togtransport tyskland

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
hefa
Innlegg: 14
Registrert: 21 des 2020, 11:29
Motorsykkelen din: honda fireblade 929 2000mod

togtransport tyskland

Legg inn av hefa »

hei. sitter å ser på forskjellige transportalternativer i tyskland. planen er å ta en tur nedover i 2021 hvis det blir lov å forsvarlig. noen som har erfaring med togtransport fra hamburg å sørover?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: togtransport tyskland

Legg inn av pingvin »

hefa skrev: 23 mar 2021, 07:53 hei. sitter å ser på forskjellige transportalternativer i tyskland. planen er å ta en tur nedover i 2021 hvis det blir lov å forsvarlig. noen som har erfaring med togtransport fra hamburg å sørover?
Masse men veldig redusert tilbud nå. Sett på MC Transport, mye enklere og egentlig billigere :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

OttoL
Innlegg: 36
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: togtransport tyskland

Legg inn av OttoL »

Tok tog Hamburg-Verona da jeg skulle til Corsica, 100+mil og en overnatting spart. Er sydlige breddegrader planen å kjøre absolutt ett alternativ. Kjørte hjem til Norge. Skal du i alpene tar du toget til Bolzano.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: togtransport tyskland

Legg inn av pingvin »

Tror Deutsche Bahn (DB) ikke tilbyr tjenesten for MC lenger, de hadde daglige avganger fra Hamburg til München og Lörrach om sommeren pluss en del andre steder som Bolzano litt sjeldnere. DB tilbyr vel fremdeles for biler men "jukser" ved at sender biler på lastebil mens passasjerene tar toget. Men vet en del andre som tilbyr det enda.

Vi tok enten ferge til Hirtshals men mest til Kiel, og kjørte ned til Hamburg. Toget gikk på kvelden (nattog) så egentlig tjente vi vel ikke så mye tid men slapp hasselet med gnage på autobahn. Når skal til Verona så tjener man nok mer tid, ja.

Er jo ikke 5 stjerners overnatting, reiste alene et par ganger og litt kleint å sove sammen med familie og lukter jo ikke akkurat fioler når sittet på MC :) Så synes funket best når var typisk 4 og kunne booke kupé sammen. Nå er jeg heldig og sover godt uansett men er jo ikke svanemadrasser og skramler og rister en del. MEN våknet brutalt hver gang møter tog, med vinduet oppe så bråker det noe sinnsykt, hjertet står over minst 3 slag :lol

Men som sagt, MC transport er så mye bedre at for meg no brainer. Flyr til München på morran og på MC med Alpene i sikte etter lunch, får faktisk en kjøredag ut av avreisedagen :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: togtransport tyskland

Legg inn av Bjerknez »

Hvor mange mil er det egentlig man må kjøre på autobahn?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: togtransport tyskland

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 23 mar 2021, 12:37 Hvor mange mil er det egentlig man må kjøre på autobahn?
Nærmer seg fort 100 mil før i Alpene fra Kiel, enda mer om fra Hirtshals :eh Har du GS eller Goldwing så er det bare et magadrag men for meg som stort sett hatt nakne sykler, er ikke det mye moro. Og får jo flat spot på (helst) nye fine dekk for i det hele tatt kjørt en sving :sorry

Og om tar med kostnad for bensin og hotell så er egentlig ikke tog noe mye dyrere. Tar man MC Transport så koster det litt mer i fly+transport men sparer enda mer bensin og null overnatting så påstår det regnestykket står seg også. Og sparer nesten 2 dager i hver enda, i hvert fall 1 1/2, så 3 dager mer til kjøring.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: togtransport tyskland

Legg inn av Bjerknez »

Ser den. Men samtidig er vel 100 mil unnagjort på rundt 10 timer kanskje? Man kjører vel ikke UNDER 150km/t der? :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: togtransport tyskland

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 23 mar 2021, 13:05 Ser den. Men samtidig er vel 100 mil unnagjort på rundt 10 timer kanskje? Man kjører vel ikke UNDER 150km/t der? :)
Med KTM 690 SMC skal du ha gode nakkemuskler for å snitte 150kmt :crazy:

Går jo helt greit men pleide å regne ca 1500,- én vei for tog, om bruker 500,- i bensin og 1000,- i hotell så går det jo ut på ett. Og sitter heller på utekafé i Hamburg og nyter en weissbier eller 3 og ser på livet (les: snuppene) enn å gnage på autobahn. Men fritt valg :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: togtransport tyskland

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 23 mar 2021, 13:05 Ser den. Men samtidig er vel 100 mil unnagjort på rundt 10 timer kanskje? Man kjører vel ikke UNDER 150km/t der? :)
Har vært oppe i oppe i over 200 km/t på speedometeret med Moto Guzzi Stelvio med passasjer og full oppakning (sidevesker og toppboks). Riktignok ikke i Tysland, men Italia.
Gikk helt fint, men man kjører ikke veldig langt i denne hastigheten med en slik sykkel, som strengt tatt er en nakensykkel, tross vindskjermen.
Samme med KTM'en, som jeg har vært oppe i samme hastigheter på tyske motorveier. Men ikke veldig lenge.
Komforthastigheten for egen del lå på sånn ca. 130-140 km/t på lengre strekninger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: togtransport tyskland

