Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av lazyboy »

Kjøpte en Africa twin 750 i Frankrike for mange år siden.
Bak ene side dekselet hang det en liten skytsengel i ei snor.
Lot den henge i fred da den ikke var i veien.

Den virket dog dårlig da jeg velta sykkelen både på utsiden av garasjen og når jeg skulle rundt en bom.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjelle mot gremlins..?

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 31 okt 2020, 10:43 Er det virkelig slik at mange her inne tror at overtro er det som redder dem i mange situasjoner og ikke egne valg og prestasjoner? Så når en bil kræsjer inn i bilen bak deg istedenfor deg, så kan man takke denne bjellen?

Stemmer dette, så vet vi vertfall nå hvorfor Titanic kjørte på et isfjell og sank. Rett og slett uflaks, siden flasken ikke knuste mot baugen under den serimonielle dåpen. Det blir rett og slett for dumt :lol

Ordet uflaks i dette tillfellet kan byttes ut med lite kunnskap mener jeg.

Falsk trygghet er vertfall noe JEG ikke ønsker. Det kan fort få en opp i uønskede situasjoner.
For ca 35år sia hadde jeg en nestenulykke på motorveien. Første snøfall, og jeg hadde en lånt bil med vinterdekk, fordi jeg hadde sommerdekk på min. En Ascona B kom litt rart imot, og med bakenden først over midtrabatten, så snøspruten sto rett i frontruta mi, men det var bilen bak som traff rett i sida på den. Det var en i nabolaget som lå bak meg, og fikk et liv på samvittigheten(selv om han var uforskyldt). Jeg slapp unna, men det har ingenting med noen lykkeamulett å gjøre, jeg tror mer på at vi har vår egen skytsengel med oss. :D
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av NickNei »

Vel, ja, det her er gammelt ja, og ikke bare fra harleymiljø. Utbredt i statene, litt ferskt her. Jeg vil nok aldri sette detta på sykkelen min, men jeg vil aldri kritisere andre som gjør det heller. Mer vekt, uting.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 31 okt 2020, 19:02 Kjøpte en Africa twin 750 i Frankrike for mange år siden.
Bak ene side dekselet hang det en liten skytsengel i ei snor.
Lot den henge i fred da den ikke var i veien.

Den virket dog dårlig da jeg velta sykkelen både på utsiden av garasjen og når jeg skulle rundt en bom.
Da ville jeg nok brukt reklamasjonsretten :lol

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av erik m »

Hvis noen med ei slik bjelle under sykkelen kan bekrefte at de aldri har blitt plaget av gremlins vil jeg absolutt gi det en sjanse.
Men bare da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av Bjerknez »

erik m skrev: 01 nov 2020, 11:30 Hvis noen med ei slik bjelle under sykkelen kan bekrefte at de aldri har blitt plaget av gremlins vil jeg absolutt gi det en sjanse.
Men bare da.
Kjenner en som har hatt et slikt smykke med kors på så lenge jeg har kjent han (ca. 25 år) og han vant en pen sum i lotto for noen år siden, samt at han aldri har krasjet eller hatt uhell med sykkelen. Så kanskje jeg heller burde kjøpe meg et slikt smykke? :knegg

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av n00b »

Bjerknez skrev: 02 nov 2020, 07:27 Kjenner en som har hatt et slikt smykke med kors på så lenge jeg har kjent han (ca. 25 år) og han vant en pen sum i lotto for noen år siden, samt at han aldri har krasjet eller hatt uhell med sykkelen. Så kanskje jeg heller burde kjøpe meg et slikt smykke? :knegg
Lovte ikke du å kutte ut å kommentere dette innlegget? Syns ikke du kommer med annet enn usakligheter..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av Bjerknez »

n00b skrev: 02 nov 2020, 07:40
Bjerknez skrev: 02 nov 2020, 07:27 Kjenner en som har hatt et slikt smykke med kors på så lenge jeg har kjent han (ca. 25 år) og han vant en pen sum i lotto for noen år siden, samt at han aldri har krasjet eller hatt uhell med sykkelen. Så kanskje jeg heller burde kjøpe meg et slikt smykke? :knegg
Lovte ikke du å kutte ut å kommentere dette innlegget? Syns ikke du kommer med annet enn usakligheter..
Jo, men jeg fikk et svakt øyeblikk :knegg

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av Domino »

Bjerknez skrev: 02 nov 2020, 07:27
erik m skrev: 01 nov 2020, 11:30 Hvis noen med ei slik bjelle under sykkelen kan bekrefte at de aldri har blitt plaget av gremlins vil jeg absolutt gi det en sjanse.
Men bare da.
Kjenner en som har hatt et slikt smykke med kors på så lenge jeg har kjent han (ca. 25 år) og han vant en pen sum i lotto for noen år siden, samt at han aldri har krasjet eller hatt uhell med sykkelen. Så kanskje jeg heller burde kjøpe meg et slikt smykke? :knegg
Men må det være enten-eller? Er det ikke bedre å gardere seg litt og bruke begge deler? Bare husk hva som skal hvor, så du ikke henger korset under sykkelen og går rundt med ei bjelle rundt halsen...

