Hvordan kjører du i regn?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av xavi0n »

Hei, med rimelig ferskt sertifikat og bare 2000km på rumpa på tung sykkel er det noen ting jeg tenker på.
Hvordan kjører folket i regn? Litt våt/fuktig veg tenker jeg ikke så mye over, men med en gang det er våtere enn det er jeg påpasselig i rundkjøringer, og unngår slavisk alt av kumlokk og veimerking. Sitter det bare i hodet mitt? Har gode dekk på sykkelen, så ikke redd for vannplaning med mindre jeg treffer stående vann.
En annen ting er nylagt asfalt, hater og kjøre på den når det er vått, hvor lenge etter legging må man være ekstra oppmerksom på dette?
Hvordan kjører du i regn, og har du noen tips til meg som helst ikke vil finne ut hvor mye man kan presse før det sipper?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av pekle »

Kjører generelt penere, bedre avstand, mindre nedlegg osv. Rolig i rundkjøringer, og også lyskryss her i Oslo. Skal ofte svært lite til for å rive løs der. Normalt slitt veimerking tenker jeg ikke så mye på, den er også ru. Helt nylagt er kanskje verre. Stort sett er nok selve grepet på landevei bedre enn man tror, men andre faktorer som sikt, kanskje man blir kaldere og stivere i kroppen, asfalten er ofte sporslitt slik at det ligger vann i sporene osv.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av FredrikE24 »

I bystrøk tar man det med ro. I grisgrendte strøk kan man mer eller mindre holde samme flyt som på tørra, men pusher ingen grenser.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av AJ »

Dette spørsmålet i tillegg til refleksjonene dine i innlegget er utvilsomt veldig interessant og ikke minst nyttig å ta opp på et forum som dette.
Kan ikke huske i farten om det egen tråd fra tidligere her om om dette, som er et viktig tema.

Mange dropper planlagt tur om det er fare for regn, mens andre fullfører planene sine.
Selv syntes jeg det var en spesiell opplevelse jeg gjerne ville ha med med meg de første årene etter at jeg gjenoppdaget MCgleden i 2006, det å nettopp legge ut på en tur i regnvær.
Og jeg har har hatt mange gode turopplevelser i tildels heftig regn.
Men også noen ikke fullt så behagelige.
Kunne vist til flere innlegg her på forumet med alt fra vanlig regn til vannvittig regn på MC-tur i inn- og utland. Men det har jeg ikke tid til akkurat nå.

Så det jeg vil påpeke som svar på innlegget ditt er å være godt nok kledd for kraftig regnvær. Blir man våt og kald så blir turen svært lite trivelig på kort tid.

Hvordan kjører man så på vått veidekke, gjerne asfalt for de fleste av oss?
Må bare erkjenne at jeg selv reserverer meg en god del i svinger når det pøsregner. Ingen grunn, etter min mening, å vise for "all verden" at man har gjort så gode dekkvalg at man satser på like aktiv kjøring i regn som på tørt føre ved å holde samme fart og nedlegg i svinger.
Hvorfor utfordre skjebnen, liksom... :-k .

Mye handler om dekkvalg og dekk man har erfart at man kan stole på.

Selv har jeg kjørt i følge med flere når det har kommet kraftige regnskurer og lagt de jeg har kjørt sammen med bak meg.
Nettopp fordi jeg har erfart fra tidligere at de dekkene jeg har hatt på sykkelen har vist seg tilliten verdig, for å si det slik.

Ellers er det jo mange andre faktorer som også spiller inne, som hvilken årstid det er, som vår=kaldere asfalt enn mange kanskje tror også når det regner og høst med løvbladnedfall på regnfull asfalt, særlig i svinger.
Kraftig nedbør på nyasfaltert vei i høy sommertemperatur fører gjerne til glatt veibane.

