Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av uphillbattle »

Jo, motorvei er ikke veldig inspirerende, men om man har en transportetappe som skal unnagjøres, er det jo tidseffektivt. ;)

Og det er ikke den rene fartsvinden jeg synes er det største problemet - den er jo helt naturlig når man beveger seg i sånn hastighet. Det er turbulensen - sideveis «slag» - jeg synes er mest ubehagelig.

Men takk for flere tips - jeg skal også passe på forankringen og sittestillingen. :thumleft

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg føler at det er dager med mye vind/kastvind det er et problem.
Heftig sidevind er litt guffent innimellom, over bruer eller åpne landskap med kraftige kast fra siden som tar tak i deg og sykkelen.
Turbulens ellers er jo merkbart, jeg kjøpte og prøvde en "spoiler" for å sette på eksisterende ganske korte vindskjerm.
Jeg syns egentlig bare jeg flyttet turbulensen høyere fra brystkassa til hjelmen og opplevde mer støy.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av rolf-arne »

uphillbattle skrev: 26 jul 2021, 23:58 Og det er ikke den rene fartsvinden jeg synes er det største problemet - den er jo helt naturlig når man beveger seg i sånn hastighet. Det er turbulensen - sideveis «slag» - jeg synes er mest ubehagelig.
Hei , og velkommen til et godt samfunn av mc-folk...

Som en av de som kjører i mye vind av alle sorter , så må jeg si at det som gjør at jeg kan kjøre i all slags vær er tyngden på sykkelen. Og jeg har også funnet at vind i forskjellig form må bare takles.

Nesten 500 kg sitter godt på veien og jeg har etter å ha testa ut det meste , funnet ut at jeg stoler på at jeg holder meg på veien. Og der er man nok ved et viktig punkt , om man må kjøre i vind (mye vind) så må man stole på at man behersker dette. Skal ikke unnslå at det har vært ubehagelig noen ganger. For å beskrive de lokale forhold så var det nylig en rytter som , påstod at han hadde kontrastyrt feil vei gjennom svingan her ute, og det er nok ikke så langt fra sannheta - og om vi ikke skulle ha kjørt i vind - da hadde sesongen vært et par daga...

Fallvind fra fjell er nok det som er mest ubehagelig den krever konsentrasjon og kan komme fra ingensteder og du kan gjerne flyttes 1 meter sideveis, men med tid venner en seg til det også. Og etterhvert stoler man på reaksjonsevnen til å ordne opp i det uventa.

Fallvind kan sammenlignes med side vind fra motsatt side av ditt felt og du møter et vogntog- trekk fra turbulensen og legg på til det flerdoble.

Sidevind over bruer kan også være skummel - og av alle bruer jeg har krysset er nok Storbeltsbroen desidert værst. Om Øresundsbroen er ille så er nevnte Storebælt en overraskelse selv om man er både advart og forberedt. Bropilarene der er enorme i enhver målestokk og man må være konsentret ved passerin inn og ut av broen. Storebælt er det værste jeg hittil har opplevd , den første ble et sjokk , men det var overkommelig siden jeg hadde god med plass til annen trafikk.

Hva du kan gjøre med sykkelen din får andre gi deg tips om, jeg har erfaringer med min og ikke så mye annet. Når det gjelder det generelle så er det som gjør at du kan bruke armer og hender til å styre din vei - at man forankrer seg med knærne i tanken. På min sykkel sitter jeg som "støpt" fast i tanken-sykkelen. Og når man nå er inne på forankring- det er heller ingenting annet som beveger seg på sykkelen...

Men som jeg har sagt litt tidligere - du lærer å mestre det og blir vant til forsjellige forhold etterhvert - vind er jo det som er artig med sykkel -- eller kan man jo kjøre en kjedelig bil :scratch
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av erik m »