Eller kanskje fruen ville synes det var greit om du hadde ei bjelle rundt halsen så hun vet hvor hun har deg?

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjelle mot gremlins..?

Legg inn av Audi Mannen »

Juicebox skrev: 31 okt 2020, 15:53
oivindg skrev: 31 okt 2020, 15:49 Må vel nevnes at jeg er en av dem som allerede har ganske lavthengende bjeller.
Betyr dette ikke at du er gammel og livet ender snart?
:lol . Innertier :lol .
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av Audi Mannen »

lazyboy skrev: 31 okt 2020, 19:02 Kjøpte en Africa twin 750 i Frankrike for mange år siden.
Bak ene side dekselet hang det en liten skytsengel i ei snor.
Lot den henge i fred da den ikke var i veien.

Den virket dog dårlig da jeg velta sykkelen både på utsiden av garasjen og når jeg skulle rundt en bom.
Det forklarer jo saken.... En slik skytsengel må strykes før kjøring for at den skal virke. Du må av med dekselet og gni på den med nesen mens du står på hodet. Effekten av det er at du til slutt ikke orker å kjøre og da har den kanskje spart deg for en ulykke. :prf
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 02 nov 2020, 10:04
lazyboy skrev: 31 okt 2020, 19:02 Kjøpte en Africa twin 750 i Frankrike for mange år siden.
Bak ene side dekselet hang det en liten skytsengel i ei snor.
Lot den henge i fred da den ikke var i veien.

Den virket dog dårlig da jeg velta sykkelen både på utsiden av garasjen og når jeg skulle rundt en bom.
Det forklarer jo saken.... En slik skytsengel må strykes før kjøring for at den skal virke. Du må av med dekselet og gni på den med nesen mens du står på hodet. Effekten av det er at du til slutt ikke orker å kjøre og da har den kanskje spart deg for en ulykke. :prf
Må du stå på hodet? Pokker.. da har jeg gjort feil da?

Her er forøvrig litt fakta rundt dette hentet fra Wikipedia:

Lykkebringer:
Lykkebringer er en gjenstand, et vesen eller en handling som skal bringe hell og lykke og beskytte eieren mot farer. Lykkebringere er særlig gjenstander med magisk kraft, amuletter og talismaner, men også dyr og personer (ofte i form av maskoter), tegn og symboler, trylleformler, bestemte ritualer og gjerninger med religiøs eller annen ladning. Lykkebringere og gode tegn har vært vanlige i religiøse forestillinger og folketro i alle kulturer. I overført betydning kan lykkebringere være alt som fører noe godt med seg.


Bakgrunn:
Mennesket har til alle tider hatt et grunnleggende behov for beskyttelse og trygghet og vært på stadig jakt etter lykke og et godt liv. Kombinert med et tilsvarende religiøst behov, en tro på overnaturlige krefter og en psykologisk trang etter å forklare og forstå verden, har det derfor vært naturlig å søke hjelp og prøve å oppnå et bedre liv gjennom magi. Også opplevelser og fenomener i naturen og tilværelsen har blitt tolket som gode eller onde tegn og varsler, såkalte jærtegn, med heldig eller uheldig betydning eller virkning. Kulturhistorien er således full av forskjellige uttrykk for lykkebringere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av AJ »

Fikk faktisk en slik guardian bell i julegave i år.
En riktig fin liten sak. Made in USA, faktisk.
Og den klinger riktig fint :) .

Bilde legges ut i morgen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av AJ »

Fikk faktisk en slik guardian bell i julegave i år.
En riktig fin liten sak. Made in USA, faktisk.
Og den klinger riktig fint :) .

Bilde legges ut i morgen.
I år hadde vi bestemt oss for å ikke gi hverandre julegaver, vi foreldre og voksne barn.
Derfor var det spesielt hyggelig med denne lille oppmerksomheten fra eldstedatter og svigersønn - en guardian bell med veivisertegn.

Legende og overtro... Javel. Mye historie knyttet til slike ting og artig og interessant begge deler uavhengig av hva man mener om denslags.
Og jeg kommer selvfølgelig til å feste denne på sykkelen :):
GB2020.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjelle mot gremlins..? Legenden om "Guardian bell"

Legg inn av cannon »


Svar