Kun batteri-MC'er fra 2025?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 11 feb 2021, 07:12 Jeg tror på sikt at batteridrevne motorsykler lett vil overgå dagens verstingsykler både når det kommer til rekkevidde og effekt. Men det skjer ikke over natten.
Jeg tror faktisk at det nettopp kommer til å gjøre det, skje over natten. :p

Plutselig en dag, så vil de nye batteriteknologiene være klare til å produseres i stor skala. Og omtrent over natten vil vi snakke om rekkevidde på tusenvis at kilometer og ladetider som kun begrenses av laderens kapasitet.

Og når det skjer så vil det knapt være noe poeng i å kjøpe en tradisjonell motorsykkel, elektriske sykler vil være både billigere i innkjøp, raskere, kraftigere, enklere å kjøre og langt billigere i drift.

Forøvrig ligger vel både Honda, Kawasaki og Yamaha ann til å begynne å selge elektriske motorsykler i løpet av et par års tid nå.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 11 feb 2021, 08:40 Og når det skjer så vil det knapt være noe poeng i å kjøpe en tradisjonell motorsykkel, elektriske sykler vil være både billigere i innkjøp, raskere, kraftigere, enklere å kjøre og langt billigere i drift.
Når det meste blir elektrifisert fases nok tradisjonelle motorsykler ut rimelig kjapt. Det er det nok ingen særlig tvil om.
Og det kan godt hende de fleste ikke vil savne den tradisjonelle bensindrevne motorsykkelen, være seg om man foretrekker V-motor, rekkemotoren eller boxer'n ;) .
Men at alt på to og fire hjul blir billigere når elektrifiseringen er godt i gang og etter hvert gjennomført tror jeg det er litt vel i overkant naivt å tro på.
Legger man på mva. og engangsavgift på dagens elbiler får vi helt andre priser enn hva man betaler i dag.

Rasker og kraftigere kjøretøy. Utvilsomt, ja.
Men her kan det også ligge en liten "avgiftsfelle", som skattepengeavhengige myndigheter vet å kunne utnytte.

Enklere å kjøre? Joda, men jeg håper i det lengste at vi slipper selvkjørende motorsykler. Men det får bli neste generasjons problemstilling.
I min tid som motorsyklist vil jeg ganske sikkert slippe å ta stilling slike sykler. Å la seg bli kjørt i stedet for å kjøre selv med kommandoen over det meste, tenker jeg for egen del vil være ganske uinteressant.

Langt billigere i drift...
Når det gjelder service på motor, helt klart. Langt færre bevegelige deler og slitasjepunkter krever naturligvis mindre arbeid og servicetidsbruk.
Men billigere når det gjelder drivstoff, dvs. elektrisitet. Neppe. Kanskje snarere det motsatte.
Når "alt" skal elektrifiseres krever dette enorme investeringer for å kunne produsere den strømmen man til enhver tid har behov for til alle døgnets tider. Slik utbygging må betales av noen og det vil igjen være i overkant naivt å tro at vi som forbrukere slipper unna.
Det er også all grunn til å tro at prisene vil variere sterkt og hvor bil, fritidsbåt og MC-trafikk neppe kommer gunstigst ut.
Det kommer garantert flere private utbyggere av ladestasjoner som vil bidra til å presse prisene. Men samtidig vil antakelig etterspørselen etter strøm bli såpass stort at det mest sannsynlige blir press på prisene den gale veien, dvs. høyere priser.

Og det er vel neppe noen som tror at ladestasjonsutbyggere, ladestasjonseiere, Staten og strømselskaper ikke skal ha sitt av den prisen vi som forbrukere må betale for strømmen. Nettleie og elavgifter blir nok noe helt annet enn hva vi betaler i dag.

Når drivstoffmangfoldet blir borte er antakelig også konkurransesituasjonen om drivstoffprisene borte. Dermed er sannsynligheten stor for vedvarende høye priser.
Så får man håpe på et annet drivstoffmangfold i framtida, hvor hydrogen kan spille en viktig rolle .I hvert fall når det gjelder bil og båttrafikk.
MC og hydrogen tør jeg ikke ha noen formening om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av pekle »

Elektrifisering av hele personbilparken i Norge vil føre til ca 7% økt strømforbruk. Så kommer andre sektorer i tillegg. Akkurat nå pågår en viss elektrifisering av sokkelen - det vil føre til midlertidig økt forbruk, men all den kapasitet vil bli fristilt igjen når det ikke lenger er kjøpere til det som produseres.

