2. hvorfor lene utover?SilverSmurfer skrev: ↑14 jun 2021, 05:28 1. Lavere fart generelt, men spesielt i svinger.
2. Hold sykkelen oppreist, len utover, ikke innover.
3. Jevn akselerasjon og deselerasjon, mye saktere opp og ned i fart.
4. Hold for høyt gir, hvis du ville ha kjørt i 3 gir på tørt føre, kjører du gjerne i 4.
5. Vær meget påpasselig med sølepytter og kumlokk.
Hvordan kjører du i regn?
Re: Hvordan kjører du i regn?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Hvordan kjører du i regn?
Nr 2 skjønner ikke jeg heller. Er vel bare en misforståelse..
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hvordan kjører du i regn?
Kanskje ett litt dårlig begrep uten kontekst. Men det jeg snakker om her er hvordan man lener overkroppen, ikke hvordan man lener sykkelen. Ganske så sikker på at de nevnte begrepene blir brukt i kjøreopplæring.BlåBil skrev: ↑22 jun 2021, 07:442. hvorfor lene utover?SilverSmurfer skrev: ↑14 jun 2021, 05:28 1. Lavere fart generelt, men spesielt i svinger.
2. Hold sykkelen oppreist, len utover, ikke innover.
3. Jevn akselerasjon og deselerasjon, mye saktere opp og ned i fart.
4. Hold for høyt gir, hvis du ville ha kjørt i 3 gir på tørt føre, kjører du gjerne i 4.
5. Vær meget påpasselig med sølepytter og kumlokk.
Hvis sykkelen er i en 75 graders vinkel midt i en sving og føreren også sitter i 75 graders vinkel kalles det å kjøre oppreist. Typisk ved feks kontrastyring uten at man lener overkroppen.
Hvis sykkelen er i 75 graders vinkel og føreren er i 60 graders vinkel, altså at føreren lener seg enda mer ned mot bakken enn sykkelen, så kalles dette å lene innover.
Hvis sykkelen er i 75 graders vinkel og føreren er i 90 graders vinkel, altså at føreren er mer oppreist enn sykkelen, så kalles dette å lene utover.
Når man kjører på underlag hvor det er risiko for at veigrepet kan glippe, som feks grus, is eller vått føre så er normal kjøreteknikk å lene utover. At man ved enhver tid holder overkroppen så oppreist som man kan.
Mens når man kjører på meget godt underlag med godt veigrep, og vil ha enda krappere svinger, så kan man lene seg enda lenger ned slik som man ser når feks MotoGP sykler kjører gjennom svingene.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hvordan kjører du i regn?
Dette blir jo bare værre og værre.SilverSmurfer skrev: ↑22 jun 2021, 10:10Kanskje ett litt dårlig begrep uten kontekst. Men det jeg snakker om her er hvordan man lener overkroppen, ikke hvordan man lener sykkelen. Ganske så sikker på at de nevnte begrepene blir brukt i kjøreopplæring.BlåBil skrev: ↑22 jun 2021, 07:442. hvorfor lene utover?SilverSmurfer skrev: ↑14 jun 2021, 05:28 1. Lavere fart generelt, men spesielt i svinger.
2. Hold sykkelen oppreist, len utover, ikke innover.
3. Jevn akselerasjon og deselerasjon, mye saktere opp og ned i fart.
4. Hold for høyt gir, hvis du ville ha kjørt i 3 gir på tørt føre, kjører du gjerne i 4.
5. Vær meget påpasselig med sølepytter og kumlokk.
Hvis sykkelen er i en 75 graders vinkel midt i en sving og føreren også sitter i 75 graders vinkel kalles det å kjøre oppreist. Typisk ved feks kontrastyring uten at man lener overkroppen.
Hvis sykkelen er i 75 graders vinkel og føreren er i 60 graders vinkel, altså at føreren lener seg enda mer ned mot bakken enn sykkelen, så kalles dette å lene innover.
Hvis sykkelen er i 75 graders vinkel og føreren er i 90 graders vinkel, altså at føreren er mer oppreist enn sykkelen, så kalles dette å lene utover.
Når man kjører på underlag hvor det er risiko for at veigrepet kan glippe, som feks grus, is eller vått føre så er normal kjøreteknikk å lene utover. At man ved enhver tid holder overkroppen så oppreist som man kan.
Mens når man kjører på meget godt underlag med godt veigrep, og vil ha enda krappere svinger, så kan man lene seg enda lenger ned slik som man ser når feks MotoGP sykler kjører gjennom svingene.
