MT07 registrert som A2, men trolig med "60hk"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
V3gas3
Innlegg: 4
Registrert: 03 nov 2018, 16:30
Motorsykkelen din: Yamaha - yzf125 - 2014

MT07 registrert som A2, men trolig med "60hk"

Legg inn av V3gas3 »

Heisann.

Har kjøpt meg en rød og lekker MT07 som ifølge vognkortet har 48hk. Tidligere eier sier at den første eieren tok bort sperra på gassen så den nå står med rundt 60hk. Er det merkbart med 12hk mer ved kontroll og lignende? Vil tro det er anbefalt å få tak i den gass-sperra å få satt den på så fort som mulig?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MT07 registrert som A2, men trolig med "60hk"

Legg inn av Jompa »

Hva med å ha " handlet i god tro" ?
Du har kjøpt en A2registrert sykkel som trolig har 60 hk ettersom den forrige eieren sier at den første kanskje har fjerna ei sperre på gassen.
Om ikke Biltilsynet vet nøyaktig hvor langt gassrulla skal kunne dreies med 48 hk må de nødvendigvis begynne å demontere litt hvis de skal ha mulighet til å finne det ut.
Det har de vel ingen grunn til med mindre de mistenker at sykkelen yter mer enn den skal.
Om noe skulle skje og sykkelen blir tatt inn til grundig kontroll og kjørt i benk må du bare holde fast på at du har kjøpt en A2-sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: MT07 registrert som A2, men trolig med "60hk"

Legg inn av HeHy »

Sykkelen har nok heller 70-75hk hvis gassperra er fjerna (da må dette være en 2014-2016 modell, ikke mulig på nyere).
Er mulig å se gasspjeldet fra venstre side av sykkel på throttlebody. Man må vite nøyaktig hva man skal se etter for å vite at det har blitt gjort. En plombert gassperre har en liten tapp som stopper spjelda fra å åpne mer enn ca 60% elns, en uplombert stopper ved ca 98% (skal ikke kunne åpnes for langt heller), uten tapp i det hele tatt kan man åpne spjeldene forbi 90° (helt åpent) og man mister effekt igjen.
Sjansen for å bli stoppet og kontrollert for dette er minimal, kan heller ikke verifiseres lett, i så fall blir det visning med krav til originalitet på ett senere tidspunkt.
Spjeldstopperen/gassvaierstopperen får du ikke kjøpt i seg selv og du må i så fall kjøpe hele throttle assembly (dyrt!).
Eventuelt må du lage en ny spjeldstopper av metall (fullt mulig for en blikkenslager for eksempel).
Hadde ikke vært spesielt urolig for å kjøre med den slik du har den.

Svar