I det hele tatt, man skal være en god del mer oppmerksom når det regner og ta alle nødvendige forholdsregler. Ingen grunn til å ta noen sjanser eller "bevise" f.eks. et spesifikt dekks "uovertrufne" egenskaper med mindre man har lang erfaring med disse på sykkelen man kjører... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av xavi0n »

Det jeg er spesielt oppmerksom på, er raprasjoner av vei eller ny asfalt som ser blank ut når den er våt, der er det som å kjøre på is synes jeg.
If you gonna be dumb you gotta be tough

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av E_S »

Kjører bil. :P

Men ja, forsiktig i rundkjøringer og kryss, unngår sving på kumlokk og lignende, og er veldig obs på nylagt asfalt i hvert fall til den har gjennomlevd noen regnværsdager. Ute på landevei så lenge asfalten ikke er nylagt er det egentlig ikke så stor forskjell, men nå er nok jeg for gammel til å pushe så mye grenser langs landeveien uansett. :) Kjør defensivt og se langt frem slik at ikke stående vann kommer som en overraskelse, ha marginene på din side. Ha også klær og utstyr som gjør at du ikke blir iskald og stiv som en pinne etter 5 minutter.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 13 jun 2021, 22:38 Det jeg er spesielt oppmerksom på, er raprasjoner av vei eller ny asfalt som ser blank ut når den er våt, der er det som å kjøre på is synes jeg.
Ny asfalt, sommervarme og regn er gjerne ingen heldig kombo for oss motorsyklister.
Blir som regel glatt veidekke under slike forhold pga. olja i den nye asfalten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av Canutus »

Kjører nok endel penere i regn og våt vei generelt enn på tørt, selv om jeg "vet" dekkene holder rimelig bra på vått. Det skumleste er regn byger nå på denne tiden hvor det ligger mye pollen på veien, som blir såpeglatt i regnbyger før det vaskes bort.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av dypen »

Veier med stor trafikk, byer og bynært kan bli såpeglatte så fort det kommer regn på veibanen. Føles ikke like glatt på landsbygda. Har kjørt mye i regn men er på den defangsive siden.

Hadde tre timer på sykkel’n i høstregn med dårlig bekledning og halvhjelm glemmes ikke og frister ikke til gjentagelse selv om bekledningen i dag er god:)

Lever godt med noen regnskurer på en tur men er det varsla regn fra start til stopp blir det andre planer.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av mekkern »

Det er glattest inntill det blir skikkelig vått og møkka har løsnet fra veibanen-når det bare er masse dråper er det glattest.
når det har regnet litt så er det ikke spesielt glatt, men det er heller ikke mulig å se om det er noe søl som blir ekstra glatt av vannet heller.. så jeg tar det mer rolig ja..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av SilverSmurfer »

1. Lavere fart generelt, men spesielt i svinger.
2. Hold sykkelen oppreist, len utover, ikke innover.
3. Jevn akselerasjon og deselerasjon, mye saktere opp og ned i fart.
4. Hold for høyt gir, hvis du ville ha kjørt i 3 gir på tørt føre, kjører du gjerne i 4.
5. Vær meget påpasselig med sølepytter og kumlokk.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av rolf-arne »

Lar i hvertfall ikke regn stoppe meg , nja det er jo en overdrivelse - for regnet har stoppa meg mange ganger.

Når jeg sier at det ikke stopper meg så mener jeg , at det hindrer meg ikke i å være på veien med sykkel.

Men som de fleste sier man kjører med forsiktighet, selv om jeg har blitt "tvunget" til å være ganske så risiko utsatt ved kjøring i regn. Så mitt beste tips er "STOPP I TIDE" og kan underbygges med en historie fra min første MC-tur til Storbritania.

Ankom Dover med solskinn etter regn i hele Belgia og Frankrige i mai 2019 og viste at det var regn foran meg. Mengden var heller usikker. La i vei mot nord - skulle forbi London og opp mot Leeds - dit skulle jeg ikke komme den dagen. Regnet begynte etter 1 time og jeg så mot øst at det var lysere der enn i nord. Hadde jeg da BARE fulgt min ikke godt nok innbanka regel for turen, hadde bare en regel for turen - kjør dit sola skinner. ÅÅÅÅÅÅ som æ skulle angre at jeg ikke brukte den - men jeg hadde jo ei ferge jeg skulle nå - men hadde mange dager på meg.
Men i mitt hodet blei det til at , litt regn det tåle man, så feil kan man ta - litt blei masse for mye.