På vått er det om å gjøre å lene sykkelen mindre enn på tørt, og dette kan påvirkes ved å lene kroppen mer inn enn sykkelen. Altså motsatt av det som er beskrevet ovenfor. I GP og annen racing lener fører seg lengre inn nettopp for å redusere sykkelens nedleggsvinkel.
Nedleggsvinkel (lean angle) måles forøvrig normalt fra null grader i rett oppreist stilling.
Sånn:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av cannon den 22 jun 2021, 15:28, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 7599
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Hvordan kjører du i regn?
Quote:
"Dette blir jo bare værre og værre.
På vått er det om å gjøre å lene sykkelen mindre enn på tørt, og dette kan påvirkes ved å lene kroppen mer inn enn sykkelen. Altså motsatt av det som er beskrevet ovenfor. I GP og annen racing lener fører seg lengre inn nettopp for å redusere sykkelens nedleggsvinkel.
Nedleggsvinkel (lean angle) måles forøvrig normalt fra null grader i rett oppreist stilling."
Helt enig.
"Dette blir jo bare værre og værre.
På vått er det om å gjøre å lene sykkelen mindre enn på tørt, og dette kan påvirkes ved å lene kroppen mer inn enn sykkelen. Altså motsatt av det som er beskrevet ovenfor. I GP og annen racing lener fører seg lengre inn nettopp for å redusere sykkelens nedleggsvinkel.
Nedleggsvinkel (lean angle) måles forøvrig normalt fra null grader i rett oppreist stilling."
Helt enig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Hvordan kjører du i regn?
Å lene seg utover kan være greit for å minske radie for eks når man snur i veien
If it ain't broke, I'll break it.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Hvordan kjører du i regn?
Jeg synes dette med tilpasning til regn virker litt overdrevet. Med gode dekk er det overraskende godt grep, selv med litt nedlegg.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hvordan kjører du i regn?
Med gode dekk god teknikk så kan det kjøres fort på vått/regn. Utfordringen kommer hvis du plutselig trenger mye veigrep til unnamanøver og/eller hard oppbremsing. Dette skjer jo sjelden, man hvis det skjer så trengs det mye større marginer enn på tørt, og ulykkesrisikoen er betydelig større. ABS og andre hjelpemidler vil jo hjelpe til en viss grad, men de overvinner ikke fysikkens lover.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Hvordan kjører du i regn?
Mitt utgangspunkt var at jeg hadde hørt så mye om hvor "farlig" det var å kjøre i regn at jeg kjørte veldig stivt og urytmisk første gangen. Etterhvert merket jeg at jeg kunne kjøre omtrent som vanlig. Det skyldes vel både gode dekk og at jeg kjører ganske rolig på tørt føre også.cannon skrev: ↑22 jun 2021, 16:25Med gode dekk god teknikk så kan det kjøres fort på vått/regn. Utfordringen kommer hvis du plutselig trenger mye veigrep til unnamanøver og/eller hard oppbremsing. Dette skjer jo sjelden, man hvis det skjer så trengs det mye større marginer enn på tørt, og ulykkesrisikoen er betydelig større. ABS og andre hjelpemidler vil jo hjelpe til en viss grad, men de overvinner ikke fysikkens lover.
Samme opplevelse har jeg egentlig hatt med grus i veien. Før jeg fikk erfaring selv trodde jeg at det minste gruskorn ville føre til katastrofe. Nå vet jeg at det skal ganske mye grus til før jeg får problemer. Må selvsagt bruke hue, men stressnivået har gått ned dramatisk.
-
- Innlegg: 497
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Hvordan kjører du i regn?
Akkurat det samme som deg har jeg opplevd, pass på med grus men ingen vits å være livredd, prøver å kjøre rett fram over det uten noe nedlegg. Og har man bittelitt vinkel kjenner man sykkelen røre på seg, men så lenge man ikke får panikk griper dekka rett etterpå og alt går som det skal
If you gonna be dumb you gotta be tough
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Hvordan kjører du i regn?
Akkurat kjørt hjem etter regn - bare noen få km - men oppdager at bakhjulet slapp på på våt veibane - i knappe 50 km - og når jeg nå sjekker dekkene så ser jeg også årsaken, det er en del igjen men ikke nok til å kjøre vanlig i regn. Så vær obs- dekk slites.
Et annet moment vi har oppdaget lokalt er at strøsanden ikke kjøres av veien der det er hel kantstein - det som er verre er at sanda blir finmalt og ligger som et støvlag på asfalten. Forleden dag kjørte vi 4 stk opp til Nordkapp og alle slapp i samme svingen - så nå kjører vi veldig forsiktig i området.
