togtransport tyskland

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
ZZR-Erling

Re: togtransport tyskland

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev: 23 mar 2021, 13:05 Ser den. Men samtidig er vel 100 mil unnagjort på rundt 10 timer kanskje? Man kjører vel ikke UNDER 150km/t der? :)
:)

ZZR-Erling

Re: togtransport tyskland

Legg inn av ZZR-Erling »

Det finns ett fint modus på AB som jeg kjenner til, det fordrer høvelig "glissent" med trafikk, ikke heftig regn, ikke over 30C, ikke veiarbeid, ikke andre fartsbegrensninger, K1300S og et eventuelt reisefølge som liker samme modus: 160-180km/t 10mil, fylle kjøpe litt mat og drikke, 160-180Km/t 10 mil, spise mat og drikke på rasteplass (litt rolig en er best), 160-180km/t 10 mil, fylle kjøpe mat og drikke..repeat til ca 50-60mil, sove, start ny syklus og kjør inn i alpene.

Jeg blir trøtt av å kjøre særlig saktere, jeg får ikke kjent på det supre draget i K1300S og dens deilige komfort i den farta den er optimalisert for rent aerodynamisk og maskinmessig, det er kjedelig og trøttende og putle i endeløse køøer pga veiarbeid..osv osv...mao er AB ikke så ille iblandt...ellers....."suuuucks...bare å bli ferdig med det"!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: togtransport tyskland

Legg inn av FredrikE24 »

Å banke motorvei med BMW er ikke så verst det altså. Jeg liker å gjøre det flere ganger i sesongen. Kan bare ligge tett opp mot 150km/t i Norge uten å miste lappen, men det går så absolutt unna, og fort til Sverige.

Vi får se til sommern, men skal jeg gjøre den øvelsen der, så blir det å kjøre så fort man orker. På en sykkel uten kåpe er det slitsomt, men går overraskende fint på en sykkel som er kjørt i vindtunnel og har fått plast og vindskjerm utformet etter dette. Og det er jo som du sier rundt den hastigheten dyret våkner..!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: togtransport tyskland

Legg inn av erik m »

Kjører aldri over 120 unngår Autobahn så mye som mulig. Men så er målet oftest å kjøre rundt på kontinentet på mindre veier og stoppe i trivelige landsbyer og steder jeg vil utforske sammen med kompisene.
Men om du bare skal til Alpene og vil gjøre unna transportstrekket raskest mulig på Autobahn, er det noen tips for å unngå Stau -som forresten betyr noe mye mer enn kø, nemlig bråstopp! Ser du noe sånt foran, gjelder det å komme seg over i høyre felt mens du setter på varselblinkerne og ikke slår dem av før bilen bak deg har stansa. Fort gjort for bilen bak å feilberegne litt i 2-300 km/t! Det aller beste er å gå av sykkelen og stelle seg på baksiden av autovernet, er det en sovende trailersjåfør bak moser han greit 7-8 biler for ikke å snakke om noen mc'r før han våkner.
Men altså Autobahn: unngå å kjøre på fredag og søndag ettermiddag! Men resten av helga har tungtransport kjøreforbud i juli og august, og det letter voldsomt på trafikken.Unngå om mulig autobahnkreuzungen med ringveiene rundt de største byene. Unngå Hamburg, både ny og gammel tunell! Anbefaler å ta turen vestover til Glückstadt og Elbfähre over til Wischafen. Da rekker du akkurat den gode pølsa og en kaffe+WC over, så er det også gjort. Og er det lang kø til ferga, som det alltid blir når det er Stau i Hamburg, så kjører bare mc greit forbi og stiller seg helt forrest og blir vinka først ombord. Det er helt greit i tyskland. Det som IKKE er greit, er å filtrere på Autobahn. Det er strengt forbudt, men først og fremst livsfarlig. sjekk speila før forbikjøring, biler som kommer i over 300 kommer VELDIG FORT!
Og til slutt, for de som ikke har det; anskaff en gps med trafikkvarsling i sanntid, altså ikke FM-varsling men via satelitt. F.eks. Tomtom rider+smartphone.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: togtransport tyskland