Turbulens i motsetning til fartsvind avhenger av mange faktorer. Vindskjerm naturligvis, men også din egen høyde og så små forskjeller som hjelmbytte kan ha innvirkning. Effekten av både turbulens og fartsvind virker også inn på hva slags klær du bruker, særlig hvor tettsittende jakka er.
Da jeg bytta sykkel i 2017 måtte jeg eksperimentere mye før jeg ble fornøyd. I utgangspunktet var det en halvhøy vindskjerm som kunne reguleres i vinkel, men uansett ble det turbulens. Så kjøpte jeg en skjerm i to deler med både høyde og vinkelregulering, og det det ble en del bedre men fortsatt ikke bra. Satte på en ekstra spoiler på toppen, og nå fungerer den bra også i 130.
Kameraten min har en høy skjerm som ga ham turbulens, og også han ble fornøyd med en spoiler. Hans spoiler stikker bare et par cm over vindskjermen, men stilt ned på utsida regulerer den luftstrømmen med godt resultat. https://www.xlmoto.no/mc-deler/ramme--c ... lsrc=aw.ds
Så dette er helt individuelt.
Men sideveis sterk kastevind kan ikke vindskjerm hjelpe mot, da er det som sagt tettsittende jakke som er best.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av oivindg »

Jeg har også trua på at det kan være vindskjermen som skaper problemer. Jeg kjører selv en nakensykkel og føler aldri at det er noe skummelt, selv om det selvsagt blir et press mot overkroppen når jeg kommer opp i fart.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av mekkern »

Har både nakne streetfighter sportstourer offroad og caferacer- har også kjørt cutom/cruiser og ser ikke prob med vind før 130++ selv om cruisersegmentet gir rasket problem. Spesielt sammen med litt løse/ romsligeklær.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av Bjerknez »

Dette er et tema som er diskutert opp og ned i mente her inne flere ganger og vi kan vel være enige om at ikke alle er enige i hva som er best.

Når dte gjelder problemet ditt med at du føler du "blåses av sykkelen" tror jeg grunnen til dette er en blanding av at du er "fersk" som motorsyklist og kanskje dårlig teknikk.

Store sportsttourere som feks. GoldWing etc. er det du skal ha hvis du vil føle du kjører en bil på to hjul uten tak. En jeg møtte for noen år siden hadde et åpent askebeger limt til dashbordet og asken blåses ikke ut når han kjørte.

Men de fleste andre sykler med "påklistret" vindskjerm fungerer ganske dårlig, og spesielt i høyere hastigheter. I mine øyne så bytter man ut en jevn og forutsigbar luftstrøm (uten vindskjerm) med turbulens og mye annet.

En jevnt fordelt vind på overkropp er i mine øyne mer forutsigbart enn det motsatte.

Men så klart blir det kraftig motvind i høyere hastigheter og det er uvant hvis man ikke har kjørt sykkel før. Det syntes jeg første gangen også. Jeg kjøpte en Cruiser med en kjempediger vindskjerm som dekket hele kroppen og hode (med god margin) og etter første turen reiv jeg den av. Denne var direkte livsfarlig (bokstavlig talt). Turbulensen var helt sinnsyk på motorvei og i hastigheter over 80km/t. Når dte var mørkt og regnet så så man jo ikke en dritt heller da dråpene på vindskjermen blokkerte utsikten.

Jeg tror dette bunner ned i en enkel ting. Personlige preferanser og hva man er vant til. Akkurat nå er du ikke vant til noe som helst og da må du bygge dine egne erfaringer og finne en løsning som passer deg.

Når du blir tryggere på deg selv når du kjører så vil du finne ut at denne vinden ikke vil blåse deg av sykkelen. Riktig forankring og en litt mer uredd kjørestil vil hjelpe deg.

Jeg har sagt det før, men å ligge i 130km/t på motorvei uten hender på styret med en nakensykkel er null problem. Faktisk synes jeg det er behagelig å "riste løs" litt. Men det tok litt tid før jeg turte og slippe styret helt i slike hastigheter, så dette er bare noe du må trene deg litt opp til. Utfordre deg selv litt innen rimelighetens grenser. Det er bare sundt og gjør deg bare til en enda flinkere motorsyklist.

Slik det er nå så har du på en måte bestemt deg for at mye vind er skummelt før du i det hele tatt har blitt varm i trøya. Det tror jeg blir feil. I steden for å flykte fra allt som kan virke ubehagelig, så utfordre frykten litt før du gjør deg opp en mening om hva du liker.

