3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av biker7 »

Jammen skal man oppleve mye rart her i væla.. :roll

I dag dukket det plutselig opp et bompengekrav/inkassovarsel i postkassa, og dette kom i fra Italia faktisk :O
Et firma som heter Nivi har tydligvis fått i oppdrag å kreve inn dette fra "Autostrade per l`Italia spa" i noe som da skal ha skjedd i juli 2018..

Litt bakgrunnshistorie :
16.juli 2018 befant jeg og en kjørekompis oss i Kranjska Gora Slovenia på mc-tur, og skulle forflytte oss litt inn i Italia.
Skulle i utgangspunktet unngå all motorvei, men rett etter vi kom inn i Italia klarte vi ved et uhell å forville oss inn på motorvei A23 et lite øyeblikk. Før vi hadde noen mulighet til å svinge av, kom vi til en selvbetjent bomstasjon og gjorde et forsøk på å betale med kort. Husker det ble noe krøll med betalingen her og at det ikke kom noen billett, og vi måtte bare reise videre med uvisshet om vi hadde betalt eller ikke. Så kjørte vi videre og svingte av motorveien ved første anledning, bare maks noen kilometer senere. Kan tyde brevet slik at det er ved avkjøringen jeg har blitt registrert med skiltnummer, og ved bomstasjonen med "betalings-krøllet" ble jeg tydligvis ikke registrert.

Nå altså nesten 3 år senere kommer det et krav fra det store utland. Og det er ikke et hvilket som helst krav heller :
113,23 Euro faktisk :O
Her må det da ha påløpt noen saftige tillegg, eller håssen dem har regnet ut dette.. Står jo ellers da at 80,70 Euro er bompenger, 4,13 er vurderingsgebyrer for motorveiselskapet, og 28,40 er til innkrevningsselskapet Nivi. Men altså totalt snaue 1200 norske kroner er det dem da krever.. Jeg skal nok fint overleve denne utgiften ;-) ,men føler vel det blir en litt kostbar affære for å i uvisshet forvillet oss inn på A23 i et lite øyeblikk for 3 år siden.. Og å komme med et slikt krav så lenge etterpå uten å ha sendt ut noe tidligere virker jo veldig rart også da.. :roll:

"Ka dokker tru" ? Er det bare å betale og smile? Gi faen og håpe på det beste ? Eller hva mener dere ?
Kanskje noen som har vært borti noe lignende ? :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av kaiu »

Jeg har også fått disse, med bilder og alt.
Du trenger ikke betale dette. Jeg kan gjerne sende deg min mail dialog med Visma Collectors AS hvis du vil.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av AJ »

biker7 skrev: 18 jun 2021, 21:00
"Ka dokker tru" ? Er det bare å betale og smile? Gi faen og håpe på det beste ? Eller hva mener dere ?
Kanskje noen som har vært borti noe lignende ? :)
Ja, her ser man at det ikke nytter å løpe fra fortidens synder... :knegg .
Men fra spøk til alvor; jeg har hørt om andre tilfeller hvor det har vist seg at italienske myndigheter ikke gir seg på "tørre møkka" når det gjelder slike krav.
Om det fortsatt gjelder, vet jeg ikke.

Om kravet virker ekte og du ikke mistenker at det kan være et avansert svindelforsøk, så ville jeg nok antakelig betalt.
Men det kunne jo også vært artig å sendt en klage og forklare situasjonen du opplevde da su skulle betale. Så kjenner du en italiener som kan kunsten å formulere seg på byråkratiitaliensk, kan det kanskje være forsøket verd...

