Snell standarden verdiløs?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Snell standarden verdiløs?

Legg inn av SilverSmurfer »



Ny video fra F9 om hvordan Snell standarden er utdatert og hvordan Snell har kommet med en ny standard for å tilpasse seg markeder hvor ECE or FIM standarder kreves. Som bruker samme klistremerke som den gamle standarden, slik at man ikke kan se forskjell.

Det gjør vel i praksis Snell til et verdiløst klistremerke. Som i beste fall er ubrukelig, og i verste fall med på å skape en mer usikker hjelm enn en hjelm som kun er godkjent for ECE og/eller FIM.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Snell standarden verdiløs?

Legg inn av mekkern »

Forholder meg til ECE siden jeg bor her og det er kravet for hjelmer i Europa.
Veldig enkelt i grunn....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Snell standarden verdiløs?

Legg inn av erik m »

Snell var i utgangspunktet et krav til konkurranseutøvere i USA, og var for mange år siden den beste kvalitetsmerkingen for mc-hjelmer. Men ECE-testene er langt mer omfattende og setter helt andre krav til mc-hjelmer enn de gamle Snelltestene. De ble utarbeida den gangen man brukte pottehjelmer!
Dersom de nye Snellkravene er på høyde med ECE 22-05 er det jo fint, men om vi ikke kan se forskjell på nye og gamle Snellmerker blir det verdiløst. Reint bortsett fra det krever norsk lov ECE 22-05 merking for at hjelmen skal kunne brukes på mc - men det har vel aldri blitt kontrollert. Skjer vel først om forsikringsselskapet skal utbetale livsforsikring etter brudd på hjerneskallen, men da spiller det jo liten rolle for den som har hatt den på.
Et ekstratips fra Topp Trafikkskole: ikke kjøp billighjelmer på nett: "Vi har sett hjelmer kjøpt på internett som er en direkte kopi av hjelmer av et anerkjent merke. Men hvis en Arai-hjelm som opprinnelig er håndlaget i Japan selges på nett for et par hundrelapper, bør det blinke noen varsellamper. Et kjapt googlesøk tar deg til nettsider som selger kun godkjenningsmerker som du kan klistre eller sy på selv."
https://www.topptrafikkskole.no/post/er ... din-farlig

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Snell standarden verdiløs?

Legg inn av cannon »

erik m skrev: 27 jul 2021, 11:00 Reint bortsett fra det krever norsk lov ECE 22-05 merking for at hjelmen skal kunne brukes på mc - men det har vel aldri blitt kontrollert. Skjer vel først om forsikringsselskapet skal utbetale livsforsikring etter brudd på hjerneskallen, men da spiller det jo liten rolle for den som har hatt den på.
Stemmer ikke helt. Mine hjelmer har blitt inspisert for e-merke 2 ganger. "E6"-merke i sirkel. En gang av politi, og en gang av SVV. Begge ganger i Norge, og mine hjelmer er fullverdige intgralhjelmer, ikke sånt potte-skrot som lyser "null sikkerhet" lang vei. Hjemene er også FIM-godkjent, dvs godkjent for racing. Det er et ekstra godkjenningsnivå som ikke er påkrevd for veibruk.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Snell standarden verdiløs?

Legg inn av erik m »

Det er første gang jeg hører om hjelmkontroll, takk for opplysningen. Betryggende at det faktisk forekommer!

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Snell standarden verdiløs?

Legg inn av SilverSmurfer »

erik m skrev: 27 jul 2021, 12:08 Det er første gang jeg hører om hjelmkontroll, takk for opplysningen. Betryggende at det faktisk forekommer!
Det er vanlig på oppkjøring i alle fall, E6 merke finner man vanligvis hakestroppen et sted.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Snell standarden verdiløs?

Legg inn av kgjersda »

cannon skrev: 27 jul 2021, 12:01
erik m skrev: 27 jul 2021, 11:00 Reint bortsett fra det krever norsk lov ECE 22-05 merking for at hjelmen skal kunne brukes på mc - men det har vel aldri blitt kontrollert. Skjer vel først om forsikringsselskapet skal utbetale livsforsikring etter brudd på hjerneskallen, men da spiller det jo liten rolle for den som har hatt den på.
Stemmer ikke helt. Mine hjelmer har blitt inspisert for e-merke 2 ganger. "E6"-merke i sirkel. En gang av politi, og en gang av SVV. Begge ganger i Norge, og mine hjelmer er fullverdige intgralhjelmer, ikke sånt potte-skrot som lyser "null sikkerhet" lang vei. Hjemene er også FIM-godkjent, dvs godkjent for racing. Det er et ekstra godkjenningsnivå som ikke er påkrevd for veibruk.
Nå er vel også FIM ikke nødvendigvis bedre for en gjennomsnittlig sjåfør enn en like god hjelm uten FIM-sertifiseringen. Den er laget for racing med høy hastighet. Den nye ECE 22.06-standaren tar mer høyde for dette enn FIM.

Tror også F9 har en video på dette?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Svar