Kun batteri-MC'er fra 2025?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av MGR1 »

Som kjent har partiene på tinget blitt enige om en utfasing av såkalte 'fossildrevne kjøretøy' fra 2025. Det de egentlig vil er å stoppe salg av nye kjøretøy som er drevet av diesel eller bensin fra samme år. Oslo og Bergen vil ha bort alle fossildrevne kjøretøy fra gatene innen 2030.

https://www.tv2.no/a/11431730/

https://www.nrk.no/norge/regjeringspart ... 1.15192789

Men jeg ser ikke et ord om to-hjulede kjøretøy opp i dette. Utvalget av batteridrevne motorsykler er ikke det helt store ser jeg, og hybriddrevne tohjulinger eksisterer såvidt jeg vet ikke. Er det noen som har info om hvordan dette vil kunne påvirke tohjulinger?

Jeg ser for meg en trist fremtid hvis dette også berører vår hobby, noe det sikkert gjør. Turmulighetene vil begrense seg til en radius av 50 km, og utenlandsturer vil være en saga blott. Og hvis alle fossildrevne kjøretøy skal være borte fra gatene i 2030 så forsvinner også bensinstasjonene. Jeg ser få diskusjoner om dette på nett; lurer på om folk ikke har fått med seg hvor dramatisk dette er?

Det er allerede tatt grep allerede for å hindre import av brukte kjøretøy. CO2-avgiften er skrudd voldsomt opp. Jeg sjekket en bil i Tyskland nylig. Denne hadde et CO2-utslipp på 200 g/km, og det påløp 400000,- kr i CO2-avgifter ved import :O.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av oivindg »

Dagens elmotorsykler har vel rekkevidde opp mot 300km? Og utviklingen går fremover. Men jeg er enig i at det kan bli litt trist å ikke ha en motor putrende ombord. Vi får stelle godt med syklene vi har, så vi kan utsette overgangen lengst mulig. Jeg regner med at det blir tillatt å kjøre sykkel med forbrenningsmotor "på landet" selv om det blir forbudt i Oslo og Bergen.

Er jo også et paradoks at jeg bruker nesten like mye drivstoff pr. mil på sykkelen som det jeg gjør med fire personer og bagasje i bilen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Maschev »

Vanskelig å få et bred enighet om dette på Stortinget slik ting er i dag. Det mangler infrastruktur til å kunne bare kjøre elektrisk i Norge. Dessuten er det snakk om enorme kostnader om alle plutselig byttet til elektrisk, både miljømessig og økonomisk. Småpartiene kommer med slike utspill for å holde seg relevante for sine velgere, men de kjører vel neppe dieselbil og bor ute i distriktet uansett. Må nok se noe på EU nivå for at det skal kunne bli aktuelt her i Norge. Og det blir nok ikke med det første.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av MGR1 »

Maschev skrev: 10 feb 2021, 13:50 Vanskelig å få et bred enighet om dette på Stortinget slik ting er i dag. Det mangler infrastruktur til å kunne bare kjøre elektrisk i Norge. Dessuten er det snakk om enorme kostnader om alle plutselig byttet til elektrisk, både miljømessig og økonomisk. Småpartiene kommer med slike utspill for å holde seg relevante for sine velgere, men de kjører vel neppe dieselbil og bor ute i distriktet uansett. Må nok se noe på EU nivå for at det skal kunne bli aktuelt her i Norge. Og det blir nok ikke med det første.
Det er jo besluttet i Norge allerede. EU ønsker å fase ut fossildrevne kjøretøy fra 2030, men vi skal være 'best i klassen', og det er besluttet en utfasing fra 2025 her til lands.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Maschev »

MGR1 skrev: 10 feb 2021, 13:55
Maschev skrev: 10 feb 2021, 13:50 Vanskelig å få et bred enighet om dette på Stortinget slik ting er i dag. Det mangler infrastruktur til å kunne bare kjøre elektrisk i Norge. Dessuten er det snakk om enorme kostnader om alle plutselig byttet til elektrisk, både miljømessig og økonomisk. Småpartiene kommer med slike utspill for å holde seg relevante for sine velgere, men de kjører vel neppe dieselbil og bor ute i distriktet uansett. Må nok se noe på EU nivå for at det skal kunne bli aktuelt her i Norge. Og det blir nok ikke med det første.
Det er jo besluttet i Norge allerede. EU ønsker å fase ut fossildrevne kjøretøy fra 2030, men vi skal være 'best i klassen', og det er besluttet en utfasing fra 2025 her til lands.
Joda, men en utfasing er jo et vedtak som kan leses på flere måter. Det er ikke gitt noen tidsramme, og EU har allerede vært ute å sagt at et forbud er konkurransestridende. Det er ikke planlagt lovfestet i Norge heller, hvertfall ikke enda.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av MGR1 »