Enig i at det nok blir et yndet skatteobjekt, men prisen på strømmen i seg selv kommer til å bli svært lav i løpet av et par tiår.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 187
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Erik_B70 »

Mange pluss med el- bil, men også en del begrensinger og "skjulte" kostnader slik jeg har erfart etter et par å som litt motvillig el-bil eier.

Jeg er langt på vei enig i at nyere el-biler er god å kjøre, går bra og er billigere i drift, så lenge man klarer på planlegge dagene sine slik ta man slipper å lade andre steder enn hjemme. Kjører man så mye at man behøver hurtiglading underveis, blir drivstoffkostnaden farlig nær diesel.

Utfordringen for meg, blir nok dette overføres til motorsykler, som for de aller fleste nok handler om rekreasjons og hobbykjøring.
Det er her det skjærer seg for min del. Elektromotoren er overlegen forbrenningsmotoren hevdes det.
Ja mulig det, men den har en stor feil, den er 100 % karakterløs. Nesten lydløs og linjær aksellerasjon, flat momentkurve. Det går fælt og kiler i magen . Effektivt , men gud hjelpe meg så kjedelig. Som transportmiddel fra A-B , helt supert, men det gir ikke mye smil per mil for mitt vedkommende.
Ingenting som er som en gammel trimmet støtstangmotor , med litt for kvass kamaksel som er ubrukelig på alt under 4500 o/min for så å våkne til liv med et brøl. Ved dette tidspunktet har nok Teslaen ved siden av deg i lyskrysset allerede fått et solid forspang , men ikke f... om han har det like moro :crazy:


Når det er sagt , så er jeg fullstending klar over at vi "gamliser" nok må forberede oss på at det blir dyrere å drive old school hobbyer i fremtiden.
Men at det blir forbudt i min levetid , det tror jeg ikke.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 11 feb 2021, 11:18 men prisen på strømmen i seg selv kommer til å bli svært lav i løpet av et par tiår.
Håper du har rett, men tror du tar feil.
Så får vi se hvordan det utvikler seg. Allerede nå i en ikke spesielt unormal kuldeperiode, er det snakk om knapphet på elektrisitet en del steder. Og dermed skyhøye priser...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av pekle »

Den som lever får se... Om 20 år driver ikke lenger Tesla med bilproduksjon, men de er verdens største energiselskap fordi de lager batteriene og systemene som brukes til å regulere den ujevne produksjonen fra sol og vind.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 11 feb 2021, 12:38 Den som lever får se... Om 20 år driver ikke lenger Tesla med bilproduksjon, men de er verdens største energiselskap fordi de lager batteriene og systemene som brukes til å regulere den ujevne produksjonen fra sol og vind.
Ja, dette ser jeg ikke bort fra at du kan få rett i.
Og da blir hele verden Teslaavhengige, som en parallell til dagens Facebookavhengighet.
Tesla er utvilsomt framoverlent så det holder og kan fort ende opp som en dominerende aktør uten reell konkurranse, som altså resten av verden blir helt avhengige av.
Og da kan vi nok se langt etter spesielt lave priser...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Maschev »

Strømprisene vil jo i stor grad styres av etterspørsel og kapasitet. I Norge er vi jo veldig heldige som har vannkraften vår som gir oss ren kraft i all overskuelig fremtid. Med all den kraftkrevende industrien som allerede finnes men også som bygges ut vil det jo være en fordel at man som stemmeberettiget er på ballen når det kommer til utenlandskabler etc. Men jeg skal ikke spore av tråden her mer enn jeg allerede gjør nå.
Om ikke annet så kan det bli mye spennende el-sykler i fremtiden :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 11 feb 2021, 10:23
SilverSmurfer skrev: 11 feb 2021, 08:40 Og når det skjer så vil det knapt være noe poeng i å kjøpe en tradisjonell motorsykkel, elektriske sykler vil være både billigere i innkjøp, raskere, kraftigere, enklere å kjøre og langt billigere i drift.