Da jeg passert London så satte det inn, og jeg oppdaget fort at dreneringa på Britiske motorveier er ikke alltid like god, å jeg fikk prøve noe som jeg fant lite hyggelig. Kjøre i 10 cm + regn - er ikke behagelig - men på motorvei med svære Lorrys rundt deg i omtrent 90 km/h og personbiler i mye mer så føler du deg ikke uttrygg. Du blir rett og slett livredd - ja ihvertfall jeg - men heldigvis så er det da man konsentrerer seg mest om den nærmeste oppgaven - og det var enkelt holde seg oppreist!

Min løsning ble å legge meg i hjulsporet til et vogntog - der var det bare "litt" vann , men jeg måtte så nært at jeg kom inn i turbulensen og vann fokket bak hengeren, og det var til slutt bare ei løsning - så nært at jeg var innafor .

Da var det bare å følge baklyset på venstre side og det gjorde jeg . Frykten som gjorde at jeg ike stoppet - var hovedsaklig at det var få som kunne se meg om jeg hadde stoppet og at det suste biler forbi meg i 80-90 km/h som jeg knapt så .
Heldigvis så skulle ikke vogntoget så langt - "bare til Stansted" og når han blinket seg ut så ikke bare fulgte jeg på - men frykten slapp litt taket. Fulgte på inn på truck stoppet - inn på kafe` spiste en lang middag så jeg fikk tørket litt opp.. ja det var vått - men man kan jo skifte med tørt. Og brukte tida på å finne rom for overnatting - nærmest mulig - det blei 1500 meter til å kjøre (kunne vært bare over parkeringsplassen) og når jeg skulle ut til sykkelen så vassa jeg i vann over foten. Ja engelsk regn - det er F. mæ regn det. Har ikke opplevd værre i mitt liv.
Denne kjøreturen som beskrevet ble gjordt på dekk nye på Nordkapp 28 april og hadde på tidspunktet ca 4200 km , de holdt i 16000 km.

Men som jeg sa tidligere STOPP I TIDE men mye bedre er KJØR MOT SOLA , og husk at du kan overlev masse regn om du bare konsentrerer deg om den viktigste jobben, kjøre sykkel!
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av cannon »

xavi0n skrev: 13 jun 2021, 22:07 Hei, med rimelig ferskt sertifikat og bare 2000km på rumpa på tung sykkel er det noen ting jeg tenker på.
Hvordan kjører folket i regn? Litt våt/fuktig veg tenker jeg ikke så mye over, men med en gang det er våtere enn det er jeg påpasselig i rundkjøringer, og unngår slavisk alt av kumlokk og veimerking. Sitter det bare i hodet mitt? Har gode dekk på sykkelen, så ikke redd for vannplaning med mindre jeg treffer stående vann.
En annen ting er nylagt asfalt, hater og kjøre på den når det er vått, hvor lenge etter legging må man være ekstra oppmerksom på dette?
Hvordan kjører du i regn, og har du noen tips til meg som helst ikke vil finne ut hvor mye man kan presse før det sipper?
Kjøre "mykt". Gass, brems, sving med større mykhet enn på tørt. Ligg unna glatte objekter og kjør med større marginer og avstander enn ellers. Ta det rolig.
Trening på bane på vått burde være obligatorisk.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av AJ »

Verste regnværet jeg har opplevd på MC-tur var på vestkysten i Sverige på vei sørover fra Gottskär i 2014:
viewtopic.php?p=221594#p221594

Til slutt måtte vi bare kaste inn håndkleet, noe også flere bilførere gjorde:

Bilde

Bilde

Ingen spesielt store utfordringer rent kjøremessig så lenge man var spesielt oppmerksom på store ansamlinger i veibanen med tanke på vannplaning.
Men på motorveien vi kjørte på var ikke dette noe problem. Verre med sikten etter hvert. Ble vel mye "vindusvisking" på hjelmvisiret...
Men vi holdt oss begge tørre og det er nok en av de aller viktigste tingene når man kjører lenge i regnvær. Begynner man å bli våt, blir man kald og begynner å fryse og blir stiv i kroppen, noe man absolutt ikke er tjent med når man kjører MC :[-X .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Hvordan kjører du i regn?

Legg inn av Sattphalat »

-
Sist redigert av Sattphalat den 22 jun 2021, 00:02, redigert 1 gang totalt.

Svar