oivindg skrev: 10 feb 2021, 13:35 Dagens elmotorsykler har vel rekkevidde opp mot 300km? Og utviklingen går fremover.
Ser at toppmodellen til Zero har en rekkevidde på 200 km ved blandet kjøring, dvs. sikkert 150 før man er tom, i den reelle verden. 75 km radius altså. Eller 50 hvis du 'gasser' på.

Ellers er det ikke noe revolusjonerende som har skjedd på batterifronten de siste årene. Rekkevidden på el-bilene er blitt noe bedre, men ikke det helt banebrytende.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av MGR1 »

Joda, men en utfasing er jo et vedtak som kan leses på flere måter. Det er ikke gitt noen tidsramme, og EU har allerede vært ute å sagt at et forbud er konkurransestridende. Det er ikke planlagt lovfestet i Norge heller, hvertfall ikke enda.
De har satt opp CO2-avgiftene dramatisk, og mer blir det helt sikkert. Det kommer til å begrense seg selv.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av oivindg »

MGR1 skrev: 10 feb 2021, 14:06 Ser at toppmodellen til Zero har en rekkevidde på 200 km ved blandet kjøring, dvs. sikkert 150 før man er tom, i den reelle verden. 75 km radius altså. Eller 50 hvis du 'gasser' på.
Den har mulighet for større batteri (Power Tank) og da har den teoretisk rekkevidde på 300km. Det store problemet på tur er at ladehastigheten er lav. Den kraftigste laderen til Zero kan lade med ca. 60km rekkevidde pr. time, dvs. fem timer på å fylle batteriet. Her bør det kunne skje litt på elmotorsykler, i og med at elbiler kan lade 80% på rundt 40-50 minutter.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av MGR1 »

oivindg skrev: 10 feb 2021, 14:36 Den har mulighet for større batteri (Power Tank) og da har den teoretisk rekkevidde på 300km. Det store problemet på tur er at ladehastigheten er lav. Den kraftigste laderen til Zero kan lade med ca. 60km rekkevidde pr. time, dvs. fem timer på å fylle batteriet. Her bør det kunne skje litt på elmotorsykler, i og med at elbiler kan lade 80% på rundt 40-50 minutter.
Sikkert mulig å oppgradere batteriet ja, men ladetiden blir lenger. Og mer vekt. Jeg prøvekjørte en Zero SR for noen år siden. Den gikk heftig, men kapasiteten gikk fra 95 til 50 på ca. 20 km. Hard kjøring må jeg innrømme da.

Problemet med slike batterier er at de forringes når de står, og motorsykler (i hvert fall mine) står i lange perioder. Effektivt har et slikt batteri en levetid på 5-8 år. Jeg har vært el-syklist i over 10 år nå, så har litt erfaring med li-ion batterier. En utfordring er at når 5-8 år har gått så har produsenten enten opphørt å eksistere eller har gått videre med nye løsninger, og nye batterier er ikke umiddelbart enkle å få tak i. Og de er svindyre hvis man finner noen.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Maschev »

MGR1 skrev: 10 feb 2021, 14:07
Joda, men en utfasing er jo et vedtak som kan leses på flere måter. Det er ikke gitt noen tidsramme, og EU har allerede vært ute å sagt at et forbud er konkurransestridende. Det er ikke planlagt lovfestet i Norge heller, hvertfall ikke enda.
De har satt opp CO2-avgiftene dramatisk, og mer blir det helt sikkert. Det kommer til å begrense seg selv.
At fossildrevne kjøretøy kommer til en ende er vi nok enige om, men vi er uenige om hvor lang tid det tar. Vi får se :thumleft

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av oivindg »

MGR1 skrev: 10 feb 2021, 14:51 Problemet med slike batterier er at de forringes når de står, og motorsykler (i hvert fall mine) står i lange perioder. Effektivt har et slikt batteri en levetid på 5-8 år. Jeg har vært el-syklist i over 10 år nå, så har litt erfaring med li-ion batterier. En utfordring er at når 5-8 år har gått så har produsenten enten opphørt å eksistere eller har gått videre med nye løsninger, og nye batterier er ikke umiddelbart enkle å få tak i. Og de er svindyre hvis man finner noen.
Kan tenke meg det varierer med forskjellige løsninger. Jeg har elsykkel med Bosch-system i fire år, og den merker jeg ikke noen forringelse på batteriet på. Den står ubrukt i utebod gjennom vinteren og når jeg tar den fram på våren er batteriet like fulladet som da jeg parkerte den.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av mekkern »