Men at alt på to og fire hjul blir billigere når elektrifiseringen er godt i gang og etter hvert gjennomført tror jeg det er litt vel i overkant naivt å tro på.
Hvis du ser på for eksempel bilindustrien i Tyskland så forventer de å tape så mye som halvparten av jobbene før 2030 på grunn av elbiler. Rett og slett fordi det er langt færre deler i en elbil enn i en tradisjonell bensinbil, noe som vil gjøre dem mye billigere å produsere. På toppen av det forventer man at bilene skal overleve lengre og kreve mindre vedlikehold.

Så da ligger besteparten av prisen i batteriproduksjonen, der man også forventer en dramatisk prisreduksjon.

Skal ikke se bort i fra at konsekvensen blir forandringer i gjennomsnittlig bilpris.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

Maschev skrev: 11 feb 2021, 14:04 Strømprisene vil jo i stor grad styres av etterspørsel og kapasitet. I Norge er vi jo veldig heldige som har vannkraften vår som gir oss ren kraft i all overskuelig fremtid. Med all den kraftkrevende industrien som allerede finnes men også som bygges ut vil det jo være en fordel at man som stemmeberettiget er på ballen når det kommer til utenlandskabler etc. Men jeg skal ikke spore av tråden her mer enn jeg allerede gjør nå.
Om ikke annet så kan det bli mye spennende el-sykler i fremtiden :thumleft
Jeg jobber med Aluminiumsproduksjon for Norsk Hydro så jeg deler jo den skepsisen. Men ideen bak utenlandskabler er at Europas strømnett må sees som en helhet. Det feks Spania kan levere solkraft om dagen og Norge vannkraft om natten. At det kanskje er god vind i Frankrike en dag, og i Norge den neste. Og hvis vi skal klare å redusere bruken av feks kull og gasskraftverk så er det på sikt en nødvendig og veldig positiv utvikling.

Men det er skummelt, men det sagt så tror jeg den kraftkrevende Industrien i Norge kommer til å gjøre det godt i fremtiden. Norsk Hydro er for eksempel veldig gode når det kommer til CO2 utslipp og celleffektivitet. Vi slipper ut mindre CO2 og bruker mindre strøm en konkurrentene. :)

Og feks Elkem som også krever mye kraft i sin Silisiumsproduksjon ligger også langt fremme teknologimessig og utslippsmessig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 11 feb 2021, 14:07
Hvis du ser på for eksempel bilindustrien i Tyskland så forventer de å tape så mye som halvparten av jobbene før 2030 på grunn av elbiler. Rett og slett fordi det er langt færre deler i en elbil enn i en tradisjonell bensinbil, noe som vil gjøre dem mye billigere å produsere. På toppen av det forventer man at bilene skal overleve lengre og kreve mindre vedlikehold.

Så da ligger besteparten av prisen i batteriproduksjonen, der man også forventer en dramatisk prisreduksjon.

Skal ikke se bort i fra at konsekvensen blir forandringer i gjennomsnittlig bilpris.
Dagens elbil priser er kunstig lave, så de kan man se bort fra.
Legger man på engangsavgift og mva. blir prisene noe helt annet. Det samme gjelder el-MC også, går jeg ut fra.

Men for all del, det er å håpe at framtidens elektrifiserte bil- og MCpark fører til lavere priser. Ingenting er bedre det :prf .

Hva gjelder elkjøretøyenes forventede lengre levetid, så er det få ting som tyder på at dette er den aktuelle situasjonen i dag. El-biler vrakes jo over en lav sko, selv etter det vi tidligere anså som småskader, har det framkommet i nyhetene den siste tiden...
Og like utsatt for rustskader og slitasje i understell og hjuloppheng som påvirker levetiden er de vel også, i likhet med tradisjonelle biler.

Og med det tror jeg faktisk jeg har sagt det jeg har på hjertet i denne meningsutvekslingen også ;) .
Tar med helt til slutt denne artige saken om elbilsuksessen i USA helt i starten på 1900-tallet:
https://cleantechnica.com/2018/02/25/38 ... tric-1900/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Maschev »