Legg inn av erik m »

Greit også å vite for alpefarere at i Østerrike har man sett seg lei på grisekjøring, og du kan risikere en bot på opptil 5.000 euro i ekstreme tilfeller. Altså fem tusen euro! Men da skal du virkelig ha testa sykkelen. Det blir alikevel opp mot et par tusen euro om du kjører i mer enn 30 over grensa i tettbygd, eller 40 over utafor. Og da ryker også lappen i to uker, kompliserer hjemturen! Kjører du i hhv 40 og 50 over, ryker lappen i fire uker i tillegg til bota. Ved gjentagne, ekstreme trafikkovertredelser blir også sykkelen beslaglagt. For godt. Hva de gjør om du har leiesykkel står ikke, men det er vel tvilsomt om forsikringa dekker et sånt beslag?
Og enda et tips til tysklandsfarere: myndighetene der har akkurat gått ut med farevarsel til spesielt mc-farere; det har vært en ekstrem vinter i mange områder, og sprekker og hull i asfalten har dukket opp. Kjør så du hele tida kan følge med på veibanen; det kan bli langt utpå sommeren før de har fått reparert alt.
Både i Tyskland og Østerrike blir stadig flere mindre veier stengt for mc, enten i helger, eller permanent. Følg med på skilt, det er visstnok mange kontroller!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: togtransport tyskland

Legg inn av pingvin »

erik m skrev: 24 mar 2021, 03:31Det blir alikevel opp mot et par tusen euro om du kjører i mer enn 30 over grensa i tettbygd, eller 40 over utafor.
I praksis å kjøre som i Norge da, her ryker lappen på +26km/t i 60 soner og under og +36km/t i 70 og 80 soner vel. Grei info :) Når det sagt, om man er på de "riktige" veiene skal man stå på for å snitte over 60km/t...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: togtransport tyskland

Legg inn av AJ »

erik m skrev: 24 mar 2021, 03:31 Både i Tyskland og Østerrike blir stadig flere mindre veier stengt for mc, enten i helger, eller permanent. Følg med på skilt, det er visstnok mange kontroller!
Handlings- og bevegelsesfriheten strammes inn og begrenses.
Noe vi også ser tydelige tegn på her i Norge og ellers store deler av verden nå om dagen.
I tillegg er vi trolig på vei mot nulltoleransesamfunnet når det gjelder smitte, sykdom og antakelig etter hvert all mulig aktivitet som innebærer risiko for skader og død.
Og da står motorsykkelkjøring i fare for å bli forbudt, er jeg redd...

En avsporing der, altså, om et tema som hører hjemme i egen tråd.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: togtransport tyskland

Legg inn av erik m »

AJ skrev: 24 mar 2021, 08:38
erik m skrev: 24 mar 2021, 03:31 Både i Tyskland og Østerrike blir stadig flere mindre veier stengt for mc, enten i helger, eller permanent. Følg med på skilt, det er visstnok mange kontroller!
Handlings- og bevegelsesfriheten strammes inn og begrenses.
Noe vi også ser tydelige tegn på her i Norge og ellers store deler av verden nå om dagen.
I tillegg er vi trolig på vei mot nulltoleransesamfunnet når det gjelder smitte, sykdom og antakelig etter hvert all mulig aktivitet som innebærer risiko for skader og død.
Og da står motorsykkelkjøring i fare for å bli forbudt, er jeg redd...

En avsporing der, altså, om et tema som hører hjemme i egen tråd.
Fortsetter litt på sidesporet: dette er ris til egen bak. Folk har sett seg lei på mc'er som bråker spesielt mye og kjører ekstremt fort. På disse veiene har det også vært mange dødsfall på mc.
Hadde det ikke vært for at Tyskland er så tettbefolka, KUNNE man jo gjort som i Statene; før Dragons Tail er det skilt som gjør oppmerksom på at du kjører på egen risiko. Og så blir antall døde og hardt skadde mc-førere jevnlig oppdatert på skiltet under. Men langs den strekken bor det jo omtrent ingen.

Svar