"problemet" med lithium batteriene er at man merker ikke noe degradering av betydning før de "tar kvelden" over ganske kort tid... funker bra og så er det "ubruklig" i løpet av 4-5 sykluser med redusert kapasitet.. når kapasiteten kommer ned på ca80% er det rett før..

greia med EL-mc er at lagringsmengde /volum/vekt og plass for ladeutstyr ikke har kommet like langt som på bil-HD sil liwe-wire er vel det "beste" på hurtiglading så langt-men ikke rare rekkevidden i forhold til hva vi er vandt med..

Men at det kommer i fremtiden en gang? helt klart-men jeg gidder ikke vente så jeg kjører bensin.
dessuten er det ganske "sjeleløst" og kjedelig å kjøre selv om aks er bra.. men det er meg da..

EL crosser for kjøring i terreng er en annen greie-ikke like lett å bli huka.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

MGR1 skrev: 10 feb 2021, 14:06
oivindg skrev: 10 feb 2021, 13:35 Dagens elmotorsykler har vel rekkevidde opp mot 300km? Og utviklingen går fremover.
Ser at toppmodellen til Zero har en rekkevidde på 200 km ved blandet kjøring, dvs. sikkert 150 før man er tom, i den reelle verden. 75 km radius altså. Eller 50 hvis du 'gasser' på.

Ellers er det ikke noe revolusjonerende som har skjedd på batterifronten de siste årene. Rekkevidden på el-bilene er blitt noe bedre, men ikke det helt banebrytende.
Det har skjedd mye som er revolusjonerende på batterifronten de siste årene. Blant annet flere velfungerende prototyper på solid state batterier som feks Toyota sitt.

Det er ikke urealistisk at vi kan se batterier med mangedoblet rekkevidde og kortere ladetid før 2030.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

oivindg skrev: 10 feb 2021, 14:36
MGR1 skrev: 10 feb 2021, 14:06 Ser at toppmodellen til Zero har en rekkevidde på 200 km ved blandet kjøring, dvs. sikkert 150 før man er tom, i den reelle verden. 75 km radius altså. Eller 50 hvis du 'gasser' på.
Her bør det kunne skje litt på elmotorsykler, i og med at elbiler kan lade 80% på rundt 40-50 minutter.
Raskere leading med dagens teknologi er rett og slett et spørsmål om batterikjøling. Og kjølere veier litt.

Ikke så attraktivt å legge til en masse vekt på en MC for å spare seg for litt ladetid.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av kjellv »

Jeg håper ennå at foruften seirer og vi går bort fra målet om elektrifisering av all transport her i landet. Dette er nemlig IKKE uten betydelig risiko for landets beredskap. Det er ekstremt dårlig gjennomtenkt, og vitner om panikkbestemmelser styrt av politikere med skylapper og kun har klimafokus i det meste de tenker.

Selv vokser jeg opp og avtjente min pliktige militærtjeneste under den kalde krigen tidlig på -80 tallet. Mye av min tankegang er fortsatt farget av dette, dengang lærte vi hvor farlig det er å bære alle eggene i samme bøtta. Dengang hadde landet definerte fiender, det har vi kanskje ikke i dag. Men det kan snu fort. Veldig fort!

I 2030 vil vi være veldig sårbare dersom alle kjøretøy er elektriske. I tillegg er nesten alle husstander og alle kommunikasjon, tele og data avhengig av elektrisitet, og av kontinuerlig tilførsel av strøm. Det er da enkelt for en fremmed makt å ta kontroll over oss. All kraftforsyning kan stenges ned så og si øyeblikkelig ved hacking av servere. Innen noen få timer vil landet bli helt lammet. Ingen vareflyt, ingen biler, ferger, busser, tog, trikk (eller motorsykler). Ingen lys og varme, ingen telefonforbindekse eller datatrafikk. Vi kan knapt forestille oss hvor katastrofalt dette kan bli bare etter noen få dager.

Er dette gjennomtenkt, eller er dette landet i ferd med å legge alt til rette for vår egen undergang?


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Svar