Et annet moment vi har oppdaget lokalt er at strøsanden ikke kjøres av veien der det er hel kantstein - det som er verre er at sanda blir finmalt og ligger som et støvlag på asfalten. Forleden dag kjørte vi 4 stk opp til Nordkapp og alle slapp i samme svingen - så nå kjører vi veldig forsiktig i området.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Sted: Oslo
Re: Hvordan kjører du i regn?
Kjører akkurat som normalt. Aldri merka noe dårligre bremse lengde eller problemer i svinger.
Jeg kjører alltid med gode dekk. Det eneste jeg ser opp for er store søledammer. Vannplaning på motorsykkel er ikke morsomt
opplevd det en gang og fikk hjertet i halsen. Men husket hva kjørelærern min sa: bare hold jevn fart og kjør rett frem. Så gikk jo greit.
Jeg kjører alltid med gode dekk. Det eneste jeg ser opp for er store søledammer. Vannplaning på motorsykkel er ikke morsomt
opplevd det en gang og fikk hjertet i halsen. Men husket hva kjørelærern min sa: bare hold jevn fart og kjør rett frem. Så gikk jo greit.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1302
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Hvordan kjører du i regn?
Generelt, det sitter bedre enn man tror dersom man har ok dekk som drenerer godt nok og ikke er kjempegamle og harde i gummien.
Har til og med kjørt på tynt sørpelag i snøvær uten problemer, riktig nok med M+S merkede dekk men tok det selvsagt veldig med ro.
Stopp og kle på deg asap om du ser at det ikke bare er en liten lokal skur, selv om kjøredressen din kanskje er "vanntett" så er uansett ikke det ytterste laget i den det særlig lenge. Det betyr nedkjøling over tid og gjerne også en vesentlig tyngre bekledning.
"Gummiaktig" regntøy er pottetett, men det puster heller dårlig da. Likevel, hvor ofte er det spesielt varmt nå det regner godt...
En lengre periode med tørrvær og varme før regnvær er verst.
Bitumen i asfalten (bindemiddelet) på overflaten sammen med masse pollen blir nesten som Zalo før det blir skylt vekk.
Kumlokk er kun et problem i svært lave hastigheter, man passerer de ellers for fort til å merke noe særlig til de OG de er også støpt med "knotter", stålplater derimot som er lagt på over gravearbeider osv. er 10 ganger verre, de er helt slette og blir kjempeglatte når de blir våte.
Samme med fergegulv som er slette uten "knotter" blir når de er våte.
Veimerking, på større eller trafikkerte veier er det oftest ikke maling, det er thermoplast som de strør masse små glassperler i topplaget på ved legging for å få refleks-effekt. Er vel for det meste større felt som fotgjengeroverganger osv. som er mest merkbart, ellers bør man vel unngå nedlegg på nylagte midtlinjer
Så det er vel stort sett bare å ha mykere akselerasjon og oppbremsing, se opp for ansamlinger av vann så går det nok veldig bra
Har til og med kjørt på tynt sørpelag i snøvær uten problemer, riktig nok med M+S merkede dekk men tok det selvsagt veldig med ro.
Stopp og kle på deg asap om du ser at det ikke bare er en liten lokal skur, selv om kjøredressen din kanskje er "vanntett" så er uansett ikke det ytterste laget i den det særlig lenge. Det betyr nedkjøling over tid og gjerne også en vesentlig tyngre bekledning.
"Gummiaktig" regntøy er pottetett, men det puster heller dårlig da. Likevel, hvor ofte er det spesielt varmt nå det regner godt...
En lengre periode med tørrvær og varme før regnvær er verst.
Bitumen i asfalten (bindemiddelet) på overflaten sammen med masse pollen blir nesten som Zalo før det blir skylt vekk.
Kumlokk er kun et problem i svært lave hastigheter, man passerer de ellers for fort til å merke noe særlig til de OG de er også støpt med "knotter", stålplater derimot som er lagt på over gravearbeider osv. er 10 ganger verre, de er helt slette og blir kjempeglatte når de blir våte.
Samme med fergegulv som er slette uten "knotter" blir når de er våte.
Veimerking, på større eller trafikkerte veier er det oftest ikke maling, det er thermoplast som de strør masse små glassperler i topplaget på ved legging for å få refleks-effekt. Er vel for det meste større felt som fotgjengeroverganger osv. som er mest merkbart, ellers bør man vel unngå nedlegg på nylagte midtlinjer
Så det er vel stort sett bare å ha mykere akselerasjon og oppbremsing, se opp for ansamlinger av vann så går det nok veldig bra