Var selv i Italia i 2016, men så langt ikke fått noe krav.
Og nå, snart 5 å senere, må man kunne regne med at man enten har gjort alt etter boka eller at man har havnet i glemmeboka... :crazy:

Uansett, jeg har ingen erfaringer med slike saker så mine råd må tas med en stor klype salt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av biker7 »

kaiu skrev: 18 jun 2021, 21:12 Jeg har også fått disse, med bilder og alt.
Du trenger ikke betale dette. Jeg kan gjerne sende deg min mail dialog med Visma Collectors AS hvis du vil.
Gammelt krav fra Italia, eller annet land..?
Lignende sak eller? :)

(Og tar gjerne imot dialog jeg :thumleft )
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av cannon »

Hvis du er naf-medlem eller lignende så kan du søke assistanse der. Inkasso og purrerutiner er sterkt regulert i Europa/eu/EØS.
Var dere flere sykler? Har de andre fått krav?
Jeg ville uansett sendt et motkrav, begrunnet med at opprinnelig krav aldri er mottatt. Og jeg ville bedt om å få tilsendt kopi av det opprinnelige kravet, slik det ble sendt til deg

taulen
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2006

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av taulen »

Om du skal tilbake til Italia med samme kjøretøyet anbefales det å betale, om ikke, så er det litt mer opptil deg :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av cannon »

taulen skrev: 18 jun 2021, 23:55 Om du skal tilbake til Italia med samme kjøretøyet anbefales det å betale, om ikke, så er det litt mer opptil deg :)
Det er jo ikke opp til han hvis kravet er legalt.
Sånn sett ingen forskjell på om det er norsk, svensk eller italiensk krav. Å ignorere det kan bli svært dyrt. Å stille motkrav er alltid smart, da det midlertidig stanser kravstillers rett til inndrivelse.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av biker7 »

Joa, kravet er nok reelt det, serru.
Var inne på nettsia til innkrevingsselskapet, og i krav-brevet var det faktisk med passord så jeg kunne logge inn på saken min.
Etter litt undersøkelser der viser det seg at om du ikke har løst billet INN på motorveien, så blir det beregnet den lengste mulig strekning på aktuell motorvei.. Derfor den høye krav-summen tydligvis. Ellers så fant jeg også en slags "klage-mulighet" der, så sendte en melding der jeg bla. forklarte om betalingsproblemet i kortautomaten, og at dette derfor ikke er min feil. Nevnte også at bortimot 3 år er lang tid før et slik krav dukker opp.
Avsluttet slik : "I want this toll claim to be deleted, and the information I have provided should be passed on to your client Autostrade Per L`Italia."
Så får vi se hva som skjer etterhvert. Betaler ihvertfall ikke noe i første omgang. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av biker7 »

En liten oppdatering av denne saken kanskje :D :

Fikk aldri noe svar på "klage-meldingen" jeg først sendte. MEN på mandag dukket det jaggu opp et nytt brev fra Italia.
Purring faktisk ! :O Pålydende hele 114,70 euro, og da beregnet utifra lengste mulige kjørelengde på denne motorveien da jeg ikke var registrert da jeg kjørte inn på den.. Etter å ha sjekket litt, fant jeg ei mailadresse og sendte en ny klage der jeg forklarte saken IGJEN...
Og dagen etter fikk jeg jammen faktisk svar denne gangen : Bomavgiften var rekalkulert i henhold til min forklaring , og jeg skulle nå bare betale i forhold til kjørt strekning :D Summen ble nå bare 19,16 euro, og jeg har nå betalt og endelig er "case closed" ! :thumleft
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av AJ »

De gir seg ikke så lett disse italienerne tydeligvis...

Godt det løste seg såpass rimelig som det gjorde.
Var i Italia selv i 2016 og mener å huske at vi ikke kjørte på avgiftsbelagte veier. I Østerrike derimot gjorde vi det.
Ellers observerte vi flere fotobokser,som vi passerte, i Italia.
Ventet i spenning i flere måneder etter på om det evt. ville dukke opp noen krav om betaling av bøter...
Så langt ingen :overtro .

;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt på hva det faktisk kostet dem og drive inn disse 200 kronene.

Jeg fikk krav fra ferjesambandet her hjemme på svimlende 37 kroner for en fjordpassering i 2018(!)
Riktignok et inkassovarsel...

Jeg ba dem sende meg den oprinnelige fakturaen på nytt da jeg ikke hadde fått denne. Der fikk jeg bilde av skiltnummer, sykkel etc. og jeg slapp purringsgebyret.