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 23 mar 2021, 13:19
Bjerknez skrev: 23 mar 2021, 13:05 Ser den. Men samtidig er vel 100 mil unnagjort på rundt 10 timer kanskje? Man kjører vel ikke UNDER 150km/t der? :)
Med KTM 690 SMC skal du ha gode nakkemuskler for å snitte 150kmt :crazy:

Går jo helt greit men pleide å regne ca 1500,- én vei for tog, om bruker 500,- i bensin og 1000,- i hotell så går det jo ut på ett. Og sitter heller på utekafé i Hamburg og nyter en weissbier eller 3 og ser på livet (les: snuppene) enn å gnage på autobahn. Men fritt valg :knegg
Ahh... det er vel kanskje ikke den sykkelen jeg hadde giddet å tatt den etappen med nei :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: togtransport tyskland

Legg inn av pingvin »

Hadde trimmet Yamaha Fazer 1000 noen år, den her OK kåpe/vindskjerm så lå faktisk å marsjet på 200kmt i perioder. Men for å være ærlig, da blir man mer sliten og bruker mer bensin så blir flere pauser og DER tiden egentlig går. Men er egentlig bare kjipt uansett så når ikke hverken tid eller penger å spare så droppet vi fort det.

Men LITT autobahn er OK så får rast fra seg litt og testet toppfarten :twisted Fikk Fazeren opp i 286kmt, da går det unna :O Men for det meste er det mye trafikk, så igjen...mest kjipt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

OttoL
Innlegg: 36
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: togtransport tyskland

Legg inn av OttoL »

Sjekk denne om tog er et alternativ. Kanon å sitte på toget med ett par medbrakte øl og litt mat i stedet for og gnage seg igjennom Tyskland på motorvei :biker: . Sparer ikke tid eller $ på dette. Sovevognen på toget er helt ok.

https://urlaubs-express.de/hamburg-vero ... l/?lang=en

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: togtransport tyskland

Legg inn av mekkern »

pingvin skrev: 23 mar 2021, 13:40 Hadde trimmet Yamaha Fazer 1000 noen år, den her OK kåpe/vindskjerm så lå faktisk å marsjet på 200kmt i perioder. Men for å være ærlig, da blir man mer sliten og bruker mer bensin så blir flere pauser og DER tiden egentlig går. Men er egentlig bare kjipt uansett så når ikke hverken tid eller penger å spare så droppet vi fort det.

Men LITT autobahn er OK så får rast fra seg litt og testet toppfarten :twisted Fikk Fazeren opp i 286kmt, da går det unna :O Men for det meste er det mye trafikk, så igjen...mest kjipt.
Og er en skikkelig heldig så er det veiarbeid flere steder og KØ (Stau)...
Bilde

Nei... takke meg til å sende sykkelen med Trailer nedover og komme etter med fly.. frisk og opplagt ved start på morroa.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: togtransport tyskland

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 23 mar 2021, 16:51
Og er en skikkelig heldig så er det veiarbeid flere steder og KØ (Stau)...
Bilde

Nei... takke meg til å sende sykkelen med Trailer nedover og komme etter med fly.. frisk og opplagt ved start på morroa.
Har opplevd situasjoner som ligner dette i Tyskland, ja. Riktignok ikke så ille, men likevel ikke noe man gjerne vil oppleve igjen og var det som var mest slitsomt med kjøringen i Tyskland.
Når trafikken fløt greit var det egentlig helt OK med noen motorveietapper.
Men det beste er, hvis man velger å kjøre MC gjennom Tyskland, å kjøre helt andre veier og ta seg tid til å oppleve en eller flere mindre byer med mye historikk. Tyskland som MC-land har faktisk mye å by på.
Gjorde dette i 2013 og var likevel ganske så opplagte da vi freste over noen alpepass.

Men det er klart; har man begrenset tid til rådighet og Alpene er målet, så sender man sykkelen på trailer, evt. tog om mulig.

På turen i 2013 tok vi også Auto-zug fra München til Berlin og ikke Hamburg siden det var ekstra godt tilbud på denne strekningen.
Funket helt fint. Kjerringa og jeg fikk egen kupé som ble kjapt gjort om til sovekupé av en hyggelig togansatt om kvelden og fikset den tilbake til vanlig kupé om morran.
Men gammelt materiell (slitne senger) gjorde at ingen av oss sov særlig godt den natta.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: togtransport tyskland

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har kjørt distansen en del ganger med bil. Det skal vel godt gjøres å holde høy snittfart på AutoBahn på sommerstid. Trafikken er stor. Sist jeg var nedover klarte jeg å volde 210 km/t i 2-3 minutter før det var ned til 110km/t igjen på dagen. Skal du ta distansen på kortest mulig tid må man komme avgårde sent på dagen fra Norge. Jeg tror faktisk det ikke er noe dummere å starte for med å flå ned til Trelleborg på kvelden, ta ferja på kvelden til Rostock, ev. Rødby-Puttgarden og kjøre så langt syd man gidder. Deretter få en god natt søvn og starte tidlig neste morgen. Det man får unnagjort før klokka 10 når Kiel-båten kommer inn er gull. Kiel-båten kommer inn altfor seint. Så kjører man Øst-Tyskland nedover. Bedre veier og mindre trafikk er min erfaring.

Om man er ute etter mest mulig effektiv kjøring så er nok kveldsferja fra Trelleborg mest effektiv. Er det mer enn 40min kø på Trelleborg-ferja, lønner det seg å kjøre til Rødby.

Svar