SilverSmurfer skrev: 11 feb 2021, 14:15
Maschev skrev: 11 feb 2021, 14:04 Strømprisene vil jo i stor grad styres av etterspørsel og kapasitet. I Norge er vi jo veldig heldige som har vannkraften vår som gir oss ren kraft i all overskuelig fremtid. Med all den kraftkrevende industrien som allerede finnes men også som bygges ut vil det jo være en fordel at man som stemmeberettiget er på ballen når det kommer til utenlandskabler etc. Men jeg skal ikke spore av tråden her mer enn jeg allerede gjør nå.
Om ikke annet så kan det bli mye spennende el-sykler i fremtiden :thumleft
Jeg jobber med Aluminiumsproduksjon for Norsk Hydro så jeg deler jo den skepsisen. Men ideen bak utenlandskabler er at Europas strømnett må sees som en helhet. Det feks Spania kan levere solkraft om dagen og Norge vannkraft om natten. At det kanskje er god vind i Frankrike en dag, og i Norge den neste. Og hvis vi skal klare å redusere bruken av feks kull og gasskraftverk så er det på sikt en nødvendig og veldig positiv utvikling.

Men det er skummelt, men det sagt så tror jeg den kraftkrevende Industrien i Norge kommer til å gjøre det godt i fremtiden. Norsk Hydro er for eksempel veldig gode når det kommer til CO2 utslipp og celleffektivitet. Vi slipper ut mindre CO2 og bruker mindre strøm en konkurrentene. :)

Og feks Elkem som også krever mye kraft i sin Silisiumsproduksjon ligger også langt fremme teknologimessig og utslippsmessig.
Helt enig i det du skriver. Jeg er heller ikke mot å sende strøm ut av landet. Men jeg er derimot opptatt av at vi setter føringer for hvordan det skal gjøres. Som du sikkert vet er det jo langsiktige og gode rammevilkår som gir industrien i Norge et fortrinn. Skal man begynne å betale strøm etter hvorvidt er gode vindforhold eller om det er overskyet så blir det verre. Naturligvis satt på spissen i dette tilfelle

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av SilverSmurfer »

Maschev skrev: 11 feb 2021, 14:28 Helt enig i det du skriver. Jeg er heller ikke mot å sende strøm ut av landet. Men jeg er derimot opptatt av at vi setter føringer for hvordan det skal gjøres. Som du sikkert vet er det jo langsiktige og gode rammevilkår som gir industrien i Norge et fortrinn. Skal man begynne å betale strøm etter hvorvidt er gode vindforhold eller om det er overskyet så blir det verre. Naturligvis satt på spissen i dette tilfelle
Slik som det er lagt opp skal vel dette stabilisere strømprisene, for det er gjerne slik at når man har dårlig vind i Norge så har man gode vindforhold i Nederland, og når det er skyer i Spania har man sol i Tyskland. Så dette vil nok stabilisere energiforsyningen over hele linjen.

Men du har helt rett, det er risiko involvert i prosessen. Og vi gir til en viss grad opp et fortrinn vi har, i alle fall på kort sikt. Men jeg tror energiforsyningen og strømprisene uansett ville ha gått nedover i Europa. Og på sikt så kan det nok være et forbedring for Norge å være tilkoblet Europas sentrale energinettverk.

For selv om vi gir opp et relativt fortrinn så kan det fremdeles være et valg som fører til økt levestandard både i EU og Norge samtidig.

Men det er vanskelig å vite. Det sagt så er jeg ikke så altfor bekymret, for Hydro har uansett langsiktigheten på plass med strømavtaler som går fremover mot 2060 allerede signert.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av erik m »

Nå kan det sies mye om landets beredskap, og hva som har skjedd siden Out-of-Area politikken kom rett etter Sovjets fall. Det meste har gått galt, både forsvarsevne, sjølforsyningsgrad og sivil beredskap på alle områder, som vi ser i våre dager. Og det aller verste er at det er villet politikk av et nær samstemt Storting!
Men at en elektrifisering av kjøretøyparken vi utgjøre særlig forskjell tror jeg ikke. For det første vil en okkupant være like avhengig av strømforsyning som forsvaret og sivilbefolkningen, og de vil også være helt avhengig av et velfungerende sivilsamfunn over tid. For det andre er det ikke særlig komplisert å ta kontroll over bensinlagrene. Jeg var sjøl med på to streiker i Transport, da vi blokkerte alle tankanlegg i og rundt Oslo i løpet av et par timer med bare et par hundre mann. Og nå er det enda færre enn rundt 1980.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kun batteri-MC'er fra 2025?

Legg inn av Domino »

Men det trenger jo ikke være en okkupant. I et asymmetrisk trusselbilde kan det like gjerne være en terrororganisasjon som slår ut strømnettet. Eller hackere som krever løsepenger.

Svar