Jeg ble mest overrasket over at dem driver inn slikt hele to år etterpå? Imponerende (eller ikke...) :)

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av uphillbattle »

Litt malapropos, kanskje, men jeg tar sjansen:
Dette minner meg om min opplevelse i Tyskland for om lag 3 år siden. Jeg kjørte en leiebil fra Hertz og kom i en 70-sone inn mot et tettsted. Jeg passerte et skilt med stedets navn og like etter var det et lyskryss med rødt lys og en rekke med biler som ventet på grønt. Jeg bremset ned, naturligvis, for å stoppe bak bakerste bil. Mellom lyskrysset og stedsnavnskiltet var en fotoboks (automatisk fartskontroll) og det blinket friskt da jeg passerte den.

Det skulle vise seg at sånne stedsnavnskilt i Tyskland tilsvarer de gamle «tettbebygd strøk»-skiltene som tidligere var vanlige her i Norge, og akkurat som i Norge betyr de at det er generell fartsgrense på 50 km/t. Jeg hadde i blinkeøyeblikket en fart på 57 km/t i følge tyske myndigheter.

Nuvel, jeg fikk - etter noen måneder - tilsendt et kravbrev fra tyske myndigheter på 15 euro (nivået på forenklede forelegg for fartsovertredelser i Tyskland er jo sympatisk - det skal de ha). Men Hertz skulle ha 450 kroner for å ha opplyst til tyske myndigheter hvem som hadde leid bilen. Og banken min skulle ha drøyt 100 kroner for å sende 15 euro til tyske myndigheters bankkonto i Tyskland. Den neglisjerbare boten på ca 150 kroner ble med andre ord nesten femdoblet av gebyrene. Jeg betalte nå bare for meg og utvekslet e-post med en tysker som kunne bekrefte at de 15 euroene var kommet vel frem og at saken var ute av verden.

Noen uker senere ble min sønn tatt i en norsk fotoboks i 57 km/t i en 50-sone. Akkurat samme overtredelsen som meg, altså, men i Norge, og forelegget var 2700 kroner. Mindre kult å bli tatt i fartskontroll i Norge enn i Tyskland, med andre ord…

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av oivindg »

Gøteborg sender ut krav på 8-10 kroner i rushtidsavgift. Virket nesten som en fleip, men jeg betalte. Tror de hadde norsk bankkonto så det var ingen gebyrer. Leste ikke så lenge etterpå om ei dame som ikke hadde betalt de åtte kronene og endte opp med ei regning på rundt 2000 kroner til slutt. :-)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: 30 okt 2021, 04:28 Jeg tenker litt på hva det faktisk kostet dem og drive inn disse 200 kronene.
Helt klart.. 195 spenn ble regninga til slutt.
Men nå var jo summen 114,70 Euro (snaue 1200 spenn) før jeg fikk gjennomslag for klagen min da, og kanskje litt mer penger å "stri" for å få inn. :roll Men slik det endte , så ble det nok utvilsomt et tapsprosjekt for dem ja :knegg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: 3 år gammelt bompengekrav fra Italia !

Legg inn av erik m »

Det stemmer at skiltet vi kjenner som "tettbygd strøk" også betyr 50km/t i Tyskland. Forsåvidt er jo også her fartsgrensa for tettbygd strøk 50km/t! Men her er SVV så vennlige at de setter opp 50-skiltet i tillegg - eller de tenker kanskje at nordmenn ikke er de skarpeste knivene i skuffen, så her må det dobbeltsikres!
I det hele tatt: før første tur til utlandet, sjekk lokale bestemmelser! NAF har en grei oversikt over hvor andre lands bestemmelser skiller seg fra de norske. Mest aktuelt utover rushtidsavgift i svenske byer (ja, også i Strømstad!!!) er forbudet mot fildeling i omtrent samtlige land, og det kan bli dyrt enkelte steder - og forbud mot mc i kollektivfelt.
I Danmark blir kjøretøyet inndratt til fordel for statskassen om farten er ekstrem (husker ikke nøyaktig hvor mye, men ekstremt). 8. oktober kom det derfra en info om en nordmann som hadde vært i Tyskland og kjøpt en Lamborghini Huracàn for to mill, og falt for fristelsen til å teste den på danske motorveier - i 236 km/t. Han mista bilen på stedet.
Så 12 kroner i rushtidsavgift i Sverige har jeg fått og betalt flere ganger, helt greit det :D

Svar