Det er vertfall slik jeg ser det.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av kgjersda »

Hvilken hjelm bruker du? Noen hjelmer er bedre enn andre på å takle vind og turbulens.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av uphillbattle »

Wow, her er det mange gode råd og vink til en glad amatør. Gøy å få så mange gode og positive svar til tross for at dette tydeligvis er et tema som har blitt diskutert mange ganger før. Tusen takk for at dere tar meg så godt i mot!

Jeg har ikke rukket å teste uten den lille vindskjermen ennå, men da jeg kjørte i går snørte jeg inn ermene på tekstiljakka mi (den har stropper på over- og underarm for å snøre inn overflødig stoff) og var påpasselig med sittestilling (god forankring til tank og mer knekk i albuene enn jeg har hatt for vane). Bare det var til hjelp og ga straks en bedre opplevelse med mindre opplevd turbulens.

Så det er vel ingen tvil, som flere har påpekt, at det mangler mye på erfaring. Og det er sikkert også sånn at det jeg opplevde som ubehagelig turbulens, kanskje ikke egentlig er så ille - det er kanskje bare jeg som ikke er vant til den slags behandling fra elementene.

Jeg får bare kjøre på, og forsøke småjusteringer (jeg skal også forsøke å skru av den lille vindskjermen for å teste det), og så må jeg nok bare venne meg til at det er friskere å kjøre motorsykkel enn bil - det var jo også derfor jeg tok A-lappen i en alder av 53 ;)

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av uphillbattle »

kgjersda skrev: 28 jul 2021, 08:39 Hvilken hjelm bruker du? Noen hjelmer er bedre enn andre på å takle vind og turbulens.
Jeg kjører forresten med en LS2 Challenger helhjelm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror neppe det er hjelmen som gjør at han han føler han "blåser av sykkelen". Så sant du ikke kjører med en parabol på hodet da... :)

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av uphillbattle »

Bjerknez skrev: 28 jul 2021, 15:53 Jeg tror neppe det er hjelmen som gjør at han han føler han "blåser av sykkelen". Så sant du ikke kjører med en parabol på hodet da... :)
Hehe, nei, det gjør jeg ikke.

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av E_S »

Kjenner til det. Opp til ca. 110 går greit, over det blir det veldig mye vind. Nå er dette typisk for nakensykler uansett og i stor grad uunngåelig, men om man eksperimenterer litt med forskjellige vindskjermer kan det hjelpe litt på følelsen. Det jeg egentlig merker størst forskjell på er om det blåser eller ikke - er det forholdsvis vindstille blir vindtrykket forholdsvis jevnt og konstant, men om det blåser med litt kast får man følelsen av å være skikkelig som et seil. Selvfølgelig krever det noe tilvenning, men det kjennes mye verre ut enn det i virkeligheten er - man blåser ikke av.

Unngå flagrende/løse klær, ha noe som sitter så tight det kan uten å hindre bevegelsen, mange gode MC-klær har borrelåser på ermer og ben som kan ta opp slakk i klærne. Bruk ørepropper - om du ikke har bråkeeksos er vindstøyen kanskje det mest irriterende. Selv de stilleste hjelmene har en del vindstøy i høy fart.

Jeg velger å ta det som et incentiv til å finne alternative veier - motorvei med MC er gørrkjedelig, så om jeg ikke har noe alternativ tar jeg heller bilen på de turene, så tar jeg MC når jeg kan i stor grad unngå motorvei. Kjører jeg bil gleder jeg meg til motorveien, kjører jeg MC gleder jeg meg til den tar slutt. ;)
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av uphillbattle »

E_S skrev: 28 jul 2021, 16:56 Bruk ørepropper - om du ikke har bråkeeksos er vindstøyen kanskje det mest irriterende. Selv de stilleste hjelmene har en del vindstøy i høy fart.
Ja, jeg bruker ørepropper. I 80 og over er vindstøyen bokstavelig talt øredøvende og overdøver motorlyden.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Jeg føler jeg blåses av sykkelen…

Legg inn av niko »

I den forbindelse har jeg lurt på en ting; hvordan kan det ha seg at det er så stor forskjell på vindtrykket i og utenfor tunnel? Når det blåser er det jo greit, men i vindstille vær? Merker det samme der det er tett skog på begge sider langs veien. Er det alltid en liten trekk i åpent landskap?

Svar