha skaffet R1250GS, så har kjøringen blitt ganske tam :-k Kommer seg fra A til B, men ikke med et skikkelig glis. Fjæringen i disse Adventure-syklene er fine på humper og hull, men man kommer ikke utenom lang fjæringsvei og «hengekøye»-tendenser når man ligger i sving.
Det gir ikke meg godfølelsen.
Synes det er litt for mye anbefaling av Adventure-sykler her på forumet :knegg

Svar