bestått oppkjøring men fikk ikke midlertidig bevis

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: bestått oppkjøring men fikk ikke midlertidig bevis

Legg inn av Bjerknez »

Sånn rent juridisk så har man jo lov til å kjøre. Politiet må sjekke opp dette hvis du blir stoppet og har trolig mulighet til å fiske ut denne informasjonen fra vegvesenet mer effektivt enn det du har.

Du vil kanskje få en bot for at du ikke hadde med beviset, men det er vel det... vil jeg tro?

Når man får førerkortet så står jo datoen fra når du faktisk kjørte opp, noe som gjør at du ikke vil bli anmeldt for mangledne førerkortet på tidspunktet du ble stoppet. Kun at du ikke hadde det med deg.

Har man lyst nok til å kjøre så tror jeg dette hadde vært en sjanse jeg ville tatt :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: bestått oppkjøring men fikk ikke midlertidig bevis

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 14 des 2020, 10:54 Sånn rent juridisk så har man jo lov til å kjøre. Politiet må sjekke opp dette hvis du blir stoppet og har trolig mulighet til å fiske ut denne informasjonen fra vegvesenet mer effektivt enn det du har.

Du vil kanskje få en bot for at du ikke hadde med beviset, men det er vel det... vil jeg tro?

Når man får førerkortet så står jo datoen fra når du faktisk kjørte opp, noe som gjør at du ikke vil bli anmeldt for mangledne førerkortet på tidspunktet du ble stoppet. Kun at du ikke hadde det med deg.

Har man lyst nok til å kjøre så tror jeg dette hadde vært en sjanse jeg ville tatt :)
Står det dato for oppkjøring? Eller dato for første gangs utstedelse av førerkortet. I dette tilfellet er jo ikke førerkortet utstedt ennå. Jeg er usikker.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: bestått oppkjøring men fikk ikke midlertidig bevis

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil tro man har lov til å kjøre rent juridisk fra den dagen man har bestått førerprøven? Er jo en grunn til at man får et midlertidig bevis den dagen. Så jeg vil anta at det på førerkortet står datoen man faktisk besto og ikke når man fikk det i posten eller når dem trykket det?

I så tillfelle vil man jo ha kjørt ulovlig med det midlertidige beviset også...?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22898
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: bestått oppkjøring men fikk ikke midlertidig bevis

Legg inn av Bjerknez »

Men med dagens regler for nykommere i trafikken vedrørende prøvetid etc. (hvis dette gjelder her) så hadde jeg nok kanskje avventet. Konsekvensene kan bli store hvis man treffer dem rette. Personlig hadde jeg nok kjørt litt.

Skulle man havne i en ulykke, så kan man jo i ettertid bevise at man fikk førerkortet før ulykken, men at man selvsagt kan risikere en bot for å ikke hatt det med seg.

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: bestått oppkjøring men fikk ikke midlertidig bevis

Legg inn av Norsense »

Har trådstarter søkt om førerkort? Vet ikke om det går automatisk, men dette kan gjøres på vegvesenets sider.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: bestått oppkjøring men fikk ikke midlertidig bevis

Legg inn av SilverSmurfer »

Norsense skrev: 14 des 2020, 12:03 Har trådstarter søkt om førerkort? Vet ikke om det går automatisk, men dette kan gjøres på vegvesenets sider.
Man får ikke kjøre opp uten å ha søkt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: bestått oppkjøring men fikk ikke midlertidig bevis

Legg inn av FredrikE24 »

Og betalte man for oppkjøringen på forhånd?? Det er viktig, ellers blir det ikke noe lapp.

Synes det er merkelig at en funksjonær hos Statens Vegvesen ikke har gjort den punchingen som skal til. Så her mangler det et eller annet.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: bestått oppkjøring men fikk ikke midlertidig bevis

Legg inn av oivindg »

Sist gang trådstarter postet i tråden var 31. oktober. Regner med at dette har ordnet seg nå.

Men generelt så har det vel vært sånn en stund nå at man må bestille time for alle tjenester inne på trafikkstasjonen. Midlertidig førerkort utstedes inne på trafikkstasjonen. Så da er det ikke mulig å få midlertidig førerkort uten å ha bestilt time. Sensor kan ikke utstede midlertidig førerkort. Han fyller bare ut et skjema som sier at du har bestått oppkjøring.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: bestått oppkjøring men fikk ikke midlertidig bevis

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 14 des 2020, 14:22 Og betalte man for oppkjøringen på forhånd?? Det er viktig, ellers blir det ikke noe lapp.
Sensor skal sjekke betaling før oppkjøring starter, så det skal ikke gå an å kjøre opp uten å ha betalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar